Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

~ HELMINAUHA viikko 9 ~

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermostuttiinko mun eilisiltaiseen vauva-arjen hehkutukseen niin että mut jätettin palstailemaan yksin? Voi kääk - ja minä kun ajattelin vielä jatkaa hiukan: päätin illalla nukuttaa vauvan omaan koppaansa ja palauttaa sinne yösyöttöjen jälkeen. Viimeksi kun koitin, annnoin aika äkkiä periksi ja vauva jäi viereen koska kitinää kuului viiden minuutin välein. Nyt menikin paljon paremmin. Viimeinen syöttö illalla klo 21 ja untenmaille sain vauvan klo 22. pari kertaa kitisi ennen yhtätöista mutta sitten herättiinkin vasta klo 02. Ruuan jälkeen takaisin omaan koppaan ja seuraava syöttö 05. Taas takaisin omaan sänkyyn josta heräili syömään 7.30. Sitten sai jo jäädä viereen ja tankkasi uudelleen 8.30. Tehtiin aamutoimet ja nukahti taas kymmeneltä. Nyt alkaa kuulostaa siltä että kohta heräillään " lounaalle" . Jes! Alkaiko tästä meillä RYTMI! Ei pitäis vielä hehkuttaa yhdestä kerrasta, mutta tällä menolla saisin palata miehen viereen nukkumaan sohvalta :-)

Ja AVENT ISIS toimi tänäkin aamuna: saalis 125 ml. Ilmeisesti pumppasin aluksi liian hitaasti kun maidontulo tyrehtyi etumaitoihin. Toinen rinta " toimii" tosin edelleen paremmin kuin toinen, mutta syötettäköön sitten vauvaa siitä lypsyyn huonommin soveltuvasta tissistä. Nyt täytyy vaan alkaa sitten perehtyä maidonluovutuskuvioihin sillä ei ole tarpeen pakastaa 200 ml päivässä tms. (olen pakastanut maidon jääpalarasiaan, joten on helppo sulattaa sopiva määrä 10 ml paloja).

Mukavaa tiistaita kaikille!

äippä + pusumussukka

Vierailija
2/40 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiljaiselta vaikuttaa tämä pino. Mun piti ihan tulla kysymään, kun noista rintapumpuista on ollut puhetta tällä puolen ja itse en kyseistä vehjettä ole koskaan vielä tarvinnut. Mitä varten te pumppaatte vai siis tuleeko teiltä noin hirveästi ylimääräistä maitoa?? Mulla on ainoastaan maidon noustua muutaman päivän tullut maitoa niin paljon et on tarvinnut käsin hieman lypsää tyhjemmäksi jos on ruvennut sellaisia kovia paakkuja tulemaan, mutta muuten maitoa on tullut juuri vauvan tarpeisiin. Mä oon ihan ulalla kun joka puolella vaan puhutaan pumppaamisesta ja pumpuista, pitääkö munkin nyt sellainen hankkia vai mitä häh?!

t.kolomonen rv 40+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään sain raahauduttua tähän koneelle kun alkaa pikkuhiljaa toipumaan noista hormonihuuruista ja paluu maan pinnalle on alkanut ;) Meillä on tyttönen tänään 1vkon vanha (puolilta öin) ja kaikki on mennyt aivan mahtavasti. Tietenkin on taas totuttelu tuohon yöheräilyyn ja siihen ähinään ja milloin menee pidemmät välit ja milloin taas seurustellaan kuten toissa yönä jopa 5h putkeen. Kukahan sitä laittoi, että kokis kiellettyjen listalle - minä yhdyn tähän, sillä olin myös sinä iltana kokista hieman ryystellyt enkä kaipaa ko.lopputulosta.

Meidän esikoinen oli kesävauva eikä ole kokemusta koska saan mennä ulos.Tosin neuvolatäti tulee huomenna visiitille joten saanhan häneltäkin kysyttyä. uskaltaisinkohan lähteä käymään ihmisten ilmoilla (isämarkkinoilla) lauantaina kun tyttö on 11pvää? Ilmeisesti luvannut silloin lauhempaakin. Oletteko minkäikäisestä alkaneet käyttää/kokeilla kantoreppua?

J vielä yksi askarruttava kysymys johon jopa pelkään vastausta..Minusta tuntuu, että vauvamme on liian rauhallinen - tarkoitan, ettei reagoi edes esikoisen koviinkaan kiljahduksiin tai paukkeeseen. Nukkuu vaan rauhassa tai jos on hereillä, niin silmätkään ei juuri räpsähdä vaikka joku kiljaisisi vierestä. Koska vauvanne kuulo on tutkittu ts.pitäisikö jo nyt näin vkon vanhana reagoida koviin ääniin? Onko teillä kokemusta, joilla on jo entuudestaan muita lapsia, että nämä kuopukset olisivat jo niin tottuneita siihen meteliin vatsassa ollessaan etteivät siksi reagoi? Hieman kuitenkin pelottaa, josko vauvelillamme onkin kuulossa vikaa.

Koitan olla huolehtimatta turhaan ja nauttia näistä ihanista ensihetkistä, kun tiedän, että ne niin pian menee kuitenkin ohitse.

Voimia kaikille ähisijöiden äityleille ;) Ekat kaksi kuukautta on ne ehkä raskaimmat ja sitten se rytmi alkaa löytyä viimeistään.

Kaksosnainen ja pikku-Ella 7vrk

Vierailija
4/40 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hermostumista ole tapahtunut Vauva0207 saa hehkutella ihan rauhassa;o) Mut on tosiaan nuo isommat muksut ja kotihommat mitkä täytyy joskus tehdä ja täytyy tästä vauvastakin nauttia...niin että aina ei jaksa/kerkiä kuin lukea pinoa.

Kolomonen: Samaa ihmetellyt tuon rintapumppu keskustelun osalta. Eli ei ole ja en ainakaan aiemmin ole tarvinnut imetyksen aikana erikseen pumppailla vaan käsin olen lypsänyt jos tarvis muuten vauva hoitanut tyhjennyksen. " Hukkamaidon" kerään kyllä maidonkerääjällä talteen (siis imetyksen aikana toisesta rinnasta valuvan maidon) ja pistän pakkaseen illan päättteeksi niin on sitten vararuokaa mistä isä voi sulatella tarvittaessa, jos olen jossain käymässä.

Meille ei muuten ihmeempiä...nyt vauva vaatteisiin ja pihalle...

Terkuin:

calmus ja pikkumies (huomenna 4VKO!!!)

Vierailija
5/40 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin missä kaikki ovat - ehkä kaikilla alkaa olla kädet varattuina enimmän osan päivää? Iltaisin on täällä 2 kättä lisää (mies siis), niin pääsee paremmin koneellekin, näin päivällä riittää pientä siivousta jne. ne pienet, arvokkaat nukkumahetket.

Tervetuloa kaksosnainen! Kyllä se rauhallisuus voi vielä karista, meillä vajaat 2 viikkoa oli NIIN rauhallista, että huh huh, mutta nyt 3.5 viikkoa ja ei pitkiä aikoja tartte miettiä mitä tekisi. Eilen ja tänään taas heti syöttöjen jälkeen - joita siis on usein, mutta ei nyt ihan joka syötön jälkeen - alkaa kitinä, itku, venkulointi ja vääntelehtiminen, kestää puolesta tunnista puoleentoista.... Disflatyl käytössä ja nyt aloitin Relat, katsotaan auttaako yhtään. Suklaasta en nimittäin hevillä luovu, jos omaa ruokavaliota pitäisi seuraavaksi rukata!

Tänään päästiin taas ulkolenkille, jippii! Silloin tyttö nukkuukin rauhassa vaunuissa. Ja koirakin on oppinut ihan eka kerrasta vaunuilemaan, hieno juttu, vaikka melkein kouluttamaton itsepäinen terrieriherra onkin. Ostettiin sellaiset Herqules Raptor kolmipyörävaunut ajatuksena lenkkeillä kesällä niillä, mutta saa nähdä toimivatko. On nimittäin niin lyhyt väli työntöaisasta pyörien akseliin, että potkin siihen koko ajan pelkästään kävelemällä : / Pidemmät juoksuaskeleet ei onnistu ainakaan kun kokeilin vähän. Vai onko mulla vaan niin lyhyet kädet tai jotain....

Tästäpä pikku GALLUP: Oletteko tyytyväisiä vaunuvalintoihinne, kun nyt olette päässeet testaamaan, jos ennen kokeilemattomat käytössä?

Iloista tiistaita! T: Sporttari ja Milli 3,5vkoa

Vierailija
6/40 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mies kun oli iltavuorossa töissä ja esikoinen, 2,5v on kipeä. esikoinen olisi tietenkin halunnut olla sylissä mahdollisimman paljon, kun oli kuumetta ja surkea olo. vauva tietenkin huusi sitten vähän väliä, ei viihtynyt missään itsekseen hetkeäkään. kyllä tuli äidille itku illalla, kun tuli niin riittämättömyyden tunne. harmitti esikoisen puolesta, kun hän se joutuu nyt syliä odottelemaan ; (

mies kyllä sitten lohdutti töistä tullessaan, et kyllä se esikoinen vielä äitiä rakastaa ; )

joo päivä kerrallaan on pakko mennä, kyllä tää tästä varmasti helpottuu ja itse oppii koko ajan toimimaan paremmin. olen kahtena päivänä nyt käynyt tunnin ulkoilu-lenkin happea haukkaamassa, se auttaa kanssa jaksamaan. tänään oli vauvakin mukana.

meillä nukutaan välillä hyvin, niinkuin viime yönä, et jopa 3 tunnin pätkiä. rauhattomat yöt tossa aikasemmin taisi johtua mahavaivoista, kun kakkaa ei ollut saanut pieni tehtyä. lämmin kylpy illalla auttoi ainakin tilanteeseen, teki sitten 2 isot kakat ja taas on helpompi ja rauhallisempi olo herralla.

mallasuutteen lisäksi (en ole joutunut käyttämään itse vauvoilla) kaveri sai neuvolasta vinkin tehdä itse keittämällä luumuista luumusosetta ja antamaan vauvalle. auttoi kuulemma hyvin, heti alkoi vatsa toimimaan. ei siis valmista sosetta, ei vissiin tehoa yhtä hyvin.

mulla tuntuu, et imetys alkaa nyt jo hiipumaan, vaikka olen yrittänyt pitää vauvaa rinnalla aina kun mahdollista. edelleen jatkan kyllä samaan malliin, katsotaan kuinka käy. en ota paniikkia asiasta, tuttelikin on loistavaa tavaraa.

AVENT on kyllä loistava pumppu, mulla oli aikaisemmin Ainun pumppu, ihan hirveä. esikoisella tuntui, et tarvitsen pumppua, kun oli rinnat niin kipeät. nyt olen muutaman kerran pumpannut maitoa tuolla aventilla, silloin kun vauva nukkunut ja rinnat on vaatineet tyhjennystä..

en kanssa muista kyselyjä....

herra huomenna 2 vkoa

Vierailija
7/40 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin vauva pihalla äiti sisällä ;o)

Kaksosnainen: Miettinyt olen ihan samaa tuon kuulon suhteen. Eli mulla kaksi vanhempaa lasta jotka kyllä pitävät aikas moista meteliä välillä ja vauvaa ei niinkuin häiritse pätkääkään. Mutta toisaalta hän on näitä meidän perheen ääniä kuunnellut jo kohdussa ja luotan siihen että kyse on tottumisesta. Olen huomannut et sylissä ollessaan saattaa säpsähtää jostain äkillisestä kovasta äänestä mut ei kyllä herää ja rupea itkemään tai mitään.

Kärryistä...mulla nuo Hartanin kolmepyöräiset rattaat ja olen toistaiseksi ollut ihan tyytyväinen. Ajatuksena kans et kesällä pääsis lenkkeilemäänkin niiden kanssa. Ainakin kävellessä olleet ihan hyvät ja niissä on tosi leveät renkaat et pääsee vähän huonommassakin maastossa...ulkoilma ihmisiä kun ollaan. Testailin niitä jo ennen vauvan syntymää tuon kakkosen kanssa ja hyvin mahtui vielä 2 1/2-vuotias kärryyn kyytiin. Nyt sitten seisomalauta kakkoselle joka on kyllä hiukan tiellä mut toivon et kesällä aloittaa tuon pyöräilyn ettei tarviis niin hirveesti sen laudan kanssa mennä ;o)

Oikein mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

calmus

Vierailija
8/40 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...alunperin oli sairaalassa pakko lypsää kun maitoa alkoi tulla oikeen urakalla. kotona tympäännyin aika äkkiä käsinlypsyyn ja maitoa on kuitenkin kiva vähän pakastaa omien poissaolojen varalle. Itse en aio vauvalle pullosta tissimaitoa antaa, mutta pääsenpä sitten joskus omille menoille ja mies saa ruokkia. En pelkää että vauva hylkisi rintaa jos juo välillä pullosta varsinkin kun vauvakin ymmärtää että syöttäjänä on eri henkilö. Ja voipi olla tuo miehen pääsy syöttöpuuhiin myös häntä ja vauvaa lähentävä juttu.

Ennenkuin sain kotiin pumpun hommattua kysyntä ja tarjonta jo suunnilleen kohtasivatkin, mutta lypsämisen aloitettuani maidontuotanto pääsi äkkiä tälle vähän isommalle tasolle. Lypsän siis aamulla syötön jälkeen molemmat rinnat (yht. n. 130 ml) ja illalla voisi olla myös paikallaan tyhjentää rinnat jos yösyöttöjen väli olisi neljäkin tuntia kuten viime yönä. Kivampi olisi itse alkaa nukkua kun ei maito valuisi (en tykkää nukkua liivit päällä). Eli näin ylimäärämaito kertyy pari desiä päivässä. Itse ei näin paljoa varmasti saada pakastimesta kulumaan, joten täytyy surffailla miten TYKS ottaa maitoa vastaan. Jossain vaiheessahan vauvakin sitten alkaa syödä enemmän ja lypsymäärä varmaan pienenee.

Eli suorannaisesti maitoa ei näin paljoa tule liikaa, jos ei yhtään lypsäisi, vähenisi kyllä tuotantokin. mutta aamuisin on kiva pumpata yöllä tulleet paakut pois. Maidonkerääjänkin ostin, mutta ekan viikon jälkeen imettäessä heruminen on pienentynyt pariin millilitraan enkä sen vuoksi jaksa sen kerääjän kanssa pelata. Helpompaa sitten vaan vaihtaa kuivaan liivinsuojaan tarvittaessa.

Vaunuista: Meille ostettin käytettyinä uudenkuntoiset Gessleinin yhdistelmät vm. 2003. Neljä vaunulenkkiä olen nyt tehnyt ja olen kyllä tosi tyytyväinen. Kevyet työntää ja helpot kääntää, leveät ilmakumipyörät kulkevat hyvin lumessakin ja epätasaisessa maastossa. Aisan korkeuden säätö on ihan ehdoton kun meillä on miehen kanssa pituuseroa melkein 25 cm. Koppa on huomattavasti kapeampi kuin pohjoismaisissa vaunuissa,mutta kyllä tyttö siihen tämän talven mahtuu vällyinen. Ensi talvena pärjätään sitten jo ilmankin kun vaunuissa on kuitenkin hyvä jatkopääty jalkaritilän ylle ja kunnon jalkapeitteet.

ja taaskaan en muista mitä muuta piti kommentoida, mutta jätettäköön tilaa muillekin.

Vierailija
9/40 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kuulo testattiin TYKSissä ihan rutiinitoimenpiteenä kaikilta vauvoilta. Älkää kysykö miten, en ollut itse mukana. Mutta vaikka meillä on tämä perheen eka lapsi ja suht hiljaista kotona yleensä lukuunottamatta satunnaista pianonsoittoani, niin vauva ei kyllä paljon säpsähtele mitään ääniä ja nukkuu missä tahansa melussa (esim kylässä samassa huoneessa missä viisi alle kouluikäistä touhusi ympäriinsä samalla kiljahdellen). Samoin ei ulkona kävelyllä vieressä haukkuva koira tai ohi ajava rekka saa aikaan mitään reaktiota, vaikka nämä olivat hänelle varmaan " uusia" ääniä noin kovina ja läheltä kuultuina. Eli uskon että huolesi (sori, nimi unohtui) vauvan kuulosta on turha.

Vierailija
10/40 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

MEilläkin 2vko takana ja syöttövälit vakiintuneet tuohon 1,5h ympäri vuorokauden (max)... johon sitä saikin 2vko tosiaan ihmetellä kun vauva vaan nukkui päivät!!! Nyt sitten olen tv:n suurkuluttaja. Onneksi sain " Tahdon asia" - sarjan lainaan kaverilta ja nyt olen ihan koukussa, en ole sitä katsonut kun se tuli tv:stä.

AI niin, esittely lyhyesti: minä 33v ja mies 38v, ja toinen vauva siis tuli (poika). Olen koulutukseltani diplomi-insinööri ja töissä IT-alalla, ja Turun seudulla asutaan.

Hannele: Sympatiapisteet sinne, kuulostaa ihan meidän esikoiselta. Ei hetken rauhaa ;) Meillä kesti 5kk ennenkuin onnistui 1h päiväunet, edes vaunussa. Kakkonen nyt on vähän eri maata, ainakin nukkuu vielä nuo syöttöjen välit. Ja meillä ei viihtynyt sitterissä hetkeäkään jos ei keinuttanut (BabyBjörn on muuten tosi hyvä kun sitä voi keinuttaa jalalla!!) tämä meidän toinen vauveli onneksi viihtyy siinäkin jo hetkiä. Kantoliinaa suosittelisin lämpimästi, jos tympii tuo kantaminen ja hyssyttely.

Muutenkin kun olin varautunut pahimpaan (kun esikoinen oli supervaativa) tämä 1-1,5h syöttöväli ei vielä tunnu ylivoimaiselta - vauva kun yölläkin pääasiassa torkkuu nuo välit, esikoista sai kantaa ympäri taloa klo 04 asti ekat 2kk. Olen ottanut sen asenteen että vauva nukkuu nyt sitten kainalossa ainakin siihen asti että jokin rytmi löytyy, ja me ollaan vallattu tosiaan meidän koko sänky (mies evakossa edelleen esikoisen huoneessa - tuntuu olevan kaikille hyvä ratkaisu)

JOku kyseli siitä pitäisikö vauvan reagoida meteliin - meillä ainakin saisi pommi tippua vieressä ja vauva ei siitä hätkähdä ;) lienee tottunut isosiskonsa 3v kovaan menoon jo vatsassa. Meillä siis on desibelit katossa ihan koko ajan, ja vauva nukkuu päivisin tuossa olohuoneessa kehdossa keskellä koko rumbaa. Meillä on ollut koko 2vko äitini apuna täällä, ja olen ottanut oloneuvoksen asenteen ;) en siis ole tehnyt mitään extra... karu todellisuus ei iske viel pariin viikkoon, ensi viikon mies isyyslomalla ja sitten anoppi tulee vielä viikoksi. Ja kaikki tämä siis sektioni vuoksi, ettei tarvitse nostella tuota meidän 3v tyttöä, mutta hyödynnän anoppien läsnäolosta kyllä kaiken muunkin mahdollisen avun! Jotenkin kyllä jo silti huomannut että oma nahka on aika paksu tuolle vauvan itkulle, esikoisesta rynnättiin välittömästi mutta nyt ei ole ihan maailman loppu vaikka ei ihan heti olisikaan palvelua saatavilla.

Me olemme käyneet 3krt kävelyllä 30-45min ja vauva herää jostain syystä heti kun tullaan pihaan - kauhulla odotan jos tästä tulee samanlainen että ei nuku kuin liikkuvissa vaunuissa. Muualla emme ole käyneet enkä ajatellut missään oikein vielä käydäkään, kun on niin flunssa-aika - ehtiihän tuota sitten. Nyt tässä vaan mukava imetysten lomassa surffailla ja tilata mieheltä irtokarkkeja ;)

Vierailija
11/40 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hehkutuksiin hermostuttu vauva0207 ;) Täälläkin nukuttiin viime yö ihan kivasti ja peräti suurimmaksi osaksi omassa kopassa! Ensin klo 20 laitoin nukkumaan, puoli yhdeltä ja puoli viideltä syötiin ja yhdeksältä heräiltiin. Aamuyön syötön jälkeen otin tosin viereen tuhisemaan, kun ei meinannut asettua.

MAIDON PUMPPAUS: mulla pitää pumpata maitoa 3-4 tunnin välein tai rinnat on räjähtämispisteessä ja todella kipeät. Ja ihan hetkessä tulee koko se aventin pullo täyteen eli reilut 125ml. Liivinsuojia saa olla vaihtamassa ihan koko ajan..

Tänään sain sairaala-aikana leikattuun varpaaseeni tikkien poiston yhteydessä sellaiset antibiootit, jota ei saa imettäessä käyttää joten nyt mennään pakastetulla äidinmaidolla + korvikkeella seuraavat 10pvää. Onneksi pienikin itku ja kätinä saa mulla heti rinnat täyteen maitoa (eikö senkin tulon pitäisi jossain vaiheessa tasaantua?!) joten uskon sekä toivon ettei maidon tulo sentään tämän vuoksi lopu.

RAUHALLISUUDESTA: meillä vauva ei nukkuessaan reagoi mihinkään, ei vaikka esikoinen kiljuisi suoraa huutoa vieressä :) Kuulo tutkittiin sairaalasta lähtiessä ja seuraavan kerran kai neuvolan th sen katsoo mutta uskoisin että on ihan normaalia. Hereillä ollessaan saattaa välillä säikähtää jos isosisko huudahtaa korvan vieressä, mutta muuten tuntuu että vauvaa ei paljon hetkauta.

Tänään oli kiva päivä ja käytiinkin ulkoilemassa. Esikoista vedettiin pulkassa ja pieni köllötteli tyytyväisenä koko puoli tuntia kärryissään, katseli lähinnä.

Vaan nyt iltahommiin menoksi!

-Henna ja Melina 17pv

Vierailija
12/40 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän hidasta kirjoittaa, kun on vain toinen käsi käytössä...vauva torkkuu kainalossa.

meillä on mennyt kivasti, vauva nyt 2,5 viikkoa eikä toistaiseksi karju vaan nukkuu 2-4h unipätkiä ja syö hyvin, kakkaa hyvin ja seurustelee tyytyväisenä. tosin ilta-aikaan känisee jos on isän sylissä, mun sylissä hievehtii mutta pysyy suht tyytyväisenä. koliikki-tyttöni oli mahavaivainen ja tosi ärhäkkä jo tämän ikäisenä joten toiveissa hiipii jos tää ei oliskaan koliikkivauva. vauva tosin syö aamyöt 2h väleun mutta se on ok koska ei karju ja nukahtaa heti uudestaan. päikkäreistä ei ole itsellä toivoakaan 3- ja 5-vuotiaiden takia -tarvitsevat heti mua jos yritänkin torkahtaa vaik muuten leikkisivät nätisti keskenäänkin.

ulkoiltu ollaan pari kertaa, tänään vois olla jo 45 minsaa joka olisi myös tytöilleni järkevä aika.

nyt vien tän pojan sänkyynsä, ei yhel kädel pysty kirjottamaan...

Vierailija
13/40 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olekaan ehtinyt vielä juuri kirjoitella. Esikoinen on ollut tähän asti mun ja vauvan kanssa kotona, joten olen koittanut olla kaiken liikenevän ajan hänen kanssaan. Ja loppuajan olen käyttänyt kauan odotettuihin kävelylenkkeihin!! Loppuraskaus meni niin liikkumattomissa merkeissä, että on todella taivaallista päästä taas reippailemaan ulos.

Vauva on nyt 10 päivän ikäinen ja jännityksellä odotan ens viikkoa. Silloin alkoi esikoisella koliikin oireet. Tähän mennessä kaikki on mennyt kuitenkin paremmin kuin uskalsin toivoa. Vauva on ollut super-helppo ja rauhallinen. Syö 2-4 tunnin välein, seurustelee virkeänä päivisin ja nukkuu yöt pikaisten tankkausten jälkeen. Olen siis itsekin ollut pirteä päivisin.

Myös synnytyksestä olen toipunut hyvin, vaikka aika " rytinää" se ois voinut ollakin. Synnytyksen kesto oli 3 tuntia ja vauva syntyi kolmella ponnistuksella. Mutta onneksi kätilö sanoi että älä ponnista täysillä, avitat vaan vähän. En revennyt ollenkaan niin paljon kuin viimeksi, jolloin puuskutin täysillä koko ajan! Liekö vaikutusta ollut myös asennolla; olin polviseisonnassa ja vauva tuntui ikään kuin valuvan sieltä omalla painollaan.

Aloitin tänään maidonkerääjän käytön ja heti tuli mieleen, että pitiköhän se kerääjä keitää joka käytön jälkeen? Miten te teette? Entä kuinka tarkkoja olette tuttien kanssa? Sairaalassa käytettiin samaa tuttia ´monta päivää putkeen, mut kotona olen kyllä keitetellyt tiuhaan. Vaikka tosi vähän vauva kyl tuttia syö.

Entä mites teillä on liinailu lähtenyt käyntiin, joko olette kokeilleet? Meidän vaavi viihtyy kehtosidonnassa tosi hyvin, nukahtaa sinne aina. Tulee itsellekin ihan raskaanaoleva fiilis, kun vauva " masussa" taas... :) Sidonnan oppi kuin oppikin muutaman harjoituskerran jälkeen tekemään sopivan tiukaksi, vaikka vähän epäilin että mitähän siitä tulee.... (mulla 5-metrinen Hug-a-Bug)

Viherrys & poika 10 päivää

Vierailija
14/40 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys myös Viherrykselle, joka olet tänne vauva puolelle siitynyt!Ihanaa vauva arkea tuntuu olevan...

Meillä viime yö meni vähän pyörimiseksi ja kitinäksi mutta sitten noustiin pojan kanssa vasta kymmenen jälkeen kun ollaan vaihteeksi kahdestaan...mies lähti isompien kanssa isovanhempien luokse. Saan sitten levätä rauhassa...ja vähän siivoilla ja leipoa ja...No täytyisi yrittää levätä kun siihen annetaan kerran mahdollisuus ;o) Vissiin vielä nuo hormonit huuruaa kun tuntuu niin energiseltä olo päivisin. Tänään käytiin pitkä lenkki kärryillä räntäsateessa...mut oli sateesta huolimatta mukavaa päästä kunnolla liikkeelle.

Niin siitä maidonkerääjästä...olen keitellyt samalla kun tutteje eli en kauhean usein. Mutta pesen sen tietysti lämpimällä vedellä joka käytön jälkeen. Mut eihän tuo rintamaito niin " steriiliä" nyt ole ja pakastan maidon ihan tavallisissa minigrip mini pusseissa.

Mulla kans tuo pitkä hugga- liina ja olen kyllä tykännyt siitä vaikka se onkin aikas lämmin. Tosin olen sen verran palelevaa sorttia et ei ole haitannut vaikka vauva ja liina lämmittää ;O)

Meillä syödään noin 2-3 tunnin välein ja välillä pidetään huvituttina, tosin olen tuota tuttia alkanut tarjoamaan ja tuntuu et syöttövälikin alkaa vähän pidentymään. Vinkkinä muillekin joilla vauva tissittelis koko ajan et jos ei ole tuttia kokeillut niin kannattaa. Kyllä siiitä sitten myöhemmin eroon pääsee.

Mukavaa loppuviikkoa toivottelee:

calmus ja pikkumies

Vierailija
15/40 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ensiksikin kiitos kaikille kuuloepäilyksiäni kommentoineille. Neuvolatäti kävi vierailulla eilen ja totesi vauvelimme kuulon normaaliksi ja olimme jo itsekin havainneet pari kertaa reagointia äkillisiin ääniin. Onneksi näin.Mutta edelleen jaksan ihmetellä, että pikku-neiti on huomattavan rauhallinen.Mutta näinhän se muillakin perheillä missä useita lapsia.

Onko teillä muilla ollut havaittavissa suoranaista ikävää odotuspuolelle? Vaikka niin kypsä kuin itsekin olin loppuaikoina, niin nyt tuntuu todella haikealta. Jospa sitä ei ikinä enää saakaan kokea? Sitä raskauden ihanuutta ja odottamisen riemua? Koska sitäkin siihen mahtuu, jos hieman tuskastumistakin..Miten tästä vauvakuumeesta pääsee eroon? En muista esikoisen jälkeen kärsineeni tällaisesta haikeudesta. Ehkä se tästä hormonien myötä laantuu...I hope, koska mieheni on sitä mieltä, että enempää lapsia meille ei tule.

Meillä nukutaan joka toinen yö paremmin ja joka toinen yö ähistään ja puhistaan ja heräillään n.1h välein ellei jopa olla pitkiäkin aikoja hereillä. Mutta toisaalta mitään muuta " valitettavaa" ei olekaan. Ne on nämä ikuiset unet, joista jaksaa jutun juurta keksiä.

No juu, mutta nyt Idolsia katsomaan ;)

Mukavaa loppuiltaa!

Kaksosnainen ja Eltsukka 9vrk

Vierailija
16/40 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivasti nukuttu yö takana, tyty söi klo 23-00 ihan koko ajan, jonka jälkeen nukahti syliin ihan sikiuneen josta nostin omaan sänkyynsä enkä meinannu tajuta aamulla kuudelta että se ihan tosissaan nukkui omassa kopassaan vielä ilman mitään meteliä. Nousin katsomaan että hengittääkö edes kun oli niin hiljaa ja syötin samalla. Masuvaivat ilmeisesti vähentyneet! :)

Kaksosnainen kyseli kaipauksesta odotuspuolelle. Täällä on pienoista haikeutta.. eilen illalla katselin leffaa ja silittelin mahaa miettien miksei tunnu potkuja. Vakaasti ollaan tällä hetkellä miehen kanssa sitä mieltä ettei enempää lapsia tule (eikä ainakaan yhtäkään poikaa tähän sukuun saada ikinä..) niin hieman haikea olo on vaikka loppuraskauden supistukset ja kaikki muutkin vaivat on vielä tuoreessa muistissa. Mutta aika kultaa muistot :)

Tuttien keittelemisestä ym.. täällä yksi ei-ahkera keittelijä. Tuttia imetään vaihtelevasti päivästä riippuen. Ennen käyttöönottoa olen keittänyt ja kerran sen jälkeen. Tuttipulloa en esikoisen aikaankaan joka käyttökerran jälkeen keittänyt ja hyvin on pärjännyt :) Tyttö syökin niin useasti etenkin iltaa kohden etten mitään muuta ehtisi tehdä kuin keitellä. Rintapumppuakaan en nyt ole keitellyt kun maito menee suoraan lavuaariin niin kauan kuin on lääkekuuri päällä.

Kantoliinailu: ei kokemusta, mutta kiinnostaisi kokeilla. En vaan tiedä yhtään mitä sellaiset liinat maksaa ja tuleeko sitten tarpeeksi käyttöä kuitenkaan. Mulla on rintareppu melko ahkerasti käytössä ja ajaa ehkä asiansa sen ajan jonka sitä tarttee vaikka täytyy myöntää ettei ole maailman hartia-ystävällisin malli...

Tänään on isyydentunnustukseen meno, kun ei aviossa olla. Lastenvalvoja sanoikin viimeksi että monesti samat pariskunnat käy parinvuoden välein siellä :)

Sittenvielä tälläinen kysymys ilmoille, eli ehkäisyä olen miettinyt kovasti ja terkka suositteli mulle hormonikierukkaa. Onko kellään helmiksistä kokemusta moisesta? sen ilmeisesti voisi laittaa jo jälkitarkastuksessa. Pillerit ei näköjään mulla estä vauvojen saantia..

Vaan nyt tallihommiin eli talikon varteen menoksi!

Henna ja Melina (huomenna ' jo' 3vk)

Vierailija
17/40 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään hieman pirteämpänä kuin eilen. Poika nukahti yhdentoista jälkeen ja heräsi sitten syömään vasta klo4. Taitaa olla pisin unijakso tähän mennessä, toivottavasti tästä alkaisi hieman rauhoittumaan nuo yöt. Ei mua niin hirveesti haittaa vaikka poika tissuttelee yöllä ahkerammin kun torkun itse siinä myös mut huomasin et ilmestynyt hikinäppyjä ja epäilen et äidin kainalossa tulee yöllä vähän turhan kuuma. Joten olis ihan hyvä jos sais vaikka omaan sänkyynsä osaksi yötä...no katsotaan.

Niin masuhaikeutta ei varsinaisesti ole mut vauva kuume kylläkin. Kakkosen jälkeen en muista tälläistä olleen mut ehkä tuo ajatus et tän jälkeen ei sitten enää enempää lapsia yritettäiskään niin vaikuttaa takaraivossa. Tää nyt vaan on niin ihanaa ja tykkään noista lapsistani ihan kamalasti et mua ei tosiaan haittais vaikka vielä tulis lisääkin mut mies on toista mieltä. No mä olen joka tapauksessa kotona vielä useamman vuoden et sitten kun tämä pienimies menee hoitoon niin ehkä äidinkin on jo hyvä palata työelämään...olen siis ollut kotona isompien kanssa viimeiset kolme vuotta.

EhkäisyG: Mennään varmaan ihan kondomi linjalla. Viimeksi mulle laitettiin hormonikierukka vähän jälkitarkastuksen jälkeen ja en ollut kovin tyytyväinen. Kuukautiset alkoivat sitten samantien, esikoisen jälkeen alkoivat vasta imetyksen loputtua. Alussa selkä kipee ja kuukautisvuotoa noin 3vkon välein. Ei mitään paljon mut ärsyttävästi kuitenkin kesti aina muutaman päivää. Muutenkin mulle tuli kasvoihin ja selkään hirveän isoja finnejä joita ei ole sitten murkkuiän ollut(noin 15 vuotta sitten). Tosin kun kierukka otettiin pois niin terkka epäili et se ei välttämättä ollut kovin hyvin siellä ett saattoi painaa kudosia.

Nyt on sitten harkinnassa et imetyksen loputtua EHKÄ otan uudestaan kierukan mut menen yksityiselle laitattamaan sen. Ellei sitten mies päädy tekemään sterilisaatiota, itse en siihen suostu.

Mut tosiaan nuo sivuoireet on tosi yksilöllisiä. Mulle ei ole koskaan sopineet mitkään hormonipillerit kunnolla. Aina tullut jos jonkinnäköisiä oireita ja voi olla et vaikka hormonimäärä kierukassa onkin tosi pieni niin mulle se vaan tekee silti oireita.

Niin ja sitten tytölle tuli patti tissin alapuolelle sen kierukan laiton jälkeen. Ei kuulema siitä johtunut vaan äidin hormoneista. Mut patti hävis kun imetysloppui...

Tämmöistä. Mut noin pääsääntöisesti olen kuullut pelkkää hyvää hormonikierukoista ja mahdollisesti tosiaan itsekin laitan sellaisen myöhemmin...jos sitten tulee samanlaisia oireita niin ainahan sen saa pois.

Nyt vauvalle maitoa ;o))

calmus

Vierailija
18/40 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä ehditte täällä kirjoittelemaan... Menee kamalasti aikaa kun saa vauva ja odotuspuolen jutut luettua sekä päivitettyä syntyneet listan. Sitten pitäisi itse vielä ehtiä jotain raapustamaan. Ehkä se tästä.

Suht hyvin on lasten kanssa mennyt ja välillä jopa sattuvat nukkumaan samaan aikaan =)

Eikä muutenkaan valittamista. Imetys onnistuu ja vauva on ollut TOISTAISEKSI aika rauhallinen tapaus.

Ihaninta on kun pääsee taas ulos kun ilmat lauhtui. Eihän vauva vielä ole sitä kahta viikkoa mutta en ole siitä stressannut. Tyytyväiseltä vaunuissa vaikuttaa.

Mukavaa siis kuuluu tänne, yritän palata taas kun ehdin =)

MyQ ja pikkuinen 11vrk

Vierailija
19/40 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei se lihansyönnin aloittaminen ollutkaan ratkaisu kaikkiin ongelmiin: pari päivää poika oli kuin unelma, mutta nyt taas kitinät jatkuu kuten ennenkin, uni ei tule, tai tulis kyllä mutta aina hetikohta alkaa kitinät ja heiluminen. Voi kun nukkuisi sikeästi välillä.

Ulkoilu on alotetu ja vauva nukkuu kyllä vaunuissa. Vasta parina päivänä ulkoiltu että kauaa ei vielä ulkona olla.

MAIDONKERÄÄJÄ: Keittelen sillon tällön, ehkä pari kertaa viikossa, eli en kovin tiuhaan.

TUTTI: Meillä vauva ei tuttia huoli, olis varmaan nukuttaminenkin helpomaa jos huolis, Onko vinkkejä?

ODOTUSIKÄVÄ: Kyllä, siitä asti kun maha hävis, olen ikävöinyt sitä. Ikävöinyt sitä että istun ison mahan kanssa sohvan nurkassa ja kudon pikkutöppösiä... nyt kun yrittää istua sohvannurkkaan niin kitinähän se alkaa jostain kohta kuulua... Jännä juttu että miten kovasti sitä tätä toivoi ja ootti, niin nyt välillä toivoo tosi kovasti että olispa vielä " vain" raskaana ja välillä toivoo että olispa vauva jo vähän vanhempi. Suoraan voin sanoa että aika rankkaa tämä vauva-arki on meikäläiselle...

LIINAILU: En oo vielä alottanu mutta aikomus on. Kehtosidonnan jo tein mutta en vielä oo vauvaa sinne kokeillut.

HENNA: Ei oo mulla kokemusta hormoonikierukasta.

Palijoa ei kerkiä kirjottelemaan, sen verran täystyöllistettynä meinaa vauva pitää mua, mutta aina välillä koitan käyä täällä, on mukava lueskella muiden juttuja joilla vauva on saman ikäinen kun livetutuissa ei oo vastasyntyneitä.

Mukavaa viikonloppua!

HANNELE + kelmi (ensi yönä 3 vko)

Vierailija
20/40 |
03.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas yhdellä sormella koneella joten lyhyesti kuulumiset: meillä on selvästi lisääntynyt yötä vasten tankkaaminen. Iltaisin imee puolen tunnin - tunnin välein, mutta yöllä sitten onneksi palaa kolmen tunnin rytmiin. Eilen illalla käytiin nukkumaan kahdeltatoista ja poika (15 vrk) heräsi syömän 03 ja 06 ja nyt ysin kieppeillä aamulla.

Sellasta tässä mietin että kuinka täsmällisesti ootte noudattaneet kahden vkon rajaa ulkoilun aloittamisessa? nythän on, ainakin täällä etelässä, lämpöasteita joten ajattelin josko päivällä aikaistas ulkoilua ja mentäs huomenna ekan kerran. Pääsisin sit viikolla jo kummankin lapsen kanssa ulos kun huomenna tehtäs se vartin piipahdus. Ja tiistaina on neuvolakin ekan kerran. poikahan syntyi varhain maanantaina aamuyöstä joten ei edes vuorokaudella heittäis tuo aikaistus.

Kuinka paljon teidän vauvat on muuten kasvaneet ekaan neuvolaan mennessä? Jännä nähdä tiistainamiten on kasvanut!

Leppoisaa lauantaita!

Viherrys & tyyppi 15 päivää