"Ei tarvitse tuoda mitään (lahjaa)" - uskoako vai ei?
Jos sinut kutsuttaisiin jonnekin joulunviettoon, ja kutsuja sanoisi, että ei tarvitse tuoda lahjoja tai muutakaan tuomisia, niin teetkö kuten sanotaan, eli et vie mitään, vai vietkö kuitenkin kohteliaisuudesta jotain tuomisia mukanasi?
Kommentit (22)
En. Jos isäntä/emäntä suutahtaa kehoitan enskerralla avaamaan suunsa. Jos ei puheisiin voi luottaa niin ei mihinkään
Tuttu aina sanoo ettehän mulle i mitään olis tarvinnut tuoda ja samassa on kädet ojossa jo ottamassa lahjaa vastaan.
Veisin jotain hyvää syötävää tai juotavaa, esim. käsintehtyjä suklaakonvehteja (jos rahatilanne sallii), mutta en varsinaista lahjaa.
Minä sanon noin, koska en halua turhaa krääsää enkä suklaata/makeisia. Yleensä ihmiset kuitenkin tuovat jotain makeaa, sitten yritän syöttää ne heille. Kukkakimppu on mielestäni kiva, mutta kaikki eivät siitäkään piittaa.
Mutta kyllä ihan tarkoita sitä, kun sanon ettei tarvitse tuoda mitään, enkä ymmärrä miksei sitä voi totella.
Tuo tarkoittaa juurikin sitä, että se lahja tuodaan.
siantuntia
Ei se ole kohteliaisuutta vaan vallankäyttöä, kun ei toimi niin kuin sanotaan vaan itsepäisesti tunkee jotain. Jos tuntee ihmisen ja tietää varmasti, että kyllä hän kuitenkin jotain toivoo, niin viedään jotain pientä, vaikka kahvipaketti.
Veisin lahjakorin: glögiä, pipareita, juustoa, kahvia, suklaata ja jouluisia servettejä. Jos nämä ei kelpaa, hän voi vaikka nakata roskiin joulun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Veisin lahjakorin: glögiä, pipareita, juustoa, kahvia, suklaata ja jouluisia servettejä. Jos nämä ei kelpaa, hän voi vaikka nakata roskiin joulun jälkeen.
Siis: jouluna viedään aina tuomisia kyläpaikkaan!
Pitäisi tietää mitä se toinen oikeasti haluaa, ettei tuo väärää tai sitä sun tätä. Väärä lahja on ikävä riesa. Osa ei sano silti mitä voisi hankkia. Moni ei ehdi tekemään käsin muiden huolien vuoksi ja jos ei tiloja missä tehdä.
Vien jotain syömistä. Vieköön eteenpäin jollekin muulle jos ei itselle maistu.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon noin, koska en halua turhaa krääsää enkä suklaata/makeisia. Yleensä ihmiset kuitenkin tuovat jotain makeaa, sitten yritän syöttää ne heille. Kukkakimppu on mielestäni kiva, mutta kaikki eivät siitäkään piittaa.
Mutta kyllä ihan tarkoita sitä, kun sanon ettei tarvitse tuoda mitään, enkä ymmärrä miksei sitä voi totella.
Ikiaikainen perinne on tuoda isäntäväelle tuliaisia, jos tullaan syömään ja juomaan!
Veisin jonkun joulutervehdyksen kuitenkin. Tilanteesta riippuen joulukukka, viinipullo, suklaata, herkkukori tms. Näitä ei mielletä varsinaisesti lahjoiksi.
Harvemmin sitä saa kutsua jouluaterialle ihan tuntemattomaan perheeseen.
Kun siskoni sanoo, että ei tuomisia, niin se on että ei tuomisia. Jos jotain vie, niin saa aika napakasti kuulla, että erikseen pyysin, että ei mitään.
Jos taas joku serkku, naapuri tms. sanoisi noin, niin veisin jonkun kukka-asetelman tms. Ei viiniä, alkoholi ei kuulu kaikkien jouluun.
Kun meille tuodaan joulutuomisia, niin ne päätyvät kutakuinkin samantien roskiin. Jos olen sanonut, että ei lahjoja, kukkia, kahvia, viiniä, korttia jne., niin tarkoitan sitä ja se lahjan tuoja käyttää valtaansa jättäessään sanomiseni huomioonottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sanon noin, ja tarkoitan. En kuitenkaan pidä tuota käskynä, vaan nimenomaan, ei tarvitse. Ei tarvitse, ja se on ok, mutta en pahastu tuliaisestakaan. Jos haluat, että sinua "totellaan", niin sano suoremmin.
Jos tuntee ihmisen, niin sen mukaan voisi miettiä miten toimii. Ja jos päätyy viemään jotain, niin miettii mistä se henkilö oikeasti pitäisi.
Ihan esimerkkinä, mulle tuodaan usein suklaata. En ole edes syönyt suklaata yli kahteenkymmeneen vuoteen. Laitan ne suklaat sitten tarjolle, mutta koska mulla on jo tarjoilut valmiina, niin ei niitä kaikkia suklaita vieraat syö.
Itse tykkäisin esim kahvipaketista. Tai kirousta lautasliinoista. Mutta koska en tietenkään voi sanoa, sitä saa tuoda ja tätä ei, niin parempi sanoa ettei tarvitse tuoda mitään. Inhottavaa heittää roskiin tuliaisia.
Ihmetyttää kyllä se, ettei nämä tyypit mieti mitä tuovat. Kyllä heidän luulisi osaavan tuoda jotain vähän osuvampaa, jos jotain tuovat. Mutta ei.
Minkälaisten ihmisten luona kyläilette, jos ei voi luottaa, että he tarkoittavat sanomisiaan? Minä sanon usein, että ei tarvitse tuoda mitään, joka tarkoittaa, ettei tarvitse tuoda mitään, mutta jos henkilöllä itselleen on tärkeää tuoda jotain, niin en loukkaannu tuomisista. Voin myös sanoa, että toivon, ettei tuoda mitään, joka tarkoittaa, että toivon, että tullaan tyhjin käsin. Jos sieltä tulee suklarasia tms, niin saa sen syötettyä vieraille tai vietyä vaikka anopille.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntee ihmisen, niin sen mukaan voisi miettiä miten toimii. Ja jos päätyy viemään jotain, niin miettii mistä se henkilö oikeasti pitäisi.
Ihan esimerkkinä, mulle tuodaan usein suklaata. En ole edes syönyt suklaata yli kahteenkymmeneen vuoteen. Laitan ne suklaat sitten tarjolle, mutta koska mulla on jo tarjoilut valmiina, niin ei niitä kaikkia suklaita vieraat syö.
Itse tykkäisin esim kahvipaketista. Tai kirousta lautasliinoista. Mutta koska en tietenkään voi sanoa, sitä saa tuoda ja tätä ei, niin parempi sanoa ettei tarvitse tuoda mitään. Inhottavaa heittää roskiin tuliaisia.
Ihmetyttää kyllä se, ettei nämä tyypit mieti mitä tuovat. Kyllä heidän luulisi osaavan tuoda jotain vähän osuvampaa, jos jotain tuovat. Mutta ei.
Siis miksi ei voi sanoa mitä toivoo? :D Mä ainakin sanon että kahvipaketti olisi kiva, tai vaikka jotkut leivokset tms. Jos siis toinen kysyy mitä voisi tuoda. Säästyy turhilta tuomisilta. Ihan turha sunkin on syyttää etteivät mieti mitä tuovat kun et itse uskalla sanoa mitä toivot.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu aina sanoo ettehän mulle i mitään olis tarvinnut tuoda ja samassa on kädet ojossa jo ottamassa lahjaa vastaan.
Onko teillä sosiaaliset taidot ihan hukassa?
Tottakai ne tuomiset otetaan kohteliaasti kiittäen "kädet ojossa" vastaan jos joku jotain tuo.
Pakko tuoda ainakin 6