Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

xx ELOkuun eloisten alkuviikko, ma-ti xx

26.02.2007 |

Maanantaihuomenta!

Linkki viikonloppuun: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9688691&p=1&tmode=1&smode…

Täytyy alkaa perhettä herättelemään. Mukavaa viikkoa, varsinkin niille, jotka voivat lomailla tämän viikon. Ois ihanaa itsekin olla viikko kotona. Lomaa odotellessa..

Västis ja Taimi 15+3

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän tämä pahoinvointi tästä helpota, itse olen koittanu syödä vähän väliä jotain pientä ja sängyn vierellä ollut jotain syötävää.. mies meillä on saanut kaikki ruuat nykyään tehdä ku itselläni tulee paha olo jos yritän kokkailla..

mutta nyt nukkumaan, hyvää yötä kaikille

t:jos86 rv13

Vierailija
22/38 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Hannele selvisit säikähdyksellä. Tuo mitä sanottiin on varmasti vakiovastaus koska eihän tässä vaiheessa keskenmenolle oikein mitään voidakaan tehdä. Samalla perusteella minulle ei ole ollenkaan neuvola käyntejä ekan neuvolan rv 10 jälkeen ennen kuin rv 24 vasta. Aikas pitkä väli tulee. Toki saan mennä välissä jos huolettaa mutta th sanoi että turha varata neuvola aikaa kun eipä tuossa mitään voi jos kesken on mennäkseen ja koska olen uudelleen synnyttäjä osaan ottaa itse yhteyttä jos tulee jotain ongelmia.

Uimisesta: me on uitu ihan normaalisti ja lämpimässäkin vedessä sillä kahden ekan lapsen kanssa käytiin vauvauinnissa ihan loppuun asti. Minä olen ollut myös raskaana kylpylässä ja kävin kyllä porealtaassakin. Neuvolasta silloin asiaa kysyin ja sanoi th että voi mennä mutta voimakkaita suihkuja ei saisi alapäähän antaa tulla eikä myöskään mahaan. En enää muista syytä mutta olisiko ollut että ilmakupla saattaa päästä jonnekin tonne kohtuun tai verenkiertoon tai jonnekin ja olla vaarallinen ja taas kova paine vatsaan aiheuttaa supistuksia. Kannattaa kysellä asiaa tarkemmin neuvolasta.

Ja sitten omaa napaa sen verran että flunssa jatkuu ja olo on kurja eikä raskaudessakaan edelleenkään mitään uutta.

aliisa ja ylläri rv 15+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nani, minulla on myös nälkä usein ja koko ajan. Joskus jopa olen syönyt ihan kunnon annoksen ruokaa ja on tuntunut, että nälkä lähtee. Puolen tunnin kuluttua alkaa olla nälkä ja jos en syö, niin maha vaan murisee. Joka aterialla on kyllä hyvä syödä ruisleipää tms, jotta se pitäisi nälän tunteen edes vähän kauemmin pois. Kiloja tulee ja ropisee. Vähän kauhistuttaa, miten paljon niitä sitten tulee vielä ihan loppuvaiheessa, kun turvotus varmaan silloin lisääntyy. Koska makeaa ei tee niin paljon mieli kuin tavallista ruokaa tai suolaista esim. leipää, niin yritän sitten olla syömättä makeaa. Kotiin en juuri osta herkkuja ja töissä otan (jos joku tarjoaa) pienen palan vain. Muuta keinoa en ole keksinyt, miten hillitä syömistä.

Västis ja Taimi 15+5

Vierailija
24/38 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas kuulumisia kertomassa pitkästä aikaa. Viikkoja nyt takana 17 ja päiviä yksi. Kaikki on mennyt ihan kivasti, ainoo että tuo iskias vaiva tuntuu olevan jo päivittäinen riesa. Esikoisen nostelut tuntuu ainakin jo tosi kovasti selän puolella.

Viime viikolla tunsin ekoja tosi selviä vauvan potkuja jo ja nyt niitä olenkin melkein päivittäin kuulostellut. Tosin en niitä kyllä läheskään joka päivä vielä tunne, mutta illalla sängyssä ja aamulla herätessä, kun käden laittaa alavatsalle niin saattaa hyvinkin tuntea pieniä potkuja =) Mahakin on kasvanut jo ihan kivasti ja housut alkaa kiristää. Esikon aikaisia mammahousuja sovittelin, mutta pikkuisen löröt ne vielä oli. Esikoisesta aloinkin käyttää mammavaatteita vasta tosi myöhään, kun maha oli niin pitkään piilossa. Nyt ainakin masu on selvästi pompsahtanut aiemmin kuin viimeks.

Ensi viikolla onkin sitten taas neuvola. Jo olen panikoinut, että mitä jos sydänääniä ei kuulu, niinkuin viime kerralla (vasta kun th kuunteli, niin löytyi, lääkäri ei löytänyt). Mutta ihanaa silti kyllä taas päästä neuvolaan !

Hyviä päivänjatkoja kaikille !

lion76 ja masukki 17+1

Vierailija
25/38 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys! Mietin tuota, kun meille neuvolantäti sanoi, että seuraavan kerran voisin mennä rakenneultran jälkeen viikolla 21, ja olen käynytvain sen ekan kerran viikolla9. Edellisessä raskaudessa minulla oli pre-eklampsia, ja turvotus alkoi heti kun tulin uudelleen raskaaksi. Verenpaineet oli ihna hyvät silloin viikolla 9, mutta eihän sitä itse mitenkään tunne, kun ne kohoavat. Sydänmuljahduksia on ollut aika urakalla, enkä jaksa kävellä edes hitaaseen tahtiin kuten ennen vaikka olen kävellyt esikoisen syntymästä joka päivä n tunnin.

Pikkuisen liikkeet ovattuntuneet jo muutaman viikon;taidan olla aerikoisien herkkä kohdun tuntemuksille. Parhaiten tunnen liikkeet kun istun rentona.

Paino vaihtelee huimasti; 1--4kg päivästä riippuen. Pistän sen turvotuksen piikkiin ja koitan olla huolehtimatta turhia. Meillä on aloitteleva, tosi huonosti suomena osaava lääkäri, enkä ole viitsinut mennä sinne tarkastukseen.

Terveisin gekko, muru ja masukki 15+5

Vierailija
26/38 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin minäkin vihdoista viimein tieni tänne elokuisten odottajien joukkoon:) Viime perjantaina tuli 15 raskausviikkoa täyteen ja lauantaina ultran mukaan 16 raskausviikkoa. En nyt ole ihan varma kumman mukaan laskisin, mutta kuulemma viikon 20 paikkeilla se varmistetaan vielä toisella ultralla.

Ihana lukea, että jollain on oikeaa lomaakin. Opiskelijana on pakko tehdä töitä kaikki loma-ajat, mutta tietäähän se hieman lisärahaa. Hyvä vaan, kun juuri ostettiin uusi asuntokin. Viikonloppuna oli muutto ja nyt on kyllä todella väsynyt olo. Ei tällain raskaana jaksa koko päivää olla jalkeilla ja järjestellä tavaroita. Onneksi on niin ihana äiti, joka on auttanut siivoamisessa. Ja mies joka vahtii haukan katseella etten nosta mitään:)

Muuten raskaus on sujunut hyvin. Pahoinvointiakaan ei ole ollut, ja etovaa oloakin kesti vain kolmisen viikkoa joulun aikaan. Viime viikolla olin Tays:issa tutkimuksissa, kun kohdun vierestä löytyi epämääräinen patti. Se osoittautui sitten keltarauhaskystaksi. Ei kuulemma ole mikään vaarallinen, mutta se on niin lähellä kohtua, että käyn kerran kuukaudessa Tays:issa kontrollissa. Kunhan Toukalla vaan on tuolla masussa kaikki hyvin.

maakuli ja Toukka 15+4

27/38 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusille tervetuloa vaan mukaan!

Gekkokolmonen:

Itse odotan kolmatta ja ko sairaus oli toisessa raskaudessa. Itse olen rv 15+3, 9+2 oli eka neuvola ja 10+3 oli lääkäri, 12+2 kävin kans neuvolassa, ens maanantaina menen uudelleen neuvolaan eli sitten 16+2 viikot.

Olen lisäksi rh-, joten muutenki on seurattava tiheämpään. Eli ainaki neljän viikon välein käyn nyt aluksi. Turvotusta on mullaki varsinki jos joutuu olemaan paikoillaan pitkään esim automatkoilla. Verenpaineet oli ed kerralla koholla, mutta eilen kävin ite mittaamassa oli sama ku eka neuvolakerralla, mittarin ostan heti ku saan aikaseksi. Mulla ku on päänsärkyä muutenki niin verenpaineesta en sitten tiedä milloin on noussut ku oireilee juuri päänsäryllä..

Mulla oli suhteellisen paha myrkytys ku vauva leikattiin 32+0, mutta th meinas ettei uusiudu kovin helposti mutta kyllä se taustalla kummittelee eikä aivan vähääkään.

Eli suosittelen että hommaat sen mittarin sinäkin kotiin ettei tartte olla koko ajan huolissaan.

Onko kellään selkäkipuja? Mulla se vain pahenee. Töitä teen tietsikalla ja yritän vartin välein nousta liikkumaan ku tuo häntäluun kohta on aivan kauhea, ylös ei meinaa sitten päästä tuolilta ollenkaan..asentoa on pakko vaihtaa minuutin välein muuten jämähtää...Tuntuu että miten sitä onki jo näin raihnanen ja viikkoja huimat 15 kasassa ja täähän ei tunnetusti tästä helpota ennen ku vauva syntyy...

Västis: anteeksi vaan mutta onneksi en sitten ole ainoa joka tuntee jatkuvaa nälkää :) olen yrittänyt syödä nimenomaan ruisleipää ja kuituisia pastoja että pysyis kauemmin kylläisenä ja pah sanon minä...meillä on kotona herkkuja ku en viitti niitä muilta perheenjäseniltä kieltää ku ovat niin isoja kaikki, mutta onnekseni niistä jää mulle paha maku suuhun niin eipähän tartte niitä sitten syödä :)

Taidanpa taas lähteä vatsalaukun täyttöön, ilmaisee tuossa olemassa olostaan..

Nani76 ja Vilperi 15+3

Vierailija
28/38 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nani76: Minullakin on selkäkipua, mutta kaikista pahiten sattuu oikeaan kankkuun. Välillä on ihan tuskaista, kun ei voi maata, istua tai seistä. Se johtuu kuulemma siitä, että kohtu painaa jotain hermoa, joka heijastaa kivun pakaraan. Onko muilla tällaista ongelmaa?

Puoli tuntia vielä, että pääsen minäkin syömään. Kahden tunnin välein syön, vaikka voisinkin koko ajan jotain napsia suuhuni. Tuntuu, että vaikka mitä söisi, niin ikinä ei ole kylläinen. Täytyy kyllä varoa, ettei liikaa tule raskauskiloja, kun on niitä omastakin takaa jo aivan tarpeeksi.

Eilen oli muuten ensimmäistä kertaa mammahousut jalassa. Mukava tunne, kun ei paina mikään tuohon mahaan):

maakuli

Vierailija
29/38 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhä odotuksessa mukana, mutta olen ollut taustalla useamman viikon ja vieläpä niin, etten ole kuulumisianne lukenut. Olen kärsinyt äärettömästä masennuksesta ja on tuntunut, että kaikki tässä elämässä kaatuu just nyt hartioilleni. Olo alkaa jo piristymään, joten uskon palaavani kirjoittamaan pikapuoliin.

Möykky

Vierailija
30/38 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möykyräinen: Toivottavasti piristyt pian ja jaksat kertoilla kuulumisiasi:)

Paino ei ole täällä vielä oikeastaan noussut. Tai siis painohan mulla alussa putosi sen 2-3kg ja nyt se on tullu takaisin, mutta sen lähtöpainon yli ei olla vielä menty, onneksi. Mulla se paino tuppaa kuitenkin nousemaan viimeistään kun helteet alkaa, koska turvotukselta en voi välttyä:/

KummiG: Ollaan jo mietitty asiaa jonkinverran ja jopa saatu kiivasta keskusteluakin aiheesta, sillä mulla ja miehellä on tällä kertaa aivan eri näkemys kummeista. Mutta onneksi on vielä aikaa, ja ei ole kiirettä tuon päätöksen tekemisessä, joten murehditaan sitä sitten myöhemmin:)

Nimiäkään ei olla vielä mietitty, sillä se saattaa kuitenkin vaihtua lapsen synnyttyä, niin kävi viimeeksikin, sillä ei ollutkaan tyttö yhtään sen näköinen mitä oltiin aluksi hänelle mietitty.

Mä käväsin eilen neuvolassa, sain peruutusajan, koska mua on särkenyt inhottavasti ylävatsaan jo jonkinaikaan. Tultiin neuvolassa lopulta siihen tulokseen, että taitaa olla taas sappikivet mitkä siellä kipuilee. Sydän äänet kuunneltin siinä samalla ja ihanastihan se siellä jumpsutti:) Kohdunkin terkka kokeili, ja sanoi sen olevan jo navan korkeudella :o Terkka sanoi että yleensä kohtu on navan korkeudella rv20 eteenpäin. Tää mun maha on jotenkin niin hassunmuotonen, ku tuntuu et kasvaa jotenkin ihmeen korkeella, ihan erilailla kuin esikosta. Silloin vatsa lähti suoraan bikinirajan yläpuolelta, mut tää on jotenkin paaaljon korkeammalla. Mut ihan kiva näin, niin menee nuo matalalantio farkutkin tosi hyvin jalkaan vielä:) Täällä oli myös liikkeissä parin pvän tauko, mutta nyt on tuntunut taas tosi selkeästi. Tais olla niin kiirustakin tuossa vkonlopun aikana, ettei pahemmin kerennyt omaan napaa niin keskittyäkkään.

Nyt taidan kuitenkin mennä pötköttelee, tuntuu jalat olevan ihan muussina, kun ulkoiltiin tytön kanssa koko aamupvä puistossa. Ihanaa kun taas ilmat tuonkin sallii:)

Falz & Veijari 17+4

Vierailija
31/38 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen uudelleensynnyttäjä, eikä ekassa raskaudessa ollut mitään ongelmia, ja neuvolakäyntejä on ainakin tähän asti ollut 4-5 viikon välein myös toisessa raskaudessa. Olen vantaalainen.

Juu, niin itsekin ajattelin siitä Kättärin " standardivastauksesta" , mutta taas siellä päivystysosastolla ottivat kuitenkin avosylin vastaan. Ei kai kukaan halua elää tuollaisessa epätietoisuudessa kolmea viikkoa, varsinkin, kun en ole vielä tuntenut vauvan liikkeitä (ainakaan niin selviä)! Olin jo menossa yksityispoliklinikalle, mutta siellä ei ei sunnuntaina päivystyksessä olisi ollut ultraa käytettävissä. Hekin käskivät käydä Kättärillä kääntymässä.

Minullakin on painoa tullut muutama kilo. Tästä se taas lähtee, I' m afraid! Viime kerralla tuli 18 kg kaiken kaikkiaan.

Vierailija
32/38 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möykyräinen, noi hormoonit laittaa joskus ikävästi allepäin, mutta toivotaan että tästä ponnistat nyt vaan ylöspäin. Voimia. Niin paljon kuin yleisesti puhutaankin siitä, kuinka odotusaika on sitä elämän ihaninta aikaa... ja niinhän se osittain onkin, mutta on se tolle keholle aikamoinen rääkki monella tapaa.

Tulin just neuvolasta. Kuunneltiin taas sydänäänet ja mies hymyili vieressä suupielet korviin asti vedettyinä (odottaa lasta kuin kuuta nousevaa) =D .Seuraava ultra sovittiin rv 20 eli 26.3. Tuskin maltetaan odottaa, että päästään näkemään kuinka se masuvauva on kasvanut.

MamaAfrica 16+1

Vierailija
33/38 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on edelleen pahoinvointia ja pönttöä pitää halailla päivittäin. Alkaa tuntua aika tuskalliselta jo. Mihinkään ei kykene. Ja alkaa jo oikeasti masentaa tämä. En ihan tälläistä kuvitellut kun raskaudesta haaveilin =(. Tuntuu jopa että tämä vaan pahentuisi kokoajan!Lueskelen kateellisena teidän energistä menoa ja parempaa oloa. Ostin niitä raskausinkiväärejä jos niistä olis jotai apua tähän oloon.

Maantaina on toinen neuvola. Josko siellä sitten selviäisi saako tähän jotai tehokkaampaa apua. Vaikuttakohan tämä miten haitallisesti vauvaan? Painoa ei ole tullut yhtään, ettei olisi jopa laskenut. Kohtu kumminkin kasvaa. Pelottaa miten haitallista tämä sitten lopulta onkaan =(.

Masentunein terveisin

S.M.L. rv 15 +2

Ps. Parempia voiteneja teille

Vierailija
34/38 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

S.M.L., kuulostaa tutulta toi sun pahoinvointis... sitä oli munkin elämä vielä viimeviikolle. Paino laski pari kiloa, mutta nyt kun on jo vähän pysynyt sisässäkin, niin takaisin olen noi kilot kuronut. Neuvolassa sanotaan, että vauva pitää huolen itsesään ja omasta kasvustaan, eli se olet sä joka jää ilman ravintoa ja siks tuntuu tosi heikolta ja voimattomalta. Ihmelääkkeitä kun ei raskauspahoinvointiin ole vielä keksitty. Saatko kuitenkin jotain pysymään sisällä päivittäin? Mulle neuvottiin, että jos 2 päivää menee ilman että mikään pysyy sisällä, niin sit on aika mennä TYKSiin tiputukseen. Toivoas älä menetä ja elä vain päivä kerallaan, kyllä sunkin eteen tulee vielä se päivä kun ruoka menee alas ilman mahakramppeja. Pidäthän huolen, että juot mahd.paljon, vaikka ruoka ei kovin maittaisikaan.

Voimia päivittäiseen kamppailuun

MamaAfrica 16+1

Vierailija
35/38 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Enpä ole pariin viikkoon kirjoitellut enkä oikein lueskellutkaan keskusteluja. Yritän taas aktivoitua. :)

Myötätuntoa pahoinvoiville, samassa veneessä ollaan! Mulla oli viime viikolla neuvola ja paino oli tippunut 5 kiloa. Sanoivat, että painoa lähtee liian kovassa tahdissa, kahden viikon päästä uusi tsekkaus ja jos tilanne sama, joudun vuodelepoon.... Verenpainekin oli 92/52, ettei siinäkään paljon kehumista ollut...

Lohdullista oli kuitenkin se, että lapsella ei ole mitään hätää, vaikka äidillä olisikin pahoinvointia. Lapsi ottaa oman ravintonsa ensin ja me äidit jäämme ilman. Ja onneksi se menee näin! :)

Hieman raivostutti viime viikolla odottavan työkaverini kommentti pahoinvointiin liittyen. Hänen mukaansa pahoinvointi on vain tahdonvoimasta kiinni, että hän päätti olla oksentamatta, koska ei pidä siitä. Joopa, valintakysymyshän tämä pahoinvointi on. Argh!

Mahakipuja mulla on ollut edelleen, arvalivat syyksi sen, että vatsalihkaset ovat liian tiukassa kunnossa. Eipä tullut mieleenkään, kun olen joogannut ja käynyt pilateksessa muutaman vuoden ajan, että sillä voisi olla tällaisia haittavaikutuksia. Mutta kohtu ei kuulemma mahdu kasvamaan, vaan se joutuu raivaamaan vatsalihkasia tieltään. Kaikkea uutta sitä oppii... Noh, nyt ei ole voinut pahoinvoinnin takia liikkua lainkaan, joten eiköhän ne lihakset pian löpsähdä.

Huomasin, että olitte keskustelleet 4D-ultrasta, samoin nimistä. Meilä nimet on jo mietitty. jos lapsi ei ole yhtään valitsemamme nimen " näköinen/oloinen" , joudutaan tietysti miettimään uudelleen. 4D-ultran varasin viikolle 21, silloin pitäisi sukupuolen jo varmasti näkyä, sanottiin ajanvarauksesta.

Voikaa hyvin,

mä yritän pysyä keskusteluissa kärryillä!

t. Johku rv 14 + 5

Vierailija
36/38 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ehkä arvaakkaan miten paljon sun kirjoitus lohduttaa mua! Ehkä paras asia kokopäivässä! Monessakin mielessä. Se että tämä saattaisi helpottaa. Ja ennekaikkea siinä ettei vauvalla pitäisi olla hätää. Mulla on kyllä vararavintoa millä mä selviän! Yleensä illalla syöty ruoka pysyy sisällä. Siis lämmin ruoka. Ja ilta pala. Aamuisin toisinaan saattaa ehtiä aamupala sulaa ja sitten vasta " välipala" tulee ulos. Mutta annokset on pieniä. Ja yleisesti ottaen aamulla syöty tulee ulos. Vettä juon joka välissä, ettei elimistö pääse kuivumaan.

Tuntuu että hormoonitkin pahentaa tätä ongelmaa kun tunteet kulkee vuoristorataa. Ja tosiaan kun ei oikein ole voimia mihinkään. Mutta kiitokset sinulle, MamaAfrica. Kirjoituksesi antaa kovasti toivoa. KIva että sulla on helpottanu olo jo!

Mukavaa talvilomaa kaikille =)

S.M.L. 15 + 2

Vierailija
37/38 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia sulle! Sulla on raivostuttava työkaveri! Ihan ku tähän vois ite vaikuttaa! Mulla ainakaan oo mitään tehtävissä kun oksennus tulee! Siks ämpäri kulkeeki mukana kotonakin! Mies ehdotti että ostetaan mulle marimekko ämpäri ni ilkeis kuletella kaupassakin sitä =). Todella kurjaa tuo. Saas nähdä mitä mulle sanotaan neuvolassa. Paino on kyllä mullaki pudonnut ainakin pari kiloa. Ja se on nyt aika varmaa siis että vauvaan tämä ei vaikuta. Mikä on tärkeintä.

Vointeja sinne! Kyllä se tästä viimeistään puolen vuoden päästä!

Vierailija
38/38 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla että näistäkin höpinöistä on ollut hyötyä S.M.L.

Toi työkaverien suhtautuminen asiaan on aikas ristiriitaista. On niitä työkavereita, jotka ymmärtää ja niitä jotka ei vain tajua. Yks mun työkavereista sanoi, et voi aikanaan 4 kk tosi pahoin ja kävi silti töissä. Miten se on voinu olla mahdollista, kun ainakin iteltä meinas pienenkin touhuamisen jälkeen lähteä taju kun olin oksentanut 2kk putkeen. Mut harmittaa vähän itteäkin, kun työkaverit joutuu munkin hommista huolehtimaan.

Nimet on muuten meiän pienelle mietitty valmiiks, oli kyseessä sitten tyttö tai poika.... toivotaan että sopivat yksi yhteen vauvan kanssa. Jos ei, niin asia pitää varmaankin harkita uudestaan. Meillä on nimet otettu osittain suvun nimistä suoraan tai hieman muunneltu. Isän suku kun on Afrikasta, niin pitää harkita nimien istuvuutta sekä suomalaiseen että afrikkalaiseen suuhun. Hassua olis antaa nimi, mitä puolet sukulaisista ei osais ollenkaan lausua =)