Kymmenen vuotta sijoittamista takana ja vihdoin kohta sadan tonnin tonnin salkku
Isä opetti aikanaan sijoittamisen alkeet ja nyt vihdoin kantaa hedelmää. Kannattaa kaikkien vähän säästä pesämunaa lapsilleen.
Kommentit (174)
Sijoittaminen kannattaa, tosin ei Helsingin pörssiin, sanoisin. Kiikuttakaa rahanne jenkkipörssiin, jos voittoa haluatte tehdä.
Olisit ap saanut kyllä enemmän säästöön jos et olisi käyttänyt niin paljon rahaa viinaksiin ja samalla tuhonnut aivojasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei 100 000 ole paljoa, mulla on yli tuon mutta en todellakaan säästä sitä mihinkään tyhmiin lapsiin. Miksi lapsille pitäisi jättää yhtään mitään?
Pidän huolen, että kun täältä lähden, kukaan ei hyödy siitä millään tavalla.
Oletpa surullinen tapaus.
Kyllähän 100 000 on jo oikein mukava vararaha, jolla alkaa saadakin jotain. Ennen muuta se on jo semmoinen raha, joka osaa kasvaa itsekin, vaikka vaan jättäisi olemaan. Täällä on vaan moni kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen kannattaa aina ja vaikka 100€/kk hyvä summa mihin jokainen pystyy. Aika menee niin nopeasti, että kymmenen vuoden kuluttua kiva pesämuna versus se ettei käyttötilillä ole rahat säilyneet.
100e/kk on kyllä monelle todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 100 000 ole paljoa, mulla on yli tuon mutta en todellakaan säästä sitä mihinkään tyhmiin lapsiin. Miksi lapsille pitäisi jättää yhtään mitään?
Pidän huolen, että kun täältä lähden, kukaan ei hyödy siitä millään tavalla.
Eipä kyllä 100 tonnia ole paljoa, ei sillä oikein mitään saa ja verothan voitoista menee kuitenkin. SItten jos kuolla kupsahtaa siihen omaa salkkua tuijottaen niin menee kp:n mukaan perintövero, eli jos salkusta lähtee 1kk päästä puolet niin menee verotus kp:n mukaan ja muut hienot velkaiset talot menee vasaran alle.
Palataan sitten kun AP:lla on muutama miljoona, sitten se voi jossakin jo näkyäkin verojen jälkeen.
Täällä muutenkin on kaikki rikkaat ja kaikki yli 100 tonnia ainakin tienaavat.
Jatkakaahan reippaasti, kyllä teitä tarvitaan kun verotuloja pitää saada valtion.
Tätä en käsitä. Tyyppi on niin pihi, ettei raski tehdä voittoa, kun siitä menee veroja.
Kymmenen vuotta sitten aloin minäkin kokeilla sijoittamista Nordnetissä. Vain Nordnet rikastui välityspalkkioillaan, minä en. Möin kaikki pois jo 2021 mennessä, suurin osa tappiolla, kymmenestä yhtiöstä vain pari oli voitolla jotka aiheutti vielä stana veromätkyjä, verottaja viimeisteli tuhon ja koko homma meni täysin vituiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei 100 000 ole paljoa,
AP:lla onkin 100 tonnia tonnia.
Olen 10 vuodessa tienannut vuokratuloilla 100 000 euroa. Vuokraaminen on aika riskitöntä siijoittamista.
10 vuotta sitten sijoitin 700 000, omia ja perintöjä. Nyt se on tuplat vaikka olen sieltä uloskin ottanut.
Unohdit oleellisen, eli paljonko oli lähtötilanne?
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuotta sitten aloin minäkin kokeilla sijoittamista Nordnetissä. Vain Nordnet rikastui välityspalkkioillaan, minä en. Möin kaikki pois jo 2021 mennessä, suurin osa tappiolla, kymmenestä yhtiöstä vain pari oli voitolla jotka aiheutti vielä stana veromätkyjä, verottaja viimeisteli tuhon ja koko homma meni täysin vituiksi.
Ei voi tulla mätkyjä, jos voittoja ei ole tullut enemmän kuin tappioita. Paitsi jos olit niin tyhmä, että et ilmoittanut verottajalle tappioita (eikä tieto niistä mennyt jostain syystä verottajalle automaattisesti).
Vierailija kirjoitti:
Olen 10 vuodessa tienannut vuokratuloilla 100 000 euroa. Vuokraaminen on aika riskitöntä siijoittamista.
Vuokraaminen - varsinkin jos sijoitusasuntoja on vain 1 tai 2 - on kaikkea muuta kuin riskitöntä. Yksi huono vuokralainen voi helposti viedä monen vuoden tuotot.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit oleellisen, eli paljonko oli lähtötilanne?
En tiedä ap:stä. Mutta esimerkkinä voin kertoa, että minä olen sijoittanut vuodesta 2012 alkaen kuukausittain Seligsonin indeksirahastoihin ja viime vuosina lisäksi myös yhteen yhdistelmärahastoon. Olen sijoittanut omaa rahaa vuosien varrella yhteensä 48 000 €. Sijoitusten yhteisarvo on tänään 97 000 €.
Jotkut kuvittelevat, että sijoittaminen on joku varma lottovoitto. Sitten pettyvät, kun 2000€ sijoituksella ei tullutkaan heti miljoonaa. Oikeasti sijoittaminen tuottaa, mutta vain suhteessa sijoitettuun rahamäärään. Jos haluaa miljoonan, pitää jaksaa laittaa rahaa pitkäjänteisesti sijoituksiin. Silloin kyllä miljoonan saa melko varmasti.
Sijoittamisessa on myls vahva lumipalloefekti. Ensimmäinen kymppitonni on vaikeampi raapia kokoon kuin seuraava. Ja ihan tavallinen 7% tuotto on alussa nappiksuppaa, mutta iso raha sitten, kun pääomaa on jo valmiiksi mukavasti.
Poikkeuksena varmaan vaurastumiseen kuitenkin pankin rahastot, joissa kulut ovat niin korkeat, ettei niillä pysty mitenkään vaurastumaan. Eli älä kysy neuvoa omasta pankista, se on tärkein ohje.
Vierailija kirjoitti:
Poikkeuksena varmaan vaurastumiseen kuitenkin pankin rahastot, joissa kulut ovat niin korkeat, ettei niillä pysty mitenkään vaurastumaan. Eli älä kysy neuvoa omasta pankista, se on tärkein ohje.
En nyt sanoisi noin jyrkästi. Olen vuosien varrella sijoittanut vähitelle Nordean Säästö 50 -rahastoon 24 000 €. Rahasto-osuuksien arvo on nyt 41 000 €, joten kyllä minä olen selvästi plussalla, vaikka ottaa inflaation huomioon.
Mutta toki muualla rahat olisivat tuottaneet paremmin. Pääosa sijoituksistani onkin muualla, ja tuo Nordean rahasto on vain pieni osa salkustani. Olen pitänyt sen lähinnä riskien hajauttamisen vuoksi.
Muistakaa, että sioitukset voi tulla myös alas. Riskit vaanii.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, että sioitukset voi tulla myös alas. Riskit vaanii.
Ne on kuule tulleet alas jo monta kertaa. Myöhemmin nousevat entistä ylemmäs. Ei siinä ole mitään oikeaa riskiä, kunhan pitää pään kylmänä eikä myy huonoon aikaan mitään. Toki siis minulla on hajautus kunnossa, pääosin sijoitan indeksirahastoihin. Eri juttu jos lähtisi täysillä mukaan johonkin yksittäiseen ison riskin kohteeseen.
Yksinkertaisten junttien ketju