Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi parempi lapsille: äidillä nelipäiväinen työviikko, esim. ma-to päiväkodissa klo 8-16.30, VAI

Vierailija
26.02.2007 |

osittainen hoitovapaa siten että tekis lyhyempää päivää, jolloin lapsilla hoitopäivä ma-pe klo 9-15 (tai 8-14 tai 10-16).

lapset 1,3 v ja 3,5 v, siihen asti kotihoidossa.

Kokonaan en halua jäädä kotiin.

Tiedän kyllä kumpi itselleni olisi kivempi. Mut mites lapset?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä vien lapsen kasiksi, olen ysiltä töissä. mies lähtee puoli neljän maissa hakemaan, on neljän-puoli viiden aikaan päiväkodilla. ollaan samassa paikassa fyysisesti töissä.

Vierailija:

Voitteko tehdä miehen kanssa jotenkin lomittain, toinen menee töihin aikaisemmin ja toinen vie lapsen ja haku sitten toisin päin?

Mellä saatiin noin lyhennettyä hoitopäivä reluun 7 tuntiin, vaikka vanhemmista molemmilla oli pitkä työmatka ja yli 8-tuntiset päivät.

Vierailija
22/23 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vajaa 2-vuotias väsyi tarhassa käymisestä kovasti. Yksi lepopäivä keskellä viikkoa auttaa kovasti (nukkuu mm. superpitkät päiväunet silloin). En tiedä onko sellainen teillä mahdollista, mutta sitäkin kannattaa harkita.

Sille joka kysyi niin joo, saa siitä korvausta (ks. kelan sivut), jos entuudestaan on täyspäivätyösuhde ja lyhentää sitä. Me, joilla on muunlaisia, vaihtelevia (ja ei-vakituisia) tuntityösopimuksia, ei saada korvausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pienet lapset tarvitsevat mahdollisimman mukavan arkirytmin, he eivät vielä osaa asennoitua niin että ¿pinnistellään nyt nämä neljä päivää niin sitten saadaan ylimääräinen vapaa¿. Etenkin herkälle hitaasti lämpiävälle lapselle kolme erilaista päivätyyppiä on paljon huonompi vaihtoehto kuin kaksi (siis 4 tarhapäivää+äitipäivä+viikonloppupäivä vs. 5 tarhapäivää+viikonloppu). Tämä ei ole minun kuvitelmaa vaan itse samaa asiaa pohtiessani selvittelin asiantuntijoiden ajatuksia ja tämä oli aika yksimielinen näkemys.

Paras lyhyen hoitopäivän aika on 9-15: silloin aamiaisen ehtii syödä hyvin kotona eikä aamulla ole niin kiire lähteä, lapsi ehtii päiväkotiin ohjatun toiminnan alkaessa ja on haettaessa syönyt välipalan ja ehkä ehtinyt jo olla hetken pihallakin. Teille jää pitkä iltapäivä ja ilta aikaa tehdä jotain yhdessä tai vain lepäillä kotona sen sijaan että olisi kamala kiire ruoanlaittoon ja sitten jo iltatoimiin. Nukkumaanmenokin on helpompaa kun on illalla ehtinyt kunnolla olla vanhempien kanssa.

Lapsethan voi hyvin valittaa että ei halua vielä lähteä klo 15, mutta se ei tarkoita että pitempi päivä olisi lapselle parempi ¿ ja voithan joskus käydä ensin ruokakaupassa niin ehtivät leikkiä sen puoli tuntia pidempään pihalla. Mun kuopus on jo 5-vuotias ja teen yhä lyhennettyä päivää. Nykyään olen töissä vähän reilut 6 tuntia päivässä ja lapsen hoitopäivä on n. 8.30-15.45 aiemman 8.30-15.15 sijaan. Yhtään pidempään hän ei vieläkään haluaisi olla, mutta olen vähän pidentänyt aikaa, jotta saan välillä kerättyä saldovapaapäiviä asioiden hoitoa varten. Vielä vuosi sitten tein kuitenkin tosi tarkkaan sitä 6-tuntista ja vaikka itse olisin varmaan tykännyt enemmän ylimääräisistä vapaista jo silloin, se oli kyllä lapselle paras ratkaisu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme