Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä soitinta nelikymppisen kannattaa opetella soittamaan?

Vierailija
20.12.2024 |

Tavoitteena sellainen soittotaito, että voi esiintyä vähään tyytyvälle yleisölle, ja etenkin klassinen musiikki kiinnostaa. Lisäksi olisi hyvä jos osaava opettaja on helppo löytää, mieluiten jopa suht halvalla. Ei siis mitään kovin harvinaista soitinta. Olisiko piano hyvä valinta vai onko joku muu soitin parempi? 

Kommentit (129)

Vierailija
101/129 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmakitara. Mulla olisi pari vanhaa Fenderiä myytävänä.

Vierailija
102/129 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itse 40+ ja koskettimet on harkinnassa. Ja oma tavoite on opetella säestämään hyvin yksinkertaisesti itseäni tai bändiä. Saa nähdä, miten käy.

Hyvin yksinkertainen säestäminen on helppo oppia. Siihen tuskin vaaditaan sataakaan tuntia harjoittelua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/129 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon itse 40+ ja koskettimet on harkinnassa. Ja oma tavoite on opetella säestämään hyvin yksinkertaisesti itseäni tai bändiä. Saa nähdä, miten käy.

Hyvin yksinkertainen säestäminen on helppo oppia. Siihen tuskin vaaditaan sataakaan tuntia harjoittelua. 

Jaa-a. Sanoisin että ei riitä sata tuntia, jos ei ole jotain muuta musiikkipohjaa alla. Tai poikkeuksellisia lahjoja.

Vierailija
104/129 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään soitella pianolla boogie wookieta ja bluesia. Voi improvisoida vapaasti.

Vierailija
105/129 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trumpetti! Rakastan puhaltimia ja rummut! Rumpuja tykkäisin soittaa. 

Vierailija
106/129 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole rytmitajua niin ei kannattane haaveilla yhtään minkään instrumentin soittamisesta.

Rytmitaju kehittyy harjoittelun myötä. 

Vierailija
107/129 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokkahuilu. Helppo.

Panhuilu.

Vierailija
108/129 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä lukiessasi ketjua liian vähällä tarkkaavsaisuudella. Minä vastasin aloittajalle, jonka tavoite on soittaa vähään tyytyvälle yleisölle. Vähään tyytyvä yleisä ei ehkä ole valmis maksamaan lipuista myös pianon vuokraa. 

Jos ap tahtoo esiintyä paikoissa joissa ei ole pianoa, hän ottaa sen tietysti huomioon valitessaan itselleen sähköpianoa. Aloittelevalle ja keskitason harrastajalle ei tuota mitään vaikeuksia löytää sellaista sähköpianoa, jota on helppo kuljettaa paikasta toiseen autolla sen lisäksi että se sopii hyvin kotona harjoitteluun. 

Vierailija
109/129 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Sanoisin että ei riitä sata tuntia, jos ei ole jotain muuta musiikkipohjaa alla. Tai poikkeuksellisia lahjoja.

Miten niin? Jäikö kenties huomaamatta, että puhe oli hyvin yksinkertaisesta säestämisestä? Monimutkaiset säestämiset vaatii tietysti enemmän harjoittelua. 

Vierailija
110/129 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Jäikö kenties huomaamatta, että puhe oli hyvin yksinkertaisesta säestämisestä? Monimutkaiset säestämiset vaatii tietysti enemmän harjoittelua. 

Jos yksinkertainen säestäminen on yhden nuotin soittamista soinnustaan, esim C (eikä C-E-G) pimputtamista, niin sitte riittää 100h

Vierailija
111/129 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yksinkertainen säestäminen on yhden nuotin soittamista soinnustaan, esim C (eikä C-E-G) pimputtamista, niin sitte riittää 100h

C-E-G-sarjan pimputtaminen ei ole mitään rakettitiedettä. 

Vierailija
112/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä lukiessasi ketjua liian vähällä tarkkaavsaisuudella. Minä vastasin aloittajalle, jonka tavoite on soittaa vähään tyytyvälle yleisölle. Vähään tyytyvä yleisä ei ehkä ole valmis maksamaan lipuista myös pianon vuokraa. 

Jos ap tahtoo esiintyä paikoissa joissa ei ole pianoa, hän ottaa sen tietysti huomioon valitessaan itselleen sähköpianoa. Aloittelevalle ja keskitason harrastajalle ei tuota mitään vaikeuksia löytää sellaista sähköpianoa, jota on helppo kuljettaa paikasta toiseen autolla sen lisäksi että se sopii hyvin kotona harjoitteluun. 

ap puhui pianosta eikä sähköpianosta. Ei ole myöskään kertonut, että hänellä oli auto käytössä tai halua alkaa edes sitä sähköpianoa raahamaan mukanaan. Nekin muuten ovat aika herkkiä säävaihteluille ja töyssyille ja kolahduksille.

eri

Vierailija
113/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko noi musiikin alkeet ensiksi? Et tarvitse siihen edes rahaa.

Vierailija
114/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko paljo vaadittu, jos sais naisen jalkoväliin ladata ihan kassit tyhjiks?

Sitte olis helpompi, ku ei joulupöydäs kassit pingottais niin julmetusti!

Vierailija
115/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap puhui pianosta eikä sähköpianosta. Ei ole myöskään kertonut, että hänellä oli auto käytössä tai halua alkaa edes sitä sähköpianoa raahamaan mukanaan. Nekin muuten ovat aika herkkiä säävaihteluille ja töyssyille ja kolahduksille.

eri

Jos tuolle linjalle lähdetään, ap:lle ei varmaan saisi ehdottaa mitään nokkahuilua isompaa soitinta. Ei ainakaan pianon lisäksi. Pianohan löytyy monesta sellaisesta paikasta jossa tekisi mieli esiintyä vähään tyytyvälle yleisölle, mutta useimmat muut soittimet on pakko kuljettaa mukana ja soittimen kuljettaminen autossa bussissa puhumattakaan on aina riski.

Nokkahuiluhan on siitä hyvä, että se mahtuu hyvin pehmustettuna tavalliseen selkäreppuun, toisin kuin useimmat muut soittimet. 

Vierailija
116/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Mutta opettele kaikki soinnut nollasta sujuvaksi sadassa tunnissa ja säestä. Suurimmalle osalle ei onnistu. Ei millään.

Vierailija
117/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metronomi.

Vierailija
118/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Mutta opettele kaikki soinnut nollasta sujuvaksi sadassa tunnissa ja säestä. Suurimmalle osalle ei onnistu. Ei millään.

Puhe oli tosiaan hyvin yksinkertaisesta säestämisestä. Sitä varten ei todellakaan tarvitse osata kaikkia sointuja. 

Vierailija
119/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap puhui pianosta eikä sähköpianosta. Ei ole myöskään kertonut, että hänellä oli auto käytössä tai halua alkaa edes sitä sähköpianoa raahamaan mukanaan. Nekin muuten ovat aika herkkiä säävai

Ap puhui tosiaan pianosta - ei sähköpianosta, muttei myöskään akustisesta pianosta. Ymmärrätkö, että pianoja on erilaisia? Monilla pianotunneillakin käytetään opetusvälineenä sähköpianoa. 

Vierailija
120/129 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhe oli tosiaan hyvin yksinkertaisesta säestämisestä. Sitä varten ei todellakaan tarvitse osata kaikkia sointuja. 

Työkaverini, joka opetteli kitaran alkeita, sanoi, että koska hän ei osaa F-sointua kitaralla ja se on vaikea oppia, soittaa hän vain lauluja, joissa ei ole F. 

Päteekö sama tähän ideaan? ei tartte osata kaikkia sointuja, kunhan vain C-E-G sujuu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi