Oletteko olleet katsomassa lapsenne sotilasvalaa?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Olin. Olon ihan kiinnostavaa nähdä, millaisessa paikassa lapsi on. Päästiin käymään tuvassa, sotilaskodissa ja ruokalassa.
Valassa? Me olemme päässeet nuo mainitsemasi näkemään omaisten päivässä. Valat eivät ole kellään (3 poikaa, 1 tyttö) edes olleet sillä paikkakunnalla, jolla ovat inttinsä suorittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Olin. Olon ihan kiinnostavaa nähdä, millaisessa paikassa lapsi on. Päästiin käymään tuvassa, sotilaskodissa ja ruokalassa.
Ettekö saaneet ajaa panssarilla ja ampua tykillä?
Vierailija kirjoitti:
En ollut. Poika sanoi, että ei halua meitä sinne ja että ei koe että asiassa on mitään hienoa / nähtävää, joten kunnioitettiin hänen päätöstään. Ei puhu armeijasta muutenkaan mitään, paitsi että miten kamalaa siellä on.
Kamalaa kun joku käskee eikä kysele? Eikä anna tehdä mitä haluaa?
Fyysisesti toki rankkaa jos ei mitään ole koskaan tehnyt mutta normaali ihminen siellä kyllä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikamme on sivari ja olemme kovin ylpeitä siitä.
Aivan kuin sukusi kaatopaikka kommarit.
Itse taas olen c-mies, ja kamppailulajiharrastajana pistän nippuun jokaisen nassepersun
No tietenkin! Samalla pääsi meidän kyydillä lomille. Ja oli mukava nähdä missä ympyröissä siellä ollaan ja myös tupakaverit.
Kannattaa käydä. Se on ihmeellistä ja mielenkiintoista, mutta myös jokseenkin dystooppista nähdä miten ihmisiä järjestellään riveihin yms. Jos näkee nykyjärjestelmässä jotain epäinhimillistä, niin tuo se vasta onkin herättävä kokemus ihmisten kirjaimellisesta ohjailusta, käskyttämisestä ja järjestyksessä pitämisestä
Olin katsomassa, ja oli vähän pettymys se, miten huonosti nuoriso marssi, tai pikemminkin mönki ja osa lampsi. Oli monenlaista kulkijaa, eikä heitä ollut aseteltu mitenkään pituusjärjestykseen, joten tokihan askellus meni sekaisin kuin oli joukossa pitkä- ja lyhytjalkaisia.
Valapäivän pitäisi olla vaikuttava ja antaa uskottava kuva siitä, että hommat on hanskassa. Pitäisi siis huolehtia, että varusmiehillä ja -naisilla on oikeankokoiset vaatteet ja niiden alla riittävästi vaatetta etteivät palele ja tärise siinä seisoessaan. Lisäksi pitää opetella marssimaan samaan tahtiin muodostelmassa. Nyt oli monella tyttölapsella liian iso asu ja vastaavasti joillakin pojilla liian pieni. Housut kinnasivat persuksista ja näky oli kuin homoparaatista. On siinä suuri ero, kun vertaa miten tuolla itänaapurissa marssitaan. Kunhan sanon.
Aion mennä paikalle ehdottomasti. Isovanhemmat haluaa tulla myös paikalle, mutta ovat rollaattorikunnossa. En tiedä kauanko kestää ja mitä pitää sisällään. Onko edes fyysisesti mahdollista. Poika menossa Vekaranjärvelle.
Joo, mutta koronan takia ei päästy tutustumaan varuskuntaan vaan oltiin jossain isolla kentällä huitsin mevadassa.