Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valkojäkälä

Vierailija
08.04.2011 |

Kävin tänään gynellä ja todennäköinen diagnoosi oli valkojäkälä. Kutinaa, polttelua ja haavoja genitaalialueella on ollut jo useita kuukausia. Vaivaa on hoidettu tuloksetta hiiva ja jopa herpeslääkkeillä. Tänään sitten sain tämän diagnoosin, mutta tietoa sairaudesta löytyy melko vähän. Kohtalotoveireita?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40v-mies ja minulle tuli yli kymmenen vuotta sitten lerssin päähän tuon "sisartauti" eli punajäkälä, jonka olen sattuneesta syystä nimennyt munajäkäläksi. Siinäkin oli jonkun aikaa hakemista että saatiin hoito kohdalleen. Mutta nyt laitan aamuin illoin Protopic-voidetta ja kortisonia vain jos iho menee huonoksi (esim. unohtunut voidella Protopicilla), se on harvoin. Kortisoonina minulla on tuo jo mainittu Dermovat, mutta kortisooni pitää etsiä tapauskohtaisesti. Samat ei välttämättä käy kaikille limakalvoille. Perushoitoon kuitenkin tuo Protopic, suosittelen!

Vierailija
22/50 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ansuli!

Voisitko kertoa täällä, millaisesta ravinnosta olet saanut hyötyä.  Itse mietin esim. sitä, onko maitotuotteilla huono vaikutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/50 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!Itselläni valkojäkälä alkoi oirehtia  eli tehdä tuloaan jo 20v.sitten siten että yhdynnässä aina väliliha repeytyi,eikä parantunut millään.Sitten ulkosynnyttimien yläpäässä alkoi ilmeitä repeilyä.Sitten kauhea kutina,varsinkin öisin,klitoriksen ympäristössä.Minulta on otettu useita koepaloja,joskin vääristä paikoista,koska klitoriksen lähistöstä ei voi ottaa kun on niin paljon hermoja.Enkä näe syytä miksi ottaa koepaloja,koska sen näkee silmämääräisesti mistä on kyse.Nykyään paikat on kuroutuneet niin että monin paikoin on sileää klitoriksen ylä-ja alapuolelta.Käyn kontrolleissa 2v.välein hoitona Bemetson kortisonivoide kuureina.oireet palaa aina kun tauolla.Seksistä en enää nauti,enkä saa orgasmia niinkuin ennen sain perinteisessä yhdynnässä.Gynegologi,joka oli mies,kysyi onko yhdyntöjä riittävästi..no ei ole

kun ei huvita,kun värkki kasvaa umpeen!Jo kolmas autoimmuunisairaus minulla.Huomasin peilatessani alapäätäni kerran valkoisia ja mustia nuppineulanpään kokoisia pisteitä,ja menin gynegologille,joka poisti ne samantien,emättimen suulta.Oli ihomuutosta...

Vierailija
25/50 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulin että pihkavoide voisi auttaa

Vierailija
26/50 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiinko koepala?

Vierailija
27/50 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
28/50 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
29/50 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin laittaa tästä avauksen, mutta en löytänyt sitä Googlen haulla enkä ottanut urlia itselleni talteen. Minä sain tänään gyneltä tämän tuomion, suureksi hämmästyksekseni. Ikinä en ole tästä kuullut, nyt googlettelen. 

En ole peilillä jalkoväliäni tähystellyt, niin en todellakaan ole mitään vilunkipeliä huomannut. Kuulemma limakalvot on vaaleat. Pientä kutinaa on ollut vaihdellen, olen luullut sitä vaihdevuosien kuivuudeksi. Myös haavaumia on välillä tuntunut wc-käynnin yhteydessä, kun olen pyyhkinyt. 

Lääkäri sanoi laittavansa reseptin kortisoniin, mutta nyt kun kotona menin Omakannasta katsomaan, niin ei siellä mitään reseptiä ole. Toinen hänen kirjoittamansa resepti näkyi kyllä. Samaten kirjauksissa Omakannassa ja lääkärikeskuksen omilla sivuilla ei valkojäkälästä ollut mitään mainintaa! Mitä ihmettä nyt oikeasti? Ehtikö hän sen unohtaa siinä ultrauksen aikana? Soitin sinne perään ja laittavat hänelle viestiä huomiselle, toivottavasti tulisi nyt joku tolkku.

Mutta kiinnostaisi tietää mitä muita vaihtoehtoja kortisonivoiteen tilalle nykyisin on? Lääkärit eivät tietenkään mitään luontaistuotteita määrää, mutta olisi kiva kuulla jos jollain on hyviä kokemuksia jostain muustakin kuin kortisonista. Ihan vain että voisin miettiä itsellekin, olisiko joku lempeämpi, mutta kuitenkin tehokas hoitovaihtoehto olemassa.

Kai se on mentävä peilin eteen ihmettelemään, mitä siellä alapäässä oikein näkyy o_O

Vierailija
30/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä todettu pari vuotta sitten valkojäkälä. Hoitona täällä mainittu Dermovat, välillä viikon kuuri, ylläpitohoitona 1-2 kertaa viikossa. Lisäksi myös tukihoitona jo mainittu Ceridal-öljy apteekista, tärkeää öljytä säännöllisesti. Näillä hoidolla pysyy hyvin tauti kurissa, lähes oireeton, eikä etene.

Vierailija
31/50 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin tänään papa-seurannan yhteydessä mahdollinen (todennäköinen) valkojäkälä. En ollut havainnut itse mitään muita oireita paitsi haavaumia ja limakalvojen kuivuutta, mihin olin omatoimisesti käyttänyt Ceridalia. Jonkin asteista sisempien häpyhuulien fuusioitumista kiinni ulkoisiin oli lääkärin mukaan ilmeisesti jo tapahtunut, mutta en ollut tosiaan itse havainnut mitään näkyviä muutoksia. Kortisonivoide (Dermovat 0,5mg) määrättiin ja aloitan sen varmuuden vuoksi saman tien, vaikka itse diagnoosissa (koepala otettiin) joitain viikkoja varmaan kestää.

Kurja olo näistä uutisista, nyt on opeteltava elämään tämän kanssa ja löydettävä sopiva ja toimiva hoito. Kiva kuulla kuitenkin, että monet elävät suht normaalia elämää tämän sairauden/vaivan kanssa. Olen alle 40v joten harmittaa myös, että jo näin aikaisin tämä puhkesi.

Vierailija
32/50 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On melko ikävästä vaivasta kysymys, pakko myöntää. Hoitona omalla kohdallani välttelen sokeria ja voiteena käytän otsonoitua oliiviöljyä, josta vinkattiin ihotautiliiton keskustelupalstalla. Nyttemmin tämä palsta siirtynyt fb:iin.

Vierailija
33/50 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi kohtalotoveri. Ikää alle 40v, vastikään todettu. Dermovat ollut viikon käytössä, yöksi laitan. Ei tunnu juurikaan auttavan. Oireina kirvely ja epämukava tunne. Minulla kai lievä jäkälä. Laitoin otsonoidun seesamiöljy tilaukseen, ilmeisesti siitä osa saanut apua. Tsemppiä meille kaikille!

Vierailija
34/50 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kokemusta siitä, että Dermovat ei auta? Vai auttaako se vasta pidemmän ajan jälkeen? Itselläni viikko takana.

Vierailija
35/50 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään kokemusta siitä, että Dermovat ei auta? Vai auttaako se vasta pidemmän ajan jälkeen? Itselläni viikko takana.

Mulla oli pitkään lievänä vj, mutta nyt pahentunut niin, että kirvelee koko ajan, haavaumia/ohutta ihoa välilihassa ja emättimen ympäristössä. Dermovat ei oo auttanut yhtään eikä mikään muukaan (pihkavoide, Ceridal, Bevitaa, Canesten, kookosöljy). Vaiva on ja pysyy. Onneksi ei oo parisuhdetta, eihän tässä pystyisi yhdyntään ollenkaan, kun pelkkä virtsalla käynti tekee tosi kipeää.

36/50 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuussa diagnoosi, olin oireillut pari viikkoa luullen, et mulla on hiiva. Kuukausi joka ilta Dermovatia ja nyt toinen kuukausi joka toinen ilta. Oireet on tainneet olla pari päivää poissa. Nyt ne on vaihtuneet polttelusta hiertämiseen. Tuntuu, että joko ajan on hiekkaa housuissa tai liian pienet housut jalassa. Oon käyttänyt vaan puuvilla-alushousuja ja luopunut farkuista kokonaan. Yhdyntä aiheuttaa repeytymiä emättimen suulle, mut muuten on jotenkin siedettävää. Öljyän joka päivä Ceradermilla, mutten näe siitä olleen mitään hyötyä. Facebook-ryhmästä oon lukenut kauhutarinoita..toivottavasti oma tila edes tällaisena.

Vierailija
37/50 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin tämä todettiin joulukuussa gynetutkimuksen yhteydessä. Oireita ei ollut, paitsi kuukautisten aikaan piti käyttää rasvaa, kun limakalvot kuivui. Kutinasta en ole tiennyt mitään. Vaikea sulattaa, että tästä ei parane.

Vierailija
38/50 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain sitten saman diagnoosin ja jos mitään ymmärsin gynen höpinöistä, niin estrogeenituotannon puutos olisi yksi syy tähän vaivaan.

Vierailija
39/50 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin äsken terveyskeskuslääkärin luona kun ongelmia esinahan kanssa ja haavauma peniksen keskellä selkäpuolella jota vaimon kanssa ajattelimme johtuvan hänen käsityöstään sormus sormessa? Esinahan nähtyään tkl-lääkäri kirjoitti välittömästi lähetteen urologille (ja nyt uuden soten myötä niin lähetteen vastaanottaja kuittasi heti saaneensa sen). Mieten mitä mahtaa sieltä löytää ja kun menin Omakantaan lukemaan tkl-lääkärin tekstin niin siellä luki että "iho puhdas". Ainakin tuo jäkäläongelma nyt väistetty..

M-66

Vierailija
40/50 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

37/39 Minulla todettiin myös sama viime joulukuussa ja täysin samoilla oireilla. Minua asia jäi, kun varsinaisia oireita ei ollut. Ei siis kutinaa tai sietämätöntä oloa, ei yhtään mitään. 

Kävin kaksi viikkoa sitten ihotautilääkärillä ja sain puhtaat paperit.

Aina pelkkä vaaleaihoisuus ei ole taudin määre.