Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä tunsit tulleesi todella aikuiseksi?

Vierailija
20.12.2024 |

Oma kehityskaareni oli valtavan pitkä. Aikuistumiseni alkoi vasta viisissäkymmenissä. Siihen oli syynsä. Haluaisinkin nyt tietää, miten muilla. N/69

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei eli ei tarvitse tuntea häpeää, jos ei 35v tunne itseään ihan aikuiseksi.

Vierailija
2/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun eka lapsi syntyi, loppui lapsuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

59, kun heitin luuserimieheni pihalle. Siitä on pian 2 kk ja mulla on edelleenkin loistavaa.

Vierailija
4/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esikoinen syntyi. Olin 22

Vierailija
5/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauroin ääneen. Ei tarvitse hävetä. Vain lapsena luulee että aikuiset ovat aikuisia.

Vierailija
6/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

35v

Vierailija
7/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 vuotiaana. Mutta oli paljon aikuismaisia piirteitä ollut jo päiväkoti ikäisestä saakka, koska koulukiusaaminen, kotona kiusaaminen, alkoholisti ja väkivaltaiset vanhemmat jonka takia piti vähä kasvaa aikaisemmin.

Vierailija
8/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauroin ääneen. Ei tarvitse hävetä. Vain lapsena luulee että aikuiset ovat aikuisia.

Tää on aika hyvin sanottu. Olen kohta 50 enkä koe olevani keski-ikäinen nainen. En toki lapsikaan. Olen vain minä.

Vierailija
9/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutin omilleni toisen kerran.

Vierailija
10/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kasvaa aikuisuuteen oman lapsen syntymän tai vanhempien kuoleman aheuttamasta kriisistä. 

Vierailija
11/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 vuotiaana, oli sellaiset kotiolosuhteet ettei selviämisen kannalta ollut vaihtoehtoja. Keski-ikä onkin nyt kestänyt ikäisyyden.

Vierailija
12/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppisenä, kun pääsin vihdoin eroon liiasta kiltteydestä ja kynnysmattoilusta. 

Vierailija
13/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tosi aikuinen teininä, johtui ehkä siitä että mun äidillä oli silloin vaikeita vuosia ja koin että multa vaadittiin aikuisuutta. Kotoa muuton jälkeen olenkin sitten ollut enemmän tai vähemmän nuori, ja tämä tunne on jatkunut pitkälti yli 5-kymppiseksi.

Vierailija
14/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siinä vaiheessa kun on oikeasti vastuussa muista, alkaa tuntea itsensä aikuiseksi. Tyypillisestä tämä tapahtuu perheen perustamisen tai merkittävän ammatillisen vastuun myötä.

Vierailija
15/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

47 ikää enkä vieläkään tunne itseäni aikuiseksi. On ollut useampi ok-talo, autot, työpaikat ym aikuisten jutut mutta mieleltäni en edes halua olla aikuinen. Mitä enempi tulee ikää ajattelen että voin elää oman näköistä elämää eikä tarvitse pyrkiä kohti "normia". 

Vierailija
16/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on se tyypillinen "pettymys", minkä havaitsee ikääntymisen myötä, ettei itse ole vielä "todella aikuinen", ja usein tätäkin vähemmän muut ympärillä olevat. Ihminen on keskeneräinen projekti. Harva on sellainen, jonka oikeasti tuntiessaan voisi kutsua täysinäiseksi aikuiseksi, ja se on ihan ok.

Vierailija
17/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miltä aikuisuuden kokemuksen kuuluisi tuntua, ei mulle missään vaiheessa tullut sellaista tiettyä. Olen kasvattanut 2 lasta yksinäni, joten vastuuta muista on ollut. 

N56

Vierailija
18/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

44v. Se tuli kuin tiiliskivi. Mutta ei hätää, olen sisäisesti vielä nuori sielu.

Vierailija
19/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

28-vuotiaana, kun esikoiseni syntyi. 

Vierailija
20/23 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

47 ikää enkä vieläkään tunne itseäni aikuiseksi. On ollut useampi ok-talo, autot, työpaikat ym aikuisten jutut mutta mieleltäni en edes halua olla aikuinen. Mitä enempi tulee ikää ajattelen että voin elää oman näköistä elämää eikä tarvitse pyrkiä kohti "normia". 

Ei aikuisuus ole normia kohti pyrkimistä, joten et ehkä tiedä mitä aikuisuus on etkä siksi tiedä oletko aikuinen vai ei.

Minusta tuli aikuinen 19 vuotiaana kun sain esikoiseni. Kaikki ei lapsenkaan myötä aikuistu, vaan jäävät lapsekkaiksi, jotka eivät osaa huolehtia muista kuin itsestään, eikä aina itsestäänkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi