Muistutus vartijoiden oikeudesta tutkia kassisi sisältö
Moni kansalainen luulee, että asiakkaan on pakko näyttää vartijalle tai jopa kassalle kassin sisältö kaupasta poistuessaan.
Tällaista velvollisuutta asiakkaalla ei kuitenkaan ole. Ellei vartija tai kaupan työntekijä ole nähnyt sinun poistuvan kaupan omaisuuden kanssa kassojen ohi maksamatta, kiinniotto-oikeutta ei ole.
Moni vartija yrittää saada sinut uskomaan, että on pakko näyttää, mutta ellet välttämättä halua, voit jatkaa matkaa.
En ole myymälävaras, vaan lakimies, jonka lapsi joutui eilen tähän tilanteeseen.
Tietäkää oikeutenne.
P.S. Kassin sisällön näyttäminen tietenkin helpottaa ja nopeuttaa kaikkien päivää, joten jos haluat, SAAT näyttää.
Kommentit (53)
Olen monestikin käynyt ensin yhdessä kaupassa ja sitten toisessa. Mukana kassi, jossa ekasta kaupasta ostetut tavarat. Koskaan ei ole pysäytetty tai pyydetty avaamaan kassia. Toki jos olisi pyydetty olisin avannut ja näyttänyt tavarat ja kuitin.
Vierailija kirjoitti:
Olin eilen yöllä kaupassa ainoa asiakas. Myyjä oli samalla ilmeisesti vartija vaatteista päätellen.
Kun valikoin ostoksiani, niin tämä oli koko ajan muutaman metrin päässä "hyllyttämässä" tai näennäisesti tekemässsä jotain muuta.
Koin tämän erittäin loukkaavaana, sillä hän ainoastaan valvoi etten varasta mitään. En näytä nistilt tai yleisesti varkaalta
Tuhersit tämän tekstisi provona. Harva on varkaan näköinen. Aivan kuin se seksitautikaan ei näy päälle, niin ei moni muukaan asia. Hienostorouvakin voi olla se kleptomaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eilen yöllä kaupassa ainoa asiakas. Myyjä oli samalla ilmeisesti vartija vaatteista päätellen.
Kun valikoin ostoksiani, niin tämä oli koko ajan muutaman metrin päässä "hyllyttämässä" tai näennäisesti tekemässsä jotain muuta.
Koin tämän erittäin loukkaavaana, sillä hän ainoastaan valvoi etten varasta mitään. En näytä nistilt tai yleisesti varkaalta
Tuhersit tämän tekstisi provona. Harva on varkaan näköinen. Aivan kuin se seksitautikaan ei näy päälle, niin ei moni muukaan asia. Hienostorouvakin voi olla se kleptomaani.
Voi toki olla. Tietyn habituksen omaavilla ja tietyn oloisilla ihmisillä on vain tapana olla todennäköisemmin varas.
Vierailija kirjoitti:
Pakkokeinolain mukaan kuka tahansa saa ottaa epäillyn näpistäjän, ilkivallan tekijän tai pahoinpitelyyn syyllistyneen kiinni ja estää tätä poistumasta paikalta ennen poliisin tuloa.
Ei tarvitse olla henkilökuntaa eikä vartija.
Jos kiinniotettava tekee vastarintaa tai pakenee, kiinniottaja saa käyttää sellaisia kiinniottamisen toimittamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää kokonaisuutena arvostellen puolustettavina, kun otetaan huomioon rikoksen laatu, kiinniotettavan käyttäytyminen ja tilanne muutenkin.
Ihmisten olisi hyvä käyttää tätä oikeuttaan enemmänkin.
Pointti on mikä tekee ihmisestä epäillyn? Voinko minä ottaa jonkun kiinni koska satun epäilemään näpistäjäksi? No poliisi tulee paikalle ja laukusta ei löydy mitään. Onko se sillä kuitattu että se näytti syylliseltä niin otin varmuuden vuoksi kiinni? Huomatkaa että heti kun olen ottanut jonkun kiinni niin poliisin on tultava paikalle. Saattaa kestää ennen kuin partio ehtii Äkäslompoloon.
Minua on pyydetty näyttämään kassin sisältö eräässä liikkeessä. Ei siellä tietenkään mitään ollut. En ole ko. liikkeessä sen jälkeen asioinut, oli mielestäni täysin asiatonta ja ikimuistoinen tapahtuma.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se erityisesti ole tarkoituskaan, että pitäisi tuntua millään tavoin hyvältä kun osuu/ joutuu vartijan silmätikuksi tai edes se, että vartija(t) on lähellä.
Toiseksi se kenet me maallikot arvioimme mahd.myymälä varkaaksi saattaa enemmän ja vähemmän erota siitä kenen kohdalla osaavan myymälävartijan sisäinen hälytyskello saattaa soida. Ja miten sitten toimia; ottaakko välittömästi kontaktia "epäiltyyn" vai jatkaako hyllyttämistä vai voisiko tehdä jotain muuta.
Sinkkumies
Näytän mielelläni tarvittaessa laukkuni sisällön, josta löytyy kauppareissuilla lompakko, lasinen vesipullo ja kauppakassi. Taskujenkin sisällön voin tarvittaessa näyttää, kännykkä ja kotiavaimet. Siinäpähän tarkistavat, säästyy aikaa kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Vartijan työ yksi vitt#maisimmista töistä mitä on. Miksi teette siitä vielä vaikeampaa typerällä käytökellänne. Vartija on suojaamassa kaupan omaisuutta ja sitä, ettei hinnat nouse varkauksien myötä pilviin. Kaikki varkaudet menee teidän pussista lopulta, ei niitä kauppias maksa.
No minua on syyttä turha epäillä ja tutkia. Ärimmäinen epäluottamuksen osoitus, jos luullaan varkaaksi. Miksei tutki ja tarkasta siellä vaikka mummoansa. Ja miks mä sille sitä helpoks tekisin. kohta muuten kävelisi tuolla jo taskut nurinpäin valmiiksi käännettynä, kun luotto tasan o.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä näyttäisin laukun sisällön, ei kiinnosta tuhlata aikaani
Niin minäkin. Maksan aina, en varasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...En näytä nistilt tai yleisesti varkaalta
Miltä varas sitten näyttää?
No se on tietenkin semmonen hämynen huppupää joka nahkahanskat päällä hiippailee menemään. Kyllä olisi vartijoiden ja poliisien elämä helppoa, jos kaiken voisi nähdä ulospäin.
minä näyttäisin, koska vaihtoehto on sitten se, että odotellaan poliisia tutkimaan ne kassit ja tuollaiset tapaukset eivät ole poliisin tehtävälsistan kärkipäässä. En halua tuhlata aikaani turhanpäiväiseen "minulla on oikeuteni" taisteluun.
Itselläni portti hälytti ja hyvin mielelläni osallistuin hälytyksen syyn selvitykseen. Syyksi paljastui toisesta liikkeitä ostettu pahvilaatikkoon pakattu urheiluasu, jossa oli hälytin kiinni siellä paketin sisällä eli näkymättömissä.
Menin takaisin liikkeeseen, josta hälyttäneen tuotteen ostin. Portit eivät siellä taaskaan hälyttäneet ollenkaan, hälytin poistettiin kassalla... Eikä oltu yhtään yllättyneitä, että sellainen oli jäänyt paketin sisään tai ettei heidän omat porttinsa reagoineet. Vitutti.
Vierailija kirjoitti:
Näytän mielelläni tarvittaessa laukkuni sisällön, josta löytyy kauppareissuilla lompakko, lasinen vesipullo ja kauppakassi. Taskujenkin sisällön voin tarvittaessa näyttää, kännykkä ja kotiavaimet. Siinäpähän tarkistavat, säästyy aikaa kaikilta.
Kaltaisesti kuohitut vässykät saavat kyllä sappeni kiehumaan. bää bää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin tuhlaat poliisien aikaa ja resursseja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla on ylimääräistä aikaa, niin miksi tekisin jonkun pompottelevan vartijan elämästä turhan helppoa, jos tiedän, että en ole varastanut mitään? Kokisin koko tilanteen niin turhauttavana, että varmasti alkaisin ikäväksi.
Näytä sinä kassisi ja tissisi vartijalle, jos hän sitä pyytää. Minä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla on ylimääräistä aikaa, niin miksi tekisin jonkun pompottelevan vartijan elämästä turhan helppoa, jos tiedän, että en ole varastanut mitään? Kokisin koko tilanteen niin turhauttavana, että varmasti alkaisin ikäväksi.
Näytä sinä kassisi ja tissisi vartijalle, jos hän sitä pyytää. Minä en.
Se "pompotteleva" vartija tekee työtään ja tuskin ilman epäilystä pyytää näyttämään yhtään mitään. Mitäpä veikkaat, moniko SYYSTÄ vartijan tai poliisin kanssa tekemisissä oleva väittää kiven kovaa, ettei ole tehnyt mitään, vaikka repusta löytyykin varastettua tavaraa ja asia voidaan todeta valvontakameroistakin? Pitäisikö vartijoiden ja poliisien olla että aijaa, no pahoittelut, päästetään sut menemään kun nyt sanot ettet ole tehnyt mitään?
En ole näyttänyt. On pyydetty. En ole varastanut. Profiloivat asiakkaita väärin. Varkaita on rikkaissakin. Katsokoon kameroista. Ongelma ei ole maksavassa asiakkaassa.
Vartijat tekevät yhtä varmasti universumin vattumaisinta työtä pienellä palkalla, oman terveytensä riskeeraten, jotta kaupassa olisi turvallista asioida ja että asiakashintoihin ei tulisi hävikin johdosta korotuksia. Ja jotkut herkät ja uniikit lumihiutaleet jaksavat vielä lapsellisesti kapinoida.
Olkaa tyytyväisiä, että jotkut suostuvat tuota koiranvirkaa yleensäkään tekemään.
p.s epäasiallista kohtelua ei tietenkään ole pakko sietää vartijan tai kenenkän muunkaan taholta.
Elämä on valintoja, kärpäsestä voi tehdä härkäsen ja kaikkien aikaa voi tuhlata olemalla mahdollisimman vaikea. Onhan jenkeissäkin näitä "sovereign citizen" tyyppejä, jotka ovat parhaimmillaan joutuneet ammutuiksi kun eivät periaatteesta suostu tekemään niinkin vaativaa asiaa, kuin näyttämään ajokorttia pyydettäessä.
Sellaiselta joka pyörii kurvin ympäristössä tai sellaiselta, joka osallistui 612 -vastamielenosoitukseen.