Eikö nuo aura auton kuljettajat osaa katsoa sää tiedotteita.
Täällä satoi 3 cm.lunta tänään ja auraajat tuli illalla auraamaan pihat vaikka huomiseksi luvattiin vesi sadetta ja 4 astetta lämmintä .mikä järki tuossa on.
Kommentit (27)
Sä et taas osaa katsoa omaa kirjoitustasi ja silti arvostelet muita tyhmyydestä.
Ensinnäkin aura-auto sanaan kuuluu väliviiva väliin, koska aura sana loppuu a-kirjaimeen ja seuraava sana alkaa a-kirjaimella. Ja koska se aura-auto on yksi kokonainen auto eikä mistään erillisistä osista koostuva, niin silloin se on yhdyssana.
Ja pisteen jälkeen tulee aina välilyönti ennen uuden lauseen aloittamista.
Myöskin vesisade on yhdyssana, sillä se on yhtenäinen asia, se vesisade. Ei ole mitään vettä tuossa ja tuolla kauempana sadetta.
Lisäksi ihmettelevään kysyvään tyylin kirjoitettuun toteamukseen tulee kysymysmerkki perään.
Vaikka sana aloittaa sivulauseen, jonka edelle tulee siis pilkku.
Myöskään keskelle normaalia lausetta ei pistetä pistettä.
Lause alkaa myös aina isolla alkukirjaimella.
Ole hyvä.
Toki aura-autojen kuljettajat osaavat katsoa säätiedotteita, kuka tahansa osaa. He osaavat myös toimia pomonsa ohjeiden mukaan ja mennä sinne, mihin pomo kulloinkin käskee menemään.
Etkösinä osaatehdä parempiaprovoja. Nämä yhdys sana provot ovattylsiä.
Se on pomon homma. Pomo soittaa ja käskee milloin ja minne.
Ja pomo kertoo myös herkästi, että nyt on lähdettävä, koska jokainen lähtö on rahaa kassaan. Ei ne siellä ilmaiseksi ajele, vaan me veronmaksajat se maksetaan. Eli missään kohtaa tuossa ei ole tyhmyydestä kysymys.
Tai no, jos tilaajalle menee läpi kaikki turhatkin keikat, niin se ostaja kai tyhmä on. Tyhmää on siis vain maksaa lumettoman tien raapimisesta...
Monesti sopimuksiin on kirjattu tietty määrä urakkahintaan kuuluvia ajoja per kuukausi. Jos ajat vähemmän, joudut hyvittämään. Siitä yli menevät on sitten lisätyötä.
Jos jossain kuukaudessa on tullut vähän lunta, kannattaa loppukuusta ajella vaikka aura ylhäällä, jotta saat urakkahintaan kuuluvat ajot tehtyä, etkä joudu hyvittämään.
Aura ylhäällä ajo kuluttaa huomattavasti vähemmän polttoainetta ja on nopeampaa.
Sama koskee lumenajoa. Vaikka aurinko paistaa ja lumi sulaa silmissä, silloin sitä ajatetaan kauheeta rallia, vaikka huomenna kaikki olisi jo sulanut itsestään. Ettei jouduta hyvittämään tai että päästään lisälaskuttamaan. Sulava lumi on helppoa kuormata ja valuu lavalta nätisti, toisin kuin jäässä oleva lumi.
Sanni16kerava
Ennen kaupungin auraus toimi niin, että jos oli vähäluminen talvi, aurattiin silti, koska seuraavan vuoden määrärahat laskettiin aina kulloinkin päättyneen vuoden toteutuneiden kulujen mukaan. Ei siis osattu ennakoida budjetissa mitenkään.
Urakoitsijat eivät itse päätä asiasta vaan työntilaaja, esim kunta.
Vierailija kirjoitti:
Toki aura-autojen kuljettajat osaavat katsoa säätiedotteita, kuka tahansa osaa. He osaavat myös toimia pomonsa ohjeiden mukaan ja mennä sinne, mihin pomo kulloinkin käskee menemään.
Minä olen miettinyt, että tulevat jotain töitä tekemään. koska on työpäivä. Ihan sama onko siinä järkeä vai ei. Pomo käskee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki aura-autojen kuljettajat osaavat katsoa säätiedotteita, kuka tahansa osaa. He osaavat myös toimia pomonsa ohjeiden mukaan ja mennä sinne, mihin pomo kulloinkin käskee menemään.
Minä olen miettinyt, että tulevat jotain töitä tekemään. koska on työpäivä. Ihan sama onko siinä järkeä vai ei. Pomo käskee töihin.
Pomo ei päätä asiasta. Elyltä, kunnalta, jne tulee joko käsky tai siltä pitää kysyä saako lähteä.
Kaikki riippuu millaisen sopimuksen tilaaja on tehnyt palveluntarjoajan kanssa. Siinä voi vaikka olla, että auraus tapahtuu, jos lunta on tullut 3 cm eikä se ota kantaa seuraavan päivän säähän. Asiaa katsotaan päivä kerrallaan.
Jos lumi aurataan pois lumena eikä anneta sen nuoskaantua on mahdollista että katu pysyy tasaisempana.
nuoska möykkyyntyy ja kun se jäätyy on kadut on kuin kynnöspeltoa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kaupungin auraus toimi niin, että jos oli vähäluminen talvi, aurattiin silti, koska seuraavan vuoden määrärahat laskettiin aina kulloinkin päättyneen vuoden toteutuneiden kulujen mukaan. Ei siis osattu ennakoida budjetissa mitenkään.
Nykyään sitten taas ei aurata ollenkaan, vaikka lunta tulisi kolme vuorokautta putkeen. Terveisiä Kajaanista - täällä kilpailutettiin kaupungin auraushommat muutama vuosi sitten, ja jälki on sutta ja sekundaa - etenkään kävelyteitä ei aurata keskustassa ollenkaan, tai sitten aurataan pikku pätkä, ja suurin osa on nilkkaan asti täynnä lunta. Myös kaupungin omien parkkipaikkojen auraus vaikuttaa olevan mahdoton tehtävä, esimerkiksi museoiden ja kirjaston pihoissa on hanget korkeat nietokset päiväkausia, vaikka oletettavasti ne kuuluvat samaan palkanmaksukonserniin kuin ne auraajatkin. Kaupungintalolla sentään vähän edes yritetään, varmaan siksi, että sieltä tulevaa negatiivista palautetta kuunnellaan.
Kilpailua ei ole, ja halvimmalla mennään, joten surkeaa firmaa ei voi vaihtaa parempaan.
Ei ne auraa silloin kun o liukasta. Lumet aurataan mutta ei hiekoteta silloin kun ensin sataa vettä ja sitten tulee pakkasta niin tie jäätyy eikä kukaan auraa. Täällä ei ole hiekotettu kun kerran koko alven aikana.
Eikö nuo ole kaikki ulkoistettu jollekin yritykselle. Joku kuitenkin valittaa kun tiellä on lunta tai vettä, eikä ole hiekoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Sä et taas osaa katsoa omaa kirjoitustasi ja silti arvostelet muita tyhmyydestä.
Ensinnäkin aura-auto sanaan kuuluu väliviiva väliin, koska aura sana loppuu a-kirjaimeen ja seuraava sana alkaa a-kirjaimella. Ja koska se aura-auto on yksi kokonainen auto eikä mistään erillisistä osista koostuva, niin silloin se on yhdyssana.
Ja pisteen jälkeen tulee aina välilyönti ennen uuden lauseen aloittamista.
Myöskin vesisade on yhdyssana, sillä se on yhtenäinen asia, se vesisade. Ei ole mitään vettä tuossa ja tuolla kauempana sadetta.
Lisäksi ihmettelevään kysyvään tyylin kirjoitettuun toteamukseen tulee kysymysmerkki perään.
Vaikka sana aloittaa sivulauseen, jonka edelle tulee siis pilkku.
Myöskään keskelle normaalia lausetta ei pistetä pistettä.
Lause alkaa myös aina isolla alkukirjaimella.
Ole hyvä.
Virkettä tai uutta kappaletta ei aloiteta ja sanalla.
Katsoitko Ap vain Maikkarin säätiedotuksen? Älysitkö edes katsoa sääpalveluista paikkakuntakohtaisia sääennustuksia? Meidän maakunnassa sää vaihtelee hyvinkin paljon eri paikkakunnilla, joten telkkarin ennustuksiin ei voi mitenkään luottaa. Siellä sinun paikkakunnallasi se vesi voi tulla jopa räntänä ja siihen jos sattuu pienikin pakastuminen, se tielle jäänyt auraamaton lumi voi olla pian ajokelvoton kynnöspelto. Jos se lumi aurataan tänään pois, huomenna sillä tiellä on hyvä ajaa tulipa sitten lunta tai vettä.
Rahastusta, kerran raapi pitkään tyhjään asfalttia lopputalvesta kun ei ollut enää mitään aurattavaa.
Ehkä eivät, ihan kuten sinä et näytä osaavan yhdys sanoja eli yhdyssanoja näin oikein kirjoitettuna.