Aasian tsunamista 20 vuotta. Maailma ei unohda aaltoa, joka vei 200 000 ihmistĂ€ haudoilleen. đąđđ Muistatko tsunamin? đ
Suomalaisia kuoli 179. Joistakin perheistÀ kuolivat kaikki tai jÀi lapsi tai toinen vanhemmista eloon. Saattoipa perhe olla Thaimaassa juuri silloin vain siksi, ettÀ oli saanut matkan joltakin lahjaksi.
Lentokoneet toivat viikosta toiseen ruumisarkkuja Helsinki-Vantaalle. Torvi soitti surusÀvelmÀn ja ruumisautojen letka lÀhti hiljaa liikkeelle...
Ainoa eloonjÀÀnyt sai Suomeen postia Thaimaan viranomaisilta: Sormus, lompakko, passi... Joskus kadonneesta ei löytynyt jÀlkeÀkÀÀn.
Siis tuo talvi 2004 - 2005 oli aivan kamala! Onko av:lla ihmisiÀ, jotka muistavat nuo kauheat ajat?
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
PitÀÀ olla todella nuori tai pahasti dementoitunut, jos ei muista 10v takaista isosti uutisoitua asiaa. Siltikin, vaikka ei olisi koskettanut henkilökohtaisesti. KyllÀ tÀllaiset Estoniat, tsunamit, kouluampumiset jne. muistetaan.
Laskepa uudestaan, onko vuodesta 2004 vasta 10 vuotta?
ap ei sunkaan sinun pitÀisikÀÀn muistaa koska kasettisi on hajonnut.
Muistan. Minulla on lÀmmin muisto Aki Sirkesalosta. HÀn kysyi minkÀ biisin hÀn seuraavaksi esittÀisi ja minÀ sieltÀ kommentoin yleisöstÀ ja Aki tarttui minun pikkurilliin kun me siinÀ jotain höpöteltiin hetki ja koko baari hiljeni kuuntelemaan. VielÀ on Akin CD tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PitÀÀ olla todella nuori tai pahasti dementoitunut, jos ei muista 10v takaista isosti uutisoitua asiaa. Siltikin, vaikka ei olisi koskettanut henkilökohtaisesti. KyllÀ tÀllaiset Estoniat, tsunamit, kouluampumiset jne. muistetaan.
Ei tarvitse, kun sinÀ noin nÀppÀrÀsti osasit poimia lyöntivirheen tekstistÀni. Silti en muuta kantaani.
Paha vuosi 2004, Konginkankaan onnettomuus ja tsunami, eikÀ 911:stÀkÀÀn ollut vielÀ kauan. 2000-luvun alku oli kauhea kaikenkaikkiaan, eikÀ kyllÀ ole tÀssÀ 2020-luvun alussakaan ollut hurraamista.
En ite asiassa muista tsunamia enkÀ samana kevÀÀnÀ tapahtunutta Konginkankaan onnettomuutta, kun menin just tuolloin ekaa kertaa psykoosiin. Ei paljon kiinnostellut uutiset. JÀlkikÀteen oon perehtynyt.
Rikkaita lÀnsimaisia itkettiin vaikka siellÀ meni kymmenillÀ tuhansilla monessa maassa kaikki mitÀ oli sekÀ ihmisissÀ ettÀ materiassa. Suhteellisuudentaju puuttui siinÀkin katastrofissa.
Tuo tsunami teki Aki Sirkesalosta muusikon, joka tullaan muistamaan aina. Ilman tsunamikuolemaa, hÀntÀ ei muistaisi enÀÀ kovinkaan moni.
SiinÀ kuoli 200 000 ihmistÀ, mutta ei se ole niin tÀrkeÀÀ kuin 179 SUOMALAISTA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MietipÀ uudestaan, pÀÀttyykö kÀskylause kysymysmerkkiin.
SiellÀ tuli kahlattua tuolloin. Onneksi (?) ei kuitenkaan pahimmalla alueella.
Muistan, olin 10 vuotias tuolloin. Telkkarissa jauhettiin tapahtumaa ja vanhemmatkin puhui siitÀ kotona, oli kauhea tunne.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tsunami teki Aki Sirkesalosta muusikon, joka tullaan muistamaan aina. Ilman tsunamikuolemaa, hÀntÀ ei muistaisi enÀÀ kovinkaan moni.
Juuri nÀin.
MikÀ siinÀ talvessa 2003-04 oli niin kamalaa? Ei tsunami koskettanut suurinta osaa suomalaisista mitenkÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
MikÀ siinÀ talvessa 2003-04 oli niin kamalaa? Ei tsunami koskettanut suurinta osaa suomalaisista mitenkÀÀn.
En tiedÀ, kun tÀmÀ tsunamijuttukin tapahtui vasta talvella 04-05. Tarkalleen ottaen 26.12.2004.
Mun poika syntyi just samana pÀivÀnÀ (21.12.2004) joten jÀÀnyt kyllÀ mieleen kristallinkirkkaana.
Seurasin Ylen teksti-tv:ltÀ pÀivittÀin sitÀ kadonneiden listaa, jossa kaikkien nimet. Tuntuihan se oudolle, siellÀ ne nimet seisoivat vain pÀivÀstÀ toiseen.
Kertoihan Sauli Niinistökin kertoneensa paenneen tsunamia puuhun apinan tavoin.
HÀn sentÀÀn elÀÀ, kuten opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun poika syntyi just samana pÀivÀnÀ (21.12.2004) joten jÀÀnyt kyllÀ mieleen kristallinkirkkaana.
Ei kovin kirkkaana, kun tsunami tapahtui vasta 5 pÀivÀÀ poikasi syntymÀn jÀlkeen eli 26.12. Siksi siitÀ puhutaan aina TapaninpÀivÀn tsunamina.
Ja noita lapsia ei olis olemassakaan, jos ne edelliset olisivat elossa. Joskus jonkun tÀytyy kuolla, ettÀ toine saa syntyÀ.