Miksi suomi luopuu perinteistään?
Mikä on se syy sille,että suomessa luovutaan lähes kaikista perinteistä?
Miksi esimerkiksi joulujuhlan vietto on liian iso riskitekijä koulujen turvallisuudelle?
"Liian iso riski: Koulu päätti poistaa evankeliumin joulujuhlasta" https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e67ff497-6bac-4a6b-a630-94da7686448c
Kommentit (803)
... Jotta saadaan uusia tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos jokainen tekisi omat perinteensä ja nauttisi niistä ihan itse. Antaisi muiden nauttia omistaan. Se miten minä jouluni vietän ei kuulu muille eikä minulle kuulu se miten muut joulunsa viettävät. En tyrkytä tapojani kellekään enkä kaipaa kenenkään kertovan minulle mitä minä saan tai en saa tehdä.
Kouluissa on silti perinteet. Tee vapaa-ajallasi ihan mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, kun kukaan ei vielä 15 vuotta sitten parkunut siitä, että koulussa laulettiin Jeesuksesta. Onko tiktok pilannut ihmisiltä aivot kokonaan vai mistä tämä sekoilu johtuu (ja ihan turha tulla selittämään tähän islamista, kun näitä perumisia tekevät kantasuomalaiset valkoiset ihmiset).
No sitä woke-p a skaa esim. Perumisia ei tee normaalit, perinteitään arvostavat suomalaiset.
Eli nämä rehtorit eivät ole normaaleja, perinteitä arvostavia suomalaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin suomalainen lapsi muuttaisi vanhempiensa kanssa vaikka Intiaan ja menisi siellä kouluun, ja alkaisi sitten pöyristymään koulun juhlista ja esityksistä. VAADITTAISIIN välittömästi kaikkien paikallisten traditioiden poistamista, koska suomalainen lapsi voi järkyttyä niin haitallisista juhlista.
Mitä veikkaatte, peruisivatko intialaiset koulut traditionsa suomalaisten takia?
Ei kukaan ole tehnyt noin 😂😂 Me suomalaiset vaadimme, että Suomessa toteutuu uskonnonvapaus.
Ja miltä osin se ei mielestäsi toteudu? Muuttuuko sinun uskonnollinen vakaumuksesi sen perusteella, millaisia lauluja kuulet?
Ei ole kuulemisesta kyse vaan pakollisesta osallistumisesta.
Joulujuhlaan osallistuminen ei ole kenellekään pakollista. Ota asioista selvää äläkä meuhkaa asiasta, jossa ei ole mitään ongelmaa.
Eivät maahanmuuttajat kristinunskon poista vaadi, vaan nämä kantasuomalaiset woke-vanhemmat,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, kun kukaan ei vielä 15 vuotta sitten parkunut siitä, että koulussa laulettiin Jeesuksesta. Onko tiktok pilannut ihmisiltä aivot kokonaan vai mistä tämä sekoilu johtuu (ja ihan turha tulla selittämään tähän islamista, kun näitä perumisia tekevät kantasuomalaiset valkoiset ihmiset).
No sitä woke-p a skaa esim. Perumisia ei tee normaalit, perinteitään arvostavat suomalaiset.
Suomalaisia he ovat, mutta hyvin kaukana normaalista ja perinteitä arvostavasta. Eihän ne peruisi perinteitä, jos ne niitä arvostaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin suomalainen lapsi muuttaisi vanhempiensa kanssa vaikka Intiaan ja menisi siellä kouluun, ja alkaisi sitten pöyristymään koulun juhlista ja esityksistä. VAADITTAISIIN välittömästi kaikkien paikallisten traditioiden poistamista, koska suomalainen lapsi voi järkyttyä niin haitallisista juhlista.
Mitä veikkaatte, peruisivatko intialaiset koulut traditionsa suomalaisten takia?
Ei kukaan ole tehnyt noin 😂😂 Me suomalaiset vaadimme, että Suomessa toteutuu uskonnonvapaus.
Ja miltä osin se ei mielestäsi toteudu? Muuttuuko sinun uskonnollinen vakaumuksesi sen perusteella, millaisia lauluja kuulet?
Ei ole kuulemisesta kyse vaan pakollisesta osallistumisesta.
Onko jossain pakotettu lapsi esittämään Jeesusta jouluevankeliumissa vai? Se, että istut muiden joukossa ja kuuntelet pari laulua, ei voi järkyttää mieltäsi. Jos järkyttää, suosittelen pitkää psykiatrista hoitoa tai maan vaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vallitsee ääri su
Joka ikinen joulu katson kadehtien telkkarista joulumessua Vatikaanista. Olisipa meilläkin tuollaisia. Ei joulumessu täällä ole lainkaan lähellä.
Tietenkään se ei ole lähelläkään, koska luterilaisuus on kaikin puolin riisutumpi uskonto. Jotain Vatikaanin messua muistuttavaa löydät katolisesta tai ortodoksisesta kirkosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat hädissään, koska voivat joutua vastuuseen hörhöjen vaatimusten takia. Rehtoreille on tällä hetkellä helpointa perua kaikki, niin eivät joudu mistään vastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Eivät maahanmuuttajat kristinunskon poista vaadi, vaan nämä kantasuomalaiset woke-vanhemmat,
Kukaan ei ole vaatinut minkään poistoa.
Muistan kun olin pikkutyttö ja odotin koulun joulujuhlaa tiernapoikineen ja mitä kaikkea muuta kivaa.Luulen,että nytkin monet lapset haluaisi kokea saman.Ei siitä mitään erityistä kristillistä jäänyt mieleen,se ei ollut se juttu,oli muuten vaan kivaa.
Onko jossain pakotettu lapsi esittämään Jeesusta jouluevankeliumissa vai? Se, että istut muiden joukossa ja kuuntelet pari laulua, ei voi järkyttää mieltäsi. Jos järkyttää, suosittelen pitkää psykiatrista hoitoa tai maan vaihtoa.
--
Edes se muiden joukossa istuminen ei ole pakollista. Nämä öyhöttäjät eivät tiedä edes perusasioita, vaan mesoavat asiasta, jossa on ollut vuosikaudet valinnanvapaus. Joo, ehkä joskus 1950-luvulla ei ollut ok jäädä kotiin joulujuhlasta, mutta edes minun lapsuudessani 1990-luvun alussa, joulujuhlaan osallistuminen ei ollut pakollista. Meidän luokalla oli pari jehovaa ja he jäivät aina pois joulujuhlasta eivätkä muutenkaan osallistuneet juhlapyhien viettoon koulussa. Eikä kukaan riehunut uskonnonvapaudesta tms.
No, ennen joulua on kirkoissa paljon kauniita, tunnelmallisia, suomalaiseen jouluun kuuluvia tilaisuuksia. Osallistukaamme niihin sankoin joukoin, kuten yleensä suomalaiset tekevätkin. Ikävää, että lapsemme jäävät näistä kouluissa paitsi.
Joulujuhlassa on usein löytynyt se joulun syvin tarkoitus ja rauha, kaiken materiaalisen hössötyksen ja riitelyn keskellä.
Hyvää ja rauhallista joulua kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun olin pikkutyttö ja odotin koulun joulujuhlaa tiernapoikineen ja mitä kaikkea muuta kivaa.Luulen,että nytkin monet lapset haluaisi kokea saman.Ei siitä mitään erityistä kristillistä jäänyt mieleen,se ei ollut se juttu,oli muuten vaan kivaa.
Juuri näin. Nyt muutaman äänekkään woke-hörhön takia näistä kaikista yritetään luopua.
Bolsevisteja on vähemmistö, kuten ennen vallankumousta Venäjällä, mutta ovat ottaneet tukevan niskalenkin suomalaisten enemmistöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että ihan tyhjästä tuli tämä äkillinen tarve poistaa kaikki vähänkään uskontoon viittaava joulujuhlista? Juupa juu.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat hädissään, koska voivat joutua vastuuseen hörhöjen vaatimusten takia. Rehtoreille on tällä hetkellä helpointa perua kaikki, niin eivät joudu mistään vastuuseen.
Kukaan ei ole vaatinut mitään. Lukutaidoton rehtori ei muka ymmärrä opetushallituksen hyvin selkeää linjausta, että evankeliumi on täysin sallittua esittää joulujuhlassa.
Vierailija kirjoitti:
Tajusin vasta aikuisena, että Tiernapojat liittyvät kristinuskoon. Lapsena muistan mieltäneeni sen vain kahden kuninkaan valtataiskeluksi, jossa jostain kumman syystä yksi tyyppi pyöritteli hopeista joulukuusen koristetta taustalla.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että ihan tyhjästä tuli tämä äkillinen tarve poistaa kaikki vähänkään uskontoon viittaava joulujuhlista? Juupa juu.....
Kyllä. Kiukuttelevat kristityt peruvat näitä lapsellisen uhriutumisen nimissä.
Hämeenlinnan tapauksessa oli täysin eri asiasta kyse.
Koska elämme demokratiassa, jossa mennään enemmistön mukaan. Eikä joulujuhla ole uskonnollinen, jos siellä lauletaan vain yksi virsi tai luetaan yksi satu Jeesuksen äidistä ja isästä. Mene psykiatriseen hoitoon lastesi kanssa, jos mielenne järkkyy noin pienestä. Tai pidä lapset kotona joulujuhlan ajan niin kuin muutkin hörhöt tekevät.