Aasian tsunamista 20 vuotta. Maailma ei unohda aaltoa, joka vei 200 000 ihmistĂ€ haudoilleen. đąđđ Muistatko tsunamin? đ
Suomalaisia kuoli 179. Joistakin perheistÀ kuolivat kaikki tai jÀi lapsi tai toinen vanhemmista eloon. Saattoipa perhe olla Thaimaassa juuri silloin vain siksi, ettÀ oli saanut matkan joltakin lahjaksi.
Lentokoneet toivat viikosta toiseen ruumisarkkuja Helsinki-Vantaalle. Torvi soitti surusÀvelmÀn ja ruumisautojen letka lÀhti hiljaa liikkeelle...
Ainoa eloonjÀÀnyt sai Suomeen postia Thaimaan viranomaisilta: Sormus, lompakko, passi... Joskus kadonneesta ei löytynyt jÀlkeÀkÀÀn.
Siis tuo talvi 2004 - 2005 oli aivan kamala! Onko av:lla ihmisiÀ, jotka muistavat nuo kauheat ajat?
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Et sinÀkÀÀn voi pÀÀttÀÀ, ettÀ suurinta osaa kosketti.
olitko itse tuohon aikaan vielÀ edes kasseissa vai ehkÀ jo rintaruokinnassa? KyllÀ se vaan aika isoa osaa suomalaisista kosketti. Ei ollut mikÀÀn pikkujuttu.
KyllÀ paikallisiakin autettiin ja nimenomaan lÀnsimaiden taholta. Rakennettiin uudet talot tilalle, orpokoteja lapsille ym. kaikenlaista apua. YmpÀri maailmaa jÀrjestettiin kerÀyksiÀ katastrofialueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Koulukaveri perheineen kuoli siellÀ. KyllÀhÀn se koskettaa vielÀ tÀnÀkin pÀivÀnÀ kun ajattelee.. koko elÀmÀ oli heillÀ vielÀ edessÀ, lapset juuri tÀysi-ikÀisyyden kynnyksellÀ ja kaikenlaisia haaveita.
Ja pistÀÀ asioita perspektiiviin. Kun itsestÀ tuntuu ettÀ elÀmÀ potkii pÀÀhÀn, niin muistan, ettÀ se voidaan myös ottaa pois noin vaan naps. Ja kaikki loppu jÀÀ kokematta, se, mitÀ me muut tÀÀllÀ saadaan nyt elÀÀ ja kokea.
Jos asioita haluaa oikeasti pistÀÀ perspektiiviin, tÀssÀ yhteydessÀ pitÀÀ miettiÀ niitÀ paikallisia, jotka menettivÀt KAIKEN tuossa katastrofissa. LÀnsimaiset kermaperseet pÀÀsivÀt helpolla heihin verrattuna.
LÀnsimainen perhe joka kuoli siellÀ, ei menettÀnyt kaikkea? Saivatko he omaisuutensa mukaansa hautaan vai
No ei menettÀnyt. HeillÀ oli edelleen koti Suomessa, lÀheisistÀ iso osa elossa, omaisuus pankissa jne. Toki se ei kuolleita kiinnosta vttujakaan, mutta oli kuitenkin. Toisin oli tilanne monilla paikallisilla, jotka jÀivÀt eloon, mutta mitÀÀn muuta heille ei sitten jÀÀnytkÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko sÀ ihan terve pÀÀstÀs?
Toki. Juuri siksi osaan laittaa asiat perspektiiviin. IkÀvÀÀ, ettÀ sinÀ et osaa muuta kuin katsella omaa napaa.
Sulla mitÀÀn perspektiiviÀ tossa ole. Vaan vÀitÀt, ettÀ toisten elÀmÀ oli vÀhemmÀn arvokas kuin toisten.
En ole missÀÀn vÀittÀnyt tuollaista. Toin vain suhteellisuudentajua tÀhÀn keskusteluun, jossa 176:sta suomalaisesta pyritÀÀn leipomaan jotenkin arvokkampia vainajia kuin paikallisista, joilla oli pelissÀ IHAN KAIKKI myös materian muodossa.
Paikalliset saivat runsaasti apua ja lahjoituksia kansainvÀlisten katastrofi- ja hyvÀntekevÀisyys-jÀrjestöjen kautta. Turisteja pyydettiin myös palaamaan pian takaisin lomailemaan ja osaltaan elvyttÀmÀÀn paikallista matkailuelinkeinoa. Ei heitÀ oman onnensa nojaan jÀtetty.
Joku rasisti tÀÀllÀ vÀhÀttelee lÀnsimaisia ihmisiÀ. Harmittaako ettÀ jotkut suree suomalaisten kuolemaa, vaikka he sun mielestÀ on arvottomia?
Myös minun tuttuni menetti tsunamissa miehensÀ ja kaksi lastaan. Kirjoitti tsunamista kirjankin, mutta menehtyi itse pari vuotta sitten.
Muuta tuosta ei ole jÀÀnyt mieleen kuin Aki Sirkesalon ja perheensÀ kohtalo, sekÀ Sauli Niinistön pelastautuminen poikansa kanssa. Paremmin muistan oman tilanteeni, koska olin noin kuukautta aikaisemmin pallolaajennuksessa.
Ărsytti kun niitĂ€ kuolleita kohdeltiin kuin sankarivainajia. MenivĂ€t sinne kuolemaan Suomen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Myös minun tuttuni menetti tsunamissa miehensÀ ja kaksi lastaan. Kirjoitti tsunamista kirjankin, mutta menehtyi itse pari vuotta sitten.
Anne P?
Vierailija kirjoitti:
Joku rasisti tÀÀllÀ vÀhÀttelee lÀnsimaisia ihmisiÀ. Harmittaako ettÀ jotkut suree suomalaisten kuolemaa, vaikka he sun mielestÀ on arvottomia?
Ime sinÀ persettÀs v**un kitisijÀ
Paikalliset saivat runsaasti apua ja lahjoituksia kansainvÀlisten katastrofi- ja hyvÀntekevÀisyys-jÀrjestöjen kautta. Turisteja pyydettiin myös palaamaan pian takaisin lomailemaan ja osaltaan elvyttÀmÀÀn paikallista matkailuelinkeinoa. Ei heitÀ oman onnensa nojaan jÀtetty.
Ihanan naiivi lapsenusko sinulla. Ihan kuin joku muutaman turistin paluu kuukausien kuluttua tapahtuneesta voisi pelastaa 170 000 ihmisen elÀmÀn. Ja mitÀ noihin lahjoituksiin tulee, ne eivÀt olleet ihan niin runsaita kuin lÀnkkÀrimedioissa annettiin ymmÀrtÀÀ. EikÀ apu saavuttanut kuin ehkÀ promillen verran tuosta mainitusta mÀÀrÀstÀ. Hyvin moni jÀi tÀysin oman onnensa nojaan tai naapureiden jne. avun varaan.
t. tuohon aikaan ko. alueella asunut
Vierailija kirjoitti:
MillÀ oikeudella haukut tÀÀllÀ ihmisiÀ rasistiksi, jos heidÀn mielestÀÀn kaikki muutkin maailman kuolleet ihmiset ovat yhtÀ arvokkaita kuin suomalaiset?
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla sama ihminen kyseessÀ, johon moni muukin on tÀssÀ ketjussa viitannut. Tuskin noita miehensÀ ja kaksi lastaan menettÀneitÀ suomalaisia tuolla oli kovin runsain mitoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anne P?
KyllÀ!
Vierailija kirjoitti:
Surullista, ettÀ sinÀ et tuon paremmin ymmÀrrÀ lukemaasi. Jos ymmÀrtÀisit, tajuaisit myös, mistÀ niissÀ paikallisia esiin nostaneissa viesteissÀ todella oli kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin, koska tammikuussa koulujen alkaessa yhden luokkakaverin pulpetti oli tyhjÀ. HÀn on yksi noista, jonka ruumista ei koskaan löydetty.
Myös meidÀn koulusta yksi tyttö oli ollut siellÀ eikÀ enÀÀ palannut. SiitÀ perheestÀ vain Àiti jÀi eloon.
Kauhistuttavinta meille oli se ettÀ me oltiin varattu matka Thaimaahan tuolloin. Onnettomuuden sattuessa oltiin EgyptissÀ. Jo varattu matka vaihdettiin koska lentojen ajateltiin olevan liian pitkÀt pienemmille sisaruksilleni. Silloin tuntui ettÀ oliko johdatusta matkassa, ja tuntuu vielÀkin hurjalta jos olisikin joutunut kohtaamaan tsunamin.
Jos olis olemassa jotain "johdatusta", niin miksi se johdatus ei auttanut nÀitÀ 200000 ihmistÀ vaan just teitÀ? Oletteko jotenkin parempia ihmisiÀ kuin he?
Vai olisko kuitenkin niin ettÀ johdatusta ei ole, ja vanhempanne vaan pÀÀttivÀt vaihtaa kohteen jotta lentomatka on lyhyempi (kuten sanoitkin).
Ruutuun on tulossa ilmaiseksi 26.12. Tsunamiin liittyvÀn dokumentti: Tsunami - paluu paratiisiin. Kannattaa katsoa jos kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla sama ihminen kyseessÀ, johon moni muukin on tÀssÀ ketjussa viitannut. Tuskin noita miehensÀ ja kaksi lastaan menettÀneitÀ suomalaisia tuolla oli kovin runsain mitoin.
Oli niitÀ useampia. JÀrvenpÀÀstÀ tiedÀn kaksi. Sitten on se nainen joka esiintyy tapaninpÀivÀnÀ esitettÀvÀssÀ dokumentissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Koulukaveri perheineen kuoli siellÀ. KyllÀhÀn se koskettaa vielÀ tÀnÀkin pÀivÀnÀ kun ajattelee.. koko elÀmÀ oli heillÀ vielÀ edessÀ, lapset juuri tÀysi-ikÀisyyden kynnyksellÀ ja kaikenlaisia haaveita.
Ja pistÀÀ asioita perspektiiviin. Kun itsestÀ tuntuu ettÀ elÀmÀ potkii pÀÀhÀn, niin muistan, ettÀ se voidaan myös ottaa pois noin vaan naps. Ja kaikki loppu jÀÀ kokematta, se, mitÀ me muut tÀÀllÀ saadaan nyt elÀÀ ja kokea.
Jos asioita haluaa oikeasti pistÀÀ perspektiiviin, tÀssÀ yhteydessÀ pitÀÀ miettiÀ niitÀ paikallisia, jotka menettivÀt KAIKEN tuossa katastrofissa. LÀnsimaiset kermaperseet pÀÀsivÀt helpolla heihin verrattuna.
LÀnsimainen perhe joka kuoli siellÀ, ei menettÀnyt kai
Miten se nÀitÀ kuolleita auttaa ettÀ heillÀ on koti Suomessa ja pankissa rahaa? Kun ihminen kuolee, hÀn menettÀÀ kaiken, olipa köyhÀ kehitysmaalainen tai miljonÀÀri lÀnsimaalainen tai joku siltÀ vÀliltÀ.
Niin? Miksi jankutat itsestÀÀnselvyyttÀ. Iso osa on eri asia kuin jokaikinen suomalainen.