Tuntemattomiin numeroihin vastaamattomuus
Moni jättää vastaamatta, koska soittoja tulee jos mistä mainostajilta ja huijareilta. Se on ymmärrettävää, mutta samalla kuitenkin tärkeät soitot voivat mennä ohi.
Toivoisinkin, että tärkeät viranomaiset, tutut ja muut tahot, jotka eivät ole random mainostajia tai huijareita, jättäisivät yksinkertaisesti TEKSTIVIESTIN. Jos asia on arkaluonteinen, viesti kuitenkin kertoisi yhteydenotosta ja mahdollistaisi takaisin soitin tai uuteen soittoon vastaamisen ko numerosta.
Miksi viestitysmahdollisuutta ei hyödynnetä?
Kommentit (75)
Myyntimiehet käyttävät näkyvää numeroa. Robinson on hyvä, ilmainen 3 vuotta, sitten pitää uusia. Uusimisen tarpeen huomaa, kun myyntimiehet saa puhelun läpi.
Miksei terveydenhuollon puoli toimi kuten poliisi? Puhelu ei tule tuntemattomasta, siinä lukee poliisi soittaa.
En tajua miten läheistäni teholla hyödyttää minun tallukan puhelimeen vastaamiseni...
Ostin keväällä uuden varsin edullisen Samsungin kännykän. En tiedä, mikä sovellus siihen on asennettu valmiiksi, mutta varsin usein puhelimen soidessa koko näyttö muuttuu kirkkaanpunaiseksi ja siinä on joko teksti "oletettavasti puhelinmyyjä", "oletettavasti häirikkösoitto" tai "oletettavasti huijausyritys". En nyt muista ihan tarkalleen tuota sanamuotoa, mutta helppo vaan katkaista puhelu ennenkuin edes vastaa. Näissä puheluissa siis näkyy kyllä soittajan numero, mutta jostain tuo sovellus tietää. Tai ainakin arvaa. Olen saanut puheluita myös niin, että numeron sijasta näytöllä lukee "tuntematon numero" ja nämä ovat kyllä poikkeuksetta olleet puheluita Mehiläisestä. Eivät tosin tule yllättäen vaan on lääkärin kanssa sovittu, että lääkäri soittaa. Osaan siis odottaa puhelua. Numeroihin, joita en tunnista ja joista ei kuitenkaan tule tuota punanäyttöistä ilmoitusta, vastaan työaikana, mutta harvemmin työajan ulkopuolella. Työajan ulkopuolella olen vastannut mm silloin, kun iäkäs äitini oli sairaalakierteessä. Tosin laitoin silloinkin heti yhteystietoihin numeron ja kirjoitin soittajan nimeksi sitten hoivakodin tai osaston, josta puhelu oli tullut. Näin tiesin seuraavan puhelun tullessa, että jaahas, joku soittaa taas AKOS2:lta tai päivystyksestä. Mutta noin muuten aloittajan kanssa samaa mieltä. Pidän aika paljon kännykkää äänettömällä enkä aina ota edes mukaani joka paikkaan, joten jos huomaan, että joku on soittanut, mutta mitään tekstiviestiä soiton jälkeen ei ole tullut, en soita takaisin.
Kantsii varoa 0205 numeroita se on haastemies joka haluaa haastaa sut. LYÖ HETI KORVAA
Mulla on poste restante ja prepaid eikä haastemulkku löydä mua koskaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voin estää androidissa tietystä suuntanumerosta tulevat puhelut?
Mulla ei oo mitään asiaa Irakiin, mistä viimeiset huijauspuhelut ovat tulleet. Voinen siis estää kokonaan sieltä tulevat soitot.
Kannattaa myös estää 045-alkuisista tulevat soitot, pelkkiä puhelinmyyjiä ja huijareita
045-alkuisena on myös ihan tavallisia liittymiä
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Myös vastaajaan voi jättää viestin. Minä en vastaa mainospuheluihin. Jos ei laita tekstaria tai jätä viestiä vastaajaan, niin omapa on vikansa, jos ei ikinä saa vastausta tosi tärkeään asiaansa.
Niitä vastaajan viestejä on joskus työlästä kuunnella ja se jää tekemättä. Yksi vastaaja soitto voi olla ties miten pitkä, kun puhelu on jäänyt päälle ja vastaajasta kuuluu tietokoneen naputusta ja hengitystä. Tekstiviesti on ainoa toimiva tapa. Ja mieluiten niin, että siihen voi myös vastata tekstiviestillä halutessaan, eikä ole pakko soittaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että ihmiset eivät enää vastaa puheluihin kuten ennen. Soitan siis hautajaisiin liittyvällä asialla seurakunnasta ja omaisilla on tiedossa, että soitan. Silti ihmiset eivät läheskään aina vastaa, ennen vastasivat aina.
Tavallista on, että osa soittaa heti perään tarkistettuaan netistä, kuka soitti. Laitan tosin myös aina tekstarin perään, että millä asialla soitan. Näihin ihmiset yleensä vastaavat.
Hoida se asia kokonaan tekstarilla, jos voit. Monella on nykyään hankaluuksia puhua puhelimessa ajankäytön, keskitysvaikeuden ja tottumattomattomuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se viestin laittaminen auttaa?
Sulle laitetaan vaikka viesti:
"Hei, yritin tavoitella sinua. Asiani on erittäin kriittinen, hengenhätä soitathan välittömästi tämän luettuasi!!"
Sitten hätäpäissäsi soitat, ja sulle vastataan:
"Jussi markkinamiehistä moro! Nyt on kuule semmonen tarjous tästä varvasvälinkutkuttajasta että ilman et pysty elämään, henki lähtee jos yrität olla ilman olihan sun osoite kotikatu6 laitan tilausta tulemaan, eikä tarvi sitoutua vuosiksi vaan puolitoista vuotta pelkästään eikä maksa satastakaan kuussa vaan kaksi ja lasku tulee sitten automaattisesti vaikket tilaisikaan ja kiitti tosiaan tilauksesta ja hyvää joulun jatkoa ..."
Eli jos alettaisiin lähettelemään viestejä, sen jälkeen saivarreltaisiin siitä mitä niissä viesteissä lukee ja paljonko niissä valehdellaan.
Sanni16kerava
Ei, kun viestin lähettäjä kertoo tasan tarkkaan, kuka on ja mistä firmasta. Mainosmies ei voi valehdella soittavansa sairaanhoitajana sairaalasta, kelan virjailijana, päiväkodin työntekijänä. Jos voi, laittaa myös asiansa viestiin.
En enää vastaa tuntemattomiin puheluihin, ellen tiedä odottaa soittoa. Jos on tärkeä asia, niin jättäköön viestin vastaajapalveluun.
Minä sain Kelalta viestin ennen soittoa. Muuten en olisi vastannut tuntemattomaan numeroon.
No en kyllä edes tiedä tai huomaa, jos puhelimeni soi. Se on aina äänettömällä. Mielestäni on epäkohteliasta olettaa, että kukaan olisi juuri tietyllä hetkellä vapaa puhumaan. Viralliset puhelut on muutenkin tietoturvasyistä puhuttava kotona.
Tulee ainakin mulle nimenomaan tekstarit kaikilta tärkeiltä tahoilta. Viesti voi olla kehotus käydä esim omakannassa tai maisassa katsomassa uutta viestiä. Monessa paikassa kerrotaan, että siitä ja siitä alkunumerosta tuleva puhelu on heiltä. En muista ainuttakaan tahoa, joka yhtäkkiä soittaisi ilman ennakkovaroitusta.
Teillä, jotka ette vastaa tuntemattomiin numeroihin ei varmaankaan ole alaikäisiä lapsia tai vanhoja vanhempia. Lapselle on voinut sattua jotain vaikkapa koulussa, ei minulla ole kaikkien opettajien numeroita tallennettuna. Äidilläni käy kotihoito ja sieltä saattaa hoitaja soittaa, hoitajat vaihtuvat ja soittavat eri numeroista.
Hyvä ettette vastaa. Vastaatte ja kohta olette patteriin sidottu jonkun hirviö hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että ihmiset eivät enää vastaa puheluihin kuten ennen. Soitan siis hautajaisiin liittyvällä asialla seurakunnasta ja omaisilla on tiedossa, että soitan. Silti ihmiset eivät läheskään aina vastaa, ennen vastasivat aina.
Tavallista on, että osa soittaa heti perään tarkistettuaan netistä, kuka soitti. Laitan tosin myös aina tekstarin perään, että millä asialla soitan. Näihin ihmiset yleensä vastaavat.
Hoida se asia kokonaan tekstarilla, jos voit. Monella on nykyään hankaluuksia puhua puhelimessa ajankäytön, keskitysvaikeuden ja tottumattomattomuuden takia.
Minä en tykkää joutua puhelimessa vastaamaan yllättävän nopeasti kysymyksiin. Pitäisi siinä hetkessä myös osata sanoa, minä päivänä ja kellonaikana sopii tapaaminen.
Kyllä sellaiset asiat pitää voida ensin tarkistaa ja selvittää. Samoin jos pitäisi valita puhelinliittymään jotain tai päivittää sähkösopimusta, on aika katseesta kylmiltään puhelimessa. Kelan kysymykset vähän sama homma, tai oikeastaan mikä tahansa asia ja kysymys. On voitava ensin rauhassa tarkistaa asiat ja miettiä, ennen kuin vastaa.
Ennen vanhaan oli helpompaa, kun sai mennä fyysisesti itse virastoon, istahtaa ja pohtia. Muutenkin asiat ovat nykyään niin hektisiä ja pirstaleisia. Miten joku kehtaa edes olettaa, että puhelimessa vastaten yhtäkkiä olisi vastaukset ja mielipiteet ja tiedot valmiina.
Tekstiviesti tai kirje, kiitos. Palvelut ovat nykyään niin kaukana, ettei paikanpäällä tapaasmista. Ei se tosin onnistuisikaan, niitä harvoin järjestetään enää.
Vierailija kirjoitti:
Teillä, jotka ette vastaa tuntemattomiin numeroihin ei varmaankaan ole alaikäisiä lapsia tai vanhoja vanhempia. Lapselle on voinut sattua jotain vaikkapa koulussa, ei minulla ole kaikkien opettajien numeroita tallennettuna. Äidilläni käy kotihoito ja sieltä saattaa hoitaja soittaa, hoitajat vaihtuvat ja soittavat eri numeroista.
Siksipä viesti, jossa kerrotaan kuka soittaa mistä. Jos turvasyyt sallii, myös asia olisi hyvä kertoa edes pääpiirteissään.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain Kelalta viestin ennen soittoa. Muuten en olisi vastannut tuntemattomaan numeroon.
Tähän tyyliin kaikki toimivat. En ymmärrä tämän keskustelun aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oo mitään asiaa Irakiin, mistä viimeiset huijauspuhelut ovat tulleet. Voinen siis estää kokonaan sieltä tulevat soitot.
Tallenna numero puhelimeen nimellä Irak tjsp. Siinähän soittelee, tiedät vaan olla vastaamatta.
Miksi numero pitäisi tallentaa? Laittaa vaan suoraan eston kyseiselle numerolle.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. En vastaa yhteenkään ulkomaisesta numerosta tulevaan puheluun ja estoon menee jokainen soittava numero. Ei siitä suurempaa hyötyä ole kun numero vaihtuu mutta eipä tule itse nakkisormilla vahingossa tökättyä väärää. Vanha puhelin on välillä hidas reagoimaan ja tulee vahinko. Esto tietyille maakoodeille olisi hyvä.
Muuten Android tunnistaa aika hyvin häirikkönumerot niin voi lopettaa soiton vastaamatta ja blokata. Joku aina pääsee läpi, niille sanon suoraan etten tilaa mitään ja toivotan hyvät päivänjatkot. En jää kuulemaan tarjouksia tai turisemaan mukavia. Aikarosvot ja häiriköt pois vaan.
Tarkoituksena ei ole, että koko asia hoidettaisiin viestein, vaan että soiton perään soittaja laittaisi lyhyen viestin ja esittelisi itsensä "yritin tavoitella koskien asiaa x, soitan myöhemmin uudelleen".