Onko sinun mielestäsi ok ja hyväksyttävää jouluaattona soitella kaikki tutut ja sukulaiset läpi kesken heidän joulunvieton?
Ikään kuin tunkeutua toisten joulupöytään. Aattona monella on kesken kinkunpaistot, kattaukset, viimeistelyt. Jossain avataan jo lahjapaketteja, jossain istutaan glögin kanssa tv:n ääessä katsomassa jouluelokuvaa.
Niin siinä sitten puhelin pirisisi ja täytyisi alkaa seurustelemaan.
Uhka vai mahdollisuus?
Itse ihmettelen miksei em. puheluja voi hoitaa vaikka edeltävästi, tervehdykseksi riittää ihan vaikka kortti tai sitten vaikka joulupäivänä tai vielä paremmin tapaninpäivänä ja rauhoitettaisiin se itse joulu itse kullekin omanlaisekseen. Suoraan sanottuna ärsyttää vastata näihin puheluihin kesken pahimpien kiireiden tai rauhoittumisen.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän puhelinta äänettömällä ja soitan takaisin sitten kun on sellainen hetki, että ehtii. Tosin itselläni ei kyllä puhelin pirise jouluaattona - vanhempani saattavat soittaa, mutta muut laittavat vain viestit.
Se juuri että jos puhelin on äänettömällä eikä vastata, sitten vasta rimputetaankin ja kaikki perheenjäsenet läpi että mikä on kun ette vastaa. Niin, istuttiin syömässä joulupäivällistä ihan tässä omalla porukalla niin siksi ei vastattu just sun puheluun....
Mitä se haittaa, jos kaikkien puhelimiin on tullut 20 puhelua Tyyne-tädiltä, jos kukaan ei kuule eikä näe niitä (puhelimet äänettömänä)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen puhelimeen ei ole pakko vastata. Soita takaisin, kun sulle sopii.
Problem solved, next.
Jos en vastaa, soitetaan mm. lasten puhelimiin että sano sille että vastaa!!!
Kaikkien puhelimet kiinni. Joulurauha.
Et ilmeisesti ole koskaan joutunut tällaisen rajattoman ihmisen kanssa tekemisiin. Niitä puheluja/viestejä on kymmeniä kun viimein avataan linjat.
Entä sitten? Anna olla.
Hänellä ei ole rajoja, teillä on.
Vierailija kirjoitti:
Yksinäinen ihminen.
Lähetä/vie joulukukka hyvissä ajoin ennen joulua
Aattona puhelimet äänettömällä.
Perheellinen tosin. Jäi sellainen mielikuva että minut oli valjastettu johonkin säälinsekaiseen rooliin että mun perään katsotaan ja sitten kun en taipunutkaan tähän odotettuun malliin kun en vastannut puheluun (en olisi edes ehtinyt kesken omien joulukiireideni), tuli jonkilainen romahdus ja tosiaan tivaaminen perään kaikilta perheenjäseniltä että miksen vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun ja mun lasten puhelimissa on sellanen näppärä toiminto, että niistä saa soittoäänen pois. Lisäksi niistä saa netin katkaistua.
Sitten on tietty sekin, että puhelimista saa jopa virran katkaistua jos on tarpeen.
Itse ajattelen, ettei ole soittajan vastuulla katsoa kristallipallosta koska on sopivaa soittaa tai laittaa viestiä.
Jos tietää jonkun tietyn tyypin soittavan aina jouluna hankalaan aikaan niin voi itse etukäteen soitella ja toivotella joulut.
Ei olla oltu enää tuon joulun jälkeen tekemisissä. Ei vaan pysty. Puhelimet tosiaan oli kiinni ja sitten täynnä viestejä miksemme vastaa.
en kyllä soittele kellekään koskaan eikä kukaan soita mulle
andy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen puhelimeen ei ole pakko vastata. Soita takaisin, kun sulle sopii.
Problem solved, next.
Jos en vastaa, soitetaan mm. lasten puhelimiin että sano sille että vastaa!!!
Kaikkien puhelimet kiinni. Joulurauha.
Et ilmeisesti ole koskaan joutunut tällaisen rajattoman ihmisen kanssa tekemisiin. Niitä puheluja/viestejä on kymmeniä kun viimein avataan linjat.
Entä sitten? Anna olla.
Hänellä ei ole rajoja, teillä on.
Onnistui pilaamaan meidän joulunvieton aivan kuten halusikin. Onneksi ei tarvitse enää. Tuohon jäi se tuttavuus.
Kuka nykyään enää soittaa äänipuheluita, kun on keksitty snapchat, insta ja whatsapp?
Jos haluaa puhua, niin voi jättää ääniviestin.
Rasittavaa!!! Kun ei vuoteen kuulu, niin jouluna pitää soitella. En vastaa!
Ei ole ok. Luurin saa lentotilaan.
Jos on yksinäinen, kai silloinkin soittaa tai jos on ainoa vapaa päivä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vastaa.
Ja se puhelinhan SOI kunnes vastataan. Kaikkien perheenjäsenten.
Eikö perheenjäsen puhelimia saa äänettömälle? Tai älä häiritse-tilaan.
Soiton vielä ymmärtää, mutta kun ilmestytään joulukukan kanssa ovelle. En tykkää, ei oikein tiedä, pitäisikö se pyytää sisälle vaikkka kahville. Pitäisikö olla jotain takaisin tarjottavaa?
Onko teillä varattuna jotain vastalahjaa ylläytyslahjan tuojalle?
Hyväähän ne varmaan tarkoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Mun ja mun lasten puhelimissa on sellanen näppärä toiminto, että niistä saa soittoäänen pois. Lisäksi niistä saa netin katkaistua.
Sitten on tietty sekin, että puhelimista saa jopa virran katkaistua jos on tarpeen.
Itse ajattelen, ettei ole soittajan vastuulla katsoa kristallipallosta koska on sopivaa soittaa tai laittaa viestiä.
Jos tietää jonkun tietyn tyypin soittavan aina jouluna hankalaan aikaan niin voi itse etukäteen soitella ja toivotella joulut.
Tartteeko tuota just jouluna soitella. Toisilla nimittäin tulee mieleen kun puhelin soi, että onko tärkeää tai onko jotain sattunut.
Vierailija kirjoitti:
Jos on yksinäinen, kai silloinkin soittaa tai jos on ainoa vapaa päivä
Henkilö ei ollut yksinäinen vaan perheellinen. Ja sitä paitsi, ei se jolle soitetaan, välttämättä ole yhtä yksinäinen vaan itsekin perheellisenä täysin kiinni kädet esim. kinkun paistossa ja ruoanlaitossa. Kesken joulusaunan! Jakamassa/avaamassa paketteja! Katsomassa joulurauhan julistusta! Niin näitäkö ei saa tehdä omaan tahtiin vaan täytyy päivystää kaiken maailman tuttaville joulun seurapuhelimena jonne voi soittaa 24/7. Tilannetaju!
Vierailija kirjoitti:
Soiton vielä ymmärtää, mutta kun ilmestytään joulukukan kanssa ovelle. En tykkää, ei oikein tiedä, pitäisikö se pyytää sisälle vaikkka kahville. Pitäisikö olla jotain takaisin tarjottavaa?
Onko teillä varattuna jotain vastalahjaa ylläytyslahjan tuojalle?
Hyväähän ne varmaan tarkoittavat.
Sama henkilö on muuten joskus ilmestynyt ovellekin. Juuri jouluna! Miksi? Tulee ihan mieleen että täytyy esittää jotain hyväntekeväisyyskohteen roolia että nyt tämä toinen saa nostaa häntäänsä kuinka nyt näin huono-osaista kesken joulun auttelee.
Vaikka itsellä oli oma joulunvietto oman perheen kanssa ihan täydessä vauhdissa kesken eikä mitään mielenkiintoa alkaa tällaiseen teatteriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tartteeko tuota just jouluna soitella. Toisilla nimittäin tulee mieleen kun puhelin soi, että onko tärkeää tai onko jotain sattunut.
Ei se varmaan pakko ole. Mutta jos jo valmiiksi tietää, että taas se pera-setä soittelee huomenna pahimpaan kiireaikaan, niin jotenkin tuntuu loogiselta tehdä jotain sen eteen, ettei oma joulu häiriinny.
Vaikka ihminen ei ole vastuussa toisten toiminnasta niin usein omalla toiminnalla toisten käytökseen voi kuitenkin vaikuttaa.
Voisiko joku 'jouluhäirikkö' tulla kertomaan, miksi näin toimii?
Minä en ollut tähän törmännyt ennen kuin anoppilassa. Soitetaan toisille kesken jouluaaton vieton. Koskaan kukaan omassa suvussani ei ole näin toiminut. Olin tottunut siihen, että jouluvierailut/ muistamiset/ kukkalähetykset/ puhelut/ kortit ym. hoidetaan etukäteen ja itse joulu rauhoitetaan.
Kyllä muutamat riidat on perheessä käyty, kun anopin on soitettava kesken ruokailun. Minä en vastaa, mutta mieshän äidilleen vastaa. Siinä sitten ruoat lautasella jäähtyvät, syödään eri aikaan ja mies mikrottaa ateriansa ja tunnelma pilalla.
Hitto, että suututtaa muistellakin!
Minä en soittele kenellekään muinakaan päivinä. Kaikki saavat viettää 365 päivää vuodessa rauhassa minun puheluiltani. Jos on asiaa, niin minulle saa soittaa oli mikä juhla tahansa.
Jos on yksinään kotonaan, niin kyllähän tuo on aika ymmärrettävää, ei ole kiva viettää joulua yksin.