Olenko mä tyhmä? Mixei ole olemassa 24-tunnin analogikelloa?
Kuinka tyhmä mä voin olla kun en tajua yhtä yksinkertaista juttua.
Digitaalikellossa on tunnit 0-24. Eli aina tietää että onko aamu vai ilta.
Mutta analogikellossa on tunnit 0-12. Eli ikinä ei voi tietää onko aamu vai ilta! Ei ikinä! Jos analogikello sanoo "6", niin ei voi tietää onko kello 6 aamulla vai kello 6 illalla. Ei vaan mitenkään voi tietää. Eli siis semmonen kello jossa on viisarit. Numerot on 0-12. Ja sitten viisari sojottaa jotain numeroa kohti. Se on analogikello. Ei ikinä voi tietää sojottaako viisarit aamua vai iltaa kohti.
MIXEI analogikellot voi olla 0-24 ihan niinkuin digitaalikellotkin? MIXEI MIXEI MIXEI?
Kuinka tyhmä ihmisen pitää olla jos ei tota tajua! Kuinka tyhmä mä olen?
Kommentit (29)
On olemassa. Niitä ei myydä kovin paljoa joten ei ole joka kaupan valikoimissa.
Kannattaisiko laittaa mieluummin korkki kiinni ellet tiedä enää onko ilta vai aamu.
On olemassa 24 neljän tunnin kelloja sekä on olemassa niitä joissa on erikseen AM PM näyttö joka kertoo onko yö vai päivä. Jos on muuten kykenemätön ymmärtämään.
Sulla ei ole hajuakaan yöstä ja päivästä vaan haluat pienen kelloruudun täyteen numeroita?
Hyvä kysymys.
Analigisiin kelloihin on varmaan yleistynyt 12 tunnin järjestelmä, siitä on helpompi nähdä tarkka aika kuin 24 tunnin kellosta. Etenkin pienemmissä kelloissa 24 tunnin kellotaulu voisi olla vähän vaikea.
Sekin voisi olla hankalaa jos osa kelloista olisi 12 tunnin ja osa kelloista 24 tunnin kelloja.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä idea olisi sellainen viisarikello jossa on 24 tuntia.
Mihin sinä sitä tarviset? Et tajua koska on yö ja päivä? Haluat pientä tihurrutusta pienelle kellotaululle. Eihän siinä olisi enää edes tilaa minuuteille.
On ihan yleistä että tällaisissa halvoissakin kelloissa joissa on monta pikkuviisaria, yksi niistä näyttää 24h aikaa.
Minullakin on tällainen. Ihan halpa skagenin titaanikello (luokkaa 170€) jossa yksi pikkuviisari näyttää mikä viikonpäivä on, toinen monesko päivä on menossa ja kolmas juuri tätä 24h aikaa mikä on aika turha ominaisuus koska niin sekaisin en sentään yleensä ole että tuosta olisi epäselvyyttä.
Casiolla on vaikka kuinka näitä miljoonalla pikkuviisarilla varustettuja kelloja ja aika monessa yksi on haaskattu 24h näyttöön kuten tässä
https://www.casio.com/europe/watches/edifice/product.EFS-S641TMS-1A/
Vierailija kirjoitti:
On ihan yleistä että tällaisissa halvoissakin kelloissa joissa on monta pikkuviisaria, yksi niistä näyttää 24h aikaa.
Minullakin on tällainen. Ihan halpa skagenin titaanikello (luokkaa 170€) jossa yksi pikkuviisari näyttää mikä viikonpäivä on, toinen monesko päivä on menossa ja kolmas juuri tätä 24h aikaa mikä on aika turha ominaisuus koska niin sekaisin en sentään yleensä ole että tuosta olisi epäselvyyttä.
Casiolla on vaikka kuinka näitä miljoonalla pikkuviisarilla varustettuja kelloja ja aika monessa yksi on haaskattu 24h näyttöön kuten tässä
Aivan kamala kello.
Ei tarvita enää mitään muutoksia vakiintuneiden kellotaulujen lisäksi sotkemaan selvää perusasiaa. Tarpeeksi ongelmia tuottaa Suomessakin valitettavasti yleistynyt jenkkiläinen järjestys ilmaista päivämäärät, vaikka meillä pitäisi käyttää ainoastaan eurooppalaisen normin mukaista päivämäärän ilmaisujärjestystä. esim. tämä päivä 22.12.2024.
Jos itse joudun kirjoittamaan päivämäärän jollain kansainvälisellä foorumilla, kirjoitan esim. December-22-2024 missä ei jää erehtymisen varaa mitä tarkoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kamala kello.
Sitä ei kysytty mutta nämä monella pikkuviisarilla varustetut kellot näyttävät monen ostajan mielestä tyylikkäältä kun niitä kerran on pilvin pimein kaikilla valmistajilla kaikissa hintaluokissa.
Suurin ongelma on se että nämä pikkuviisarit ovat totaalisen lukukelvottomia ellei satu olemaan 6-vuotiaan silmät jotka tarkentavat 10mm päähän ja näkevät lähes pimeässä kuin kissa. Minulla olevassa kellossa on vielä tyylikäs grafiitinharmaa kevlar-kellotaulu jossa vaaleamman harmaat titaaniviisarit että luepa sitä sitten muuten kuin kirkkaassa auringonpaisteessa kultasepän luuppi silmässä. Mutta eikö vain näytäkin tyylikkäältä tumman puvun kanssa.
Onneksi kännykästä näkee päivän ja mitä kello on.
Ajan mittaamisen varhaisimmat todisteet ovat noin 4-5 tuhannen vuoden takaa Egyptistä ja Mesopotamiasta joissa molemmissa mitattiin päivän valoisaa aikaa aurinkokellolla ja pimeää aikaa vesikellolla. Molemmat jaksot jaettiin 12 osaan joista tulevat nykyiset tunnit. Eli yhteensä 24h. Jakaminen juuri 12 tuntiin sai mahdollisesti alkunsa tähtikuvioista joiden yli kuu yöllä kulki.
Silloin ei siis osattu vielä tehdä kelloja jotka luotettavasti mittaisvat kokonaisia vuorokausia, mutta auringon ja kuun liikkeiden avulla saatiin aurinko- ja vesikellot tahdistettua mittaamaan 12h jaksoja (yö tai päivä) melko tarkasti. Näin ajan mittaamisen perusyksiköksi mitä yhdenlaisella ajanmittaajalla pystyttiin mittaamaan muodostui 12h.
Ensimmäiset mekaaniset kellot syntyivät vasta joitakin satoja vuosia sitten merenkulkijoiden tarpeisiin. Kelloa tarvittiin siihen, että pystyttäisiin määrittämään pituusaste jolla laiva on, jotta tämä onnistuisi laivaan tarvittiin kello joka mittaisi koko ajan jonkun tietyn paikan (esim Lontoo) aikaa, ja mittaamalla kuinkapaljon aurinkoa tarkkailemalla havaittu keskipäivä eroaa kellon näyttämästä Lontoon keskipäivästä tiedettäisiin kuin paljon laiva on sivussa Lontoon pituusasteelta. Tämä onnistui vasta 1700 luvun puolivälissä ja oli aikansa suurimpia tieteellisiä sensaatioita.
Näihin kelloihin kopioitiin 12h asteikko vanhoista aurinko- ja vesikelloista. Pitää myös muistaa, että näiden varhaisimpien kellojen ei ollut tarkoitus mitata jatkuvasti kellonaikaa, vaan kertoa laivan navigaattorille keskipäivällä paljonko laiva on edellä tai jäljessä Lontoon (tai muun referenssipisteen) keskipäivästä, ja 12h asteikko oli tähän ainoa järkevä valinta koska maapallon toisella puolellakaan aikaero ei koskaan voi olla enempää kuin plus tai miinus 12h.
Laivojen isoista kronografeista kellot pikkuhiljaa siirtyivät myös maalle ja lopulta ihmisten ranteisiin, mutta 12h asteikko jäi käyttöön.
Tämä on siis niitä kysymyksiä mihin kerrankin voi vastata jo muinaiset mesopotamialaiset
Vierailija kirjoitti:
Ajan mittaamisen varhaisimmat todisteet ovat noin 4-5 tuhannen vuoden takaa Egyptistä ja Mesopotamiasta joissa molemmissa mitattiin päivän valoisaa aikaa aurinkokellolla ja pimeää aikaa vesikellolla. Molemmat jaksot jaettiin 12 osaan joista tulevat nykyiset tunnit. Eli yhteensä 24h. Jakaminen juuri 12 tuntiin sai mahdollisesti alkunsa tähtikuvioista joiden yli kuu yöllä kulki.
Silloin ei siis osattu vielä tehdä kelloja jotka luotettavasti mittaisvat kokonaisia vuorokausia, mutta auringon ja kuun liikkeiden avulla saatiin aurinko- ja vesikellot tahdistettua mittaamaan 12h jaksoja (yö tai päivä) melko tarkasti. Näin ajan mittaamisen perusyksiköksi mitä yhdenlaisella ajanmittaajalla pystyttiin mittaamaan muodostui 12h.
Ensimmäiset mekaaniset kellot syntyivät vasta joitakin satoja vuosia sitten merenkulkijoiden tarpeisiin. Kelloa tarvittiin siihen, että pystyttäisiin määrittämään pituusaste jolla laiva on, jotta tämä onnistuisi
Lisätään vielä, että mitään teknistä estettä ei ole tehdä rannekelloa esim 24 tai vaikka 36h asteikolla. Kyse on konventiosta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri sitä mä nyt haen! Viisarikello joka kertoo 24 tuntia, eikä vain 12 tuntia.
Joku muu kysyi että asunko mä kellarissa. No, hänelle vastaus: kyllä: yli puolet elämästäni eli yli 20 vuotta minä olen ihan täysin kirjaimellisesti aidosti ollut vankina kellarissa. Siellä kellarissa ei päivänvalo paista. Siellä kellarissa ei mitenkään voi tietää onko päivä vai yö.
Älkää kritisoiko keskustelun aloittajaa, jos ette tiedä että aloittaja on viettänyt yli 20 vuotta vankina kellarissa.
ap
Vierailija kirjoitti:
No joo mutta menisi tosi tiukalle se tila. Eli olisi vaikea nähdä tarkkoja minuutteja.
Olen vanmainen.