Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu on rakkauden ja rauhan juhla, mutta onko se sitä myös eläinten näkökulmasta, mitä mieltä olet?

Vierailija
21.12.2024 |

Kinkkua syödään joka joulu noin 67 miljoonaa kiloa. Yksilöiksi muutettuina joulun ruokapöytiä varten siis kuolee noin 75 000 sikaa. Kun vielä muistamme, että sika on yhtä älykäs eläin kuin koira, voi vain ajatella, mikä haloo nousisi, jos jokavuotisen traditiomme edellyttäisi samansuuruisen koiramäärän joukkoteurastusta (toki ihmisten katseilta piilossa). Arvatenkin sitä pidettäisiin äärimmäisenä eläimellisenä barbarismina. 

Ei ole kuitenkaan realistista olettaa, että kaikki ihmiset haluaisivat tässä ja nyt ryhtyä vegaaneiksi tai edes kasvissyöjiksi, monien elimistö kun ei sitä vielä sulattaisi, mielestä puhumattakaan, mutta jokainen voi silti (halutessaan) tehdä pieniä arjen ja juhlan valintoja, korjausliikkeitä, jotka huomioisivat paremmin eläinoikeuksia. Ostanko riistaa vai tehotuotettua lihaa? Ostanko leivän päälle aina myös leikkelettä vai riittäisikö pelkkä juusto, kokeilisinko toisinaan korvata leivonnassa kananmunan, ostaisinko jouluna suuren kinkun sijasta vain pienen kinkun, kalalajitelman sijasta vain yhtä kalaa. 

Sikojen lisäksi joulu riistää hengen myös kalkkunoilta, hanhilta, lohilta, silleiltä sekä lukuisilta muilta eläimiltä, joita syömällä me juhlistamme rauhanjuhlaamme. Joulun päälukuun voi laskea mukaan myös osan kanoista ja naudoista, sillä käytetäänhän jouluruokiin ja -leivonnaisiin runsaasti myös munia, voita ja kermaa, siis eläinten syntymättömiä poikasia sekä eläinten poikasille tarkoitettua äidinmaitoa. 

Myönnettäköön, että eihän jouluruoka ole aivan yhtä maittavaa ilman kunnon voita, kermaa, munaa, jne, mutta onko omien aistiemme äärimmäinen tyydyttäminen todellakin arvokkaampaa kuin elollisen elämän vaaliminen? Kuinka moni on edes koskaan kokeillut tähtitorttujen tai laatikoiden valmistamista ilman kananmunaa? 

Entä miten ylipäätänsä jouluun, tähän rakkauden ja rauhan juhlaan sopii eläinten joukkoteurastus- ja hyväksikäyttö? Kunnioittaako se joulun henkeä? Jokaisen olisikin hyvä miettiä, mitä me oikeastaan jouluna juhlistamme ja miten me sen teemme. 

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eläimet saa olla petoeläimiä ja syödä toisiaan mutta me ihmiset ei saada?  Minä ainakin olen petoeläin.

Vierailija
42/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä kirjoitus! Jokainen koiranomistaja voisi edes hetken miettiä, miltä siitä omasta lemmikistä tuntuisi elää samanlainen "elämä" kuin mitä sika joutuu elämään. Älykkyystasoltaan sika saattaa olla jopa fiksumpi kuin koira, ja samalla tavalla tunteva eläin se on joka tapauksessa. Vegaanina menty jo useampi joulu, enkä tosiaankaan koe jääväni mitään vaille, vaan ihania herkkuja mun joulupöytäni notkuu tänäkin vuonna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirvittävä ristiriita jonka kanssa pähkäilen vähän väliä. Ymmärrän eläimet tuntevina ajattelevina yksilöinä ja tietoisesti olen ajattelematta teurastusta, mutta ...se ruoka. Päätyväthän ne luonnossakin jonkun ruoaksi, miksi ihmisen ruokana se eläin olisi kyseenalaisempaa? Liha on hyvää ja siitä saa mm rautaa joka on elintärkeää. Liha on puhtaampaa kuin pitkälle prosessoitu lihankaltainen kasviskorvike. Vaikea ratkaista.

Päätyy tai ei päädy. Kyllähän moni luonnoneläin kuolee myös vanhuuteen. Mutta olennaisinta on ero elämänlaadussa. Tuotantoeläinten elämä tuotantolaitoksissa on epäinhimillistä, ei-lajin mukaista elämää, sen sijaan luonnossa eläimet saavat elää lajinsa mukaisesti, vaeltaa vapaana, hoitaa poikasiaan, lisääntyä kun luonto niin ohjaa tekemään,

Se vaan imeytyy huonommin ja on pelkkää lisäainetta täynnä.

Vierailija
44/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella hyvä kirjoitus! Jokainen koiranomistaja voisi edes hetken miettiä, miltä siitä omasta lemmikistä tuntuisi elää samanlainen "elämä" kuin mitä sika joutuu elämään. Älykkyystasoltaan sika saattaa olla jopa fiksumpi kuin koira, ja samalla tavalla tunteva eläin se on joka tapauksessa. Vegaanina menty jo useampi joulu, enkä tosiaankaan koe jääväni mitään vaille, vaan ihania herkkuja mun joulupöytäni notkuu tänäkin vuonna. 

Kerro mitä syöt jouluna! Ideoita vailla.

Vierailija
45/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin kirjoitettu, ilman paatoksellisuutta ja asiallisesti. Näinhän asia on. Itse tuskin koskaan alan kasvissyöjäksi, enkä ainakaan vegaaniksi, mutta yritän omilla valinnoillani edes hitusen olla eettisempi. Pyrin ostamaan luomulihaa tai serkulta (metsästäjä) hirvenlihaa. Ainakin eläimet ovat saaneet elää luonnonmukaisemmin ennen kuolemaansa.

Hyviä näkemyksiä ja kiitos, juuri tähän pyrin aloituksellani. Nostamaan esille näkökulman eettisemmistä valinnoista, valitseepa lihansyönnin, kasvissyönnin tai vegaaniuden. Jokainen voi vaikuttaa omilla teoillaan, eikä mikään teko, vaikka kuinka pienikin, ole turha. 

Vierailija
46/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi eläimet saa olla petoeläimiä ja syödä toisiaan mutta me ihmiset ei saada?  Minä ainakin olen petoeläin.

Eihän kaikki eläimet ole petoja kuten ei ihmisetkään.

Vierailija
47/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Petoeläin ei voi valita, ihminen taas voi, siinä varmastikin se suurin ero. Jos ihminen haluaa kuitenkin olla petoeläin, niin on kai sekin hyväksyttävä. 

Vierailija
48/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahtoisitko syödä myös toisia ihmisiä? 

Vierailija
49/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä samoin, vaikka myönnänkin että ensimmäinen joulu ilman kinkkua ja kalaa oli vaikea. Nyttemmin olen tottunut ja koen, että herkkuruokia on tarjolla ylenpalttisesti vegaaniuudestani huolimatta. 

Vierailija
50/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsässä susi tappaa jäniksen ja kuolema kestää minuutteja toisin kuin sian teirastus. 

Ei välttämättä kestä, koira eläimet ottavat kiinni ja ravistelevat, epäilen että ketulla menee kauemmin päästää se jänis kärsimyksistä kuin sudella. Mutta ajattelen kyllä eläimiä jouluna, koiralle ostan kanaa kun kinkku on liian suolaista, poikani kissoille myös jotain hyvää, leluja tietenkin saavat myös 

Vierailija
51/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin melko asiapitoisena pysyttelevä ketju vegaaniuudesta ja jouluruoista, ehkä se on sitä joulun taikaa :) 

Vierailija
52/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tahtoisitko syödä myös toisia ihmisiä? 

Syökö eläimet lajikumppaneitaan?  No ei ainakaan yleensä.  En minäkään.

Vierailija
53/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika perinteisiä jouluruokia. Aattoaamuna kauramaitoon keitetty riisipuuro luumukiisselin kanssa. Lanttu-, porkkana- ja perunalaatikkoa löytyy ihan valmiinakin nykyään vegaanisina, tosin usein olen tehnyt itse. Seitania (Santun seitan on suosikkini), nykyään on Muu Roast Biif aika hyvä leikkele, jota pitää olla myös joulupöydässä. Joululimppua, levitteitä kuten erilaisia hummuksia, baba ganoushia, tapenadea. Suolakurkkua, varrellisia kapriksia, rosollia, herneitä. Hyvää olutta ruuan kanssa. Jälkkäriksi vegaaninen puolukkamousse Biscoff-kastikkeella. Kahvin kanssa soijarouhepasteijoita (sekaaniystävätkin rakastavat niitä), torttuja, pipareita, maustekakkua. Vihreitä kuulia ja Kouvolan lakua, Pandan sydänmarmeladeja. Ja mitä nyt sitten vielä keksiikin. 

Vierailija
54/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän se oma lemmikki pysyy hengissä jos se ei syö niitä sikoja? Vai pitäisikö niidenkin olla vegaaneja?

Vierailija
55/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kettutyttöjen aika oli ja meni.

Vierailija
56/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kaikki eläimet ole petoja kuten ei ihmisetkään.

Mutta minä olen petoeläin.

Vierailija
57/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa millä te vegaanit ruokitte koiranne ja kissanne?

Vierailija
58/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika perinteisiä jouluruokia. Aattoaamuna kauramaitoon keitetty riisipuuro luumukiisselin kanssa. Lanttu-, porkkana- ja perunalaatikkoa löytyy ihan valmiinakin nykyään vegaanisina, tosin usein olen tehnyt itse. Seitania (Santun seitan on suosikkini), nykyään on Muu Roast Biif aika hyvä leikkele, jota pitää olla myös joulupöydäs

Ostin vegaanisen piparitaikinan tänä jouluna ja täytyy todeta että parempaa kuin muut. Olen yleensä hyvin ennakkoluuloinen uusien tuotteiden kohdalla. Pitää tunnustaa että tässä valinnassa auttoi kovasti -50% alennus. Muutoin en olisi edes kokeillut tai harkinnut.

En usko että tuohon sinun ruokavalioon koskaan kykenen mutta jotain säätämistä pystyn tekemään. En halua korvata puhtaampaa lihaa pitkälle prosessoiduilla kasviskorvikkeilla.

Vierailija
59/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa millä te vegaanit ruokitte koiranne ja kissanne?

No minusta koko lemmikkien pitoakin pitäisi vähän kyseenalaistaa. Miten onnellisia ovat kissat ja koirat, jotka joutuvat olemaan 8-10 h. yksin kotona? Laumaeläimelle se ei ole helppoa. Puhumattakaan kaneista tai muista jyrsiöistä, jotka pahimmillaan nököttävät yksin pienissä häkeissään vuosikausia. Tai linnut, jotka päästetään häkistään huoneeseen lentämään ehkä kerran kuussa. Itse olen niin vähän kotona, ettei tulisi mieleenkikään hankkia mitään lemmikkiä, ja jos tulisikin, niin se ei taatusti olisi kissa tai koira juuri siitä syystä, etten voisi elää omatuntoni kanssa, jos joutuisin tuottamaan kärsimystä toisille eläimille ruokkiakseni omat lemmikkini.

Vierailija
60/124 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään kerskakulutus on uhka ihmisille, eläimille ja luonnolle. Itse en syö lihaa joulunakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi