Ystäväni somettaa ja julkaisee meistä kuvia videoita kysymättä lupaa
Onko muita keitä häiritsee se että nykyään monet ihmiset napsivat koko ajan esim. illanvietoissa kuvia ja videoita ja jakavat niitä somessa kysymättä kuvattavilta ensin lupaa?
Minä ainakin koen sen vähän rasittavaksi kun mennään vaikka ravintolaan tai kyläilemään niin jonkun on aina pakko tunkea kamera naaman eteeen ja tehdä kaikista illanvietoista instastoori tms (ja vielä kysymättä kuvassa/videossa olevan lupaa)
Onko tällainen käytös jonkun mielestä ihan ok / normaalia?
Kommentit (67)
Todellakin. Olen monesti miettinyt miten hyvä oli, kun sai elää villin nuoruutensa ilman että joku oli koko ajan kuvaamassa ja julkaisemassa ottamiaan kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee. Pitäisi lupa kysyä, myös kuvaamiseen.
Tuossa ehtii hyvin sanomaan, että älä ota minusta kuvia.
Miksi joku olettaa, että muut haluavat olla kuvattavina? Olisi outoa olla jonkun sisällöntuottajan sisältöä.
No yleensä ystävistä otetaan kuvia muistoksi. Toisaalta luulis, että ystävien kesken jo tiedetään kuka haluaa olla kuvissa ja kuka ei.
Muistoksi? Eikö ystäviä näe riittävän usein, ettei tarvitse jokaista hetkeä digitalisoida?
Minä näen erittäin hyvää ystävääni kerran vuodessa. Toista hyvää ystävää näen ehkä kolmen kuukauden välein. Kerran vuodessa tehdään yhteinen reissu ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Olen monesti miettinyt miten hyvä oli, kun sai elää villin nuoruutensa ilman että joku oli koko ajan kuvaamassa ja julkaisemassa ottamiaan kuvia.
Me otettiin todella paljon kuvia nuoruudessa 80- ja 90-luvulla. Mulla on niin monta valokuva-albumia ystävistä ja meidän menoista ja koheltamisesta.
Ymmärrettävää että jos on ruma tai lihava ettei halua kuviaan Suomeen.
On se hirveää, että kuva näkyy jossain.
Vielä kauheampaa on jos joku näkee livenä.
SORMETTAA?! Onko hän harkinnut ounlifänsiä?
Vierailija kirjoitti:
On se hirveää, että kuva näkyy jossain.
Vielä kauheampaa on jos joku näkee livenä.
En halua kuvian someen, koska sieltä joku voi ottaa noin vain käyttöön. Just tutulta oli otettu monta kuvaa ja niistä perustettu feikkiprofiili.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Turvallisen tilan periaate ei toteudu tuon kanssa. Älä enää anna sille mitään. Yhtään peukkua, yhtään huomiota.
Laitonta on julkaista kuvia ilman kuvassa olevan lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan tällaista. Yksi kaveri ei usko kieltoja, ottaa ne jotenkin epäkohteliaina ja suorastaan suuttuu, ja jatkaa vain kuvaamista ja kuvamateriaalin jakamista. Ihan joka ikinen kerta on jouduttu käymään sama keskustelu kuvien ottamisesta ja jakamisesta, joten lopulta vain lakkasin osallistumasta mihinkään yhteiseen hänen kanssaan.
Lähetä kaverille rikoslain linkki
Vierailija kirjoitti:
SORMETTAA?! Onko hän harkinnut ounlifänsiä?
Voit palata koulun penkille opettelemaan lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaajan tehtävä kysyä.
Tulipa mieleen eräs suomalainen fitness yrittäjä joka julkaisi minusta materiaalia someen ilmaan lupaani. En seurannut häntä somessa, joten luuli etten saisi tietää tästä. Kaverini paljasti, että tämä nainen jakaa videomateriaalia treeneistämme insta stooreihin. Sanoin myös että joudun tekemään rikosilmoituksen jos tällainen käytös ei lopu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaajan tehtävä kysyä.
No typerää olla tuppisuuna, jos toinen ei kysy. Parempi toimia itse ensin.
Sormettaako ystäväsi itseään vaiko sinua?
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin harrastuksessa jossa vetäjä joka kerta otti kuvia ja videota joita julkaisi sivuillaan. Alussa sanoi että täytyy hänelle ilmoittaa jos ei halua näkyä somessa.
Sain hankalan maineen kun sanoin että en halua että minusta otetaan kuvia eli ei riitä että hutiloidusti suttaa tai sumentaa kasvoni. En halua että kuviani ylipäätään on jonkun puhelimella, koneella.. Lopetin harrastuksen kun joka kerta piti vääntää asiasta.
Ymmärrän että yrittäjä haluaa markkinoida yritystään mutta mielestäni olisi voinut tehdä niitä videoita ja kuvia erikseen, sellaisten kanssa jotka siihen suostuvat.
Taitava saa kasvot näkyviin sutun alta. Tätä ei kaikki ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaajan tehtävä kysyä.
En jää odottelemaan vaan sanon heti ettei kuvia minusta kiitos.
Yksityistiloissa kuvattuja videoita, joissa näkyy muita tunnistettavia ihmisiä ei saa julkaista. Periaatteessa toisen henkilön kuvan julkaisemiseen tarvitaan aina lupa. Mutta ulkona torilla ja muilla julkisilla alueilla joilla ihmiset satunnaisesti osuvat kuvaan ei tarvitse lupaa kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Turvallisen tilan periaate ei toteudu tuon kanssa. Älä enää anna sille mitään. Yhtään peukkua, yhtään huomiota.
Laitonta on julkaista kuvia ilman kuvassa olevan lupaa.
Ei ole laitonta lainkaan.
Minä kuvaan paljon julkisissa tiloissa ihmisiä ja julkaisen otoksiani netissä. En ole koskaan mitään lupaa kysellyt koska suomen laki on jo tuon luvan antanut.
Vihaan tällaista. Yksi kaveri ei usko kieltoja, ottaa ne jotenkin epäkohteliaina ja suorastaan suuttuu, ja jatkaa vain kuvaamista ja kuvamateriaalin jakamista. Ihan joka ikinen kerta on jouduttu käymään sama keskustelu kuvien ottamisesta ja jakamisesta, joten lopulta vain lakkasin osallistumasta mihinkään yhteiseen hänen kanssaan.