Mitä soitinta nelikymppisen kannattaa opetella soittamaan?
Tavoitteena sellainen soittotaito, että voi esiintyä vähään tyytyvälle yleisölle, ja etenkin klassinen musiikki kiinnostaa. Lisäksi olisi hyvä jos osaava opettaja on helppo löytää, mieluiten jopa suht halvalla. Ei siis mitään kovin harvinaista soitinta. Olisiko piano hyvä valinta vai onko joku muu soitin parempi?
Kommentit (129)
Ei mtn, ei kiinnosta musiikillinen ura kuten ei poliittinenkaan ura!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Basso
Miksi?
Vain neljä kieltä, kun kitarassa on kuusi.
Helpompi oppia soittaa,Basso ei ole helppo, jos ei ole rytmitajua. Kitara on helpompi. Soitan itse molempia ja lisäksi 2 muutakin soitinta.
Jos ei ole rytmitajua niin ei kannattane haaveilla yhtään minkään instrumentin soittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Basso
Miksi?
Helpompi oppia soittaa,Basso ei ole helppo, jos ei ole rytmitajua. Kitara on helpompi. Soitan itse molempia ja lisäksi 2 muutakin soitinta.
Jos ei ole rytmitajua niin ei kannattane haaveilla yhtään minkään instrumentin soittamisesta.
Kylä jämpti on niin.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä alkaa ovikellokin olla liian vaikea jos nollasta pitää lähteä
T. Musiikinope
Olet eläkkeellä? Nykyisin ei ajatella noin. Toki ammattimuusikkoa ap:sta tuskin tulee, mutta se ei ollutkaan hänen tavoitteensa.
Valitse se, mikä itseäsi eniten kiinnostaa. Esiintymisen kannalta toki eroja on. Pianosta tai kitarasta ei saa niin pahaa ääntä kuin viulusta tai trumpetista.
Ite oon haaveillut kanteleen soitosta. Mutta jos klassisempi musiikki se suurin kiinnostus, niin piano lienee helpoin. Jos genrevapaampi niin myös kitara tai ukulele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se mikä kiinnostaa, on aina hyvä valinta
pianolla konsertoinnissa on se huono puoli, että konserttitilassa pitäisi olla valmiina piano. Se voi rajoittaa paljon. Viulu aiheuttaa ika todennäköisesti kuulovaurion. Puhaltimet on aika käteviä pitää mukana. Klassista voi periaatteessa soittaa millä vain, toki soitettava sävellys rajoittaa vähän, mutta periaatteessa. Musiikin teoriaopintoja kannattaa käydä läpi jossain kansalaisopistossa tai vastaavassa, että pääsee perille mistä on kyse, se auttaa paljon. Opettajia löytyy, hinnat varmasti kovat. nykyajan hyvä puoli on se, että youtubekin on täynnä instrumenttiopetusta. voithan tehdä niin, että lähdet sieltä liikkelle (ota vaikka selvää lainaako kirjastosi instrumentteja kotiin, niin voit kokeilla useampaa ennen valintaasi)
ikääsi on turha p
Olet väärässä lukiessasi ketjua liian vähällä tarkkaavsaisuudella. Minä vastasin aloittajalle, jonka tavoite on soittaa vähään tyytyvälle yleisölle. Vähään tyytyvä yleisä ei ehkä ole valmis maksamaan lipuista myös pianon vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se mikä kiinnostaa, on aina hyvä valinta
pianolla konsertoinnissa on se huono puoli, että konserttitilassa pitäisi olla valmiina piano. Se voi rajoittaa paljon. Viulu aiheuttaa ika todennäköisesti kuulovaurion. Puhaltimet on aika käteviä pitää mukana. Klassista voi periaatteessa soittaa millä vain, toki soitettava sävellys rajoittaa vähän, mutta periaatteessa. Musiikin teoriaopintoja kannattaa käydä läpi jossain kansalaisopistossa tai vastaavassa, että pääsee perille mistä on kyse, se auttaa paljon. Opettajia löytyy, hinnat varmasti kovat. nykyajan hyvä puoli on se, että youtubekin on täynnä instrumenttiopetusta. voithan tehdä niin, että lähdet sieltä liikkelle (ota vaikka selvää lainaako kirjastosi instrumentteja kotiin, niin voit kokeilla useampaa ennen valint
Se yleisö voi tarkoittaa sukulaisia ja ystäviä jotka tulevat kylään tai jonka luona käy kylässä (heilläkin voi olla kosketinsoitin tai pianistikin voi soittaa mukana kulkevaa sähkösyntikkaa). Tai menee johonkin vanhustentaloon ilahduttamaan asukkaita. Ei sen yleisön tarvitse olla mikään maksava yleisö.
Ukulele ehdottomasti. Sopii myös klassiseen. Ukulelen kun ottaa käteen niin pystyt 5 minuutissa näppäilemään Fur Elisen alkusävelet yhdellä kielellä, tabulatuuria oppii lukemaan yhdeltä istumalta toisin kuin nuotteja.
Vierailija kirjoitti:
Kauneimmat ja komeimmat äänet lähtee pienosta!
Saksofoni menee ehkä komeudessa ohi. Mutta ei sovi kerrostaloon soitettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Basso
Miksi?
Niin miksi ei kannattaisi? Eikö rytmitaju kehity harjoiteltaessa ja miksi se olisi niin tärkeää, ettei sitä oppisi ihan laskemaan kuten aikuiset osaavat? Soittaessa nyt varmaan tärkeintä on, että kädet pelaavat ja nekin paranevat, mitä enemmän harjoitellaan. Lisäksi hyvällä muistilla pääsee kaikessa pidemmälle. Että voisiko jopa sanoa, että liikunnallisin pääsee kaikista pisimmälle soittamisessa? Rytmitaju ilman käsien liikkumista ei tuota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ite oon haaveillut kanteleen soitosta. Mutta jos klassisempi musiikki se suurin kiinnostus, niin piano lienee helpoin. Jos genrevapaampi niin myös kitara tai ukulele.
Kantele ja klassinen on siinä mielessä hankala että pitäisi melkein olla koneistokantele tai kromaattinen kantele ja molemmat ovat hinnakkaita. Jälkimmäistä ei edes taida helpolla saada ostetuksi, pitäisi ihan tilaistyönä teettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Basso
Miksi?
Niin miksi ei kannattaisi? Eikö rytmitaju kehity harjoiteltaessa ja miksi se olisi niin tärkeää, ettei sitä oppisi ihan laskemaan kuten aikuiset osaavat? Soittaessa nyt varmaan tärkeintä on, että kädet pelaavat ja nekin paranevat, mitä enemmän harjoitellaan. Lisäksi
Rytmitaju on nimen omaan sitä että se pelaa pään sisällä ilman minkään liikkumista. Sitä voi treenata esim. niin että soitetaan tuttua kappaletta, pysähdytään yhtäkkiä satunnaiseen kohtaan ja jatketaan hetken päästä satunnaisesta kohdasta, jossa mentäisiin jos olisi koko ajan soitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Basso
Miksi?
Niin miksi ei kannattaisi? Eikö rytmitaju kehity harjoiteltaessa ja miksi se olisi niin tärkeää, ettei sitä oppisi ihan laskemaan kuten aikuiset osaavat? Soittaessa nyt varmaan tärkeintä on, että kädet pelaavat ja nekin paranevat, mitä enemmän harjoitellaan. Lisäksi
Laskeminen kyllä tietyllä tavalla pilaa soiton. Soitan yhdessä porukassa, jossa ryhmän vetäjä tuon tuon tuostakin painottaa että "älkää laskeko, älkää polkeko jalkaa". Laskeminen voi tietysti olla avuksi aivan alussa uutta kappaletta treenatessa mutta esitysvaiheeseen se ei kuulu. Paco de Lucia sanoi että musiikki on olemassa kaiken aikaa, silloin kun hän soittaa, hän vain "hyppää kyytiin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukulele, helkkarin hauska soitin ja oppii perussoinnut nopeesti
Ukulele taitaa olla myös melko halpa investointi
Huntilla saa jo tosi hyvä, ihan halvinta ei kannata ostaa, ei pysy vireessä jne..
Minä opettelin kunnolla pianon soiton neljä vuotta sitten itse. Olen osannut soittaa lapsesta asti yhdellä kädellä melodiaa, että siinä mielessä ei ollut vaikea opetella kahden käden soittamista. jossa olen jo aika hyvä. Olen ollut musikaalinen lapsesta asti. Soitan myös kitaraa jonka opettelin myös itse 21 vuotiaana. Eli jos on rytmitajua ja vähänkään musikaalinen niin uuden soittimen opetteleminen ei pitäisi olla ongelma. Kärsivällisyyttä vain ja pitää nauttia soittamisesta.
M45
Tunti kakskytä minuuttia jokajeesuksenpäivä kaksi vuotta, harvalla nelikymppisellä sellaiseenkaan on aikaa irroittaa.