Np-ultra, ja turvotus 2,1
kätilö kyllä sanoi että normaali riski yms. ja kaikki hyvin... mutta kotona mulle tuli mieleen että eikös se raja ollut joskus 2,0?? Onko se muuttunut??? Mun huoli vain kasvaa ja kasvaa, vaikka pitäisi sitä ammattilaista uskoa!! Niin ja toisen lapsen turvotus oli silloin aikanaan 1,0.
Kommentit (6)
en ole mikään alan ammattilainen, mutta ymmärtääkseni raskausviikoillakin on merkitystä, mikä se turvotuksen raja on. Näin ainakin kätilö sanoi mulle viime keväänä np-ultrassa. Lisäksi muistelen hänen sanoneen, että mun silloisilla raskausviikoilla (12+6) vielä 3,0 turvotustakin olisi normaalia, mutta tästä en nyt voi mennä takuuseen, kun tuosta tosiaan on jo aikaa..
Mutta yritä olla murehtimatta ja luota tosiaan siihen, mitä kätilö sulle sanoi. Onnellista odotusta!
Meillä oli aikanaan viikoilla 12 + pojalla tosi voimakas niskaturvotus eli 5 mm. Lapsivesitutkimuksessa käytiin sitten ja kaikki oli kunnossa ja nyt kotona touhuaa reilu viisi vuotias vesseli. Voimakaskaan turvotus ei siis välttämättä merkitse mitään. Itse koin aikana, että kätilö hoiti tosi huonosti tilanteemme, sillä antoi ymmärtää että nyt on varmasti jotain vialla. Esikoista odottaessamme emme edes osanneet kuvitella, että jotain voisi olla vialla. Oltiin vain menossa kurkkaamaan tulevaa vauvaa. Ilmeisesti n. 90 % turvotusseulasta kiinni jääneitä on vääriä hälytyksiä.
Muistelisin, että meilläpäin raja-arvo on 2,6 mm. Ja sikiöhän on vielä tuolloin niin pieni, että luulisi että mittaaminen on varsin vaikeaa ja mitta helposti heittää millinosia suuntaan tai toiseen.
Luulisin siis että tuon peusteella ei ole aihetta huoleen.
Jo-an
Kyllä hieman helpottaa nuo vastaukset! Mulla on siis viikkoja 13 ja sikiön koko oli 73mm. Ja kyllä se kätilö oli mukava ja ammattitaitoisen oloinen... Nyt vain yritän unohtaa tuon ja keskittyä masun kasvatukseen (eipä ole ollut ongelma ;) )
Mulla oli np-ultrassa nt-turvotus 2.2mm.Otettiin lapsivesinäyte joka kylläkin viljelyssä epäonnistui,mutta multa otettiin napaverinäyte ja vauvalla on kromosomit ok.Eli ei tarvi olla huolissaan.
anna_liisa 24+2
Nyt se tosiaan on jotenkin sikiön koosta kiinni. Joten kyllä se kätilö varmaan on osannut ihan oikein laskea, ettei ole riskirajan yli tuo mitta. Muistaakseni esikoisesta oli turvotus 1,8 mm rv 13.
jotenkin sikiön koosta, meillä oli muistaakseni kanssa joku ihan hillitön 2,5 tai jotakin, mutta se katsotaan sitten suhteessa sikiön kokoon ja olikin ihan ok. En muista noista täsmälleen, mutta terve 1-vuotias pojan jytkylä kuitenkin löytyy.
Sinuna en todellakaan huolehtisi! Kuten kätilö oli sanonut kaikki on hyvin!
Onnellista odotusta!