Oltiin tänään kylässä kodissa jossa ei muuta valaistusta kuin kattovalot
Niissä kattovaloissakin sellainen kylmä, kirkas ja kova valo. Ei ollut kovin jouluinen tunnelma. Jännä että jotkut ei kiinnitä yhtään tuollaisiin asioihin huomiota, itselleni kodikas tunnelma on ihan ehdoton ja siinä valaistus on isossa asemassa.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Olipas taas typerä aloitus. Onko asia siis sulle joku ongelma vai miksi pitää tällaisesta tulla avautumaan? Saitko kriisiapua ahdistukseesi?
Miksi klikkaat typeriä aloituksia? Tarvitsetko siihen ongelmaan jotain apua? Ap
Kiinnostava avaus. Kiinnitän tosi paljon huomiota viihtyisyyteen, ja valaisimilla/ valoilla on siinä tärkeä rooli. Olen jopa pohtinut valaistussuunnittelijan palvelujen ostoa.
Ehkä hän on ajatellut ettei väki ala uinua kun on kirkkaampi valaistus. Tunnelman luo ennenkaikkea se että porukka viihtyy eikä ala poraamaan. Aina löytyy joku kitisiä jolla ei ole mikään hyvin vaikka koko kauneus tuodaan eteen kuin manulle illallinen konsanaan. On oltava sitä sun tätä eri sorttista suuhunpantavaa, valaistuksen tulee olla prikulleen oikeanlainen, täytyy käyttäytyä niinkuin ruikuttaja vaatii. Kyllä mä sanon että paree pysytellä vaan kotona yksin niin elämä on paljon helpompaa itselle ja muille. Hyvästä sydämestään toivottavat tervetulleeksi nauttimaan valmiiseen pöytään herkkuja mutta sekään ei kelpaa.
Toinen kutsuu sinut kotiisi ja osoittaa vieraanvaraisuutta.
Silloin ei morkata toisen kotia, vaikka se olisi paskatunkio.
Meillä käytetään kattovalaisinta.
Ok. Et puhu jouluvaloista. Puhut kodin valaistuksesta. Kysymys ei silti siitä miksikään muutu. Miksi tällä asialla on väliä? He eivät toimi niinkuin te, ja jostakin syystä ja haet näkökulmaa siihen, että sinun mielestäsi jonkun toisen kodissa ei ollut kiva tunnelmallinen valaistus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas taas typerä aloitus. Onko asia siis sulle joku ongelma vai miksi pitää tällaisesta tulla avautumaan? Saitko kriisiapua ahdistukseesi?
Miksi klikkaat typeriä aloituksia? Tarvitsetko siihen ongelmaan jotain apua? Ap
Vastaa, ap, saitko kriisiapua?
Persaukiset pörssisähkö sopimukset ajaa ihmiset pärevalaistukseen.
Olen likinäköinen. Jos valoa ei ole tarpeeksi, en näe kunnolla, joten rakastan kunnollisia kattovaloja ja lisäksi lukulamppua tms. Sellaiset "pehmeät epäsuorat valot" tarkoittavat minulle sitä, että joudun haparoimaan paikasta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen tarjoaa kahvit ja juttuseuraa ja sinä valitat hänen valaistuksestaan?
Emme keskustelleet heidän valaistusvalinnoistaan😄 ap
Mut tänne palstalle piti tulla toisen selän takana "ihmettelemään"??
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava avaus. Kiinnitän tosi paljon huomiota viihtyisyyteen, ja valaisimilla/ valoilla on siinä tärkeä rooli. Olen jopa pohtinut valaistussuunnittelijan palvelujen ostoa.
Voi olla kiinnostava aihe ylipäätänsä valaistus ja mitä sillä saa aikaan. Ei se, miten ap ihmettelee ettei jonkun kodissa ollut hänelle mieluista valaistusta ja mainitsi hänellä olevan.
En voi sille mitään että aina kun joku keksii valittaa jostain tuollaisesta todella pienestä asiasta jota hyvin harva edes noteeraa, että tämä valittaja on jollakin tavalla neuron kirjolla.
Vierailija kirjoitti:
En voi sille mitään että aina kun joku keksii valittaa jostain tuollaisesta todella pienestä asiasta jota hyvin harva edes noteeraa, että tämä valittaja on jollakin tavalla neuron kirjolla.
No just joo...ennemminkin vaikuttaa ylemmyydentuntoiselta ja kaksinaamaiselta kommentoida toisten asioita näin. Ehkäpä kannattaisi sanoa suoraan asianosaisille, jos jokin noin hämmästyttää, kuin jeesustella palstalla..
Mitä jännää ap siinä on sinun mielestäsi? Minun mielestäni siinä ei ole mitään ihmeellistä. Valot ja valaistus ei ole heille ehkä tärkeää. Ihmisille on tärkeää erilaiset asiat. Eikä siinä ole mitään ihmeellistä.
Erikoista on se, että asia on mielessäsi niin paljon, että haluat siihen näkemyksiä.
Selvä juttu, voin kertoa omani. Se miksi meillä ei ole muita kuin kattolamput:
-lapset tai kissat repivät johtoja
-kun lapset kasvoivat, ei tullut ostettua muita valaisimia, kun en niin paljon ole valastuksen tai sisustuksen perään ja näinkin on pärjännyt.
Mitäs mieltä olet tästä?
Vierailija kirjoitti:
Helpompi siivota kun on vain kattovalot.
M
Ja jotkut tykkäävät siitä, että kotona näkeekin jotain. Jos on pelkät tunnelmavalot, on aika hämärää.
Ostin kirkkaita led polttimoita ja niissä on niin huono valovoima että laitoin vanhat keltaisemmat polttimot takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistithan ap kritisoida valaistusta kyläpaikassa isäntäväelle.
En kritisoinut. Nyt ei kyseessä olleet sellaiset ihmiset. Minusta tuollaista ei sanota ellei kyseessä ole hyvin läheinen ystävä tai sukulainen tms, sen kyllä tietää kenelle tuollaisen asian voi sanoa ja kenelle ei. Esim siskolleni voin ihan hyvin sanoa ja hän minulle jos ollaan tehty joku sisustusmoka tmv. Täällä anonyymisti voi kyllä hyvinkin keskustella asiasta ja saada näkökulmia asiaan. Ap
No mitä näkökulmia moiseen asiaan tarvitaan? Kerrassaan erikoista että jonkun asunnon valaistuksesta täytyisi pitää jotakin galluppia, kuka on mitäkin mieltä.
Sitä mitä kerroin aloituksessa, että minusta on mielenkiintoista että toiset ei kiinnitä tuollaiseen valaistusasiaan huomiota, tai että näkökulma asiaan on niin erilainen kuin itsellä.
Et maininnut aloituksessa toisten näkökulmasta mitään vaan arvostelit, että kyläpaikassa ei oltu mietitty valaistusta lainkaan. Todennäköisesti valaistus on juuri sellainen, jonka he ovat halunneet. Kaikki eivät tykkää hämyisestä valaistuksesta vaan haluavat selkeän kirkkaan valaistuksen. Sinun tapasi valaista ei ole ainoa oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K 4000 valkoinen valo ja K 3000 kellertävä valo. Noita yleensä marketeissa ja kyllä valitsen tuon k 4000. Makkarissa kellertävä ja on se aika kamala.
Värilämpötilaltaan 6000 oleva on paras moderniin kotiin. 3000 tai alle on ihan kusenkeltainen.
Sori mutta 6000K on täysin mielenvikainen värilämpötila mihinkään kotiin, oli moderni tai ei. Tehdasympäristöissä käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole koskaan kattovalo päällä muualla kuin eteisessä. Inhoan kovaa, kliinistä valoa ja siksi meillä on erilaisia pöytä- ym. valaisimia, nyt joulun aikaan tietenkin erilaisia kynttelikköjä ja tähtiä. Okeita kynttilöitä emme kissojen ja lastenlasten takia polta.
Nyt kaikki hiljentyvät kuuntelemaan kun älyn jättiläinen kertoo meille mitä on olevinaan kliininen valo.
Jos et itse tiedä, niin älä näytä tyhmyyttäsi!
Mulla on vaan taskulamppu.