Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi parempi lapsille: äidillä nelipäiväinen työviikko, esim. ma-to päiväkodissa klo 8-16.30, VAI

Vierailija
26.02.2007 |

osittainen hoitovapaa siten että tekis lyhyempää päivää, jolloin lapsilla hoitopäivä ma-pe klo 9-15 (tai 8-14 tai 10-16).

lapset 1,3 v ja 3,5 v, siihen asti kotihoidossa.

Kokonaan en halua jäädä kotiin.

Tiedän kyllä kumpi itselleni olisi kivempi. Mut mites lapset?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin klo 14 vasta heräävät päiväunilta ja syövät aamupalaa, eikä kannata paljon ennen kolmea mennä hakemaan. Kymmeneltä vieminenkin saattaa olla hankalaa, koska esim. jumpat tms. saattaa alkaa jo ysiltä.

Vierailija
2/23 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkäisin siitä ma-to koska sitten olisi yksi arkipäivä lasten kanssa kotona sitä kotiäitielämää, eli pitkä viikonloppu aikaa toipua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos tähänastisille, ja lisää mielipiteitä toivon

Vierailija
4/23 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi tullut todella pitkä 7.30-16.30 eli 9 tuntia. Minusta se olisi ollut meille kaikille rankka. Hoitopäivät lyheni 8-15.30:een. Kun lapsi oli isompi ja keväällä esim. leikki mielellään ulkona, niin muutin työaikaani niin, että meninkin vasta klo9:ksi, eli hoitopäivä klo 8.30-16, niin kerkesi olla ainakin puoli tuntia kavereiden kanssa ulkona. Kyllä minuakin kiehtoi se ylimääräinen vapaa päivä, mutta toisaalta oli kivempi, kun ei tarvinnut aamulla lähteä niin aikaisin ja iltapäivällä ehti tehdä kotona vaikka mitä ennen iltaa, esim. laittaa ruokaakin ihan rauhassa.

Vierailija
5/23 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kauhuskenaario on se, että palkka pienenee paljon, päivät hiukan ja työmäärä ei ollenkaan t. ap

Vierailija
6/23 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsille jolloin saa tehdä mitä haluaa :)

Vierailija
7/23 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä päätetty (pomon puolelta), kummalla tavalla tehdään. itse mieluummin lähtisin tuohon 4 päivää viikossa. Saa kuitenkin luultavasti paremmin tehtyä töitä ja sitten yksi hoitopäivä lapsilta pois kokonaan.

Vierailija
8/23 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaessani lapset olivat 1,5v ja 3v, nyt 3,5v ja 5v. Olemme kaikki kolme tykänneet tästä systeemistä kovasti, lapset nykyisin jo osaa odottaa meidän kolmen " omaa päivää" jonka avulla viikonloppu tuntuu pitemmältä ja on aikaa kotiäidin tavoin retkeillä, tehdä pidempiä askarteluprojekteja, leipoa kunnolla jne mitä mieli tekee.

Olen tehnyt 25-30h työviikkoa, eli lasteni hoitopäivät ovat yleensä 8.45 (ehtivät noihin pk:n toimintatuikioihin eli jumppaan, lauluhetkeen jne ajoissa) - 16 välillä.

Toimii mun kokemuksella hyvin!

Vierailija
9/23 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen nelipäiväistä työviikkoa ma-to. Lapseni on hoidossa klo 8.50-14/15 riippuen päivän opetustunneista.

Lapsi tuntuu tyytyväiseltä ja minä itsekin olen tyytyväinen. Ihana kolmen päivän viikonloppu on tarpeen. Perjantaina voidaan puuhastella lapsen kanssa kaikenlaista ja viikonloppuna isäkin on kehissä, jos ei päivystä.

Aijomme jatkaa samalla linjalla.

Maksan kyllä täydestä viikosta. Jos perjantaille osuu pakollinen koulutus tms., niin sitten on tuttu hoitopaikka lapselle. Näin tapahtuu ehkä kolme-neljä kertaa vuodessa.

Vierailija
10/23 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli toi 4pvää/vko. Siis molempia malleja on kokeiltu. Tuossa lyhennetyssä päivässä oli se ongelma, että hain lapset kotiin AINA juuri silloin, kun oltiin ulos lähdössä ja huuto nousi aina, että " sä tuut liian aikaisin, nyt mä en ehdi pulkkamäkeen/ pelaamaan/ hiekkalaatikolle yms yms."

Nyt, kun perjantai on kokonaan vapaa, se on mukava kiireetön päivä, jolloin usein kuoriudutaan pyjamasta vasta klo 10, kun lähdetään ulkoilemaan:) ja jos sää ei salli ulkoilua, pyjamoidutaan vielä myöhenpäänkin...

Vierailija
11/23 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulet huomaamaan, että jos haet lapsesi klo15 tienoolla, heidän mielestään tulet " kesken kaiken" ja " liian aikaisin" , kun ovat juuri siirtyneet tai siirtymässä ulos...

Vierailija
12/23 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein lyhennettyä päivää kun esikoinen aloitti koulun. Sillon oli siis järkevämpää tehdä 5 lyhyempää päivää. Käytännössä hyöty oli kuitenkin vähäisenlainen: esikoinen oli joka tapauksessa iltapäiväkerhossa (koska ehdin kotiin vasta kolmeksi ja koulu loppui usein 12-13 maissa) eikä olisi halunnut sieltä lähteä aikaisemmin pois. Myöskään päivähoidossa ollut kuopus ei ilahtunut kun häntä tuli jo kolmelta hakemaan kun kaikki leikit jäivät kesken.

Eikä se työn määrä vähentynyt mihinkään, palkka vain.

Joten suosittelen 4-päiväistä viikkoa ja tarkkaa neuvottelua siitä, miten järjestely vaikuttaa työnkuvaan.

Vierailija
13/23 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tarhassa mennään ulos säästä riippuen kolmen maissa. Ja ulkoleikit on ainakin meidän 3-vuotiaalle parasta puuhaa. Ja aamulla on tosiaan niitä aamupuuhia ja menevät ulos 9 ja 10 völillä, pakkasilla ja kovalla sateella vähän myöhemmin.

Mitentuollainen lyhennetty työviikko toimii? Palkka tietysti putoaa suhteessa viikkotunteihin, mutta saako tuosta jotain korvausta? Verotus tietysti helpottaa vähän, kun marginaali alenee.

Vierailija
14/23 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että sattui ketju silmään! Olen 4-päiväisen viikon kannalla, mutta mietin olisiko ma-to parempi kuin ti-pe??? Liekö tuolla niin väliä??

Vierailija
15/23 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa 4 päivän mallissa ei päivä lyhene, vaan se on yhä sen yli 8 tuntia.

Vierailija
16/23 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(mitä tuo 1,3 tarkoittaa??) aika pieni yhdeksän tunnin päiviin. 3,5-vuotias kyllä varmaan pärjää.

Vierailija
17/23 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten meillä se vois olla ti-pe tai vaikka ma-ti, to-pe.

Vierailija
18/23 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

(mitä tuo 1,3 tarkoittaa??) aika pieni yhdeksän tunnin päiviin. 3,5-vuotias kyllä varmaan pärjää.

Vierailija
19/23 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nuorempi lapsi on vielä noin pieni. Esim. puolen vuoden ajan. Muuten tarhapäivistä tulee mielestäni liian pitkiä noin pienelle. Sitten voisit siirtyä nelipäiväiseen viikkoon. Meillä tehtiin näin ja hyvin on mennyt! Päiväkodistakin kehuttiin ettei pienen lapsen tarvi olla liian pitkiä päiviä! Myös itselle oli ihanaa tehdä lyhennettyä päivää ja olla kotona jo ennen kolmea joka päivä. Se oli luksusta! Jäi aikaa leikkiä ja voimia kotihommiin.

Vierailija
20/23 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitteko tehdä miehen kanssa jotenkin lomittain, toinen menee töihin aikaisemmin ja toinen vie lapsen ja haku sitten toisin päin?

Mellä saatiin noin lyhennettyä hoitopäivä reluun 7 tuntiin, vaikka vanhemmista molemmilla oli pitkä työmatka ja yli 8-tuntiset päivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan