Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukuloimassa ollessa, saako keski-ikäiset mielestäsi nukkua niin pitkään kun haluavat?

Vierailija
26.12.2024 |

Vai onko joku "kohteliaisuusaika" herätä, edes 1-2 tuntia isäntäparin heräämisen jälkeen?

Meillä aina miehen kanssa keskustelussa tämä, kun ollaan kylässä ja mielestäni ihan kohteliasta herätä viimeistään 9.30. Miehen mielestä tuo on tosi aikaisin...

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia menen yleensa hotelliin. Nukutaan miehen kanssa aamuisin aika myohaan. Siten saa seka isantavaki etta vieraat nukkua ja syoda oman rytminsa mukaan ja muuten kylailla sovitusti. Joskus nuorempana nolotti tallustella makkarista joskus puoliltapaivin kun muut olivat olleet hereilla seitsemasta asti ja ihmettelivat naureskellen tai paheksuen "persaus homeessa" makaamistamme. Pari kertaa tuota ja tympaisi niin etta alettiin hommata omat yosijat. Siitakin piisasi alkuun ihmettelya kun ilmainen peti ei kelvannut. Sanoimme lopulta suoraan etta me nukumme aamupaivaan asti emmeka halua sotkea kenenkaan muun rutiineja emmeka omiamme. Seurustella voi sitten iltapaivalla ja illalla.

Yksi kaveri meilla on jonka luona joskus yovytaan, mutta han onkin aika boheemi eika piittaa toisten myohaisesta herailysta. Viittaa vaan keittioon ja kaskee keittamaan itse kahvit ja hakemaan mieleista ruokaa jaakaapista. Samoin meilla kaydessaan han osaa hakea omat syotavat ja kahvit aamulla ja nauttia terassin rauhasta ennenkuin me herataan itse.

Vierailija
82/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tällaisissa tilanteissa ole parasta niin vieraan kuin isäntäväen kommunikoida keskenään.

Lisäksi riippuu toki (sukulais)suhteesta eli kuinka läheisiä ollaan. Esim. mieheni lapsuudenkoti, jossa nyt hänen äitinsä asuu, on miehelle kuin toinen koti, joten siellä nukkuu ja touhuaa kuten omassa kodissaan. Myös osallistuu lapsuudenkodin remontointi- ja ylläpitokustannuksiin. 

Toisaalta kun olemme mieheni kanssa sisareni perheen luona yötä, pyrimme heräämään suurin piirtein samoihin aikoihin. Peruskohteliaisuuden lisäksi syy on myös siinä, että siskoni asuu kovin kaukana, ja tapaamme harvoin. Siten itsekin haluan viettää lyhyen vierailun ajan paljon aikaa yhdessä. Olisi outoa, jos viikonloppuvierailun molempina päivinä posotettaisiin nukkuen puoleen päivään saakka, kun muutenkin on vähän yhteistä aikaa. 

Jos keski- ikäiset vieraat taas ovat yökyläilijoitä piheyden tai vähävaraisuuden vuoksi (halutaan säästää hotellikuluissa), silloin on erityisen tärkeää kommunikoida ajoissa ja huomaavaisesti isäntäväen kanssa heidän toiveistaan, esim nukkumisaikojen suhteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi kohteliasta herätä kylässäkin ennen yhdeksää nyt vähintään. Nukkua voi sitten kotonaan. Miksi mennä kyläpaikkaan makaamaan puoleen päivään asti? Kertoo siitä, ettei isäntäväen seura paljon kiinnostele.

Vierailija
84/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei kyse ole vuorotyötä tekevästä ihmisestä, on mun mielestä jotenkin outoa, jos klo 9.30-10 herääminen lomalla on liian aikainen. Lomallakin olisi hyvä pitää suhteellisen samaa rytmiä, mitä muulloinkin, ehkä joku tunnin heitto suuntaansa korkeintaan. Jos aikuinen ihminen voisi pokkana lomalla nukkua kellon ympäri, alkaisin miettiä, missä vika? Uniapneaa epäilisin ensimmäisenä, mutta jollekin jo AP vastasi, ettei ole siitä kyse. Mutta ainakin perusverenkuvan voisi tsekata, esim kilpirauhanen ja rauta-arvot? Entä liikkuuko riittävästi? Alakuloinen tai masentunut mieliala? 

Vierailija
85/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka menee kylään ja nukkuu puoleen päivään? Jos ei seura kiinnosta, niin parempi mennä hotelliin tai ajaa kotiin. En rupea hyssyttelemään enää kympin aikaan. Tulee olo, että mitään ei voi suunnitella.

Vierailija
86/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ees aatellut.. Nukun kun nukuttaa. Yökyläilyt on vanhempieni tai veljeni luona. Kumpikin sanoneet, että nukkukaa vaan, he hoitaa aamut lasten kanssa. Kun heräillään 10-11 välillä, niin päästään kahvipöytään kaksin, kun muut ovat ulkoilemassa.

Sama juttu, kun tulevat meille. Anoppi usein tulee jo kuudenaikaan, että on leiponut sämpylät ja pullat, kun heräillään ysin aikaan. Hänellä ei yökyläillä, kun asuu yksiössä.

Hänellä, kuten vanhemmillani ja veljelläni on avain meille.

Nyt ovat kaikki meillä. Kaikki on sujunut kuten ennenkin. Ruokia on paljon tehty etukäteen, ettei niitä tarvii kuin laittaa esille.

Paljon ollaan yhdessä tehty ja mä olen saanut nukkua. 🥰

Vierailija
87/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aamuvirkku, herään aina ennen klo 7 vaikka olisin valvonut. Tämän vuoksi en tykkää yövieraista. Painajaismainen ajatus, että pitää olla vapaapäivänä hiljaa kotonaan klo 12 saakka, että toiset voi nukkua. 9 maissa elän normaalisti, en sentään imuroi.

Kylässä ollessani olen hiljaa 9 pintaan. Sitten nousen kahvinkeittoon, vaikka emäntä nukkuisi. Kyläilen vain muutamalla sydänystävällä, jotka tietää tämän.

Vierailija
88/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä väliä sillä on, pyhäpäivä kuitenkin eikä kiire mihinkään.

Minulle on opetettu, että pyhäpäivänä pitää herätä varhain. 

Vierailija
89/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko joku aikuinen ihminen nukkuu puoleenpäivään tai sen yli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi