Saaristolaisleipä joulupöydässä
Siis mitäh mistä lähtien tuo on kuulunut joulupöytään?
Ja tuohon päälle vielä mätiä? Syökö joku ihmisistä noin?
Kommentit (11)
Juuri työkaveri kehui saaristolaisleipää kaloja ja mätiä. On kuulemma parasta joulussa. Itse en tykkää kaloista yhtään.
Kuuluu! Meillä ollut itsetehty monta vuotta ja päälle keksi vaikka millaisisa sössöjä. Tänä vuonna kylmäsavulohi piparjuuri tahna ja katkarapulevite, mätiä oli myös tarjolla.
Siitä lähtien kun joku sellaisen joulupöytäänsä kattoi.
Niin kauan kuin muistan, toki taitaa perinne olla vahvempi rannikkoalueilla ja sieltä juurensa omaavilla.
Kyllä meillä Porvoossa ainakin saaristolaisleipä kuuluu joulupöytään siinä missä Pellingin kalat. Kinkkua ei meillä tänä vuonna laitettu lainkaan.
On ollut jo mun lapsuudessa, äiti teki sen itse kasarilla. En ymmärrä ihmettelyä asiasta. Mädin ja smetanan kanssa parasta.
N56 (Turusta)
Siellä se oli tarjolla. Kukaan ei syönyt 🤭 Hyväähän se on ihan voilla ainakin, mutta kun on kaikkea muutakin niin leipä jää herkästi viimoiseksi.
Äitini tekemä saaristolaisleipä oli aina liian kuivaa. Tänä vuonna oli siskoni vuoro ja olipa hyvää. Leivässä oli kosteus ja maku kohdallaan. Sitä olisi voinut syödä sellaisenaan.
Meillä meni n 4kg kalaa ja pari purkkia mätiä mutta kinkkua alle 2kg. 1 kokonainen saaristolaisleipä, kaikki rakastaa sitä
13 syöjää
Hölmöä miettiä mikä kuuluu tai ei kuulu joulupöytään. Jokainen kattaa mitä haluaa.