Sukuloimassa ollessa, saako keski-ikäiset mielestäsi nukkua niin pitkään kun haluavat?
Vai onko joku "kohteliaisuusaika" herätä, edes 1-2 tuntia isäntäparin heräämisen jälkeen?
Meillä aina miehen kanssa keskustelussa tämä, kun ollaan kylässä ja mielestäni ihan kohteliasta herätä viimeistään 9.30. Miehen mielestä tuo on tosi aikaisin...
Kommentit (89)
Eikö loogisinta olisi kertoa vieraille etukäteen mikäli on aamupalaa vain tiettyyn aikaan (esimerkiksi "aamupala on saatavilla vain 8:00-8:15") tai jos on suunniteltu jotain ohjelmaa ("ajattelin, että käymme kumminkaiman kissanristiäisissä klo 10:30, matkaan menee pari tuntia eli lähdetään heti aamupalan jälkeen")? Tällöin vieras voi varautua.
Etukäteen tarkoittaa tässä tapauksessa paljon ennen kuin vieras on lähtenyt vierailulle ja varautuminen tarkoittaa myös mahdollisuutta jättää tämä ihanuus väliin kieltäytymällä kutsusta.
Se, että joku on luonasi kylässä, ei vielä tee hänestä pompiteltavaa orjaa, jonka aikataulun pääsee hänen puolestaan päättämään.
Mitä hiton väliä? Herätään kun ei nukuta enää.
Meillä tosiaan mies nukkuisi kevyesti kellon ympäri klo 12-13 saakka, ellen herättäisi. Eilen illalla laitoin kellon soimaan 9.30, niin oli miehen mielestä kauhean aikaisin.
Mun mielestä taas, kun tietää isäntäväen heräävän 7-8 aikaan niin olisi epäkohteliasta itse nukkua posottaa vaikka yhteen saakka. Sitten haluta aamukahvia, kun toisilla alkaa olla lounasaika 😄
Kotona saa sitten nukkua.
Ap
Joku kohtuus pitää olla mutta pönöttää ei tarvitse. Teineillä ymmärtää pitkään nukkumisen.
Nyt täytyy antaa anopille pisteet. On aina antanut nukkua niin myöhään kuin on unta riittänyt. Lasten ollessa pieniä aina sanoi edellisenä iltana, että he kyllä hoitaa.
Osa täällä on kyllä katkeria, teillä ei taida vieraita käydä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään aamupala usein yöllä, kun alkaa hiukoa, joten vieraiden sopii olla kuulolla, jos haluavat jotakin mutustaa. Unikekoja meillä ei hyysätä, nousemme lomallakin vuoteesta jo aamukolmelta, ja illat siivotaan yhdessä, ja nukkumaan ei tarvi vieraidenkaan pyrkiä ennen aikojaan, koska puoliltaöin jumpataan yhdessä ja huudatetaan stereoita, eikä petiin ole asiaa ennen klo 4 am.
Siis toihan on jo henkistä väkivaltaa. Miksi vieraiden pitää noudattaa sinun rutiineja? Siis vaadit ihmistä luopumaan jo identiteetistään. En kyllä tulisi tuollaiseen kylään a) jossa unet jäävät lyhyiksi ja b) ihan periaatteesta - ks. edellä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö loogisinta olisi kertoa vieraille etukäteen mikäli on aamupalaa vain tiettyyn aikaan (esimerkiksi "aamupala on saatavilla vain 8:00-8:15") tai jos on suunniteltu jotain ohjelmaa ("ajattelin, että käymme kumminkaiman kissanristiäisissä klo 10:30, matkaan menee pari tuntia eli lähdetään heti aamupalan jälkeen")? Tällöin vieras voi varautua.
Etukäteen tarkoittaa tässä tapauksessa paljon ennen kuin vieras on lähtenyt vierailulle ja varautuminen tarkoittaa myös mahdollisuutta jättää tämä ihanuus väliin kieltäytymällä kutsusta.
Se, että joku on luonasi kylässä, ei vielä tee hänestä pompiteltavaa orjaa, jonka aikataulun pääsee hänen puolestaan päättämään.
Vastaavasti on aika lailla outoa, että vieras olettaa isäntäperheen elävän puolillepäivin hipihiljaa, jotta vieraat saavat rauhassa nukkua. Jos ei kestä normaalia elämää, niin menee hotelliin yöksi, yleensähän se keski-ikäinen yövieras on vain pihi ja haluaa säästää jäämäällä yökylään. Sama aamupalatarjoilun kanssa, ei voi olettaa, että kahvi on tuoretta ja voileivät vastatehtyjä, jos vasta puolenpäivän aikaan heräilee.
Vierailija kirjoitti:
Toki saavat mutta minusta se on heidän itsensä kannalta kiusallista, jos muu porukka herää vaikka 8-9 maissa ja vieraat puolenpäivän aikaan. Ainakin itse kylässä missä vaan, vaikka niinkin läheisillä ihmisillä kuin vanhemmillani, pyrin aina heräämään silloin kuin muutkin tai mieluummin aiemminkin jo.
Ei se ole kiusallista. Oma perhe heräilee omia aikojaan ja kun vieraat puoliltapäivin ilmestyvät huoneestaan, niin heitä voi katsoa hämmentyneenä ja sanoa, että oletteko te vielä täällä. Parasta on, jos ateria on katettu vain omalle perheelle ja sitten isäntäpari ryhtyy toisiinsa vilkuillen järjestämään yövieraille tilaa, kun ei me ajateltu, että tähän aikaan vielä olisitte meillä.
Kyllä saa nukkua ihan niin kauan kuin haluaa!
Isäntäperhe taas saa herätä ihan niin aikaisin kuin haluaa ja meluta juuri niin paljon kuin aina aamuisin meluaa, saa jopa mopata jos siltä tuntuu. Jos vieras siihen herää, niin ei enää ole väsynyt.
Kun nousin tänä päivänä, niin vieraat olivat menneet jo takaisin omiin koteihinsa.
Aikuisten pitää päättää itse. Joku nukkuu pitkään ja joku herää aikaisin. Ei ole pakko olla koko ajan ryhmänä. Valvonut nukkuu riittävästi. Jos osa haluaa lähteä ulos, sen kun menee. Kunhan mitään kynttilöitä ei jää palamaan pöydälle tai muuta vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Joku kohtuus pitää olla mutta pönöttää ei tarvitse. Teineillä ymmärtää pitkään nukkumisen.
Niin. Teinit tarvitsevat todella unta. Se auttaa aivoja. Aikuiset voivat sopia ennen vierailua jo keskenään näistä asioista, että miten aikuiset itse toimivat keskenään tai annetaan nukkua jos väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei juuri kotona vieraita käy, mutta mökillä kesäisin. Kyllä minä jotain ruokaa kaapista kaivan, vaikkeivät aamupalalle heräisikään. Minä en ketään pakota heräämään.
Muistan joskus olleeni jonkun exäni sukulaisen luona yökylässä ja herättivät seitsemältä. Sitten ihmettelivät, kun ei enää ikinä jääty sinne yöksi vaan käytiin päiväseltään.
Taisivat tehdä näin tarkoituksella
saa tottakai, mutta on turha sitten odottaa, että isäntäväki alkaa kokkailla aamiaista vieraille vaikka klo 11. Tai että vieraat alkaisi itse sitä tehdä. Olettaen, että isäntäperheessä on säännölliset ruoka-ajat. Jos nukkuu aamiaisajan ohi, niin sitten on ilman.
Tuon takia on keksitty hotellit. Ärsyttävää nukkua toisten nurkissa ja odotella toisten heräämistä tai joutua kuuntelemaan vttuilua laiskuudesta jos nukkuu myöhempään kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiinni siitä, onko sovittuna jotain tekemistä kuten vaikka kotiinlähtö klo 11. Silloin on epäsopivaa nukkua klo 12 asti. Minä olen niitä, joiden mielestä on kohteliasta pyrkiä samaan aikatauluun isäntäväen kanssa, mutta kaikille tämä ei ole itsestäänselvyys.
Meillä talo elää tavallaan ja jos ei ole aamupalalla klo 9 mennessä, niin astian ja ruuat on siivottu pois ja vieras joutuu pyytämään ruokaa. Jos menee luvatta jääkaapille, saa takuuvarmasti niin napakan vastauksen, että ei tule meille toiste. Aamupäiväkahvit tosin ovat jo 10.30, joten kovin pitkään ei joudu olemaan nälissään, ruokaa saa klo 15.
Kiitos alapeukuista, meillä ei ole täysihoitolaa eikä aikaa passata yövieraita. Jos ei kykene heräämään ennen klo 9, niin minusta se on ihan ikioma ongelma, meillä mennään joka tapauksessa töihin klo 6.30, oli vieraita tai ei.
No meille ei tulla yökylään jos minä menen töihin. Pyhänä ja lomalla saa nukkua niin pitkään kuin haluaa. Vuorotyötä tekevänä tiedän nukkumisen tärkeyden.
Kun meillä käy yövieraita, tai kun olen itse sellaisena, niin yritetään olla häiritsemättä, puolin ja toisin.
Jos on jotain yhteistä menoa, niin tottakai sellaisesta sovitaan, ja suunnitellaan koska pitää viimeistään herätä, että ehditään. Aikuisia kun ollaan, niin hitaat lähtijät, jollainen itsekin olen, osaavat laittaa herätyksen ajoissa.
Itse olen pyrkinyt heräämään samoihin aikoihin isäntäväen kanssa. Tosin ongelmia tulee kun olen aamuvirkku, jos isäntäväki heräilee puolenpäivän jälkeen. Silloin olen yleensä ehtinyt tehdä ja syödä aamiaisen, käydä 30 km lenkillä ja aloitella lounaan syöntiä, kun isäntäväki vasta heräilee.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Meille jos tullaan kyllään ollaan minun armoilla. Teet just nii kuin käsken. Ei ole tunnelmaa jos kerron etukäteen ja toki enhän minä voi edes tietää mitä teen huomenna tai myöhemmin.
Kyllä sujuvinta ja miellyttävintä olisi illalla sopia, mihin aikaan syödään aamiaista. Tietenkin niin, että isäntäväki kertoo, moneltako kahvia keitellään jne. ihan leppoisasti.
Meillä syödään aamupala usein yöllä, kun alkaa hiukoa, joten vieraiden sopii olla kuulolla, jos haluavat jotakin mutustaa. Unikekoja meillä ei hyysätä, nousemme lomallakin vuoteesta jo aamukolmelta, ja illat siivotaan yhdessä, ja nukkumaan ei tarvi vieraidenkaan pyrkiä ennen aikojaan, koska puoliltaöin jumpataan yhdessä ja huudatetaan stereoita, eikä petiin ole asiaa ennen klo 4 am.