Oletteko olleet katsomassa lapsenne sotilasvalaa?
Kommentit (69)
Sotilasvakuutuksen vannomisen kävin seuraamassa. Arvostan heitä suuresti, vaikka joukko olikin vähäinen: vain tusina koko varuskunnan alokkaista. He vannovat "kunniansa ja omatuntonsa kautta". Sotilasvalan vannojat taas "kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä". Tilastojen valossa heistä harva tosissaan uskoo Jumalaan, joten muiden kohdalla vala on merkityksetön ja arvoton.
Vierailija kirjoitti:
Sotilasvakuutuksen vannomisen kävin seuraamassa. Arvostan heitä suuresti, vaikka joukko olikin vähäinen: vain tusina koko varuskunnan alokkaista. He vannovat "kunniansa ja omatuntonsa kautta". Sotilasvalan vannojat taas "kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä". Tilastojen valossa heistä harva tosissaan uskoo Jumalaan, joten muiden kohdalla vala on merkityksetön ja arvoton.
Mistä sinä tiedät onko niillä hehkuttamillasi omaatuntoa lainkaan. Kunniasta puhumattakaan.
Olen ollut kahdesti, mutta en kovin iloinen siitä, että poikani vannovat sotivansa henkensä edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät onko niillä hehkuttamillasi omaatuntoa lainkaan. Kunniasta puhumattakaan.
Ainakin pistävät itsensä likoon, eivätkä piileskele satuolennon takana.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pistävät itsensä likoon, eivätkä piileskele satuolennon takana.
eri
Mistä sinä sen tiedät?
erikeepperi
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kahdesti, mutta en kovin iloinen siitä, että poikani vannovat sotivansa henkensä edestä.
Da, da. Parempi vaihtoehto varmaan olisikin päästää zyssä vapaasti tänne riehumaan?
Kaksi vanhempaa poikaani on vapautettu armeijasta sairauden takia. Jos nuorin poika 4 v päästä on armeijassa (tarkoitan tällä, että armeijan käynti on niinkuin nyt), tottakai haluan käydä katsomassa.
Olin pikkuveljeni valaa katsomassa vuonna -95, oli juhlava tilaisuus
Olimme tietenkin! Arvokas ja tärkeä tilaisuus. Toivon tietenkin, ettei poikamme joudu koskaan valaansa lunastamaan, mutta samalla tämä tilaisuus muistutti vahvasti siitä, että jotkut ovat kuitenkin meille tämän itsenäisyyden taistelleet. Suuri kunnioitus siitä.
Halveksin näitä kommentoijia, jotka vähättelevät puolustuvoimia ja ovat ylpeitä sivarinössöistään. Ilman nykyisiä veteraaneja, hekin joutuisivat puhumaan venäjää, eivätkä saisi kitata kaljaa tämän oleskeluyhteiskunnan rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ja kohta tulee kolmas kerta, kun nuorin lähtee tammikuussa armeijaan.
Olin katsomassa mieheni valaa ja sitten miehen kanssa olin katsomassa poikamme valaa.. Oli outo hetki, kun sanoin miehelleni, että tässä olen seisonut viimeksi 19 vuotiaana, kun olit tuolla.. Nyt seison sinun kanssasi katsomassa poikaamme
Kyllä, tai vakuutus oli oman pojan kohdalla.
Halusin nähdä pojan, siksi menimme paikalle. Sinänsä en tuntenut samnalaisia ylitsevuotavia tunteita, mitä somen mukaan moni äiti tuntee.
Vierailija kirjoitti:
Olin. Olon ihan kiinnostavaa nähdä, millaisessa paikassa lapsi on. Päästiin käymään tuvassa, sotilaskodissa ja ruokalassa.
Valatilaisuus tulisi järjestää harjoituksen yhteydessä, niin omaiset pääsisi tutustumaan ikäänkuin rintamaolosuhteisiin vuosien 1939-1944 mallisesti. Olisi majoitusteltta tai korsu, juoksuhautaa, etuvartioasema, kenttäkäymälä jne. Voisi olla ihan jännä!
Kyllä olin. Olimme myös vanhempien päivänä ja siellä alokkaat marssivat ja lauloivat: Äiti äiti, etkö sä nää, täällä on kivaa tänne mä jään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olin. Olimme myös vanhempien päivänä ja siellä alokkaat marssivat ja lauloivat: Äiti äiti, etkö sä nää, täällä on kivaa tänne mä jään.
Mikä helvtin kesäleiri se on?
Vierailija kirjoitti:
Olimme tietenkin! Arvokas ja tärkeä tilaisuus. Toivon tietenkin, ettei poikamme joudu koskaan valaansa lunastamaan, mutta samalla tämä tilaisuus muistutti vahvasti siitä, että jotkut ovat kuitenkin meille tämän itsenäisyyden taistelleet. Suuri kunnioitus siitä.
Halveksin näitä kommentoijia, jotka vähättelevät puolustuvoimia ja ovat ylpeitä sivarinössöistään. Ilman nykyisiä veteraaneja, hekin joutuisivat puhumaan venäjää, eivätkä saisi kitata kaljaa tämän oleskeluyhteiskunnan rahoilla.
Pidät siis jotenkin hienona sosiaaliturvan varassa alkoholisoitumista. Erikoista ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Olen kahdesti ja kolmas onkin sivari.
. . .jatkoa. Oma valani oli 1980-luvulla. Silloin ei tainnut olla tapana, että vanhemmat olisivat olleet mukana, ei se toki kiellettyä ollut. Omani eivät olleet ja eikä siitä mitään traumoja tullut minulle ja tuskin heillekään. Molempien armeijan käyneiden poikieni sotilasvalassa isäni oli mukana.
Kaikkien kahdeksan pojan valat katsottu paikanpäällä ja hernekeitot syöty. Juhlallinen tilaisuus.
Olin katsomassa. En kokenut suuria tunnemyrskyjä, mutta onhan se tässä maailmantilanteessa hurja ja tarpeellinen vala ja liittää samalla nuoret asevelvolliset isänmaata puolustaneiden sukupolvien ketjuun.
Valapönötyksen ihailua tärkeämpää oli osoittaa pojalle, että ollaan ylpeitä hänestä ja hänen asiansa ovat meille tärkeitä, siksi oltiin paikalla.
Molempien poikien valaa olen ollut katsomassa, toinen oli Parolassa ja toinen Upinniemessä. Upinniemeen mennessä piti olla nimi listassa ja näyttää henkkarit sotilaspoliisille. Siellä oli myös bussiajelutus sotasatamaan, ei saanut kuvata laivoja. Hienoja tilaisuuksia.
Tottakai, molempien. Nyt menee jo toista kierrosta, pojanpoikien vuoro, seuraava tammikuussa.