Puistoetiketti: milloin ja miten aloitan?
Missä iässä olette alkaneet viedä lasta lähipuistoon leikkimään? Miten se homma toimii, oon aivan pihalla et onko joissain puistoissa " puistotätejä" vai mitä ihmettä. Sinnekkö sitten mennään aamuysiltä, kökin jossain penkinlaidalla lounaaseen ja sit himaan vai h-äh?
Kommentit (7)
Eiköhän mekin puistokaverimme sitten löydetä, täytyy vaan nyt ruveta lähtemään ulos asti.
Olipas järkytys kyllä kun tuli oikeita vastauksia, vaikka kysymys onkin vähän hölmö. Kiitos!
-ap
Siis ymmärrän kyllä että raitis ilma on ok mutta ei kai pihalla tarvi olla tuntitolkulla saadakseen " kiintiön" täyteen?
Meillä lapset päättää mennäänkö pihalle vai tehdäänkö jtn sisällä. Mutta MIKSI ON PAKKO ULKOILLA AINA jos sää sallii?? Teenkö nyt hirvittävän rikoksen jos me ei ulkoilla joka päivä???
Sanon tämän mitenkään moittimatta niitä jotka viettävät paljon aikaansa pihalla. Kunhan kysyin..
Harjoitteli silloin kävelyä ja ollessaan 10kk osasi kävellä.
Menimme aamupäivällä puistoon tai iltapäivällä riippuen siitä miten olimme kaverina kanssa tapaamisen sopineet.
Lapsi aloitti hoidossa ollessaan 1v, joten hoitaja on hoitanut ' puistottelun' sen jälkeen. Viikonloppusin käydään, jos ei ole ohjelmassa mitään muuta.
Puistossa olen joko jutellut kaverini kanssa ja valvonut lapsen puuhia tai sitten leikkinyt mukana tai keinuttanut tms.
Jos seisoskelet kädet taskuissa, niin aika tulee toooosi pitkäksi. Meidän lasta ei meinaa saada millään puistosta kotiin, kun on tottunut olemaan siellä jokainen aamupäivä pari tuntia hoitajan kanssa. Mutta hyväähän tuo ulkoilu vaan tekee itse kullekin ;)
Sitten istut esim hiekkalaatikon reunalla tai keinutat vauvakeinussa lastasi. Voit vaihtaa muutaman sanan muiden äitien kanssa. Voit katsella lasten touhuja. Tutustut paikkaan ja otat selvää, että minkä ikäisestä voi jättää lapsen puistotädille. Eivätkös monet puistotädit toimi lähinnä kesäisin? Talvella on kerhotoimintaa ja äideille yhteistä oleilua. Suurin osa kerhotoiminnasta on alkaen 3v lapsille, mutta osan kerhoista saa aloittaa esim 2v. Äideille yhteisessä oleilussa on sitten ihan muutaman kuukaudenkin ikäisiä vauvoja. Sinne mennään heti, kun kaivataan aikuista/vertaista seuraa.
Vierailija:
Eiköhän mekin puistokaverimme sitten löydetä, täytyy vaan nyt ruveta lähtemään ulos asti.Olipas järkytys kyllä kun tuli oikeita vastauksia, vaikka kysymys onkin vähän hölmö. Kiitos!
-ap
Onko leikkipuistoissa oma etiketti?
Että nyt voit jutella tuon äidin kanssa, ja ahaa, tuo porukka menee liukumäkeen, me kanssa! Ja sit jutellaan.
Voi että!
Me mennään puistoon ja leikitään lapsen kanssa ja jos joku juttelee meille niin kiva, jutellaan tottakai takas.
Mutta en mä kyllä mieti mitään etikettejä sinne mennessä.
Syötte aamiaisen ja omaan tahtiin lähdette puistoon. Muistatte pukea puistovaatteet päälle, jotta lapsi voi puistossa ryömiä/kontata/kävellä/hyppiä ja pomppia ihan rauhassa pelkäämättä vaatteiden likaantumista.
Puistossa pidät lapsellesi seuraa ja samalla tarkkailet ympäristöäsi. Ketkä ovat tulleet yksinään samalla aikataululla puistoon kuin te? Jos joku äiti on yksikseen lapsensa kanssa esim. hiekkalaatikolla, niin suunnatkaa tekin ensin sinne. Aloita jutustelu rohkeasti. Moikkaa vaikka ensin lasta, joka on hiekkalaatikolla. Aisti tilannetta. Älä ole liian tyrkky, tunkeileva.
Kun muutaman viikon käytte säännöllisesti samassa puistossa, niin etteköhän ole ainakin yhdet puistokaverit saaneet.
Itse olen näin uusissa paikoissa toiminut, jos minulla ei ole puistossa ennestään kavereita ollut. Ihan kivasti on mennyt.
Muista, ettei heti kannata alkaa kahville pyytelemään vaan ole tyytyväinen puistoystävyydestänne. Pitkällä ajalla sitten huomaat kuinka hyvin teillä puistokavereiden kanssa synkkaa.
Tsemppiä puistoiluun ;)