Onko nykyään tyypillistä, että nuoret avoparit viettävät joulun omilla vanhemmillaan? Ei siis yhdessä.
Tapasin muutaman 20 + avoparin. Ei lapsia. Yhdet ovat olleet yhdessä jo 5 vuotta. Muuta lyhyemmän aikaa. Mutta jokainen heistä meni aatoksi omillille vanhemmilleen.
Kun me olimme nuoria 90-luvulla, niin muistelen, että yhdessä vietettiin joulua. Ensin mentiin yhdessätoisen vanhemmille, sitten toisen vanhemmille. Joko samana päivänä tai vuoropäivinä.
Onko tämä muuttunut?
Kommentit (49)
No olen yli 50 v. Viisi vuotta yhdessä nykyisen miesystävän kanssa. Meillä noin. Porukkaa alkaa oppia, että joulua voi viettää monella tapaa, eikä koska on pakko vaalia jotain perinteisiä tapoja.
Mä olin nuori ysärillä, avoliitossa ja just noin vietettiin monta joulua.
Tunnen muutaman avoparin. 20-50-vuotiaita. Osa viettää joulun yhdessä, osa erikseen. Voihan se olla, että ennen oli "pakko" viettää joulua kumppanin kanssa, nykyään saa itse päättää mikä on kullekin paras tapa. Parikymppiset nyt muutenkin on niin nuoria että se lapsuudenperhe on vielä tärkeä, jos on vaikka nuorempia sisaruksiakin vielä kotona?
Kyllä me ysärillä oltiin nuorena avoparina omissa lapsuudenkodeissamme jouluja, eli myös ennen tehtiin näin.
Minun vanhempani ja mieheni vanhemmat yrittivät tuota. Aika pian totesimme, että haluamme olla yhdessä. Ehkä nykynuoret ovat kovin kilttejä?
Minä olin nuori 2010-luvulla ja vietettiin joulut puolisoni kanssa alusta asti yhdessä. Siskoni on saman ikäinen, seurustellut ihan parikymppisestä asti nykyisen kumppanin kanssa ja tänäkin jouluna tuli meille, ja puolisonsa meni vanhemmilleen. Heillä ei siis ole lapsia, lapsiperheet toki viettää joulun perheenä yleensä.
Luultavasti joulurauhan takia.
Mikä estää käymästä jokainen luona jos perheet ovat erillään. Onhan näitä joulupäiviä riittämiin. Aatto lähinnä olevien ja eka joulupäivä seuraavien ja yötä sietysti jokaisessa puljussa. Sitten kolmanteen ja yötä ja sitten vielä se neljäs joka on kauimpana ja siellä arkipäivän vietto. On helppoa ei tarvitse itse vaivautua ja on kuin olisi ulkomailla. ai niin tämä kaikki yhdessä.
Siis noin mä olisin halunnut viettää parikymppisenä joulut, mutta 70-luvulla syntyneelle äidilleni oli kauhistus että en 20-vuotiaana olisi ottanut silloista poikaystävääni mukaan joulunviettoon. Yksin mulla ei ollut sinne mitään asiaa. Vietettiin sitten monta joulua kaksin, kun kumpikaan ei halunnut mennä vieraiden ihmisten joulunviettoon. Olen vähän katkera, sillä 19-24 -vuotias on vielä sen verran nuori, että on ihan normaalia viettää joulu vanhemmillaan.
Ei uusia perheitä enää muodostu, sillä miehet eivät ota miehen roolia. Nainen ei sitoudu mieslapseen ja mieslapsi loisii lapsuudenperheessään hautaansa asti
Miksi nuo ovat suhteessa, herra tietää. Eiköhän nainen nosta kytkintä jossakin vaiheessa ennen lapsia, sillä tuollainen mies on täysin epäkelpo perheenisäksi. Veisi naisen lapsetkin välittömästi oman äitinsä tissille, kun on kohtu käytetty
Voimia näille naisparoille, jotka tuollaisten miesten kanssa suhteisiin ovat joutuneet
Vierailija kirjoitti:
Siis noin mä olisin halunnut viettää parikymppisenä joulut, mutta 70-luvulla syntyneelle äidilleni oli kauhistus että en 20-vuotiaana olisi ottanut silloista poikaystävääni mukaan joulunviettoon. Yksin mulla ei ollut sinne mitään asiaa. Vietettiin sitten monta joulua kaksin, kun kumpikaan ei halunnut mennä vieraiden ihmisten joulunviettoon. Olen vähän katkera, sillä 19-24 -vuotias on vielä sen verran nuori, että on ihan normaalia viettää joulu vanhemmillaan.
Jos on kypsä parittelemaan niin kyllä pitää pystyä järjestämään oma joulukin. Jos ei kykene niin voi iptää sukuelimensä housuissaan
+20v on nykyään vielä suu tissinympärillä. Ainakin jos on yliopistossa lukemassa montako sukupuolta on. Vastaus on tietty viismiljoonaa eikä sillä duunia edes jouluksi saanut
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää käymästä jokainen luona jos perheet ovat erillään. Onhan näitä joulupäiviä riittämiin. Aatto lähinnä olevien ja eka joulupäivä seuraavien ja yötä sietysti jokaisessa puljussa. Sitten kolmanteen ja yötä ja sitten vielä se neljäs joka on kauimpana ja siellä arkipäivän vietto. On helppoa ei tarvitse itse vaivautua ja on kuin olisi ulkomailla. ai niin tämä kaikki yhdessä.
Niin mummo ja pappakin on otettava lukuun. Meillä aina mummot ja papat, jotk ei tietenkään silloin mitään eronneita vanhuksia olleet, olivat oikein mieluisia vierailupaikkoja tai kutsuttiin meille.
Koska se akka on vegaani, on kaikkien kannalta paras ettå menee oman vihernatsikotiinsa eikä tule miehen vanhempien riesaksi murjotuksineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mummo ja pappakin on otettava lukuun. Meillä aina mummot ja papat, jotk ei tietenkään silloin mitään eronneita vanhuksia olleet, olivat oikein mieluisia vierailupaikkoja tai kutsuttiin meille.
Ai niin valitettavasti kaiiki ovat poistuneet tästä elämästä. Nyt käydäänkaikkien haudoilla. Oli niin mieleistä ja hyvä olo kun huolehdin jokaisesta joko yhdessä tai erikseen.
Muinakin päivinä kutsuttiin meille, mutta joulu oli meidän vierailuja heidän luonaan. Kesällä varsinkin mummot olivat meillä ja minun vanhempani myös. Miehen vanhemmat ei matkustaneet.
Kyllä me tehtiin juuri noin jo ysärillä ja tonnarilla eksän kanssa. Minä menin omille vanhemmilleni ja hän omilleen. Ihan joka joulu. Ei se mikään uusi juttu ole, kaveripiirissä enemmistö teki niin jo silloin.
Kun saatiin lapsi, se vietti aaton vuorovuosin isovanhemmilla aina sen vanhemman kanssa, jonka vanhempia he olivat. Ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin monella nykyajan nuorella vanhemmat on eronneet. Se on raskasta kyläillä mahdollisesti neljässä eri paikassa. Koko ajan sellainen lähdön tunnelma.
Minulla ja miehelläni on omia aikuisia lapsia. Emme me pakota lapsia tuleman meille.
Minun lapseni ovat aina olleet minulla joka toinen joulu ja niin jatkuu nykyääkin. Isäjouluina eivät he meille tule. Miehen lapset nähtiin ennen joulua baarissa ja siellä saivat lahjansa. He eivät ole ikinä viettäneet isällään joulua - ei siis myöskään ennen minua. Mies ei myöskään ole koskaan mennyt aatoksi äidilleen - paitsi kerran, kun minä sanoin, että mennään.
Eli meillä on jouluaatto joka toinen vuosi, kun minun lapseni tulevat meille.
Nykyajan lumihiutaleavoparit eroaisi heti jos joutuisivat olemaan kaikki joulunpyhät kaksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kypsä parittelemaan niin kyllä pitää pystyä järjestämään oma joulukin. Jos ei kykene niin voi iptää sukuelimensä housuissaan
No niinhän me järjestettiin. Organisointi jouluruat, joita miehen kanssa yhdessä laitettiin. Katsottiin jouluelokuvia, käytiin kävelyllä, joulusaunassa, annettiin toisille lahjat yms. Kuulostaa ihan normaalilta lapsettoman kolmikymppisen joulunvietolta, mutta mielestäni on vähän outoa ettei 19v. ole tervetullut lapsuuden kotiinsa jouluna, koska on kuulemma "jo 19". Sanoin silloiselle poikaystävälleni, että on ok jos hän haluaa lähteä joulunviettoon perheensä luokse ja pärjään hyvin itsekseni, mutta halusi kuulemma mieluummin viettää joulun minun kanssani. Siitä olen kiitollinen.
Hyvin monella nykyajan nuorella vanhemmat on eronneet. Se on raskasta kyläillä mahdollisesti neljässä eri paikassa. Koko ajan sellainen lähdön tunnelma.