Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Totuus vauvakadosta: Nuorille opetettiin vuosikausia, ettei lapsia pidä tehdä, jos ei ole varaa elättää heitä, nyt ei ole!

Vierailija
23.12.2024 |

Ihmiset noudattaa ohjeita, joita ovat saaneet. Jos ei ole rahaa elättää lapsia, varaa hankkia kotia eikä mitään taloudellista turvaa elämässä, niin niitä lapsia ei tehdä.

Nyt päättäjät, rikkaat ja valtaapitävät kohdistavat syyttävän sormen tavallisiin ihmisiin ja erityisesti naisiin, kun eivät tee riittävästi vauvoja. Kiinnostaako heitä edes näiden lasten ja naisten elämänlaatu ja tulevaisuus? Fakta kumminkin on, että kaikki kallistuu koko ajan, samalla palkat ei nouse, työelämästä on tehty epävarma silpputyöstä koostuva temppusirkus. Ensimmäiseen omaan asuntoon on yhä vaikeampaa päästä kiinni, koska hallitus poisti siitä verovapauden jne. 

Jos asialle halutaan tehdä jotain, niin kannattaisi varmaan pitää huoli siitä, että ihmisillä on jonkinlainen taloudellinen varmuus elämässä.

Kommentit (224)

Vierailija
41/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein lapset siinä tilanteessa, jossa niitä ei olisi pitänyt tehdä eli ilman koulutusta ja työtä. Tulimme kuitenkin hyvin toimeen puolison palkalla ja niillä minun saamilla miminituilla. Sen jälkeen olen opiskellut ja tehnyt töitä. 

Nyt siinä tilanteessa olevat perheet eivät tulisi toimeen mitenkään. Kaikki on niin kallista ja palkat on jääneet sinne tasolle missä ne oli silloin, kun perheen perustin. 

Ja opiskelusta on tehty mahdotonta. 

Vierailija
42/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kokoomuslaiset hurisee mediassa, ettei työllä tarvitse tulla toimeen, mutta saksii pois myös sosiaaliturvaa ja yhteiskunnan palveluja. Millä ihmisten on siis tarkoitus elää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lykkäsin äitiyttä tästä syystä kaksikymmentä vuotta. Sain silti yhden laosen, mistä olen kiitollinen. Aiemmin ei ollut varaa.

Vierailija
44/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvakato johtuu monesta asiasta, yksi syy on taloudellinen tilanne. Nykyisin palkat ovat aivan liian surkeat, ei kukaan halua lapsia tehdä tukirahoilla vaan sen PALKAN pitäisi olla riittävä. 

Toinen merkittävä syy on sinkkujen määrän nousu, eroja tulee paljon eli ei olla enää parisuhteessa.

Myös nykyään saa vapaasti olla lapseton eikä ole hirveää painostusta lapsiin ja monet ei vaan halua lapsia monesta syystä. 

Vierailija
45/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen miksi asiantuntijat,tutkijat,kansanedustajat yms johtajat ei koskaan sano suoraan syitä sille miksi syntyvyys laskee suomessa ja kehittyneissä maissa ylipäätänsä. 

Vierailija
46/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tässä sekin vaiettu positiivinen puoli, että madaltunut syntyvyys on merkittävin ekoteko, minkä valtio voi tehdä. Vielä vuosikymmeniä sitten todella pelättiin maapallon väestönkasvun räjähtävän käsiin ja siitä seuraavan puutetta ja nälänhätää. Ei osattu ennakoida käänteistä kehitystä, mikä oikeasti osittain on todella hyvä asia.

Vierailija
47/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon samaa mieltä, että tällaista on nuorille kerrottu jo parikymmentä vuotta. Lisäksi kerrottiin väestöräjähdyksestä ja siitä, ettei saisi olla enempää lapsia kuin kaksi. 

Luulin että teimme oikein, kun meillä on kaksi lasta ja elätämme heidät hienosti ylimmän tuloluokan palkoilla. 

Mutta nähtävästi pieleen meni, pitäisi olla useampia lapsia. Se on kuitenkin myöhäistä, kun ollaan tukevasti keski-ikäisiä. 

Vierailija
48/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon samaa mieltä, että tällaista on nuorille kerrottu jo parikymmentä vuotta. Lisäksi kerrottiin väestöräjähdyksestä ja siitä, ettei saisi olla enempää lapsia kuin kaksi. 

Luulin että teimme oikein, kun meillä on kaksi lasta ja elätämme heidät hienosti ylimmän tuloluokan palkoilla. 

Mutta nähtävästi pieleen meni, pitäisi olla useampia lapsia. Se on kuitenkin myöhäistä, kun ollaan tukevasti keski-ikäisiä. 

Teillä hyvätuloisilla sentäs on varaa lapsiin, itse kuulun taas keskiluokkaan ja en usko että minulla on varaa lapsiin. Toki olen sinkku enkä ole vielä seurustellut ja olen reilu 30 vuotias. 

En tätä katkeruudella sanonut, onnea teille hyvästä elämästä :) 

Vierailija
49/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tässä sekin vaiettu positiivinen puoli, että madaltunut syntyvyys on merkittävin ekoteko, minkä valtio voi tehdä. Vielä vuosikymmeniä sitten todella pelättiin maapallon väestönkasvun räjähtävän käsiin ja siitä seuraavan puutetta ja nälänhätää. Ei osattu ennakoida käänteistä kehitystä, mikä oikeasti osittain on todella hyvä asia.

Tämä on täysin totta.

Vierailija
50/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen miksi asiantuntijat,tutkijat,kansanedustajat yms johtajat ei koskaan sano suoraan syitä sille miksi syntyvyys laskee suomessa ja kehittyneissä maissa ylipäätänsä. 

Ei kukaan halua sanoa suoraan "Suomalaisilla ei enää ole varaa lapsiin" tai "Suomalaiset ei tälläiseen maahan lapsia halua". 

Vierailija
51/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö edellisen hallituksen aikana ollut varmuutta elämästä jota te vassarit kovasti kaipaatte?Missä ne vauvat ovat?

Oli hallitus mikä tahansa, vauvoja ei tule, koska kansallinen eloonjäänti ei kiinnosta oikealla eikä vasemmalla. Kansakunta pyyhkiytyy pois parissa sukupolvessa, mutta ketään ei kiinnosta. 

Talvisota oli pieni uhka kansalliselle eloonjäännille, jos tähän verrataan.

Vierailija
52/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoat jotka ymmärtää vauvakriisin oikeita syitä ovat muut kolmekymppiset jotka elävät ap:n kuvailemaa arkea.

Ja ne + nelikymppiset jotka jäi jo lapsettomaksi samasta syystä.

Vierailija
53/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä epäilen, että naisten haluttomuus hankkia lapsia johtuu siitä, että nykyään ihmiset eivät sitoudu perheeseen. Jos kummallakin on tinder ladattuna ja vähän niinkuin silmäilee koko ajan muitakin vaihtoehtoja, niin ei siihen lapsia tarvita. Ero tulee varmasti jossain vaiheessa. Silloin mies pääsee perheestä  ns. eroon, kun nainen saa vastatakseen koko setin. Edelleen yh-äiti on ikään kuin pilalla ja vastaavasti yh-isä superhieno ihminen. Tämä vuoroviikottainen vanhemmuus on pahinta, mitä lapsille voi tehdä. Sekin on oire siitä, että ei kyetä sitoutumaan. Halutaan kaikki: perhe, ura ja sinkkuelämä. 

Vierailija
54/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä! Joku kirjotti, että tän tajuaa vain kolmekymppiset, mutta voin kertoa näin nelikymppisenä, että v.2008 laman ja niihin aikoihin valmistuneet tai työuransa alkuvaiheissa silloin olleet ymmärtää myös. Työelämä on yksi epävarmuus, olipa vakityö tai määräaikaisia silppuja. Ellei satu olemaan tyyliin lääkäri, joista suuri pula Suomessa. Varmaan me ollaan ne ekat sukupolvet, jotka tosissaan alkoi kyseenalaistaa lisääntymisen, myös ilmastosyistä. Kaveri- ja tuttavapiiristä huomaa, et ne kenellä ei ole lapsia, stressaavat talousasioista ihan eri tavoin kuin perheelliset. He ovat myös niitä jotka voivat omistautua työelämän vaatimuksiin (joskus aivan älyttömii kin venymisiin), koska ei ole muita velvollisuuksia kuten lapset kotona odottamassa. Mä uskalsin tehdä kaksi lasta, kolmatta en enää vaikka olen aina haaveillut kolmesta lapsesta. Taloudelliset riskit ja riskit urakehityksen kannalta ovat liian isot hommata kolmas. 

Vierailija
55/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä en halua kolmatta lasta työtilanteeni takia. Toiveena vakituinen paikka ja/tai enemmän kokemusta.

2 lasta sain yliopisto-opintojen aikana ja kyllähän se oli myös vaativaa aikaa, vaikka hyvin palkitsevaa. 

Vierailija
56/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He eivät voi sanoa sitä suoraan. Syy on kaiken rahan virtaaminen pyramidin huipulle, kun taas kaikkia muita kurjistetaan. Tänä ajanjaksona, kun Suomen syntyvyys on romahtanut, on miljonäärien määrä kaksinkertaistunut.

Vierailija
57/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä on nykyisinkin ihan älyttömästi.   ketäköhän aivoton toitottaa tommosta aina jossain uutisissa.

Vierailija
58/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
59/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin tai pariskuntana on helpompi tulla toimeen tarvittaessa vähälläkin, tehdä pitkää päivää, muuttaa työn perässä jne. Kun on kyse selviytymisestä lapset ovat vain ylimääräinen taakka. Jos jokainen saa selviytyä yksin, harva ottaa siihen mukaan mitään lisähaasteita ainakaan jos heidän hyvinvointinsa kiinnostaa.

Vierailija
60/224 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin teen töissä kolmen ihmisen työt. Lapsi on sillä aikaa lapsisäilömössä, jossa ei voida taata turvallisuutta tai syliä, mutta ruokaa saa jos osaa itse syödä. Hakiessa voi laskea mustelmat. Sitten kotiin ja tekemään kahden ihmisen työt. Miehet kun ei lapsiperhe-elämää oikein kestä. Illalla tunti Netflixiä ja nukkumaan ja sama uusiksi huomenna. 

Ja tämä oli kuvaus onnekkaan vanhemman elämästä. Tässä oli työ ja kumppanikin. Jee.