Lähisuhdeväkivalta
Kodissani on lähisuhdeväkivaltaa vanhempieni välillä. Olen koko ajan jatkuvassa stressitilassa ja tämä monen vuoden touhu on saanut minut todella ahdistuneeksi ja vaikuttanut terveyteenkin. Ei ole voimavaroja käydä nyt töissä lukio-opiskelun ohella. Ei siis rahaa muuttaa omaan kämppään. Pelottaa myös mitä vanhemmille käy jos en ole tukemassa äidin itkuissa ja riitojen selvittelyissä. Olen ehdottanut äidille, että muuttaa erilleen mutta ei koska perhe. Tuntuu ettei ole pakokeinoa, mitä teen?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Tuli liikettä 17-vuotiaana minunkin kinttuihin kun pirttihirmuisä puukkoa kaulalle painoi. Sukkasillani juoksin routaista tannerta pitkin parikilometriä naapuriin ja seuraavana päivänä noudin vähäiset tavarani ja matkustin serkkujen hoteisiin 500 km päähän. Itsesuojeluvaisto sen paon määritti sillä toinen vaihtoehto olisi ollut kuolema. Aina on vaihtoehto nousta notkosta eikä tarvitse jäädä tuleen makaamaan. Työtä löytyi ja opiskelupaikka kansanopistossa.
Olen pahoillani. Onneksi fyysinen väkivalta ei ole ollut noin läsnä itselläni, vaikka on sitäkin välillä pelännyt ja lukittautunut pakoon räyhäämistä ja kuunnellut sitäkin. Itsesuojeluvaisto tämä minullakin sinäällään on, sillä tämä vaihtoehto on tällä hetkellä järkevin, kunnes keksin miten päästä pois, ei minun sukulaisillani taitaisi tilaa minulle olla ylimääräiseksi. T. Ap
Turvakoti ei ole pelkästään fyysistä välivaltaa kokeville. Henkinen väkivalta ja sen jatkuva todistaminen on myös todella haitallista ja kuormittavaa ja voi saada todella sairaita muotoja pitkään jatkuessa. Selkeästi tarvitset ulkopuolista tukea päästäksesi pois nykytilanteesta. Auta ensin itseäsi ja vasta kun oma tilanteesi on kunnossa, on sinulla voimavaroja auttaa äitiäsi saamaan myös tilanteeseen apua. Äitisi puolesta et voi päättää, mutta omissa asioissasi voit ottaa tilanteen haltuun ja toimia. Soita tuonne aiemmin mainittulle nollalinjalle tai suoraan sinua lähimpänä olevaan turvakotiin. Ansaitset turvallisen ympäristön ilman jatkuvaa pelkoa siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu.
Must tuntuu et kuolen. En jaksa mennä turvakotiin, ei oo ketään kuka veis, en jaksa teeskennellä jouluna, en jaksa tätä enää.
Vierailija kirjoitti:
Must tuntuu et kuolen. En jaksa mennä turvakotiin, ei oo ketään kuka veis, en jaksa teeskennellä jouluna, en jaksa tätä enää.
Nyt otat yhteyttä kriisilinjalle jonka linkki oli tuolla aiemmalla sivulla.
Sinä et ole vastuussa äidistäsi. Hän on aikuinen ihminen jonka olisi pitänyt huolehtia sinusta.
Soita tosiaan tuonne auttavaan puhelimeen ja kysy miten voisit päästä pois kotoa. Olet nuori ja elämä on edessä, kaikki järjestyy kyllä kun otat tilanteen omiin käsiisi. Kaikkea hyvää sinulle
Jos vanhemmat käyvät käsiksi toisiinsa, soita poliisi paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et ole vastuussa äidistäsi. Hän on aikuinen ihminen jonka olisi pitänyt huolehtia sinusta.
Soita tosiaan tuonne auttavaan puhelimeen ja kysy miten voisit päästä pois kotoa. Olet nuori ja elämä on edessä, kaikki järjestyy kyllä kun otat tilanteen omiin käsiisi. Kaikkea hyvää sinulle
Pitäisi varmaan, pelottaa vaan kaikki eikä ole voimavaroja. Pahin paniikkikohtaus mitä pitkään aikaan ja sellanen pitkästä aikaa et tuntuu etten meinaa selvitä. Ei auttanut yhtään kun äiti tuli huoneeseen sanomaan että lopeta itkeminen, jos tuo toinen ei niin sinä, arvaa onko mulla ollut rankkaa. No on varmaan, mutta mä en kertakaikkiaan fyysisesti kykene enää kuuntelemaan tota. EN PYSTY. En pysty enää kannattelemaan tätä. Haluan pois. Haluan olla yksin. En kestä tätä.
Entä jos olisi opiskelija-asunto tai sukulaisen lähellä asuminen. Entä kummitäti ja ideat. Serkut. Äidin olisi hyvä erota, ei tuollainen suhde voi jatkua loputtomiin, eihän muu perhe häntä jätä. Miten muut perheenjäsenet voivat. Eläimiä ei saisi olla siellä ainakaan tai pienempiä lapsia. On väärin pitää lapsia riitelyä kuuntelemassa ja stressissä. Mitä mummo sanoo eli äidinäiti.
Soita turvakotiin, sieltä saa keskusteluapua ja voit löytää sen avulla voimavaroja muuttaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Soita sinne ja kyllä ne yleensä maksaa siellä taksin, jos ei ole omaa kyytiä.
Jos oot alle 18v soita lastensuojelun päivystykseen.
Harrastaako äitisi henkistä väkivaltaa isääsi kohtaan?
naisenvakivalta.fi
Sä et oo vastuussa sun vanhemmista ja siitä miten he pärjäävät jos et ole kotona, heidän pitäis olla vastuussa siitä että sinulla on kotona hyvä olla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi varmaan, pelottaa vaan kaikki eikä ole voimavaroja. Pahin paniikkikohtaus mitä pitkään aikaan ja sellanen pitkästä aikaa et tuntuu etten meinaa selvitä. Ei auttanut yhtään kun äiti tuli huoneeseen sanomaan että lopeta itkeminen, jos tuo toinen ei niin sinä, arvaa onko mulla ollut rankkaa. No on varmaan, mutta mä en kertakaikkiaan fyysisesti kykene enää kuuntelemaan tota. EN PYSTY. En pysty enää kannattelemaan tätä. Haluan pois. Haluan olla yksin. En kestä tätä.
Äitisi toimi väärän. Ota kuuma suihku tai käy kävelyllä, kuuntele hyvää musiikkia, omaan mielialaan pystyy kuitenkin jonkin verran vaikuttaa, on normaalia että vaikeissa tilanteissa tuntuu että ei jaksaisi ja itku tekee välillä hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään mitään neuvoa?
Neuvon, että otat lastensuojeluun yhteyttä ja he hankkivat sinulle oman kodin. Jos yrittävät manipuloida niin katkaise välit. Jos voimavarat ovat edelleen ehtyneet niin ole lasuun yhteydessä. Itse tein sen virheen etten koskaan ottanut lasuun yhteyttä kun olisi pitänyt. Äiti on itse alalla töissä ja uhkaili itsemurhalla, jos hänen maineensa menee. En edes silloin kun äiti hakkasi, kontrolloi ja manipuloi. Kaikki tämä teki minusta hullun, agressiivisen ja ahdistuneen. Isä oli vieraannutettu ja epäkypsä itsekin. Vanhempasi eivät ole kypsiä tai kykeneviä ja olet siinä sivussa kärsijänä. Ovat niin itsekeskeisiä omissa valtakamppailuissaan ja jättävät kokonaan huomioimatta sen, miten kaikki tämä sinuun vaikuttaa. Ota ohjat omiin käsiin, kyllä se siitä lähtee! Lapsille ja nuorille on aina turvattava terve kasvuympäristö. Varo, saatat muuttua samanlaiseksi kuin he, jos et ole nopea liikkeissäsi. Saatat alkaa vaikka juomaan ja polttamaan tupakkaa pahaan oloon kun tunteet alkavat käydä liian kärsimättömiksi.
nimim. Tiedän mistä puhun. !
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat käyvät käsiksi toisiinsa, soita poliisi paikalle.
Vaikeaa jos vanhemmat, vaikka tämä äiti uhkaa kostoksi tehdä itsemurhan. Eihän kukaan sellaista toivo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään mitään neuvoa?
Neuvon, että otat lastensuojeluun yhteyttä ja he hankkivat sinulle oman kodin. Jos yrittävät manipuloida niin katkaise välit. Jos voimavarat ovat edelleen ehtyneet niin ole lasuun yhteydessä. Itse tein sen virheen etten koskaan ottanut lasuun yhteyttä kun olisi pitänyt. Äiti on itse alalla töissä ja uhkaili itsemurhalla, jos hänen maineensa menee. En edes silloin kun äiti hakkasi, kontrolloi ja manipuloi. Kaikki tämä teki minusta hullun, agressiivisen ja ahdistuneen. Isä oli vieraannutettu ja epäkypsä itsekin. Vanhempasi eivät ole kypsiä tai kykeneviä ja olet siinä sivussa kärsijänä. Ovat niin itsekeskeisiä omissa valtakamppailuissaan ja jättävät kokonaan huomioimatta sen, miten kaikki tämä sinuun vaikuttaa. Ota ohjat omiin käsiin, kyllä se siitä lähtee! Lapsille ja nuorille on aina turvattava terve kasvuympäristö. Varo, saatat muutt
Olen jo täysi-ikäinen, joten lastensuojelu ei auta. Mua juuri pelottaa mun vanhempien reaktio ja mitä sitten tapahtuu. Pelottaa et joku tekee itselleen tai toiselle jotain. Pelottaa etten kestä. Oon niin loppu.
Vierailija kirjoitti:
Onko nuorempia sisaruksia? Joskus vanhemmat luulee että lasten takia pitäisi asua yhdessä. Voit tehdä lastensuojeluilmoituksen. Soita vaikka Nollalinjalle, voivat neuvoa turvakotiin.
Äitisi pääsee tuosta pois vain jos itse haluaa. Sinun on pelastettava itsesi.
Tämähän on hyvin vääristynyt ajattelutapa. Lapset kärisvät kun vanhemmat riitelee mutta toisaalta voi olla, että riitely jatkuu sitten vanhempien kanssa jos jää asumaan jommalle kummalle. Tietynlaisten persoonien on aina pakko saada räyhätä, jos he eivät voi tehdä sitä toistensa kanssa niin tekevät sitä sinun kanssasi. Ja auta armias jos näytät jommalta kummalta enemmän, niin se keneltä et näytä tulee aina yhdistämään sinut siihen keneltä näytät ja oikeuttamalla senkin kautta p*skan käytöksensä!
Itselläni sama, saan paniikkikohtauksia minta kertaa viikossa ja sosiaaliset tilanteet ahdistaa. Tuntuu että jatkuva myrkyllinen ympäristö pitää mun hermoston stressitilan päällä 24/7 ja aiheuttaa sit fyysisiä ja henkisiä ongelmia. Voisinpa muuttaa itekkin. T. Ap