Aasian tsunamista 20 vuotta. Maailma ei unohda aaltoa, joka vei 200 000 ihmistä haudoilleen. 😢😭😭 Muistatko tsunamin? 🌊
Suomalaisia kuoli 179. Joistakin perheistä kuolivat kaikki tai jäi lapsi tai toinen vanhemmista eloon. Saattoipa perhe olla Thaimaassa juuri silloin vain siksi, että oli saanut matkan joltakin lahjaksi.
Lentokoneet toivat viikosta toiseen ruumisarkkuja Helsinki-Vantaalle. Torvi soitti surusävelmän ja ruumisautojen letka lähti hiljaa liikkeelle...
Ainoa eloonjäänyt sai Suomeen postia Thaimaan viranomaisilta: Sormus, lompakko, passi... Joskus kadonneesta ei löytynyt jälkeäkään.
Siis tuo talvi 2004 - 2005 oli aivan kamala! Onko av:lla ihmisiä, jotka muistavat nuo kauheat ajat?
Kommentit (422)
Vierailija kirjoitti:
Et sinäkään voi päättää, että suurinta osaa kosketti.
olitko itse tuohon aikaan vielä edes kasseissa vai ehkä jo rintaruokinnassa? Kyllä se vaan aika isoa osaa suomalaisista kosketti. Ei ollut mikään pikkujuttu.
Kyllä paikallisiakin autettiin ja nimenomaan länsimaiden taholta. Rakennettiin uudet talot tilalle, orpokoteja lapsille ym. kaikenlaista apua. Ympäri maailmaa järjestettiin keräyksiä katastrofialueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Koulukaveri perheineen kuoli siellä. Kyllähän se koskettaa vielä tänäkin päivänä kun ajattelee.. koko elämä oli heillä vielä edessä, lapset juuri täysi-ikäisyyden kynnyksellä ja kaikenlaisia haaveita.
Ja pistää asioita perspektiiviin. Kun itsestä tuntuu että elämä potkii päähän, niin muistan, että se voidaan myös ottaa pois noin vaan naps. Ja kaikki loppu jää kokematta, se, mitä me muut täällä saadaan nyt elää ja kokea.
Jos asioita haluaa oikeasti pistää perspektiiviin, tässä yhteydessä pitää miettiä niitä paikallisia, jotka menettivät KAIKEN tuossa katastrofissa. Länsimaiset kermaperseet pääsivät helpolla heihin verrattuna.
Länsimainen perhe joka kuoli siellä, ei menettänyt kaikkea? Saivatko he omaisuutensa mukaansa hautaan vai
No ei menettänyt. Heillä oli edelleen koti Suomessa, läheisistä iso osa elossa, omaisuus pankissa jne. Toki se ei kuolleita kiinnosta vttujakaan, mutta oli kuitenkin. Toisin oli tilanne monilla paikallisilla, jotka jäivät eloon, mutta mitään muuta heille ei sitten jäänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko sä ihan terve päästäs?
Toki. Juuri siksi osaan laittaa asiat perspektiiviin. Ikävää, että sinä et osaa muuta kuin katsella omaa napaa.
Sulla mitään perspektiiviä tossa ole. Vaan väität, että toisten elämä oli vähemmän arvokas kuin toisten.
En ole missään väittänyt tuollaista. Toin vain suhteellisuudentajua tähän keskusteluun, jossa 176:sta suomalaisesta pyritään leipomaan jotenkin arvokkampia vainajia kuin paikallisista, joilla oli pelissä IHAN KAIKKI myös materian muodossa.
Paikalliset saivat runsaasti apua ja lahjoituksia kansainvälisten katastrofi- ja hyväntekeväisyys-järjestöjen kautta. Turisteja pyydettiin myös palaamaan pian takaisin lomailemaan ja osaltaan elvyttämään paikallista matkailuelinkeinoa. Ei heitä oman onnensa nojaan jätetty.
Joku rasisti täällä vähättelee länsimaisia ihmisiä. Harmittaako että jotkut suree suomalaisten kuolemaa, vaikka he sun mielestä on arvottomia?
Myös minun tuttuni menetti tsunamissa miehensä ja kaksi lastaan. Kirjoitti tsunamista kirjankin, mutta menehtyi itse pari vuotta sitten.
Muuta tuosta ei ole jäänyt mieleen kuin Aki Sirkesalon ja perheensä kohtalo, sekä Sauli Niinistön pelastautuminen poikansa kanssa. Paremmin muistan oman tilanteeni, koska olin noin kuukautta aikaisemmin pallolaajennuksessa.
Ärsytti kun niitä kuolleita kohdeltiin kuin sankarivainajia. Menivät sinne kuolemaan Suomen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Myös minun tuttuni menetti tsunamissa miehensä ja kaksi lastaan. Kirjoitti tsunamista kirjankin, mutta menehtyi itse pari vuotta sitten.
Anne P?
Vierailija kirjoitti:
Joku rasisti täällä vähättelee länsimaisia ihmisiä. Harmittaako että jotkut suree suomalaisten kuolemaa, vaikka he sun mielestä on arvottomia?
Ime sinä persettäs v**un kitisijä
Paikalliset saivat runsaasti apua ja lahjoituksia kansainvälisten katastrofi- ja hyväntekeväisyys-järjestöjen kautta. Turisteja pyydettiin myös palaamaan pian takaisin lomailemaan ja osaltaan elvyttämään paikallista matkailuelinkeinoa. Ei heitä oman onnensa nojaan jätetty.
Ihanan naiivi lapsenusko sinulla. Ihan kuin joku muutaman turistin paluu kuukausien kuluttua tapahtuneesta voisi pelastaa 170 000 ihmisen elämän. Ja mitä noihin lahjoituksiin tulee, ne eivät olleet ihan niin runsaita kuin länkkärimedioissa annettiin ymmärtää. Eikä apu saavuttanut kuin ehkä promillen verran tuosta mainitusta määrästä. Hyvin moni jäi täysin oman onnensa nojaan tai naapureiden jne. avun varaan.
t. tuohon aikaan ko. alueella asunut
Vierailija kirjoitti:
Millä oikeudella haukut täällä ihmisiä rasistiksi, jos heidän mielestään kaikki muutkin maailman kuolleet ihmiset ovat yhtä arvokkaita kuin suomalaiset?
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla sama ihminen kyseessä, johon moni muukin on tässä ketjussa viitannut. Tuskin noita miehensä ja kaksi lastaan menettäneitä suomalaisia tuolla oli kovin runsain mitoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anne P?
Kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että sinä et tuon paremmin ymmärrä lukemaasi. Jos ymmärtäisit, tajuaisit myös, mistä niissä paikallisia esiin nostaneissa viesteissä todella oli kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin, koska tammikuussa koulujen alkaessa yhden luokkakaverin pulpetti oli tyhjä. Hän on yksi noista, jonka ruumista ei koskaan löydetty.
Myös meidän koulusta yksi tyttö oli ollut siellä eikä enää palannut. Siitä perheestä vain äiti jäi eloon.
Kauhistuttavinta meille oli se että me oltiin varattu matka Thaimaahan tuolloin. Onnettomuuden sattuessa oltiin Egyptissä. Jo varattu matka vaihdettiin koska lentojen ajateltiin olevan liian pitkät pienemmille sisaruksilleni. Silloin tuntui että oliko johdatusta matkassa, ja tuntuu vieläkin hurjalta jos olisikin joutunut kohtaamaan tsunamin.
Jos olis olemassa jotain "johdatusta", niin miksi se johdatus ei auttanut näitä 200000 ihmistä vaan just teitä? Oletteko jotenkin parempia ihmisiä kuin he?
Vai olisko kuitenkin niin että johdatusta ei ole, ja vanhempanne vaan päättivät vaihtaa kohteen jotta lentomatka on lyhyempi (kuten sanoitkin).
Ruutuun on tulossa ilmaiseksi 26.12. Tsunamiin liittyvän dokumentti: Tsunami - paluu paratiisiin. Kannattaa katsoa jos kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla sama ihminen kyseessä, johon moni muukin on tässä ketjussa viitannut. Tuskin noita miehensä ja kaksi lastaan menettäneitä suomalaisia tuolla oli kovin runsain mitoin.
Oli niitä useampia. Järvenpäästä tiedän kaksi. Sitten on se nainen joka esiintyy tapaninpäivänä esitettävässä dokumentissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Koulukaveri perheineen kuoli siellä. Kyllähän se koskettaa vielä tänäkin päivänä kun ajattelee.. koko elämä oli heillä vielä edessä, lapset juuri täysi-ikäisyyden kynnyksellä ja kaikenlaisia haaveita.
Ja pistää asioita perspektiiviin. Kun itsestä tuntuu että elämä potkii päähän, niin muistan, että se voidaan myös ottaa pois noin vaan naps. Ja kaikki loppu jää kokematta, se, mitä me muut täällä saadaan nyt elää ja kokea.
Jos asioita haluaa oikeasti pistää perspektiiviin, tässä yhteydessä pitää miettiä niitä paikallisia, jotka menettivät KAIKEN tuossa katastrofissa. Länsimaiset kermaperseet pääsivät helpolla heihin verrattuna.
Länsimainen perhe joka kuoli siellä, ei menettänyt kai
Miten se näitä kuolleita auttaa että heillä on koti Suomessa ja pankissa rahaa? Kun ihminen kuolee, hän menettää kaiken, olipa köyhä kehitysmaalainen tai miljonääri länsimaalainen tai joku siltä väliltä.
Niin? Miksi jankutat itsestäänselvyyttä. Iso osa on eri asia kuin jokaikinen suomalainen.