Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä sairaana, äiti hoitamassa sairasta lasta??

26.02.2007 |

Saako äiti lapsen hoitamiseksi olla pois töistä, jos isä on kipeänä kotona omalla sairaslomallaan? Normaalisti siis sekä äiti että isä käyvät töissä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkikaa oman alanne VES. Tottakai moni " huijaa" ja molemmat vanhemmat ovat kotona, jos varsinkin toinen on kipeänä, mutta oikeasti niin ei saisi tehdä eli jos siitä jää jotenkin kiinni, niin ikävä juttu.

Meidän VES ainakin selvästi kertoo, että ainoastaan jos toinen vanhemmista on " hoitamassa" lasta hotona olkoonkin sairas, työssä kotona tms. (esim. yrittäjät, maanviljelijät) niin ei ole palkallinen vapaa toiselle vanhemmista. Myöskään jos toinen vanhemmista on opiskelija, niin toinen ei saa jäädä palkalla hoitamaan lasta ellei opiskelija-vanhempi tuo todistusta, että on ollut pakollinen tentti ko. päivänä jne.

Vierailija
2/7 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kyllä minäkin arvelisin, ettei mikään työehtosopimus hyväksy sitä, että molemmat vanhemmat olisivat kotona yhtäaikaa lapsen ollessa sairaana, oli sitten toinen sairaana tai ei. Toki huijata voi, voihan sitä huijata, että on hoitamassa sairasta lasta, vaikka lapsi ei olisi sairaanakaan.

Eri asia on sitten, että joku työnantaja voi olla niin joustava ja ymmärtäväinen, että päästää terveen vanhemman pahimman hädän kohdatessa kotiin. Tämä varmaan onnistuu vain silloin jos jousto on molemminpuolista, eli myöskään työntekijä ei työnantajan " hädässä" tuijota työaikoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen käsittänyt niin, että jos toinen vanhemmista on kotona, niin toinen ei voi olla palkallisena kotona hoitamassa sairasta lasta. Minulla tuo vaihtoehto ei ole tullut edes mieleenkään. Itse ainakin sairastin flunssan tyttäreni kanssa yhdessä viime viikolla ja mies oli töissä. Palkaton on sitten eri juttu, sille voi jäädä jos toinen on tosiaan niin sairas, ettei kykene lasta kotona hoitamaan.

Vierailija
4/7 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä on ollut ko. tilanne. Mies oksennustaudissa kotona ja minä pois työstä kuumeisen lapsen kanssa. Molemmat saimme palkkaa normaalisti. Meillä vielä se tilanne, että työskentelemme samassa firmassa, joten työnantaja tiesi tilanteen. En oikeasti tosiaan tiedä, miten palkanmaksun pitäisi todellisuudessa mennä, mutta en ole viitsinyt sitä tarkemmin edes kysellä, koska sain palkan.

Vastaavassa tilanteessa äitiysloman aikana, mies ei saanut palkallista vapaata vaikka minä olin sairaalahoidossa 2 vrk, enkä siis pystynyt hoitamaan lasta. Tosin lapsi ei itse silloin ollut kipeä.

Että näin meillä.

Vierailija
5/7 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta myös työpaikan omasta joustavuudesta/päätöksistä.

Meillä oli juuri tilanne, että mies ja kaksi lasta kovassa oksennustaudissa. Mies siis omalla saikulla. Kerroin tilanteen töissä ja sain hoitaa lapsia palkallisena kotona, koska ei mies siinä kunnossa voi hoitaa lapsia. Olen yksityisellä sektorilla ja näissä jutuissa riittää onneksi inhimillisyyttä.

Vierailija
6/7 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä on omalla sairaslomalla niin toki äidillä oikeus jäädä hoitamaan sairasta lasta. Voihan isä olla niin sairas, ettei kykene huolehtimaan kuin itsestään.

Vierailija
7/7 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen ainakin ollut joskus sairaan lapsen kanssa kotona vaikka mies on ollut sairaslomalla. Viisaasti en kylläkään kertonut työpaikalla että mies on kotona, he eivät olisi välttämättä ymmärtäneet kotiinjäämistä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan