Jättääkö Posti oikeasti pikkupaketin oven eteen varastettavaksi, jos se ei mahdu postiluukusta sisään?
"Hei,
sinulle on lähetetty Pikkupaketti, joka on tulossa meille kuljetettavaksi. Paketti jaetaan koon mukaan joko postilaatikkoon/-luukkuun tai ovesi taakse."
En ollut uskoa silmiäni, kun sain Postilta näillä sanoilla alkaneen sähköpostin. Luulin ymmärtäneeni väärin, mutta googlasin asiaa ja vaikuttaa tosiaan siltä että Posti aikoo jättää pakettini rappukäytävään oveni taakse. Paketti tulee luultavasti perille silloin kun olen useamman päivän pois kotoa, ja todennäköisyys sille että joku vie sen rappukäytävästä on aika suuri.
Ostin siis käytettyä tavaraa netistä yksityishenkilöltä ja mulle tuli täytenä yllätyksenä, että postitukseen voi valita näinkin turvattoman vaihtoehdon. Vai olenko sittenkin ymmärtänyt jotain väärin? En voi mitenkään käsittää, miten tällainen on mahdollista. Voinko edes tehdä mitään, jotta Posti veisi pakettini johonkin missä se on turvassa, vai täytyykö vaan toivoa parasta?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmasti hyvä palvelu syrjäseutujen asukkaille, jotka ei joudu hakemaan jokaista pientä nettiostosta ties kuinka kaukana sijaitsevasta noutopisteestä. Mutta miten tällaista voidaan pakkosyöttää kenellekään? Kaikilla pitäisi olla mahdollisuus kieltäytyä tällaisesta toimituksesta, jossa paketit jätetään täysin oman onnensa nojaan.
Kyllä se on oma valinta, tilaaja tietää onko turvallista jättää. Kyllä jok kaupassa on kalliimpi noutopistevalintakin.
Vierailija kirjoitti:
Kerroppas, kuinka usein olet kotiin tullessasi huomannut tavallisen päivittäisen postisi roikkuvan postiluukustasi? Toki sisäpuolella, mutta oletko silti koskaan ajatellut, kuinka helppoa sellainen olisi varastaa? Niin helppoa, että postivaras vain työntäisi kätensä postiluukkuun ja vetäisi ne roikkuvat postit luukusta ulos.
Joten tuolla perusteella en oikein ymmärrä tuota meuhkaamista oven eteen jätetystä pikkupaketista.
Näissä asioissa on sekin ero, että naapurit ja muut ohikulkijat näkee helposti, jos sama paketti lojuu pitkään rappukäytävässä. Siitä on helppo päätellä, että kukaan ei ole käynyt kotona. Ja sillä tiedolla voi tehdä vaikka mitä ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Seuraava askel varmaan on, että jätetään ulos alaovelle, jos vastaanottaja ei ole kotona. Tai naapurille. Siitäpä sitten vaan hakemaan pakettia siltä narkkarinaapurilta.
UPS tarjosi naapurin pakettia jo varmaan yli 10 vuotta sitten. En huolinut, kun en tiennyt mitään naapurin aikatauluista ja niiden sopivuudesta omiini juuri ennen lomaa. Meille siis tuli myös UPSin paketti tuolloin.
Itse valitsin juurikin tuon pikkupaketti-vaihtoehdon, koska olin päivät kotona ja saisin paketin kotiovelle. No, tietenkin se oli viety kauppakeskuksen noutopisteeseen. Ihme touhua, kun ei voi luottaa, että homma menee kuten pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroppas, kuinka usein olet kotiin tullessasi huomannut tavallisen päivittäisen postisi roikkuvan postiluukustasi? Toki sisäpuolella, mutta oletko silti koskaan ajatellut, kuinka helppoa sellainen olisi varastaa? Niin helppoa, että postivaras vain työntäisi kätensä postiluukkuun ja vetäisi ne roikkuvat postit luukusta ulos.
Joten tuolla perusteella en oikein ymmärrä tuota meuhkaamista oven eteen jätetystä pikkupaketista.
Näissä asioissa on sekin ero, että naapurit ja muut ohikulkijat näkee helposti, jos sama paketti lojuu pitkään rappukäytävässä. Siitä on helppo päätellä, että kukaan ei ole käynyt kotona. Ja sillä tiedolla voi tehdä vaikka mitä ikävää.
Miten tuo eroaa siitä, että iän kaiken on pidempään asunnoltaan poissaolleiden asukkaiden postiluukut pursunneet ulospäin postia niin, että se on ollut helposti naapureiden ja muidenkin rapussa kulkevien nähtävillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä kerron naapureille muutenkin, että en ole kotona, joten voitteko pitää asuntoa vähän silmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo eroaa siitä, että iän kaiken on pidempään asunnoltaan poissaolleiden asukkaiden postiluukut pursunneet ulospäin postia n
Harva saa niin paljon postia että se pursuaisi luukusta ulos jo päivän tai parin poissaolon jälkeen. Ja jos postiluukusta pilkottaa joku pizzerian mainoksen kulma, se voi olla pelkkää asukkaan laiskuutta ettei hän ole laittanut mainosta paperiroskien joukkoon tullessaan väsyneenä kotiin tai maatessaan sairaana sängyssä. Ovelle jätettävästä paketista saa aina ilmoituksen, eikä yksikään täyspäinen ihminen tahdo jättää pakettiaan varkaiden armoille kovin pitkäksi aikaa.
Postin kuljetukset on nykyään täyttä pskaa, vaikka hinnat vaan nousee. Sain jokin aika sitten Postilta kotiin kuljetettavasta paketista Postilta viestin tyyliin: "Tuomme lähetyksesi ma-pe 8-20 välillä ilman erillistä ilmoitusta." -> Eli pitäisi ilmeisesti päivystää koko viikko kotona siltä varalta, että paketti tulee?
UPS järjesti jännitystä ennen joulua ulkomailta tilatun lahjan kanssa. Seurantakoodin perusteella seurasin paketin kulkua ja sain sitä kautta tietää toimituspäivän. Mitään erillistä ilmoitusta toimituspäivästä tai ajasta ei tullut. Pakettia ei kuitenkaan kyseisenä päivänä kuulunut, vaan päivän lopussa seurantatietoihin ilmestyi, että "paketti on yritetty toimittaa, mutta UPS ei ole päässyt rakennukseen sisälle, kun ei ole ovikoodia". No, ovikoodia ei tarvita, vaan alhaalla on ovisummeri, mitä painamalla ovi olisi avattu, jos joku olisi summeria soittanut. Lisäksi UPS:n ystävällisesti sivuilla kerrottiin, että pakettia yritetään jakaa 2 kertaa ja jos ei sitä saada toimitettua, se palautetaan lähettäjälle. Soitin asiakaspalveluun (hyvin oli yhteystiedot piilotettu sivuille, mutta lopulta löysin numeron ja pitkän odottelun jälkeen sain jopa ihmisen linjoille). Annoin kaikki mahdolliset ohjeet ja lisätiedot toimitusta varten. Seuraavana päivänä uusi toimituspäivä ilmestyi seurantatietoihin. (Edelleenkään ei mitään erillistä ilmoitusta. Mitä jos asiakas ei itse seuraa paketin kulkua???) Taas jännitystä ja kotona passissa koko päivä, tuleeko paketti. Tuli se lopulta, loppu hyvin kaikki hyvin. Mutta työn takana oli.
PostNordin paketteja on haettu pahimmillaan viereisestä kaupungista, kun jakavat niitä mihin sattuu. Varsinkaan ruuhka-aikoina paketit ei koskaan tule siihen automaattiin, mihin on pyydetty. Saa olla kiitollinen, jos tulevat edes samaan kaupunginosaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo eroaa siitä, että iän kaiken on pidempään asunnoltaan poissaolleiden asukkaiden postiluukut pursunneet ulospäin postia n
Eikä kukaan ole kiinnittänyt asiaan huomiota ja sitten asunnosta on löytynyt muumio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä kerron naapureille muutenkin, että en ole kotona, joten voitteko pitää asuntoa vähän silmällä.
Kertoisitko poissaoloistasi myös narkkarinaapureille ja niiden epämääräisille kavereille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättää. Minä tilasin pienen mutta kalliin paketin toimitettavaksi noutolokerikkoon ja maksoin tästä vielä extraa mutta Postipa päättikin muuttaa toimituksen pikkupaketiksi toimitettavaksi kotiin, siis tuli vain viesti että toimitus jätetty oven taakse, ilman varoitusta. Olin itse toisella paikkakunnalla yön yli juuri silloin. Eihän se paketti kerrostalon oven luukusta ollut mahtunut läpi niin oli jätetty surutta käytävään josta oli sitten varastettu. V*tuttaa niin ettei veri kierrä ja nyt saan alkaa tappelemaan menetetyistä tavaroista ja rahoista. Aivan käsittämätöntä toimintaa!
No jos olet valinnut toimitustavan noutopisteeseen niin vastuu ei ole sinulla. Tuohon oven taakse paketteihin lukee ohje verkkokaupoissa että on vastuullasi jos valitset sen koska kauppa ei voi tietää vastaanottajan olosuhteista vaikka se monille on tosi hyvä ja turvallinen tapa. Mutta jos maksoit nouto
POSTI tämän muutoksen toimitukseen oli itse tehnyt eikä kauppa. Tilatessa ehdotti kyllä pikkupakettia mutta maksoin 3€ lisää että saisin noutaa sen pakettiautomaatista silloin kun minulle itse sopii eikä riskiä tule että paketti jäisi oven taakse. No, nyt niin oli kuitenkin käynyt. En ole saanut hyvitystä tuosta kalliimmasta toimitustavasta ja vielä vaaditaan että minun pitäisi pystyä todistamaan että lähetys on varastettu. Miten sen todistan? En ikinä tilaa Postin kautta enää mitään, en ikinä. Haluavat vaan putsata kätensä vastuusta.
"Kertoisitko poissaoloistasi myös narkkarinaapureille ja niiden epämääräisille kavereille?"
No en minä tuollaiseen taloon muuttaisi, jossa narkkareita asuu. Pitää olla vähän paremman tason talo.
Meillä posti ei ilmoittanut mitään vaan jätti paketin postilaatikon päälle 😡. Tämän jälkeen en ole käyttänyt postin palveluja
Meidän kerrostalossa ei postinkantaja viitsi työntää kirjepostia luukusta kunnolla sisään. Kerran kun tulin kotiin pilkisti luukusta samalla kertaa kaksi pankin kirjekuorta. Toisessa uusi pankkikortti ja toisessa kortin tunnusluku. Onneksi on rehelliset naapurit.
Mä luulen, että ongelmat johtuu siitä kun on vielä uusi palvelu, eikä ihmiset tiedä mitä tarkoittaa, ja tilaa vahingossa tuolla kun on halvin. Aloittajakin varmaan jatkossa sanoo torimyyjille, että lähettävät vaikka noutopakettina.
Mutta meille jotka asutaan rauhallisessa paikassa omakotitalossa, tai ollaan päivisin kotona, tai joilla on iso postilaatikko mihin monet paketit mahtuu, tuo on tosi kätevä toimitustapa. Ja halvempikin.
Esim. meillä on etuoven edessä katos johon voi jättää vaikka jääkaappipakastimen turvallisesti. Lisäksi teen töitä kotona, ja työhuoneen ikkuna on niin että näen jokaisen pihaantulijan. On tosi kätevää saada paketit edullisesti suoraan postilaatikkoon tai ovelle, kun lähimpään noutopisteeseen on yli 10 km.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kerrostalossa ei postinkantaja viitsi työntää kirjepostia luukusta kunnolla sisään. Kerran kun tulin kotiin pilkisti luukusta samalla kertaa kaksi pankin kirjekuorta. Toisessa uusi pankkikortti ja toisessa kortin tunnusluku. Onneksi on rehelliset naapurit.
Ei ole ikinä tullut nuo kirjeet samana päivänä. Sulla on käynyt huono tuuri, että osuivat samalle päivälle.
Vierailija kirjoitti:
"Kertoisitko poissaoloistasi myös narkkarinaapureille ja niiden epämääräisille kavereille?"
No en minä tuollaiseen taloon muuttaisi, jossa narkkareita asuu. Pitää olla vähän paremman tason talo.
Ei sinun tarvitse muuttaa minnekään, kun he muuttavat naapuriisi. Minä olin meidän hiljaisen pienkerrostalon kauhu, kun kävin usein kaupassa ennen puoltayötä ja eräs varhain töihin heräävä naapuri aina valitti miten oveni kolahdus aina herättää hänet. Sitten taloon muuttivat narkkarit. Äkkiä pyörät hävisivät varastosta, pyykkituvan kone seisoi päiviä täynnä haisevia eritteisiä pyykkejä, portaikossa pyöri käytettyjä ruiskuja ja kerran oli tuon asukkaan asuntoon menty vierailulle kirveen kanssa läpi oven sillä aikaa kun olin töissä.
Pitäisköhän jokaiseen taloyhtiön jo laittaa omia pakettiautomaatteja, kun ihmiset tilaavat niin paljon? Tai megaisot postilaatikot omakotitaloihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse muuttaa minnekään, kun he muuttavat naapuriisi. Minä olin meidän hiljaisen pienkerrostalon kauhu, kun kävin usein kaupassa ennen puoltayötä ja eräs varhain töihin heräävä naapuri aina valitti miten oveni kolahdus aina herättää hänet. Sitten taloon muuttivat narkkarit. Äkkiä pyörät hävisivät varastosta, pyykkituvan kone seisoi päiviä täynnä haisevia eritteisiä pyykkejä, portaikossa pyöri käytettyjä ruiskuja ja kerran oli tuon asukkaan asuntoon menty vierailulle kirveen kanssa läpi oven sillä aikaa kun olin töissä.
No ei ole narkkareilla ollut varaa muuttaa tähän taloon. Tässä ei ole mitään vuokra-asuntoja.
No jos olet valinnut toimitustavan noutopisteeseen niin vastuu ei ole sinulla. Tuohon oven taakse paketteihin lukee ohje verkkokaupoissa että on vastuullasi jos valitset sen koska kauppa ei voi tietää vastaanottajan olosuhteista vaikka se monille on tosi hyvä ja turvallinen tapa. Mutta jos maksoit noutopaketista niin sun ei tarvitse asiasta tapella.