Ystäväni somettaa ja julkaisee meistä kuvia videoita kysymättä lupaa
Onko muita keitä häiritsee se että nykyään monet ihmiset napsivat koko ajan esim. illanvietoissa kuvia ja videoita ja jakavat niitä somessa kysymättä kuvattavilta ensin lupaa?
Minä ainakin koen sen vähän rasittavaksi kun mennään vaikka ravintolaan tai kyläilemään niin jonkun on aina pakko tunkea kamera naaman eteeen ja tehdä kaikista illanvietoista instastoori tms (ja vielä kysymättä kuvassa/videossa olevan lupaa)
Onko tällainen käytös jonkun mielestä ihan ok / normaalia?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Turvallisen tilan periaate ei toteudu tuon kanssa. Älä enää anna sille mitään. Yhtään peukkua, yhtään huomiota.
Laitonta on julkaista kuvia ilman kuvassa olevan lupaa.
Ei ole laitonta lainkaan.
Minä kuvaan paljon julkisissa tiloissa ihmisiä ja julkaisen otoksiani netissä. En ole koskaan mitään lupaa kysellyt koska suomen laki on jo tuon luvan antanut.
Julkisella paikallakaan ei saa kuvata jotain tiettyä ihmistä. Muutenhan kaikki stalkkerit kuvais koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Turvallisen tilan periaate ei toteudu tuon kanssa. Älä enää anna sille mitään. Yhtään peukkua, yhtään huomiota.
Minä kuvaan paljon julkisissa tiloissa ihmisiä ja julkaisen otoksiani netissä. En ole koskaan mitään lupaa kysellyt koska suomen laki on jo tuon luvan antanut.
Olet rajaton ihminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua ei varmastikaan sitten haittaisi jos keskustelisimme julkisesta sometilistäsi kun olet sinne toisten kuvia laittanut?
Kyllä pitäis kysyä lupa jos ystävä kuvaa toista ystävää ja julkaisee kuvan kysymättä. Yksi ystäväni valehteli minulle, kun sanoi haluanko nähdä yhden kuvan, joka liittyy lähisukuuni. Kuvassa onneksi ei ollut ihmisiä. Sitten hän julkaisi kuvan netissä, kun sanoin, että haluan nähdä sen. En pysty enää häneen luottamaan, jos hän valehtelee tuollaisestakin pienemmästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella paikallakaan ei saa kuvata jotain tiettyä ihmistä. Muutenhan kaikki stalkkerit kuvais koko ajan.
Mistä tämä yleinen harhaluulo tulee? Saa kuvata, kunhan kuvaaminen ei ole jatkuvaa ja häiritsevää. Kuvan saa myös lähtökohtaisesti julkaista.
Ei asuta neuvostoliitossa, eikä pohjoiskoreassa. Saa kuvata yleisellä paikalla ketä haluaa.
Se ulospäin annettava kuva on näille somettajille tärkeämpi kuin se varsinainen ystävyys.