Ystäväni somettaa ja julkaisee meistä kuvia videoita kysymättä lupaa
Onko muita keitä häiritsee se että nykyään monet ihmiset napsivat koko ajan esim. illanvietoissa kuvia ja videoita ja jakavat niitä somessa kysymättä kuvattavilta ensin lupaa?
Minä ainakin koen sen vähän rasittavaksi kun mennään vaikka ravintolaan tai kyläilemään niin jonkun on aina pakko tunkea kamera naaman eteeen ja tehdä kaikista illanvietoista instastoori tms (ja vielä kysymättä kuvassa/videossa olevan lupaa)
Onko tällainen käytös jonkun mielestä ihan ok / normaalia?
Kommentit (67)
Saisit olla kiitollinen että joku edes ottaa sinusta kuvia.
Mun yksi ystävä on aika tunnettu instassa, puhutaan n. 100k seuraajasta. Mäkin näyn jokusessa kuvassa mut aina on ennen julkaisua kysytty lupa ja näytetty se kuva mikä on julkaisuun menossa. En olisi noin törkeän tyypin ystävä kuin ap:n somettajaystävä.
Nyt jo eksä laittoi jonku yhteiskuvan kaverinsa kanssa Facebookin lupaa kysymättä, mutta hänen kaverinsa antoi sellaista palautetta asiasta ja pyysi poistamaan kuvan ja vähän äkkiä, että eksä oppi kerrasta ettei kuvia laiteta ilman lupaa.
Sun pitää nyt tehdä asia kerralla selväksi ettei sama asia enää toistu.
Naurettavaa, että kaikki pitää laittaa someen. OIKEESTI ketään ei kiinnosta mitä söit tai mitä teit. Tai kuinka ison jöötin punnasit joulun jälkeen. Eniten inhottaa ne kynnet kuvissa ja videoissa. Kuvottavaa.
Ei ole ok ilman lupaa laittaa mitään. Yksi nainen otti minusta yllättäen kuvan, kun oli ruokaa juuri suussa ja tägäsi minut. Itsestään hän laittaa vain täydessä tälligissä tarkoin valitut kuvat.
Lapsellista nykymaailmassa tägäillä ketään ellei yhdessä sovita. Ikäänkuin kertoa kaikille "mullapa onkin kavereita, lällälää!"
Sitten on nää jotka tägäävät puolisoa. Kaikille tehdään selväksi kenen omaisuutta toinen on.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni sormettaa ja julkaisee meistä kuvia ja videoita
Valitettavasti näinkin voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa, että kaikki pitää laittaa someen. OIKEESTI ketään ei kiinnosta mitä söit tai mitä teit. Tai kuinka ison jöötin punnasit joulun jälkeen. Eniten inhottaa ne kynnet kuvissa ja videoissa. Kuvottavaa.
Kyllä minua kiinnostaa kavereiden tekemiset ja myös syömiset, jos jotain erikoista kokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun kuvasi esimerkki siitä jöötistä?
Käly on just tuollainen ja yksi tuttava. Kuvasi kaveriensa kesämökit ja perheet ja lemmikit ja terassit ja juhlat ja eikun kuvat julki. Erityisen ikävää on kun julkistetaan luvatta lasten kuvia. sitten näistä julkaisuista pitäis vielä tykätäkin. Kun en hyväksynyt enkä tykännyt, putosin pois FB-ystävistä.Eipä ollut iso menetys enkä ole enää muutenkaan tekemisissä, ellei ole aivan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Turvallisen tilan periaate ei toteudu tuon kanssa. Älä enää anna sille mitään. Yhtään peukkua, yhtään huomiota.
Laitonta on julkaista kuvia ilman kuvassa olevan lupaa.
Ei ole laitonta lainkaan.
Minä kuvaan paljon julkisissa tiloissa ihmisiä ja julkaisen otoksiani netissä. En ole koskaan mitään lupaa kysellyt koska suomen laki on jo tuon luvan antanut.
Olisi melko mahdotonta ottaa kuvia yhtään mistään jos kuvissa ei saisi näkyä ihmisiä. Viimeksi otin kuvia 612 kulkueen aikaan lyhtypylväästä jossa oli sattumalta joku ihminen, samoin otin kuvia haudoilta jossa väkisinkin tuli kuvaan henkilöitä jotka jostain syystä kävelivät ja tanssivat jautojen päällä, osa jopa rumpuja soittaen. Kyllä kuitenkin ihan julkaisin näitä haudoilta ottamiani kuvia sillä on ihan sallittua näin tehdä. Ystäväni puolestaan videokuvasi tätä julkista tapahtumaa joista on julkaissut klippejä mm youtubeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaan tällaista. Yksi kaveri ei usko kieltoja, ottaa ne jotenkin epäkohteliaina ja suorastaan suuttuu, ja jatkaa vain kuvaamista ja kuvamateriaalin jakamista. Ihan joka ikinen kerta on jouduttu käymään sama keskustelu kuvien ottamisesta ja jakamisesta, joten lopulta vain lakkasin osallistumasta mihinkään yhteiseen hänen kanssaan.
Lähetä kaverille rikoslain linkki
Olen mä hänelle tuosta sanonut, mutta kuten sanoin, suuttuu. Pyörittelee silmiään ja nakkelee niskojaan ja tosissaan pitää kohtuuttomana, kun ei saa vaikkapa lastensa synttäreillä ottaa musta vieraana kuvaa ja jakaa sitten someen kaikille nähtäväksi. Ottaa ja jakaa silti. Helpompi kun en mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee. Pitäisi lupa kysyä, myös kuvaamiseen.
Tuossa ehtii hyvin sanomaan, että älä ota minusta kuvia.
Miksi joku olettaa, että muut haluavat olla kuvattavina? Olisi outoa olla jonkun sisällöntuottajan sisältöä.
No yleensä ystävistä otetaan kuvia muistoksi. Toisaalta luulis, että ystävien kesken jo tiedetään kuka haluaa olla kuvissa ja kuka ei.
Voihan sitä kuvia ottaa, mutta mikä pakko niitä on julkaista? Luulisi että riittää että itsellään on ne tallessa.
Tapasin ihka ensimmäistä kertaa puolisoni siskon ja sen miehen kun tulivat meille kesällä.
Se mies alkoi kuvaamaan minua alkaessani tekemään grillillä ruokaa pihalla. Se oli epämiellyttävää. Ventovieras ihminen videoi lupaa kysymättä. Olivat muutenkin tavattomia. Asumaan niiden ei olis tarttenut jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaan tällaista. Yksi kaveri ei usko kieltoja, ottaa ne jotenkin epäkohteliaina ja suorastaan suuttuu, ja jatkaa vain kuvaamista ja kuvamateriaalin jakamista. Ihan joka ikinen kerta on jouduttu käymään sama keskustelu kuvien ottamisesta ja jakamisesta, joten lopulta vain lakkasin osallistumasta mihinkään yhteiseen hänen kanssaan.
Lähetä kaverille rikoslain linkki
Olen mä hänelle tuosta sanonut, mutta kuten sanoin, suuttuu. Pyörittelee silmiään ja nakkelee niskojaan ja tosissaan pitää kohtuuttomana, kun ei saa vaikkapa lastensa synttäreillä ottaa musta vieraana kuvaa ja jakaa sitten someen kaikille nähtäväksi. Ottaa ja jakaa silti. Helpompi kun en mene.
No suutu sinä takaisin. Miksi sinä mielistelet ystävääsi? Jos laittaa kuvan someen, niin kirjoita sinne someen kuvan kohdalle, että voitko poistaa kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee. Pitäisi lupa kysyä, myös kuvaamiseen.
Tuossa ehtii hyvin sanomaan, että älä ota minusta kuvia.
Miksi joku olettaa, että muut haluavat olla kuvattavina? Olisi outoa olla jonkun sisällöntuottajan sisältöä.
No yleensä ystävistä otetaan kuvia muistoksi. Toisaalta luulis, että ystävien kesken jo tiedetään kuka haluaa olla kuvissa ja kuka ei.
Voihan sitä kuvia ottaa, mutta mikä pakko niitä on julkaista? Luulisi että riittää että itsellään on ne tallessa.
Kuten sanoin, luulis, että ystävien kesken tuo asia olisi jo keskusteltu. En kyllä pitäisi ystävänä, jos ei kieltoa noudata.
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, minä olen Facebookissa ihan sitä varten, että voin seurata ystävien, kavereiden ja sukulaisten tekemisiä. En minä siellä muuten olisi.
Tämä on oikeasti tärkeä keskustelun avaus. Ei voi olla niin että joku omin lupineen julkaisee kuvia esimerkiksi ystävä porukan pikkujouluista tai harrastusryhmästä tms. kysymättä muilta ensiksi lupaa
Sehän kuuluu jo ihan hyviin käytöstapapoihin kysyä että saako kuvata ja varsinkin kysyä että saako kuvan jakaa
Joillakin ihmisillä on sellainen kuvitelma että heillä olisi jotenkin automaattinen oikeus julkaista kuvia ja se on vähän kiusallista jos joutuu itse jotenkin puolustamaan ja selittelemään sitä ettei halua kuviaan julkaistavan toisen feediin/storieseihin etc.
Sama harrastusryhmät ja etenkin tanssikoulut. Kaikesta pitää ottaa videota ja laittaa julkiseksi. Videon tekoon menee aina osa siitä tunnista, josta on maksanut kallista hintaa. Sitten jos jää sivuun kuvauksesta, jää osa kalliista, jo maksetusta harrastuksesta käyttämättä.
Käsket poistamaan ne kuvat, jos et ole antanut lupaa. Niin yksinkertaista se on. Ryhmäkuvast voi sumentaa kasvot.