Työttömille pitäisi taata hyvä joulu - 200-600 euron lisäkorvaus joulun alla riippuen perheen koosta olisi tarpeen
Tukea siis myös yksinäiselle työttömälle, ei vain lapsiperheille
Kommentit (149)
Kaikki työttömät eivät ole köyhiä.
Mielummin kaikille työssäkäyville joulubonus eli verovapaa kuukausi. Olisi kohtuutonta saada tauko toisten elättämisestä.
ai taas lisää ryyppyrahaa?..menkää töihin siitä
Mun mielestäni työttömille pitäisi maksaa 3000 euroa kuussa palkkaa siitä, että eivät vie työhullujen työpaikkoja
Vierailija kirjoitti:
Mutta kaikki köyhät ovat työttömiä
Vierailija kirjoitti:
500€ olisi hyvä jouluraha työttömille, kyllä valtiolla rahaa on se on fakta. Saahan kansanedustajatkin joulurahaa ja toisekseen Suomi tarvitsee kulutusta.
Terv. Yrittäjä
Olen ollut 2 vuotta työttömänä. Minulla on velaton omakotitalo, mökki järven rannalla, useampi hehtaari metsää, pari uutta autoa, osakkeita ja sijoituksia rahastoissa yms. Työtön ei ole synonyymi köyhälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kaikki köyhät ovat työttömiä
Ei pidä paikkaansa. Olen köyhä vakituisessa työssä, matalapalkka-alalla.
Olen ostanut jo 400 eurolla joulukamaa ja ruokaa. Olen työtön ja asun yksin. Säästän aina tammikuusta alkaen 1000 euroa joulua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan työssä käyvä pariskunta, emmekä siltikään vietetä joulua. Katsopas kun hyvä joulu ei vaadi rahaa, vaan se koostuu ihan muista asioista. Rahaa olisi, mutta kulutushysteria ei kiinnosta.
No jos et edes vietä joulua, niin et voi edes sanoa noin . Ois reilua kaikille köyhille joulu bonus, mutta vaan tyyliin joku lahjakortti johonkin ruokakauppaan ettei voi ostaa alkoholia
No, esim. Lidl jakaa 8000 70 euron lahjakorttia varattomille perheille.
https://corporate.lidl.fi/vastuullisuus/vuoropuhelu/hyva-joulumieli
Onhan noita paljon vastaavia. Meidänkin ostarilla on joulun alla aina tempaus, jossa jaetaan ruokakasseja, joissa esim. joulukinkku.
Vierailija kirjoitti:
Suojaosuus takaisin ja asumistuen vähennys pois.
Asumistuki pois kokonaan ja suojaosuus pois pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Suojaosuus takaisin ja asumistuen vähennys pois.
Ahtaalle ajavat. Ihme, jos kurittajat pysyvät ensi vuoden hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ärsyttää tällaset, kun työssäkäyvät maksaa jo sen työttömän perus elämän, että sitten pitää itse säästää jouluun ja maksaa vielä lisäksi toisten joulu? Moni työssäkäyväkin tekee itse laatikot säästääkseen ja työttömällä ei muuta olekaan kuin aikaa. Nyt joku raja.
Mitä sinä vikiset? Minä esimerkiksi olen tehnyt 35 vuotta töitä, ja tasan maksanut oman työttömyysturvavakuusmaksuni ja eläkemaksut. Vakuutuksena. En voinut itse vaikuttaa YT-"neuvotteluihin" enkä irtisanomiseeni. Sitten sairastuin pysyvästi ja leikkauksesta jäi pysyvä este työkyvylle. Eläkelaitos hylkäsi hakemusen. Olen työtön. Saan ainoastaan 590e/kerta/kk. Joskus ne ei riitä edes lääkäri- ja sairaalakuluihin, joita kuukaudessa saattaa kertyä. Maksan samansuuruisen maksun kuin sinäkin.
Ja joku lapsellinen tollo kehoittaa säästämään korvauksesta. Miten, koska se nyt vaan on matemaattinen mahdottomuus, kun kulut poikkeuksetta on suuremmat kuin korvaus.
Sain minä kerran Sannan hallituksen päätöksen perusteella 40e hyvitystä jo maksamistani sähkölaskuista. Sinä varmaan enemmän, ja joku varakas jopa paljon.
Turvaverkko "entiselle keskiluokkaiselle" on ollut täynnä ammottavia reikiä. En olisi kymmenen vuotta sitten uskonut. Asiani ja maksuni hoitaneena luulin naiivisti, että hädän tullen niille saa jotain vastinettakin.
Jotkut (ei kaikki) työttömät eivät ymmärrä, että joku toinen on joutunut tekemään monta tuntia töitä heidän saamansa rahan eteen. 400 euroa on monelle viikon palkka mitä jää käteen verojen jälkeen. Ajattele, että jonkun pienipalkkaisen siivoojan veroista katettaisiin sinun joulubonuksesi - eli toinen joutuu raatamaan viikon työtuntien verran sen joulubonuksen eteen.
Kohtuullisten asumis-, ruoka- ja lääkekustannusten kattamisen työttömille ymmärrän, mutta en mitään ylimääräistä.
Parempi ajatus olisi tukiloukkujen poistaminen siten, että työtön voisi ansaita ylimääräistä keikkatöillä tai osa-aikaisella yrittämisellä, jos löytää sellaisia mahdollisuuksia. Nykyinen systeemi mahdollistaa vain kokoaikatyön, vaikka sitä ei ole aina tarjolla. Jos perustat toiminimen, jotta voisit ottaa vastaan töitä myös yrittäjänä silloin kun niitä löytyy, niin tuet lakkaa kokonaan. Näin joulun alla olisi pukkikeikkaa tms. mikä kiinnostaisi, mutta kun tukiloukku...
Trollia pukkaa.
Siitä mitään hyötyä ole.
Vähentää 2 kk toimeentulotukea.
Tässäpä tällänen vähönen säästövinkki.
Vie pullot kauppaan joka toinen tiistai aamu ennen yhdeksää. Voi olla maanantaikin. Ostat rahalla yhden jotain tarpeellista. Wc papru tms. Loput rahat vie kotiin purkkiin. Joulukuussa purkissa on 0-1000 euroa.
Henry jakoi just 200 euroa per jonottaja.
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/leuat-loksahtivat-ruokajonossa-mil…
Sinä yksinäinen työtön voit tehdä kotisiivouksen tarvitsevalle. Vastineeksi saat syödä jouluaterian.
T. Mummo
Ps. Mitä oikein kuvittelet? Sinä elät jo muiden rahoilla. Lissää lissää antakkee antakkee lissää vastikkeetonta rahhaa🤪
Mites me työssäkäyvät, minäkin otin kokopäivätyön lisäksi jouluaatoksi keikkatyötä että saan maksettua tulevia laskuja. Tammikuussa taas erääntyy kaikki mahdolliset autovero yms vakuutusmaksut. Autoa tarvitsee työssä käyntiin.
Yh joka maksaa kaiken itse