Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukuloimassa ollessa, saako keski-ikäiset mielestäsi nukkua niin pitkään kun haluavat?

Vierailija
26.12.2024 |

Vai onko joku "kohteliaisuusaika" herätä, edes 1-2 tuntia isäntäparin heräämisen jälkeen?

Meillä aina miehen kanssa keskustelussa tämä, kun ollaan kylässä ja mielestäni ihan kohteliasta herätä viimeistään 9.30. Miehen mielestä tuo on tosi aikaisin...

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lomalla/vapaalla pitää herätä 9.30, niin onhan se helkkarin aikaisin. MUTTA, jos menette esim kyläilemään vanhempien luo, missä käytte harvoin, niin onhan se heistä  todella ikävää , suorastaan raivostuttavaa ,jos heidän  normaali rytmi on herätä 8-9 aikoihin tai jopa vielä aikaisemmin ja vieraat nukkuu kahteentoista. 

Ei hyvä, en tykkäisi. Parempi silloin pysyä kotona ,jos ei pysy nousemaan kymmeneen mennessä. 

Ihan on eri , jos käy usein jne.

Minä,minä ,minä mentaliteetilla monet keski-ikäiset kyllä käyttäytyvät noin ikävästi.

Vierailija
42/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun keittiöstä alkaa kuulua elämisen ääniä, vieraiden olisi myös sopivaa alkaa heräillä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tosiaan mies nukkuisi kevyesti kellon ympäri klo 12-13 saakka, ellen herättäisi. Eilen illalla laitoin kellon soimaan 9.30, niin oli miehen mielestä kauhean aikaisin.

Mun mielestä taas, kun tietää isäntäväen heräävän 7-8 aikaan niin olisi epäkohteliasta itse nukkua posottaa vaikka yhteen saakka. Sitten haluta aamukahvia, kun toisilla alkaa olla lounasaika 😄 

Kotona saa sitten nukkua.

Ap

Siis onko miehellä krapula vai miksi nukkuisi noin myöhään? Vai menettekö aamuyöstä nukkumaan?

Vierailija
44/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä kyllä sovitaan yhteisesti, jos on vieraita, että mihin aikaan suurinpiirtein herätään keittämään aamukahvit ja laittamaan aamupalat. Jos sisko on perheineen käymässä, niin pistetään hetätyskellot soimaan samaan aikaan. Eikä ole mikään katastrofi jos nyt joku ei herääkään just silloin.

Vierailija
45/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lomalla/vapaalla pitää herätä 9.30, niin onhan se helkkarin aikaisin. MUTTA, jos menette esim kyläilemään vanhempien luo, missä käytte harvoin, niin onhan se heistä  todella ikävää , suorastaan raivostuttavaa ,jos heidän  normaali rytmi on herätä 8-9 aikoihin tai jopa vielä aikaisemmin ja vieraat nukkuu kahteentoista. 

Ei hyvä, en tykkäisi. Parempi silloin pysyä kotona ,jos ei pysy nousemaan kymmeneen mennessä. 

Ihan on eri , jos käy usein jne.

Minä,minä ,minä mentaliteetilla monet keski-ikäiset kyllä käyttäytyvät noin ikävästi.

No ihmisillä on erilaisia unirytmejä. Eikö tuokin ole vähän minäminäminä ajattelua, että vieraiden pitää noudattaa just sun rytmiä? Eikö voi yhdessä sopia jonkun kompromissin, jos eletään kovin eri rytmissä?

Vierailija
46/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy antaa anopille pisteet. On aina antanut nukkua niin myöhään kuin on unta riittänyt. Lasten ollessa pieniä aina sanoi edellisenä iltana, että he kyllä hoitaa. 

Osa täällä on kyllä katkeria, teillä ei taida vieraita käydä?

Olisi varmasti tulossa jos ilmaista täysihoitolaa, parantolaa 😅 alettaisiin pitämään.

Vierailija
47/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tosiaan mies nukkuisi kevyesti kellon ympäri klo 12-13 saakka, ellen herättäisi. Eilen illalla laitoin kellon soimaan 9.30, niin oli miehen mielestä kauhean aikaisin.

Mun mielestä taas, kun tietää isäntäväen heräävän 7-8 aikaan niin olisi epäkohteliasta itse nukkua posottaa vaikka yhteen saakka. Sitten haluta aamukahvia, kun toisilla alkaa olla lounasaika 😄 

Kotona saa sitten nukkua.

Ap

Siis onko miehellä krapula vai miksi nukkuisi noin myöhään? Vai menettekö aamuyöstä nukkumaan?

Ei ole krapula. Eilen mentiin nukkumaan klo 23 aikaan ja kun laitoin kellon soimaan 9.30, minusta 10,5 tunnin uni oli paljon. Mies ärtyi, että miksi niin aikaisin pitää nousta. 

Eikä kyllä noussutkaan kuin kymmeneltä, kun ei herätyskelloon herännyt. 

Ap

Vierailija
48/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään aamupala usein yöllä, kun alkaa hiukoa, joten vieraiden sopii olla kuulolla, jos haluavat jotakin mutustaa. Unikekoja meillä ei hyysätä, nousemme lomallakin vuoteesta jo aamukolmelta, ja illat siivotaan yhdessä, ja nukkumaan ei tarvi vieraidenkaan pyrkiä ennen aikojaan, koska puoliltaöin jumpataan yhdessä ja huudatetaan stereoita, eikä petiin ole asiaa ennen klo 4 am.

Siis toihan on jo henkistä väkivaltaa. Miksi vieraiden pitää noudattaa sinun rutiineja? Siis vaadit ihmistä luopumaan jo identiteetistään. En kyllä tulisi tuollaiseen kylään a) jossa unet jäävät lyhyiksi ja b) ihan periaatteesta - ks. edellä.

Kyllä! Ja uusimmat tutkimukset nimen omaan osottaa, että liikunta ja jumppa väsyneenä tai myöhäiseen kellon aikaan EI oo terveellistä. Miksi sun muka on oikeus alistaa vieraat nuin kamalaan tuommosseen, vain koska ne on erehtyneet tulee teille kylään? Pitää olla kohtelias!

Vierailija
49/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole usein yövieraita, noin kerran vuodessa joku siskoista miehensä kanssa tai pari ystävää, kun kaikki asuvat satojen kilometrien päässä. Saavat nukkua niin kauan kuin haluavat, tosin ollaan kaikki suht aamuvirkkuja. Siitä koetan pitää huolen että olen itse hereillä ennen vieraita.

Pidän kunnia-asiana tarjota tuoreen ja maukkaan aamiaisen vierailleni, samoin kuin muutkin ateriat. Emme kutsu sellaisia, joille ei haluta tarjota parasta.

Toki jos yövieraita olisi alituiseen ja ne nukkuisivat puoleen päivään, voisi vähän harmittaa.

Vierailija
50/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli selvästi mies on tuotu naisen vanhemmille tao muille sukulaisille vastoin tahtoaan. Anna miehen nukkua. Se myös vähentää sitä tuntimäärää, mitä joutuu päivän mittaan sosialiseeraamaan vieraiden ihmisten kanssa vieraissa nurkissa, mikä on todella uuvuttavaa. Seuraavana jouluna annat miehen olla kotona ja viettää lomansa kuten haluaa.

Vierailija
51/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli selvästi mies on tuotu naisen vanhemmille tao muille sukulaisille vastoin tahtoaan. Anna miehen nukkua. Se myös vähentää sitä tuntimäärää, mitä joutuu päivän mittaan sosialiseeraamaan vieraiden ihmisten kanssa vieraissa nurkissa, mikä on todella uuvuttavaa. Seuraavana jouluna annat miehen olla kotona ja viettää lomansa kuten haluaa.

Jo on vauva kun ei pysty yhden vierailun ajan käyttäytymään.

Vierailija
52/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta vähän tuntuu, että moni täällä on sellaisia, että kannattaisi olla kutsumatta vieraita. Ja pysyä itse kotona. Jos parina päivänä ei voi yhtään joustaa jostain omasta kiveen hakatusta aikataulusta.

Vieraanvaraisuus ei ole suomalaisten vahvuus. 

Vierailija
53/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olennainen juttu on se, tuleeko isäntäväelle ylimääräistä vaivaa siitä, jos vieraat nukkuvat myöhään. Jos ei tule, niin nukkukoot niin pitkään kuin haluavat. Mutta jos isäntäväen pitää yrittää olla tuntikausia mahdollisimman hiljaa, jotta eivät häiritsisi vieraiden aamu-unia, on se ikävää. Tai jos isäntäväki ei pääse kattamaan haluamaansa aikaan lounasta, kun vieraat vielä nauttivat aamiaistaa, on se vierailta ajattelematonta.

Vierailija
54/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sellaiset vieraat, jotka ovat emännän hyviä ystäviä, mutta jos on miehen sisaruksesta kyse, niin silloin on noustava viimeistään 7.30. 

Vierailija
55/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tuollaista ongelmaa kun herään aina viimeistään seiskalta. 9.30 on aika myöhäinen.

T. N42

Vierailija
56/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta olennainen juttu on se, tuleeko isäntäväelle ylimääräistä vaivaa siitä, jos vieraat nukkuvat myöhään. Jos ei tule, niin nukkukoot niin pitkään kuin haluavat. Mutta jos isäntäväen pitää yrittää olla tuntikausia mahdollisimman hiljaa, jotta eivät häiritsisi vieraiden aamu-unia, on se ikävää. Tai jos isäntäväki ei pääse kattamaan haluamaansa aikaan lounasta, kun vieraat vielä nauttivat aamiaistaa, on se vierailta ajattelematonta.

No eiköhän se isäntäväki voi kertoa ne ruoka-ajat vieraille. Ja vieraat sitten itse päättävät nukkuvatko, osallistuvatko ruokailuihin tietyllä kellonlyömällä vai tuovatko omat eväät.

Kommunikaatiotaidot eivät ole suomalaisten vahvuus.

Vierailija
57/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kiinni siitä, onko sovittuna jotain tekemistä kuten vaikka kotiinlähtö klo 11. Silloin on epäsopivaa nukkua klo 12 asti. Minä olen niitä, joiden mielestä on kohteliasta pyrkiä samaan aikatauluun isäntäväen kanssa, mutta kaikille tämä ei ole itsestäänselvyys.

Meillä talo elää tavallaan ja jos ei ole aamupalalla klo 9 mennessä, niin astian ja ruuat on siivottu pois ja vieras joutuu pyytämään ruokaa. Jos menee luvatta jääkaapille, saa takuuvarmasti niin napakan vastauksen, että ei tule meille toiste. Aamupäiväkahvit tosin ovat jo 10.30, joten kovin pitkään ei joudu olemaan nälissään, ruokaa saa klo 15.

Hah hah! Meilläpä vieras ei saa mitään koko päivänä, jos ei ole aamukahvilla klo 6.15. Siinähän wolttailee.

Meillä jätetään aamupala valmiiksi, kun lähdetään itse töihin.

Ne ei osaa itse keittää kahvia?

Vierailija
58/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en kutsu ketään yökylään, enkä itsekään käy, niin välttyy moisilta ongelmilta.

Vierailija
59/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaan te oikein menette nukkumaan, jos herääminen 9.30 on liian aikaisin? 

Vierailija
60/89 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikaan te oikein menette nukkumaan, jos herääminen 9.30 on liian aikaisin? 

Kuten jo sanottu, mentiin nukkumaan klo 23. Mies haluaisi silti nukkua pitkään, ainakin kellon ympäri.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi