Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä jouluperinteet/tavat ovat ominaisia eri sosiaaliluokille?

Vierailija
23.12.2024 |

Kiinnostaa kuulla, mitkä jouluperinteet ja tavat ovat ominaisia eri sosiaaliluokille. Tarkoitukseni ei ole olla ilkeä, vaan oppia uutta. :)

Kommentit (142)

Vierailija
141/142 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ollut varakkuudesta kyse vaan sosiaaliluokasta.

Tätä on näköjään mahdottoman vaikea ymmärtää. Ei rikas ihminen automaattisesti kohoa yläluokkaan, jos muuten ei varakkuuden lisäksi täytä mitään yläluokan kriteerejä.

Hyvinkin köyhä ja muutenkin alinpaan käytettävissä olevaan luokkaan kuuluva spurgu voi lahjoittaa jollekin jotain. Ei rahaa, mutta esimerkiksi jotain itse tehtyä. Vai oliko se nimenomaan RAHAN lahjoittaminen, joka on yläluokkaisten tapa?

Saa nähdä, toimiiko lainaus... Mä en oikein osaa käyttää tätä enää. Mutta miten sä määrittelisit luokat? Mitä muuta se on, kuin rahaa? Ja mitä ne luokat on? Jos esimerkiksi kuuluu vauraimpaan promilleen, mutta juo kahvia pahvimukista ja kulkee ryysyvaatteissa yrityksen toimitiloissa jossain ankealla teollisuusalueella, mitä luokkaa on?

Minun hallintotieteen ja sosiologian aineopinnot eivät riitä suomalaisten yhteiskuntaluokkien määrittelyyn. Sosiaalityön opinnot hyytyivät ensimmäiseen johdantojaksoon. Olisikohan siitä saanut keinoja määrittelyyn? Minun käsitykseni Suomesta on se, että täällä ei ole olemassa yksiselitteisiä sosiaaliluokkia.  Se on kuitenkin kirkkaasti selvää, että vauraimpaan promilleen kuuluva ei ole itsestään selvästi ylintä luokkaa, vaikka hänellä  olisi kullatut vessanpöntöt arvoasunnossaan, jos ei ole sivistystä eikä käytöstapoja ja varallisuus olisi ainoa kriteeri, jonka puolesta siihen yltäisi. Toisaalta, ylimpään luokkaan kuuluvat voi hyvin kulkea ryysyvaatteissa ja juoda kahvin pahvimukista, jos hän tekee sen nimenomaan omien eettisten arvojen vuoksi.

Vierailija
142/142 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla vielä avattu lahjoja, lojuvat kuusen alla.Luokitelkaahan nyt, kun siitä luokittelusta niin tykkäätte! :P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän