*" *" *KeVäTToiVeeT uuTeeN ViiKKooN*" *" *
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=&m=9643534&p=1&tmode=…
viime viikon pino, muistin virkistykseksi
Kommentit (18)
ja taidan jättää isot kirjaimet väliin kun noel on sylissä...
varpaanvälit kannattaa puhdistaa ohuehkolla pumpulipuikolla (esim. daily). ainakin noelilla on ihan älyttömän pahan hajuista valkoista mössöä siellä! sitä puikkoa voi aina kastaa hoitoöljyyn niin ei tunnu pahalta. noel värähtää aina kun oikein koukkaisen syvältä varpaanvälistä, muttei inahdakaan samalla, niin en tiedä tuntuuko pahalta vai kutittaako.
kiva jos saat sukuloimisreissulla vähän vapaata santun kantelusta. mustakin oli ihanaa omien vanhempien luona kun pystyin luottavaisin mielin antamaan noelin äidilleni ja olemaan itse rauhassa. meilläkin taas kohta edessä reissaamista, kun ollaan ensi viikon to-su keski-suomessa.
hei kissanomistajat, sanokaas miten me varmistetaan ettei anopin ihastuttava, leikkisä ja utelias kissa (alle vuoden ikäinen) päätä mennä noelin päälle? kun noel nukkuu päiväuniaan vaunuissa, niin mitä siihen eteen? ja sisälläkin, uskallanko jättää poikaa sängylle nukkumaan yksinään?
ja ässäilystä: täällä ei vieläkään mitään koska noel nukkuu mun kainalossa edelleenkin! alkaa jo vähän turhauttaa, ainakin mua. mies taitaa kaivata enemmän sänkyään kun mun seuraa ;)
kandi ja noel 10vk+
pikaisesti kun poika nukkuu sylissä. onneksi päästiin jo kotiin. tää kaveri väsähti eilen kylvyn jälkeen ja sit piti ottaa labrakokeitakin että kaikki on ok. poika saattaa tosiaan nukkua yli sen neljä tuntia mikä sairaalassa oli ehdoton takaraja syötöille. sit syötettiin väkisin pullosta ja eihän se sitten tissiä meinannut huolia. yritä nyt sitten ihan unista ja täyttä poikaa saada imeen rintaa ei tosiaan onnitunut. Kotona on heti helpompaa kun voi odottaa et poika herää kunnolla ja sit laittaa tissille, näin siitä tuleekin jotain. Nyt onkin kyllä heräillyt parin tunnin välein. mä voin vaan kuvitella kandi teidän tunteet pojan kanssa alkupäivinä, eilen kun meidän poika vietiin lääkärille kun oli vaisu ja otettiin kokeita ja odotettiin tuloksia niin kyllä siinä itku tuli kun pelkäsi että jotain on huonosti ja vauva voidaan viedä pois viereltä. onneks kaikki oli hyvin ja poika virkistyi, tietysti yöllä...
kuinka nopeesti teillä alakerta oli ok synnytyksen jälkeen? nyt on kyllä sellanen olo et jos mies tulis vonkaan kahden kuukaudenkin päästä niin en kyllä tiedä suostuisinko edes yrittään, niin kipeät on paikat nyt. Söpösimmulle varoituksen sana, varaudu henkisesti että alapää on oikeesti ihan käsittämättömässä kunnossa synnytyksen jälkeen, mulle synnytys oli niin suuri mietinnän aihe et kyllä meinas nyt poru tulla kun kipu ei loppunutkaan synnytykseen vaan kaikki sattuu sen jälkeen alapäähän. Mulle tosin tuli pieni repeämä joka tikattiin ja se tekee kipeetä. Pystyn kyllä aika hyvin istuun ja syötänkin istualtaan kun musta se on makuultaan hankalempaa, suoli toimii eikä pissaaminen kirvele, mutta on kyllä sellasessa kunnossa alapää et saa nähdä mikskä se vielä tulee.
poika malttoi mennä hetkeksi sänkyyn. On sellanen sylikissa että olis mielellään vaan sylissä ja nukkuikin sairaalssa vaan mun vieressä, en viitsiny yöllä sitä alkaa huudattamaan sängyssään. ja on se vaan ihme et ei kyllä pelkoo et kääntyis päälle, pienikin tuhaus tai säpsäys ja sitä on ite hereillä. sain ekana yönä nukuttua huikeen tunnin, tokana viis tuntia putkeen ja viime yönä kahden tunnin pätkiä. Vieläkin menee niin kierroksilla ettei meinaa uni tulla. nyt kyllä alkaa väsyttään ja itku on aika herkässä, vielä kun mies alkaa neuvomaan jossain niin ei kestä yhtään. Toivottavasti ens yö menis hyvin.
synnytystarinaa sen verran että tosiaan sairaalaan kun päästiin niin olin auki 4 cm ja kohdunkaula kadonnut. Pääsin ammeeseen jossa olin noin 45 min, sitten pyysin epiduraalia kun olin jo 6 cm auki, sit puhkastiin kalvot ja jouduinkin odottaan epiduraalia melkein tunnin, siinä vaiheessa meinas kyllä taju lähtee siitä tuskasta, kun epiduraali vihdoin saatiin, ehti tulla noin kaksi kivutonta supistusta ja sit tuntu et nyt se tulee, olin auennu viidessä minuutissa 8cm:tä 10 cm:iin, sitten epiduraali heikensi supistukset niin et oli laitettava oksitosiinia, puolisen tuntia odoteltiin et supistukset kovenis ja harjoittelin siinä ponnistamista, poika tuli sitten 12 minuutissa pihalle kun kunnolla pääsi ponnistamaan. Jälkeisvaihe kesti 13 minuuttia. Ei mikään ihan hirvee kokemus mun mielestä vaikka toi aika kalvojen puhkaisemisesta epiduraalin saamiseen oli kyllä ihan hirveetä. Ens kerralla niitä ei kyllä puhkaista ennen kuin anestesialääkäri on seläntakana :) Ihmeen hyvin sen kivun sitten kuitenkin kesti en olis kyllä uskonu et niin hyvin on edistyny synnytys kun lähdettiin sairaalaan niin hyvin sen kivun siesi. Kun supistuksilla oli viiden minuutin väli niin siinä sai levätä kivulta.
Jahas poikanen alkaa taas huutamaan. Mulla on rinnanpäät ihan äly kipeet ja poika ei tahdo rintakumin kanssa syödä. Nyt rinnat meinaa pakkautua niin et särkee. Onneksi äiti toi rintapumpun, mä sain sen ainakin nyt toimiin ihan passelisti ja kyllä helpotti oloa. Meillä oli kaikki pullot pesemättä ja keittämättä eikä yhtään tuttelia kaapissa varalta, joten meinas tulla paniikki kun päästiin kotiin ja poika alkoikin huutaa lisää sapuskaa. mies sitten haki kaupasta tuttelia, rintakumit, äiti toi pumpun ja niitä sitten keiteltiin urakalla, tuttelia ei sitten tarvittukaan ainakaan vielä mut pullot, punput yms. olis kannattanu hankkia etukäteen ja keittää valmiiks ettei olis kauheessa kiireessä tarttenu sitä tehdä, mitä sitten jos sen olis tehny turhaan?
sori omanapainen sepustus on vähän pää vielä sekaisin. Ei tuo mies näköjään saa poikaa hyssyttämällä hiljaiseksi kai se on tissiä mentävä tarjoamaan.
surullinensiili ja pieni Aaro-poika 3 vrk
Jääköhän Ronja tosiaan kevättoiveiden ainoaksi tyttövauvaksi? :)
Teillä tosiaan nukutaan oikein Santun ja Noelinkin puolesta ;) No, hyvä kun nukkuu, niin saatte vähän huokaistua kaikelta siltä alkuhässäkältä. Muista nyt siili nukkua aina kun pystyt. ne hormoniryöpyt pitävät sut virkeinä vain ekat pari viikkoa. Sitten alkaa yökukkumiset väsyttää ihan tosissaan!
Mä vaan sitä mietin kun sanotaan et nuorena jaksaa paremmin, niin kuinka älyttömän väsyneitä ne vanhemmat äidit sitten on?! Esim. mun äiti kun on saanut pikkuveljeni 43-vuotiaana, niin kuinka puhki se on varmaan ollut! Jos siis ikä pahentaa asiaa. Mä oon kuitenkin useimmiten ihan suhteellisen pirteä, mutta jos on alle 7h unet takana enkä pääse päiväunille niin sitten ei kyllä mikään onnistu...
Noelilla on karsean hajuiset aamukakat, täytyy lähteä vaihtamaan. Minks, meillä ei tosiaan enää vaihdeta öisin vaippoja, kun Noel ei enää kakkaa öisin. Se tekee illalla ennen nukkumaanmenoa yhdet isot, ja aamulla toiset. Niin ja siinä klo 16 ja 19 välillä tulee ainakin kahdet kakat :) Laskeskelin et vaippoja menee 6-7 päivässä. Tai tietty jos just kakkaa puhtaisiin vaippoihin niin voi mennä kymmenenkin. Mut ei enää sitä 14, mikä meni alkuun! Niin ja Noelilla on niin paksut reidet, että reisistä ei vaipat päästä läpi ikinä! :) Jos jostain niin nousee selkään asti kakkaa. Ja jos pippeli on huonosti niin saattaa olla pissit kainalossa :)
Nyt ne kakat pois pojan pyllystä.
Kandi
Yleisesti ottaen näyttäis hyvin menneen teillä kaikki, kun siellä te nyt jo ootte kotona vauva-arkea harjoittelemassa! Yritä ottaa kaikki se onni irti, minkä pystyy :D Mikä se fiilis on, kun vihdoin sait pitää pientä vauvaasi sylissä? Tosin omat tuntemukset varmaan on aika inhat, kun on rinnan pinkeysongelmaa, alapää kipeenä ja ethän sä oo nukkunu paljon yhtään siellä sairaalassa!! Huhhuh, miten sä jaksat!? Ja ehkä se teiän pieni sulonen poikanne siitä sitten virkistyy - jos se on vaan tavallista uneliaampaa sorttia näin alkuun. Ja sekavuudesta älä välitä, kohta ne on hormonihöyryt täälläkin, ja kummalliset puheet ja omituinen olo voi jatkua vielä pitkäänkin... Täällä tosin ei tapahdu masussa mitään kummallista. Mietin, että ootkohan sä tahdolla pystyny vaikuttaan siihen, että saittekin pojun maailmaan jo, kun mulla ei eilen perjantaina ainakaan vielä käynnistyny yhtään mikään, jollon oli siis viikko la:han. Tänään kerkesin tavata vielä yhen kaverinkin ihan rauhassa. Ja aika levollisesti ootan vielä muutenkin. Jännittävää se on kuitenkin ajatella noita synnytyksiä; oliko yllätys, minkä näkönen nyytti sieltä paljastuu? Ja tuleeko se onnen tunne heti, vai ajatteleeko sitä ekaks vaan, että hyvä kun se ponnistuspiina loppui? Paitsi että sullahan se ei kyl kauheen kauan ehtiny kestääkään ;)
Meillä ei vaan vielä vauvantalkki pääse oikeeseen käyttöön. Opetin miehen tosin talkkimaan sillä mun varpaanvälit, kun talvikengissä nuo varpaat tuppaa hiertymään... Ja mä valistin sille täältä saamaani tietoa, että ne vauvan varpaanvälit sit haisee, jos niitä ei puhdista (hyvä Kandi!).
Minks ja muut: Mun verenpaine oli neuvolassa 110/66. Ei ne siihen eikä turvotukseen oo puuttunu siellä. Liikelaskentoja vois vähän alkaa kuulemma tehdä ja kyllä mä vähän aina jännitänkin, jos ei jotain mahasta kuulu, mut onneks sydänäänet pamppaili kuitenkin selkeesti mahan läpi.
Vointeja teille kaikille! Mulla ei mahassa kauheesti oo valittamista, oon vaan kauheen huomionkipee nykysin, pyydän aina päästä miehen syliin :) Mikä tälläselta röhnöltä on ollu jo jonkin aikaa aika mahdoton ajatus... Mutta vielä kerkee edes puolittain ;) kun ei ole itte se joka jotain sylissä kanniskelee...
-Simmu, 39+2 ja maha
no niin, viikonloppu on sitten takana taas. tosiaan lauantaina lähdettiin anoppilaan ja jäätiin sinne yöksi. eilen oli miehen veljen muutto, oli IHANAA kantaa kamoja:) (mä rakastan muutoissa sitä kantamista:)) eipä ole liki vuoteen saanut/pystynyt kantaan hirveästi mitään.
neiti on nyt ottanut tavakseen herätä kaksi kertaa yössä. nukahtaa iltaisin juotuaan pikkuisen maitoa, ja sitten herää nälkäänsä. nytpä koitan uutta kikkaa. nyt kun ilma on näin kiva, niin vein hänet jo ekoille päikkäreille. neitihän ei ole viime aikoina nukkunut kuin yhdet pidemmät päikkärit jos sitäkään kun ei aina ole ulos pakkaseen päästy:(. nyt on kohta mennyt kaks tuntia. sit voidaan iltapäivällä koittaa vielä uudestaan torkahtaa, jos toisetkin unet kelpais. (kun neiti iltaisin niin väsynyt että on rätynen, ei nuku, ei jaksa tissitellä, ei jaksa syödä pullosta) eli jos nyt ois vähän virkeämpi illalla. katsotaan.
jumpasta: kylläpä te siili ja simmu jaksatte pitkään käydä jumppaamassa. (ja siunailitte silloin mun nyrkkeilyä vielä rv 30:) taisin lopettaa joskus rv 35) mäkin aattelin et jos tänä torstaina rohkenisin kokeilemaan taas nyrkkeilyä. minks, mulle sano sekä lääkäri sairaalassa että ohjaaja salilla että kannattaa ottaa liikunnan kanssa rauhallisesti tuohon jälkitarkastukseen asti, eli kävely ja muu rauhallinen ois " riittävää" .
minks: mä tuossa eilen aamulehteä lukiessani meinasin että mitäs nyt. kun siellä oli yks jouluaattona syntynyt poika kastettu oskariksi. mä aattelin et ei... että eihän siitä pitänyt oskari tulla ja oli pakko tarkastaa niitten isän ja äidin nimetkin, ja eihän ne täsmännyt:) toivottavasti ristiäiset meni hyvin ja kakku miellytti:)
kandi ja minks: kuinka te kylvetätte poikia? siis kylvetättekö vaan ammeessa? me on nyt muutaman kerran tehty niinkin että mies istuu suihkussa saunajakkaralla ja tyttö hänellä sylissä. nauttii tuostakin peseytymisestä ihan kuten ammeessa lilluttelustakin:) viime viikolla kylvettiin kolme kertaa, ja taitaa jäädä tuo rytmi kunnes pulauttelu vähenee.
siili ja simmu: mä voisin suositella synnäri-kassiin vesipulloa! en pystynyt syömään koko aikana synnytyssalissa, mutta vesi kyllä maistui. ja mies sitä pulloa sitten aina täytteli kun vesi loppui...' '
siili: juu, äitillä oli tyttö kun kävin siellä tarkastuksessa. jos ei ois oltu porukoilla siinä aiemmin niin oisin varmaan kysynyt et jos äiti ois voinut tänne tulla kattoon tyttöö. ei meillä nyt kummemmin ole seuraava vielä heti suunnitelmissa, mutta jos keijo-kumi meidät pettää, niin asia harkitaan uudelleen:)
simmu: kyllä se pää sieltä vaan mahtuu:) mulla teki tiukkaa tuo kun tyttö siellä kanavassa tuli ponnistellessa, tuntui että peppu hajoo... mut ei se sit hajonnutkaan:)
kandi: riitely on tylsää... mut joo, tossa voi kyllä tulla ristiriitoja, kun mies viikot töissä ja sit haluis viikonloppuna vähän levätä, mut kun myös äiti haluis viikonloppuna levätä kun isäkin vois lasta kattoo... kein puhuttiin viikonloppuna vanhemmuudesta saunassa. että kuinka sitä on vieläkin jotenkin vaikeaa ymmärtää että tuo pieni söpöläinen on meidän ja riippuvainen meistä. kun joskus tuntuu tyyliin et milloinkas tuo haetaankaan kotiin, eikun... täähän onkin sen koti:) siis ei sillä että haluttais hänestä eroon, mut kun ei oo vielä tottunut siihen että joku kolmaskin täällä asuu:) ja mieskin mietti et kun hänestä isät on aina olleet sellasia vanhempia ja vastuullisia miehiä, ja nyt hän yhtäkkiä onkin itse isä:)
mutta supistuksia ja peukkuja taas teille simmu ja siili, kyllä muakin vähän jännittää et milloin jompi kumpi lähtee puhisemaan:)
tikru ja ronsku, tasan 8 viikkoa
harmittaa ku en ehdi kirjottaan tänne. ei o sukua kantamas vauvaa. mut riidoista: koko ajan on meilläkin. siitä kumpi on tehny enemmän mitäkin. kandille jaksamista nimiäisiin. on vaan aika homma järjestää ihan 15 hengellekin kahvitukset ja pikkusuolaset! ja ku ei ollu kotona ni piti autol siirtää astioita, ruokia ym. srk-talolle. kerron lisää myöh.
ja siivouksesta, meil on sotku nytkin mut ei o mahiksia tän kans siivota. ulkona tämä ei nuku.. ainut kerta sillo ku tigger kävi.
minki ja santtu
Tässä kattoo jo masentuneena tota viikon numeroo ja miettii et kuinka pitkälle tässä oikein mennään. Saa nähdä.
Tikru: Se on hieno et puhutte miehen kanssa vanhemmuudesta. Me on kans jotain puhuttu siitä et mitäs sitten kun meille oikeesti tulee kohta vauva, mut vaikee se on vielä sitä ymmärtää kun se kuitenkin on vaan muhkuna tuossa mahassa. Se on mukava kun voi puhua toisen kanssa tollasesta asiasta koska meitä kahtahan se vaan koskee ja yhdessä siinä sitten ollaan kaikesta huolimatta. Siitä jumpasta, toi meidän jumppa on kuitenkin tarkoitettu odottaville, etkös sä käyny ihan tavallisessa nyrkkeilyssä (tai siis taitaa olla kuntonyrkkeilyä mut kuiteskin :))? Tarttis kyllä varmaan tehdä jotain vähän useammin kun kerran viikossa mulla alkaa meneen selkä pikkuhiljaa ihan juntturaan. Tuskin helpottaa kun vauvaa imettää. Kiitti tosta vesipullo vinkistä! Mä ajattelinkin ottaa sellasen urheilujuoma pullon, voi juoda makuultaankin :) Mä epäilen et oksennan koko ajan kun äitini on kuulemma aina oksentanut, joten tuskin pysyy mikään muu kun vesi sisällä. Katselin kuvista joskus että teillä on sellasta isokuvioista tapettia jollain seinällä, tän aamun Aamulehdessä oli jossain mainoksessa kovin saman näköistä tosin eri väristä tapettia, muistanko kuosin oikein, tuleeko teille Aamulehti?
Minks: Ymmärrettävää ettet kerkee kirjoittelemaan. Vauvat on vielä niin ovelia et ne selvästi aistii jos äidillä on muuta tekemistä ja herää just kun ajattelee tekevänsä jotain, tai näin mä oon ainakin kuullu. Teillä meni ilmeisesti kuitenkin ristiäiset mukavasti.
Kiertelin tänään äidin kanssa kaupoilla jos vaikka kävely auttais tuota yhtä tuleen ulos, mutta ei mitään toiveitakaan että olis mitään merkkejä. Onhan tässä laskettuunaikaankin vielä se viikko mutta kun sitä on vaan niin kärsimätön...
surullinensiili ja pikkutiikeri 39+0
No nyt jännittää Surullisensiilin puolesta! Mä nyt pikasesti tän tänne ilmotan omin valtuuksin, jos ettette saaneet viestiä, että siellä tulee nyt kipeitä suppareita viiden minuutin välein! Pikaisesti Siili kerkesi perumaan meiän tän päivän kaffittelut ja huippuhyvästä syystä :D On se sitten väärä hälytys tai ei, niin nyt ei tartte Siilin enää jännittyneenä kauaa odotella, kyllä se Pikkutiikeri sieltä tuloaan tekee :) Kunpa ei sen tarttis kauaa kärvistellä; taitais olla hyvä, ettei Siilin kärsivällisyyttä ihan tajuttoman pitkään koetella, kun on nyyttiä jo niin kovasti haikaillut.
Tikru: Kiitti tosiaan täältäkin vesipullovinkistä. Mä oon kova veden juoja muutenkin, joten ihme, että mulla meinas tuo unohtua! Taidan hakea juuri tänään kaupasta hyvää lähdevettä, ja kun se loppuu synnärillä, niin täytyypä täydennellä siellä sitten sairaalavedellä.
Meiän vauvalle olis nyt kaikki vaatteet pakattuna ja esiteltynä miehellekin, mitä mä oon suunnitellu pukevani vaaville sairaalasta lähdettäessä. Olin niin tohkeissaan, että mieskin oli vähän jo että joo joo, eiköhän hänkin tiedä, että monta kerrosta sille pitää päälle pistää, että tuskin ihan nakuna sitä turvakaukaloon pakataan. Minä vaan sitkeästi heiluttelin siinä niitä vaatteita, että katsos, jos ei mahdu tällaiseen 50-senttiseen, niin tällainen 56-senttinen on varalla...
Kertokaahan, onko siellä sairaalassa tai muutenkin ekoina päivinä vauvan tultua jotain ohjeita, missä asennossa sitä ei saa pitää sylissä? Kun nuo vauvan kieputtelut ja asennot ei oo vielä ihan rutiinia... Se on varmaan paljon ihan perinteisesti vaaka-asennossa käsivarsien varassa, ja saako sitä heti pitää pystyssä pään kuikkiessa olkapään yli tai muuten rintaan nojaten? En aatellukaan ihan vasemmasta jalkapohjasta roikottaa, mut ois kiva, jos ei vaikuttais heti ihan avuttomalta...
( . ) Selkä on jumissa. Päivällä se on parempi, mut illalla suorastaan kipee, kun on paljon ollu pystyssä. Muuta kipua ei sit ookaan. Ihan mielelläni tässä vielä järjestelisin vähän paikkoja muutamia päiviä ja tapailisin ihmisiä. Tosin kyllähän tässä nyt heti kuulostelee tarkkana mahan tuntemuksia, kun nyt noi Siilinkin edistymisuutiset kuuli.
-Simmu, 38+5 ja Vempula = liikkuu vielä kammiossaan tyynesti
Taas jätän asianomaiselle itselleen mahdollisuuden kertoa :)
Nyt poika nukkuu (en tiedä kauanko) niin kerron jotain ristiäisistä. Hyvin menivät noin päällisin puolin, vaikka petrattavaa jäikin seuraaviin :) Meinaan kaikki leipomukset tehtiin vasta ristiäispäivänä, kun aateltiin et onhan tässä aikaa ku alkaa virallisesti vasta klo 16. No, eihä siinä aikaa sitten ollutkaan kaikkine söhläyksineen. Meikä unohti pullataikinasta rasvan :) Siinä hötäkässä ku oli muka niin kiire ja ajatukset muualla. No, lisäsin rasvan kohoamisen jälkeen ja vaivasin uudelleen. Ja tein varmuudeksi toisen taikinan. Hyviä tuli molemmista. Sit ryssittiin kinkkuhyrrät, tai minä ryssin nekin. Tuli liikaa täytettä ja jäi voitaikinaa yli. Tuloksena hyvän makuiset mutta levähtäneen näköiset hyrrät. No, kakku oli sentään todella kaunis ja ihana! Maku ei ollut mitä parhain eli ens kerralla eri kakku. Mutta oli kyllä niin nätti! Marsipaanilla saa nätin kakun.
Poika oli suht kiltisti, ei suostunut syömään kunnolla ja siksi kätisi mutta onneksi vasta virallisen toimituksen jälkeen. Sen aikana nukkui vissiin koko ajan :) Kummalliseksi on mennyt, kun siellä kastepöydän vierellä oli vain pappi ja sylikummi lapsi sylissään. Toinen kummi ja me vanhemmat oltiin siellä muitte vieraitte seassa. Ja sylikummikin istui poika sylissään! Jo on ajat muuttuneet. Pappi oli kiireinen, ei jäänyt hyvä kuva. Muuten tunnelma oli tosi kiva, kun mun veljen vaimo säesti pari virttä ja niitä oli kiva laulaa. Toinen virsistä oli sama ku meidän häissä oli ollut. Kiva oli nähdä lähisukulaisia ja oli hyvä kun oli noin pienet! Mitä hösläämistä se olis ollu isomman sakin kanssa?! Kaikkinensa kivat juhlat, mutta ensi kerralla vielä paremmat, kun ollaan viisaampia!
Nimeä jahkattiin loppuun asti, lopulta sylikummi päätti sen kun ehti kaivertaa sen jo kummilusikaan :D Heh. Eipä tullut siis mun suvusta kolmatta nimeä, vaan jäi tuo Santtu Oskari. Hyvä se on.
Ja nyt Santtu heräs!
Minks
Taidanpa tässä vielä hetken turista ennen kuin olo käy sietämättömäksi. Elikkäs tosiaan kahvit jää kyllä tänään juomatta. Aamulla kun heräsin ja kävin vessassa jäi paperiin jotain vaaleen punaista, limatulppa taisi irrota ja sen mukana vähän verta. Tai kovin veristä limaa tuli. Samalla alkoi lievästi kipeät supistukset ja heti 5 minsan välein. Ne ei alkuunsa kestänyt kun sellasen 20 sekunttia, mutta nyt tässä kolmen ja puolen tunnin aikana ne on kehittyny niin et kestää noin 40 sekunttia ja alkaa oleen melkein 3 minuutin välein. Kipu on kyllä kans tullu huomattavasti tuntuvammaks. Mä täällä karjun itekseni :) Mies oli jo aika paniikissa kun soitteli tuossa ennen kahtatoista, käskin sen pysyä vielä töissä. Kunpa tää nyt olis ihan totisinta totta eikä mikään väärä hälyytys. Täytyy ajoittaa tää kirjoittaminen aina suppareiden väliin, kun kipu tulee on kyllä pakko nousta käveleen. Nyt taidan mennä lepäileen ja katsoon et mihin nää levossa kehittyy. Nyt on kyllä sellanen tunne et yksi epiduraali kiitos jos nää tästä vielä kovasti tulee kipeämmiksi!
tuskainen siili ja pikkutiikeri 39+1
Pääset ihan kohta synnyttämään! Ellet jo olekin siellä synnärillä... Voi kun mun on taas haikea olo, kun en päässyt itse kokemaan sitä synnytystä. Ja ihan sama mitä sanotaan et on se sektiokin synnytys, niin eipä se ihan yhtä järisyttävä kokemus ole kuin alatiesynnytys... No, ehkä sitten ensi kerralla.
Mulla olisi neuvolakuulumisia, meillä oli tänään se neuvolalääkäri. Noel on nyt 5820g painava ja 59cm pitkä, ja pipo 39.4cm. (Viime käynnistä (2.2.) painoa on tullut kilon verran! Ja syntymäpainoon on tullut lisää 2,12kg, ja pituuttakin se 9cm. Huh miten noi pienet kasvaa! )
Ja lääkärille Noel hymyili ja jutteli hurmaavasti, ja saikin merkinnän " virkeä ja jäntevä hymypoika" . Piteli päätään tosi hienosti ylhäällä ollessaan mahallaan. Sellään käsistä nostaessa se pää ei kyllä vielä seuraa, mutta sillä ei kai olekaan hirmunen hoppu.
Noelilla oli eilen ihan tajuton känkkäränkkä-ilta; ei nukkunut iltakuuden jälkeen ollenkaan ennen kuin simahti joskus puoli kahden aikaan yöllä. Känisi ja karjui vaan, eikä mikään kelvannut. Kiva sitten herätä kuuden tunnin yöunien jälkeen neuvolalääkäriä varten klo 7.30..!
Nyt se heräsi pikku-uniltaan, ei taaskaan nukkunut kuin vartin. Plääh.
Kandi & Noel huomenna 10vk
Älä sä kandi yhtään pidä sektioo huonompana tapana synnyttää! Ei sitä kuule vielä tiedä että mulla tulee alatiesynnytys. Se on pääasia et lapsi saadaan turvallisesti ulos oli tapa sitten mikä hyvänsä se on aina yhtä arvokas juttu.
Nää supistukset alkaa saamaan aika ikävästi terää. Edelleen on sellanen viiden minuutin väli ja kestoa vaan noin 50 sekkaa. Saa nähdä kauanko jaksan vielä kotona kärvistellä, tuskin montaa tuntia. Inhottavaa kun ei tiedä yhtään et onko kohdunsuulla tapahtunu mitään vai ollaanko vielä lähtötilanteessa. Mä laitan teille viestiä sitten kun on jotain kerrottavaa. Mulla ei kandin numeroa ole joten joku voi sitten varmaan julkisesti kertoa tilanteen, jos tästä joskus siihen saakka selvitään... :)
Mutta se on menoa nyt *irvistys*
jashoo, kylläpä tuolla ulkona tuiskuttaa. mutta tänään täytyy kyllä käydä kärryttelemässä ennen vieraita. meillä onkin tänään oikein ruuhka-aika. päivällä tullee yks mammakaveri poikineen ja illalla kaveripariskunta poikineen. ja mies tietty hesassa, tajus illalla seiskan aikaan et palaveri hesassa klo 9, eli saa nähdä ehtiikö kotiin ennen kuin tulee nuo jälkimmäiset vieraat:)
meillä on kuulkaa hymytyttö:) viikonloppuna tuli pikkuhiljaa hymyjä, ja nyt alkuviikon on tullut jo ihan selvästi vastauksia isin ja äitin hymyihin:):):)
hui, nyt kyllä jännittää milloin kuulee siilistä uutisia... kyllä se kaupoilla kiertely taisi sittenkin auttaa;)
mahtaakohan ronsku jäädä yksinäiseksi susi-tytöksi poikien joukkoon? eikös mariallekin tullut poika, vai muistanko ihan väärin, tosin ei mahdotonta sekään....
simmu: hyvässä vaiheessa teilläkin jo tuo valmistautuminen. ja kuten siilistä huomasit, niin NE supparit voi alkaa ihan yllättäen:) kyllä mä pitelin tyttön sekä selällään makuultaan käsillä, mutta myös pystyssä rintaa vasten, niskaa tukien.
minks: no mitäs pienistä, rasvat pullataikinassa sinne tai tänne:) toi on aika tuttua, kun aattelee et hyvinhän tässä on aikaa, niin ohoh, johonkin se aika siitä menee. silloin kun on kiire, niin paljon tehokkaammin puuhaa:) joo, noita ristiäiskäytäntöjä on varmaan aika paljon. kun viimeksi olin ko juhlissa puoltoista vuotta sitten niin sylikummi istui lapsi sylissään ja vanhemmat ja muut kummit seisoi siinä hänen takanaan. löysitkö muuten vaatteet juhliin?
kandi: todellakin hyvin kasvaa poju:) meilläkin oli viimeks neuvola pari viikkoa sitten ja seuraavan kerran 2.4, eli aika pitkä tauko. vitsi kun mä oon täällä ihan varpaat ja sormet ristissä ettei kummallekaan tulis mitään ennen tota maanantaita että päästäis treffeille ja näkin noelin:)
mut nyt täytyy vähän siivoilla, mies onneks imuroi eilen. leipomuksetkin on pakkasessa valmiina, JEY!
tikru ja ronsku, huomenna 2KK!!! (mihin se aika menee???)
Laittakaa sitten mulle sähköpostia tai tänne viestiä, kun Siilistä kuuluu! En ole tajunnut antaa kännynnumeroa teille kenellekään. Täytyisi varmaan ainakin tikrun kanssa vaihtaa ennen niitä treffejä..?
Kylvetyksestä: meillä kylvetään yleensä 2 kertaa viikossa. Viikonloppuna aina kylvetetään miehen kanssa yhdessä, ja sitten kylvetän pojan viikolla yksinäni jos se on tosi likaisen oloinen. (Mies on useimmiten kotona vasta klo 22 joten en odottele sitä.) Joillain viikoilla on kylvetty kolmekin kertaa, jos on osunut sopivasti.
Kuinka paljon te muuten puhdistelette vauvojanne? Kun mä en tosiaan Noelia ihan mahdottomasti pese. Jalat pesen pyllypesun yhteydessä jos varpaanvälit on ihan nukkaiset, ja kädet yritän pestä nykyisin ainakin kerran päivässä kun ne ovat alkaneet etsiytyä sinne suuhun aika tiheään... Mutta kun Noel ei juurikaan puklaa, niin ei tarvitse ainakaan sen takia pestä koko ajan. Vaatteitakin vaihdan puhtaisiin päivittäin ihan vaan muodon vuoksi; harvoin niissä mitään likaa on - ellei sitten suusta syödessä valunutta maitoa olkapäällä. Toiset taas sanoo että kuluu kolmet vaatteet päivässä kun puklut lentää ja kuola valuu napaan saakka :)
Simmulle nyt jaksamista oikein roppakaupalla! Toivottavasti sunkin vauvasi haluaisi tulla pian isiä ja äitiä moikkaamaan, niin ei tarvitsisi " yksin" kärvistellä pitkään. Toisaalta, meillähän on täällä ihan tilastollinen ihme kun Tikru on ainut ensisynnyttäjä jolla meni yli lasketun päivän - eikä edes mennyt paljon! Joten toivotaan että sä Simmu et nyt sitten kituuta mahasi kanssa rv41+6 asti (tai milloin se nyt käynnistetäänkään)..!
Vertasin juuri Noelin neuvolakorttia omaani, ja totesin että me ollaan oltu syntyessä lähes samankokoiset (3700/50 ja 3700/51), mutta 2kk iässä mä olen painanut 5050 ja Noel painaa 5800!
Nyt täytyy etsiä miehen neuvolakortti jostain viimeisten muuttolaatikoiden kätköistä, niin voin katsoa tuleeko tuo painon kehitys miehen puolelta. Se on muuten ollut pikkuisena niin pullea, että oikein pelkään tuleeko Noelistakin sellainen. Toisaalta, kun on katsellut anopin syömätapoja ja kuunnellut miehen juttuja, niin niillä kyllä onkin ollut sellainen mentaliteetti, että poikien pitää syödä ainakin 20 lihapullaa tai ne on ihan nössöjä. Niin ja kasvikset on tietty vaan neideille... Miehen isän sanoin, " alle satakiloiset punnitaan neuvolassa" ! Noel kasvaa ehkä vähän erilaiselle ruokavaliolle kuin isänsä, mä kun en aio syöttää sille punaista lihaa ollenkaan...
Mutta tosiaan, toivottavasti pysytään terveinä tikrun, ronjan ja noelin kanssa, niin voidaan treffata ensi viikolla!
Kandi & Noel tänään 10vk
...joten tulenpa lurisemaan tänne jotain. Neuvolaan pitäis tänään mennä ja yritän miettiä, pitäiskö siellä kysellä jotain oleellista, jos sattuu oleen vikoja kertoja ennen vauvan syntymää. Oireita ei vaan nyt ole, ja ihan hyvä siinä mielessä olla hyvävointinen, että jos tuota ompelukonetta surauttaisi vähäsen yms. puuhastelisi. Nukuin nyt suhteellisen hyvin, toisin kuin tässä yks yö, jolloin heräsin kunnolla neljä kertaa yössä. Täytyy vaan aina olla varuillaan, että voi niitä kivuliaita suppareita ruveta tuleen yhtäkkiäkin esim. viikkoo ennen la:ta niin kuin Siilillä, mikä tarkottais mulla huomista...
Juu ei sitä Kandi koskaan tiedä, millä tavalla sitä meikäläinenkin sitten synnyttää, tai tuleeko meiän tulevat lapset muutkin alateitse vai sektiolla. Viisaampien käsiin aattelin antaa päätöksen ja totella kiltisti (niin kiltisti kuin niissä höyryissä sitten pystyy olemaan :)). Ja sektiosta toipuminen on aina vähän erilainen, mutta kova juttu, sisukkaan naisen työtä!
Minks: Välillä sitä on vaan itellä sellanen tunne, että ryssii niissä leipomisissa jotain - jos ne tekeleet on vieraille maistuneet, niin ei sen niin väliä miltä ne näyttivät :) Kivastihan ne ristiäiset tuntuivat menneen, mutta varmaan toisaalta huojentunu olo, että ne on nyt jo järjestetty?
Ennen neuvolaa voisin vähän kävellä ulkona. Vai laittaisko ekaks tiskit? Vai puhtaat pyykit kaappiin? Eikö oo helppoo elämä ilman vauvaa, kun saa tälläsiäkin rauhassa pohdiskella? Kohta varmaan tehdään vaan se, mitä tilanne sallii :)
-Simmu 39+0 ja maha-Vempula
Kun tosiaan voit vielä valkata mitä kotitöitä teet ;) Ei vais, kyllä mäkin mietin että missä järjestyksessä teen mitäkin nyt kun Noel nukkuu melko varmasti ainakin kaksi tuntia parvekkeella... Eka tunti menee netissä, ja toisen aikana syön, täytän tiskikoneen, ripustan pyykit kuivumaan, teen vauva-albumia ja luen lehden... Or not. Mutta ehkä edes jotain noista ;)
Ihanaa, miehellä on nyt kolme päivää putkeen töitä 7-15. Eli lähtee aamukuudelta (plääh), mutta on kotona jo neljältä, jippii! Lauantaina miehellä onkin työpaikan bileet, eli se lähtee taas aamukuudelta, mutta tulee takaisin sitten joskus keskiyön paikkeilla (toivottavasti). Sanoinkin, että sunnuntaina se sitten raataa takamus ruvella, kun mä otan lepoa lauantain jäljiltä :) Että ei parane olla kovin paha olo! :)
Minks ja tikru, syökö teidän beibit tuttia? Mulle sanottiin neuvolassa että kannattaisi opettaa tutille niin ei menisi sormet suuhun (tällä hetkellä syö nyrkkiä lähinnä nälkäisenä, mutta näyttäisi siltä että sormet alkaa etsiytyä muulloinkin suuhun). Eilen sitten harjoiteltiin Noelin kanssa, ja se tuttihan aiheutti sellaisen yökkäysrefleksin että kaikki juuri syöty maito tuli puhtaalle yöpuvulle ja tyynyliinalle oikein kaaressa! Siinä meni iltatoimet uusiksi, ja nukkumaanmeno viivästyi tunnilla kun piti uudestaan syöttää ja röyhteytellä ja silitellä... En kyllä ihan heti kokeile uusiksi.
Jep, nyt niitä muita hommia kun tunti on kohta kulunut...
Kandi & Noel 10vk
se on sitten taas perjantai. ja meitin pikkuisilla melkein viikko ikää lisää, ja simmullakin viikko lähempänä synnytystä.
palasin eilen nyrkkeilyn pariin! oli kyllä kivaa! " onnistuin" meneen heti ekalle tunnille silleen et sen piti yks sijainen, jonka tunnit on rankempia kuin oikeen vetäjän, ja kun meitä oli siellä vaan kolme ja ohjaaja niin ei paljon levätty:) mut hauskaa oli taas! (ja mä löin varmaan kovempaa kuin ne miehet:) olin ainoo nainen)
lisäks mun tukka lyheni eilen. nyt meillä on aika samanlainen tukkamuoti tytön kaa. menin vaan kampaajalle ja sanoin että haluan helpot kotiäiti-hiukset. sitä saa mitä tilaa;)
ronja nukkuu vielä yöuniaan. kaks heräämistä tuli taas. mies heräs kesken tokan heräämisen ja päästi mut nukkuun kun lupas syöttää ennen töihin lähtöä. (oli näköjään mun nukkumaanmenon jälkeen tullut haalarista kakat läpi jne...)
kandi: me pestään peppu tietty aina kakkavaippaa vaihtaessa. muuten jos nyt nään kuivunutta puklua korvien takana tai kaulamakkaroissa, niin kyllä mä sitten ne pyyhkin. meillä kyllä puklu lentää, mut ei me silti joka puklun jälkeen vaatetta vaihdetta. yleensä vaihdan päivällä vaan jos lähdetään jonnekin tai sit jos tulee kakat tai pissat vaatteille. ronsku sai tutin silloin jo siellä lastenosastolla, ja sairaalassa sanoivat että ihan hyvä antaa tuttia kun neiti oli koko aika tississä vaikkei maito noussut -> tissin päät rakkuloilla kun neidin imu oli niin kova. nykyään käytetään tuttia automatkoilla, jos kelpaa ja joskus rauhotellessa. esim nukkuessa tyttö ei tuttia käytä. (kun jotkut on murehtinut että miten nukkuvalta vauvalta saa tutin pois, mut meillä tyttö ei kyllä vahingossakaan nukahda tutti suussa, vaan sylkee sen pois) ai niin, tuttia käyttetään myös d-vitamiinien antamiseen:)
simmu: no, mitäs neuvolassa sanottiin? juu, meillä ainakin vauva-arki tätä: ehdinkö tekeen ton ja ton kun tyttö nukkuu, malttaako neiti kattoo kun teen tän, puenko ensin itseni vai tytön yms
eipäs nyt tulekkaan muuta mieleen. palaillaan taas astialle.
tikru ja neiti 2kk
.. mutta meikäpä taas missasi neuvola-ajan!
Taitaa hieman olla väsymystä ilmassa. Terkkakin sanoi ettei ihme jos klo 10 aika jää, jos poika edelleen syö 4-5krt yössä, niiku viime yönä taas söi. Hetken meni jo paremmin ja riitti 3krt, mutta ei tuosta vielä tapaa tullut.
Ja miehen kans vähän kinnaa, kun mä en kykene, tiedätte mihin. En ole sinut uuden anatomiani kanssa eikä siksi oikein innosta. Liekö tästä koskaan palautuu ennalleen? Onko siitä edes toivoa? Lisäksi poika vaatii niin paljon, ettei jotenkin ees jaksa aatella muuta. Onko se nämä hormonit vai mikä.
simmu: Onko uutta? Mitkä on tuntemukset? Hyvä kysyä, kun varmasti kiroilet siellä, kun kaikki jo ahistelee " eikö se jo tuu" -kysymyksillä ja ite koitat siellä jaksaa mahasi kanssa. Yötkin varmasti hankalia nukkua. Kuinka sulla neuvola meni? Totesiko ne jotain pään kiinnittymisestä? Mikä oli verenpaine, jos sul oli sitä turvotusta?
Siilistä kuulin sen verran, että pääsevät ehkä tänään kotiin, mikäli lääkärintarkastus menee ok. Minä jo päivittelin, että onko olemassa poikia jotka nukkuvat?! Kun Siili puheli, että pitää herätellä poikaa syömään 4h välein. Vissiin on! Hitsi, mitä me Kandi on saatu? :D Poikia , jotka syö hieman useammin.. Mutta ihana että Siilillä ja pojalla on kaikki hyvin ja Siilikin on saanut nukuttua!
kandi: Tays työntää tuttia heti ku vauva vähänki huutaa esim vaipanvaihdossa. Se ihan ärsytti! Ite ois jaksanu kyl kuunnella itkua, mutta hoitaja (tai lääkäri!) ei. No, on tuosta tutista nyt ollut hyötyäkin, iltaitkujen aikaan se rauhoittaa, samoin kylvetyksen jälkeen kun huutaa ennenkö vaatteet on päällä. Ja jos iskee pojalle paniikki ulospukiessa tms. Itku loppuu kyllä siihen kun tutin saa. Meilläkin kyllä vähän joskus kakoo sitä tutia ja silloin ei sitä tuputeta. Eli ottaa sen kyllä itse, jos sen haluaa! Sillä en Noelillekaan rupeis tuputtaan ku tähänki saakka ootte ilman pärjännyt! Hienoa! Tosin en sit tiedä onko tuo pahempi et nyrkkiään syö? En kyllä ole kuullutkaan, että neuvolat tuttia suosittelis, eikö se oo lähinnä toisinpäin? Sama meillä ku Ronjalla, että Santtu ei kyllä nukahda tutti suussa.
putsauksesta: Täälläkin kylvetys 2krt/vko. Kädet pyyhin niillä kosteuspyyhkeillä päivittäin, koska ne haisee! Oikeasti. Ovat niin tiiviisti nyrkissä et varmaan hikoilee ja sit sitä maitoa valuu syödessä käsiinkin. Varpaanvälejäkin olen tsiikannut, etteivät kovin puhtailta vaikuta. Kun siis eikö aina pitäs kuivata itseltäänkin varpaanvälit ku käy pesulla? Ettei tuu jotain sientä ku hautoo kosteassa. Kui vauvalta muka voi kuivailla joka pyllynpesun jälkeen? Ni pienet varpaat et hankalaa.. Vaatteista ihoa vasten olevat (bodyt) vaihdan päivittäin mutta päällivaatteita en. Yöksi taidan vaihtaa aina puhtaan asun. Vaihdatteko muuten vaippoja yöllä? Kun meillä aina valskaa ellen vaihda. Vaippa ei pidä 7-8 tuntia.
Puklauksesta: Santtukaan ei juuri puklaa, sillon tällön vaan. Ronja taitaa olla meistä se puklaaja :)
Lauantaina lähdetäänkin viikoksi pois! Eka mun vanhempien luo Laukaaseen ja sit Lappeenrantaan loppuviikoksi miehen vanhemmille. Luvassa siis hieman helpotusta (toivottavasti) mulle, kun on sylejä kantamassa Santtua! Ainut vaan, ettei oo selvillä mis me nukutaan..
-Minki ja Santtu kohta 10vko