Miten ihmeessä näihin foodoraan ja woltiin oikein nyt sitten pitäisi suhtautua
Siis onko näiden ruokalähettipalveluiden käyttäjä nyt sitten hyvä tyyppi, joka näitä palveluja käyttämällä auttaa muita ihmisiä, usein ulkomaalaistaustaisia, ansaitsemaan elantonsa työnteolla eikä sosiaalituilla.
Vai onko näiden palveluiden käyttäjä joku kauhea riistäjä, joka tilaamalla ruokaa pakottaa lähettiraukan ajamaan polkupyörällä hirmumyrskyssä (tms.) surkealla palkalla, kun yhtä hyvin voisi itse lähteä siinä samassa myrskyssä vaikka kävelemään sinne ravintolaan.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lähetti on itse työnsä valinnut, silloin ajaa vaikka sataisi lehmiä taivaalta.
Sä meinaat, että näillä monellakaan olisi liuta muita vaihtoehtoja työllistyä. Varsinkin jos kielitaidossa tai koulutuksessa puutteita.
Sieltähän löytyy kyllä porukkaa insinööreihin, lakimiehiin ja väitelleisiin tohtoreihin saakka.
Nämähän ei luonnollisesti työllisty koulutustaan vastaaviin tehtäviin, koska nehän "kuuluvat" oikean ikäisille, näköisille, värisille yms. tyypeille ja nämä fillarilähettihommathan vain "kuuluvat" mamuille, etenkin värikkäille sellaisille.
Sekä että, ap. Aina jos ja kun voi valita, kannattaa olla työelämässä pomo, työnantaja ja/tai omistaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lähetti on itse työnsä valinnut, silloin ajaa vaikka sataisi lehmiä taivaalta.
Sä meinaat, että näillä monellakaan olisi liuta muita vaihtoehtoja työllistyä. Varsinkin jos kielitaidossa tai koulutuksessa puutteita.
Sieltähän löytyy kyllä porukkaa insinööreihin, lakimiehiin ja väitelleisiin tohtoreihin saakka.
Nämähän ei luonnollisesti työllisty koulutustaan vastaaviin tehtäviin, koska nehän "kuuluvat" oikean ikäisille, näköisille, värisille yms. tyypeille ja nämä fillarilähettihommathan vain "kuuluvat" mamuille, etenkin värikkäille sellaisille.
Luuletko että jonkun So malian yliopiston lääketieteen tohtorin tai insinöörin papereilla on arvoa täällä? Kyllä hänen pitää käydä täällä todistamassa osaamisensa. Miksei sitten käy? Onko siihen joku syy ettei osaaminen riitäkään siihen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolan alipalkattu ja ylityöllistetty henkilökunta tekee ruuan, joku orjailee sen tilaajalle, ei kiitos.
Minä suhtaudun vastahakoisesti.
Juuri näin. Kuljetuspalveluiden yms. alustapalveluiden liikeidea on hyödyntää normaaliehtoisten töiden puutteesta kärsiviä lähes orjatyövoiman ehdoilla.
Tällaiset bisnekset tulisi olla laittomia. En luonnollisesti ole käyttänyt kertaakaan, enkä käytä. Ravintoloissa en juuri käy, mutta jos käymään mennessäni näen Wolt-kuskin eteisessä, käännyn takaisin.
Aikamoista hurskastelua. Jos työolosuhteet Suomessa huolestuttavat, niin samalla logiikalla pitäisi jättää valtaosa Euroopan ulkopuolelta tulevista tuotteista ostamatta. Esimerkiksi puuvillavaatteet, suklaa, kahvi yms. Suklaata ja kahvia ei tarvitse yhtään sen enempää, kuin lähettupalveluita. Lyön vaikka vetoa, että Suomessa toimivilla läheteillä on huomattavasti paremmat oltavat, kuin suklaapapuja keränneillä alaikäisillä.
Vierailija kirjoitti:
Sekä että, ap. Aina jos ja kun voi valita, kannattaa olla työelämässä pomo, työnantaja ja/tai omistaja.
Juuri näin. Itse toimitan liike-elämän asiantuntijapalveluita päätyöni ohessa.
Minua on useasti kysytty liittymään erilaisiin alustoihin. Olen liikelämän asiantuntijana vastannut että koska noissa bisnesmalleissa kannattaa olla vain omistajana/ johtajana, olen kiinnostunut ainoastaan näistä rooleista.
Keskustelu ei jostain syystä ole koskaan jatkunut :)
Tulevaisuus on tätä. Köyhät polkevat rikkaille tilauksia ja he antavat sinun yöpyä vajassa siitä hyvästä sekä syödä ruuat jotka jäävät koiralta yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää opettelemasta kielitaidon? Ei muualla maailmassa katsota hyvällä, että sinne tullaan takki auki eikä haluta opetella paikallisia tapoja tai kieltä. Täällä kantasuomalaisten tulisi opetella tulijoiden tavat ja kieli.
Työtä ja rahaa elämiseen tarvitsee heti, kielitaito karttuu sitten ajan myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää opettelemasta kielitaidon? Ei muualla maailmassa katsota hyvällä, että sinne tullaan takki auki eikä haluta opetella paikallisia tapoja tai kieltä. Täällä kantasuomalaisten tulisi opetella tulijoiden tavat ja kieli.
Työtä ja rahaa elämiseen tarvitsee heti, kielitaito karttuu sitten ajan myötä.
Tuet pyörivät vaikkei kieltä osaa. eikä kielitaito tunnu karttuvan vaikka kuinka pyörällä polkisi. Tukia vastaan tulisi olla pakollinen kielen- ja kulttuurinopetus.
Wolt, Foodora ja vastaavat eroavat perinteisestä orjuudesta siten, etteivät nuo lafkat rajoita kenenkään vapauksia, kuten liikkumis- tai sopimusvapautta. Oletettavasti ihmiset työskentelevät noille firmoille siksi, että se on heille paras taloudellinen mahdollisuus. Tämän vaihtoehdon poistaminen ei siis varmaankaan auttaisi heitä.
Sama pätee myös muihin huonotasoisina pidettyihin työpaikkoihin. Kukaan, kellä on mahdollisuus työllistyä siistissä toimistotyössä tai elättää itsensä jollain harrastushommilla, ei varmaankaan päätä kärvistellä jossain hikipajassa ja lähettää lapsiaan suolakaivoksiin.
Matalasti palkattujen tai työoloiltaan huonojen työpaikkojen suosio voi olla merkki yhteiskunnallisista ongelmista, mutta ne eivät välttämättä aiheuta niitä.
Yllä oleva on kuin puhelinmyynnin mainoksesta. Näin ja näin paljon saa rahaa. Oikeasti noihin palkkoihin ei pääse kuin aniharva.