Aasian tsunamista 20 vuotta. Maailma ei unohda aaltoa, joka vei 200 000 ihmistä haudoilleen. 😢😭😭 Muistatko tsunamin? 🌊
Suomalaisia kuoli 179. Joistakin perheistä kuolivat kaikki tai jäi lapsi tai toinen vanhemmista eloon. Saattoipa perhe olla Thaimaassa juuri silloin vain siksi, että oli saanut matkan joltakin lahjaksi.
Lentokoneet toivat viikosta toiseen ruumisarkkuja Helsinki-Vantaalle. Torvi soitti surusävelmän ja ruumisautojen letka lähti hiljaa liikkeelle...
Ainoa eloonjäänyt sai Suomeen postia Thaimaan viranomaisilta: Sormus, lompakko, passi... Joskus kadonneesta ei löytynyt jälkeäkään.
Siis tuo talvi 2004 - 2005 oli aivan kamala! Onko av:lla ihmisiä, jotka muistavat nuo kauheat ajat?
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla todella nuori tai pahasti dementoitunut, jos ei muista 10v takaista isosti uutisoitua asiaa. Siltikin, vaikka ei olisi koskettanut henkilökohtaisesti. Kyllä tällaiset Estoniat, tsunamit, kouluampumiset jne. muistetaan.
Laskepa uudestaan, onko vuodesta 2004 vasta 10 vuotta?
ap ei sunkaan sinun pitäisikään muistaa koska kasettisi on hajonnut.
Muistan. Minulla on lämmin muisto Aki Sirkesalosta. Hän kysyi minkä biisin hän seuraavaksi esittäisi ja minä sieltä kommentoin yleisöstä ja Aki tarttui minun pikkurilliin kun me siinä jotain höpöteltiin hetki ja koko baari hiljeni kuuntelemaan. Vielä on Akin CD tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla todella nuori tai pahasti dementoitunut, jos ei muista 10v takaista isosti uutisoitua asiaa. Siltikin, vaikka ei olisi koskettanut henkilökohtaisesti. Kyllä tällaiset Estoniat, tsunamit, kouluampumiset jne. muistetaan.
Ei tarvitse, kun sinä noin näppärästi osasit poimia lyöntivirheen tekstistäni. Silti en muuta kantaani.
Paha vuosi 2004, Konginkankaan onnettomuus ja tsunami, eikä 911:stäkään ollut vielä kauan. 2000-luvun alku oli kauhea kaikenkaikkiaan, eikä kyllä ole tässä 2020-luvun alussakaan ollut hurraamista.
En ite asiassa muista tsunamia enkä samana keväänä tapahtunutta Konginkankaan onnettomuutta, kun menin just tuolloin ekaa kertaa psykoosiin. Ei paljon kiinnostellut uutiset. Jälkikäteen oon perehtynyt.
Rikkaita länsimaisia itkettiin vaikka siellä meni kymmenillä tuhansilla monessa maassa kaikki mitä oli sekä ihmisissä että materiassa. Suhteellisuudentaju puuttui siinäkin katastrofissa.
Tuo tsunami teki Aki Sirkesalosta muusikon, joka tullaan muistamaan aina. Ilman tsunamikuolemaa, häntä ei muistaisi enää kovinkaan moni.
Siinä kuoli 200 000 ihmistä, mutta ei se ole niin tärkeää kuin 179 SUOMALAISTA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä uudestaan, päättyykö käskylause kysymysmerkkiin.
Siellä tuli kahlattua tuolloin. Onneksi (?) ei kuitenkaan pahimmalla alueella.
Muistan, olin 10 vuotias tuolloin. Telkkarissa jauhettiin tapahtumaa ja vanhemmatkin puhui siitä kotona, oli kauhea tunne.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tsunami teki Aki Sirkesalosta muusikon, joka tullaan muistamaan aina. Ilman tsunamikuolemaa, häntä ei muistaisi enää kovinkaan moni.
Juuri näin.
Mikä siinä talvessa 2003-04 oli niin kamalaa? Ei tsunami koskettanut suurinta osaa suomalaisista mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä talvessa 2003-04 oli niin kamalaa? Ei tsunami koskettanut suurinta osaa suomalaisista mitenkään.
En tiedä, kun tämä tsunamijuttukin tapahtui vasta talvella 04-05. Tarkalleen ottaen 26.12.2004.
Mun poika syntyi just samana päivänä (21.12.2004) joten jäänyt kyllä mieleen kristallinkirkkaana.
Seurasin Ylen teksti-tv:ltä päivittäin sitä kadonneiden listaa, jossa kaikkien nimet. Tuntuihan se oudolle, siellä ne nimet seisoivat vain päivästä toiseen.
Kertoihan Sauli Niinistökin kertoneensa paenneen tsunamia puuhun apinan tavoin.
Hän sentään elää, kuten opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun poika syntyi just samana päivänä (21.12.2004) joten jäänyt kyllä mieleen kristallinkirkkaana.
Ei kovin kirkkaana, kun tsunami tapahtui vasta 5 päivää poikasi syntymän jälkeen eli 26.12. Siksi siitä puhutaan aina Tapaninpäivän tsunamina.
Ja noita lapsia ei olis olemassakaan, jos ne edelliset olisivat elossa. Joskus jonkun täytyy kuolla, että toine saa syntyä.