Totuus vauvakadosta: Nuorille opetettiin vuosikausia, ettei lapsia pidä tehdä, jos ei ole varaa elättää heitä, nyt ei ole!
Ihmiset noudattaa ohjeita, joita ovat saaneet. Jos ei ole rahaa elättää lapsia, varaa hankkia kotia eikä mitään taloudellista turvaa elämässä, niin niitä lapsia ei tehdä.
Nyt päättäjät, rikkaat ja valtaapitävät kohdistavat syyttävän sormen tavallisiin ihmisiin ja erityisesti naisiin, kun eivät tee riittävästi vauvoja. Kiinnostaako heitä edes näiden lasten ja naisten elämänlaatu ja tulevaisuus? Fakta kumminkin on, että kaikki kallistuu koko ajan, samalla palkat ei nouse, työelämästä on tehty epävarma silpputyöstä koostuva temppusirkus. Ensimmäiseen omaan asuntoon on yhä vaikeampaa päästä kiinni, koska hallitus poisti siitä verovapauden jne.
Jos asialle halutaan tehdä jotain, niin kannattaisi varmaan pitää huoli siitä, että ihmisillä on jonkinlainen taloudellinen varmuus elämässä.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on mahtavaa! Fiksut nuoret naiset! Totta on myös se, että raskaus ja synnytys vaikuttaa monien naisten kehoihin pysyvästi. Tiedän itsekin useita.
Nykylääketieteen ansiosta sen ei tarvitsisi vaikuttaa, mutta hoitoa ja korjausleikkauksia ei välttämättä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä lasta ei kannata yrittää tehdä, jos ei kykene elättämään ja kasvattamaan häntä itse omin kyvyin. Suomessa on jo liikaa köyhiä lapsiperheitä, joissa on useampi lapsi ja muutama lemmikki, ja joissa vanhemmilla ei ole varaa tarjota ruokaa tai muutakaan elintasoa lapsilleen. Vastuutonta! Näissä tilanteissa pitäisi jättää lapset tekemättä. Ensin säästetään rahaa ja hankitaan koulutus ja työ. Säälittävää, jos ei itse pysty lastaan elättämään. Ei yhteiskunnan kuulu lapsia elättää, vain antaa hieman tukea, mutta se on vanhempien velvollisuus huolehtia omista lapsistaan.
Vika ei ole vanhemmissa, vaan siinä, ettei palkkatyötä riitä kaikille.
Lisäksi tuosta yhtälöstä voisi ensin karsia lemmikit eikä lapsia.
No kun on työvoimapula!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi naisjärjestöiltä. Järjestöiltä ketkä auttavat hädässä olevia naisia. Räkäsy osui suoraan kohtuihin!
Samoin synnytyssairaaloita ja leikkaussaleja lakkautettiin. Niille paikkakunnille tuskin enää syntyy lapsia, kun eihän siellä voi enää edes synnyttää ja entä jos tulee jokin komplikaatio? Naisen ja lapsen turvallisuus vaarantuu.
Pikkusairaala on pahin paikka, jos synnytyksessä tulee joku komplikaatio. Muutenkin on parempi, että leikkaukset hoidetaan isommissa sairaaloissa, joissa on parempi osaaminen.
Isompi sairaala vain on niin kaukana, että moni lapsi syntyy matkalla. Harvempi haluaa synnyttää tien poskessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää kokoajan kehitellä jotain erityisiä syitä? Miksi se on tabu, että moni ei vain halua lapsia? Ei haluta lapsiperhearkea?
Ei haluta lapsiperhearkea, mutta tilalle otetaan lemmikki, joka on huollettava koko elämänsä ajan? Minusta se on ristiriitaista. Lapsi kasvaa ja itsenäistyy eikä vaadi samalla tavalla hoivaa enää 10-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on mahtavaa! Fiksut nuoret naiset! Totta on myös se, että raskaus ja synnytys vaikuttaa monien naisten kehoihin pysyvästi. Tiedän itsekin useita.
Nykylääketieteen ansiosta sen ei tarvitsisi vaikuttaa, mutta hoitoa ja korjausleikkauksia ei välttämättä saa.
Korjausleikkaus tehdään vasta vaihdevuosien jälkeen. Lisäksi osa ongelmista ei korjaudu leikkauksella, esim. pysyvästi pahentuneet migreeni tai allergiat.
Vierailija kirjoitti:
Eikö edellisen hallituksen aikana ollut varmuutta elämästä jota te vassarit kovasti kaipaatte?Missä ne vauvat ovat?
Niin se oli edellinen hallitus se. Ne vauvat on jo syntyneet. Sinun vain kannattaa hyväksyä se, että naisilla on parempaakin tekemistä kuin pilata kehonsa, terveytensä, työuransa ja viedä itseltään oikeus lepoon, rauhaan ja vapaa-aikaan 20 vuodeksi. Ehkä naisia ei kiinnosta olla se kotinsa ainoa ihminen joka elää kaikkia muita varten, mutta häntä kohdellaan kuin olisi itsestään selvyys, että hän luovuttaa koko elämänsä muiden ihmisten palvelemiseen haluamatta ikinä olla edes ihminen muiden silmissä jolla myös on tarpeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää kokoajan kehitellä jotain erityisiä syitä? Miksi se on tabu, että moni ei vain halua lapsia? Ei haluta lapsiperhearkea?
Ei haluta lapsiperhearkea, mutta tilalle otetaan lemmikki, joka on huollettava koko elämänsä ajan? Minusta se on ristiriitaista. Lapsi kasvaa ja itsenäistyy eikä vaadi samalla tavalla hoivaa enää 10-vuotiaana.
Eläin yleensä tajuaa kuolla pois niillä main ja olla kokonaan häiritsemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen, että 10-vuotias lapsi on paljon vaivalloisempi kuin koira kuin 10-vuotias koira. Ymmärrän jos joku ei halua koiraa vaan lapsen, mutta kyllä hyvin pidetty lapsi enemmän työtä aiheuttaa kuin lemmikki.
Ei rahalla ole asian suhteen väliä, mutta rahattomuuden syyllä on. Alkkikset ja narkkarit: ei; hyväsydämiset tallukat: joo.
Valtion perustuslaillinen velvollisuus on taata kansalaisille, lapsillekin, riittävä toimeentulo.
No eikös se näin pidäkin mennä? Vaikka suurin syy on kyllä pelko kasvaa " aikuiseksi".
Asioissa on niin monia puolia.
Itse sain ensimmäisen 20-vuotiaana, lapsen isä sairastui jo odotukseni aikana ja olin yksin 3 vuotta, kunnes tapasin mieheni. Rahasta oli joo tiukkaa, kun yksin olin lapsen kanssa, mutta se aika oli sellaista korvaamatonta, olin nuorempi, jaksoin valvoa ja olla innoissani kaikesta mikä liittyi lapseen. Ja koska parisuhteeseen en halunnut lapsen ollessa vauva keskityin täysillä vauva-arkeen, kävin puistoissa, muskarissa, tein itse soseita, ompelin jopa kestovaippoja ja olin 100 % sitoutunut äiti. Rahan puute ei sinällään näy alle kouluikäisen lapsen elämässä vielä, esikoulussa ehkä lapset voivat jo vertailla toisiaan. Meillä rahanpuute ei vielä näkynyt negatiivisesti lapsen kehityksessä, koska nautin muuten äitiydestä, esikoiseni onkin aivan uskomattoman positiivinen ja kiltti lapsi, kaikki opettajat kehuvat häntä nyt kun hän on yläasteella tuollaisia poikia ei enää nykypäivänä tapaa, niin kohtelias, ottaa muut huomioon, haluaa auttaa. Meillä tottakai rahatilanne parani, kun tapasin aviomieheni lapsen ollessa 3. Työskentelin silloin vaateliikkeessä, joten minun palkkani oli naurettava, miehellä vuositulot olivat jotain 60 000 - 70 000 e. Teimme yhteisen lapsen ja vaikka silloin minulla oli jo 4000-5000 e kuukausitulot, omakotitalo, kaksi autoa ja mitä näitä nyt on, niin se ei tehnyt minua tavallaan onnellisemmaksi tai paremmaksi äidiksi. Jos voisin mennä takaisin ajassa taaksepäin sanoisin itselleni, että älä häpeä rahatilannettasi, se kyllä paranee. Olin kyllä onnellinen, ettei se rahatilanne vaikuttanut millään tavalla esikoisen kehitykseen tai äitiyteeni silloin nuorempana.
Mitä haluan tällä sanoa: olen nyt 35-vuotias. En usko, että olisin tehnyt lapsia nyt 35-vuotiaana, vaikka olen jo taloudellisesti riippumaton ja varmaan nyt olisi se ideaalitilanne alkaa kansoittamaan tätä palloa oikein urakalla. Maailmantilanne, oma tieto elämästä ja tietynlainen epäitsekkyys ja lisääntynyt nöyryys on avartanut. Minulla olisi aika varmasti jäänyt lapset tekemättä, jos en olisi niitä alle 30 veenä tehnyt.
Entä, jos ei vaan halua lapsia ihan siitä syystä, että haluaa mennä ja tulla vapaasti? Lapsi muuttaa todella paljon elämää. Moni haluaa nykyään elää vapaasti, tehdä töitä, matkustella ym. Ei lapsi sovi siihen. Lemmikin saa helpommin hoitoon ja sen voi jättää työpäivän ajaksi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertaatko nyt tosiaan lasta ja lemmikkiä? Joo, molemmista on vastuu, mutta kyllä sen lemmikin kanssa on helpompaa. Lemmikin voi jättää työpäivän ajaksi kotiin ja sen voi laittaa helposti vaikka lemmikkihoitolaan ulkomaanreissun ajaksi. Lapsi pitää ottaa yleensä mukaan eikä sitä ole helppo tyrkätä viikoksi hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Eikö edellisen hallituksen aikana ollut varmuutta elämästä jota te vassarit kovasti kaipaatte?Missä ne vauvat ovat?
Silloin oli korona ja ukraina alkoi, varma maailma???? Missä kiven alla nää peskoröllit sikiää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pikkasen säälittää sinun lapset ja ihmetyttää millaisilla eväillä lähtevät maailmaan jos lapsesta on mielestäsi vähemmän huollettavaa kuin lemmikistä...
Näinhän se on. Koulujen seksivalistus oli negatiivista pelottelua raskaudella ja maailman liikakansoituksella.
Hyvin kummallista että syntyvyyden laskuun keksitään nyt mitä ihmeellisempiä syitä kun lapset ja nuoret kasvatettu jo vuosikymmeniä siihen ettei lasten syntymisestä seuraa mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Koulujen seksivalistus oli negatiivista pelottelua raskaudella ja maailman liikakansoituksella.
Hyvin kummallista että syntyvyyden laskuun keksitään nyt mitä ihmeellisempiä syitä kun lapset ja nuoret kasvatettu jo vuosikymmeniä siihen ettei lasten syntymisestä seuraa mitään hyvää.
Minulla on 2 lasta ja täytyy kyllä sanoa, että välillä harmittaa tietyt asiat, jotka olisivat PALJON mukavempia ilman lapsia... Moni asia jäänyt myös tekemättä/kokematta lasten kanssa. Onko tämä tabu? Ja ei, en näytä tätä harmitusta lapsilleni ja olen mielestäni ihan kelpo rakastava äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 2 lasta ja täytyy kyllä sanoa, että välillä harmittaa tietyt asiat, jotka olisivat PALJON mukavempia ilman lapsia... Moni asia jäänyt myös tekemättä/kokematta lasten kanssa. Onko tämä tabu? Ja ei, en näytä tätä harmitusta lapsilleni ja olen mielestäni ihan kelpo rakastava äiti.
Siis jäänyt tekemättä/kokematta lasten TAKIA.
Ei siihen mitään rahaa tarvitse. Köyhilläkin on paljon lapsia ja en ole itse koskaan kuullut väitettä, että pitäisi olal rahaa jos tekee lapsia. Lapsia ei kuitenkaan ole kun en ole niitä koskaan halunnut. Afrikassa tehdään vielä enemmän lapsia, eikä siellä ole rahaa.
Vika ei ole vanhemmissa, vaan siinä, ettei palkkatyötä riitä kaikille.
Lisäksi tuosta yhtälöstä voisi ensin karsia lemmikit eikä lapsia.