Työuupumuksen oireet
Työterveydessä ehdotettiin, että olisin pari viikkoa sairaslomalla saadakseni uusia näkökulmia. Onko se jollain auttanut tilanteeseen, jos työnkuvaan ei tulisi sairasloman jälkeen muutoksia?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotettiin myös hauskan harrastuksen hankkimista, jos työnteko tuntuu ikävältä.
Ei kai tuo huono ehdotus ole.
Treenaa. Esim. salilla. Kroppasi erittää endorfiinejä.
Liikunta on lääke moniin vaivoihin.
Ei ole uupumukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saakos tuollaiselta työuupumussaikulta nykyään täyden palkan vai oliko siinä jotain diagnoosirajoitteita?
En tiedä. Jos kirjataan diagnoosiksi masennus, voi olla pitkään hankalampaa saada esimerkiksi lainaa tai vakuutuksia. Ikävä seuraus kurjassa paikassa työskentelystä.
Mulle kirjattiin sekamuotoinen sopeutumishäiriö, koska masentunut en ollut tai ole. Olen fyysisesti sairaaksi asti uupunut, uupuminen on alun perin henkistä. Eihän (työ)uupumusta ole diagnoosilistassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saakos tuollaiselta työuupumussaikulta nykyään täyden palkan vai oliko siinä jotain diagnoosirajoitteita?
En tiedä. Jos kirjataan diagnoosiksi masennus, voi olla pitkään hankalampaa saada esimerkiksi lainaa tai vakuutuksia. Ikävä seuraus kurjassa paikassa työskentelystä.
Ahdistus-diagnoosi olisi myös mahdollinen. Ja lisäksi jos on jotain fyysisiä oireita (esim.sydänoireita), niin kyllähän niilläkin sairausloman saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotettiin myös hauskan harrastuksen hankkimista, jos työnteko tuntuu ikävältä.
Ei kai tuo huono ehdotus ole.
Treenaa. Esim. salilla. Kroppasi erittää endorfiinejä.
Liikunta on lääke moniin vaivoihin.
Ei ole uupumukseen.
Tämä. Kannattaa olla varovainen, mitä neuvoo. Vakavasti kuormittuneella voi olla niin vaikeita fyysisiäkin oireita, että koko kroppa voi romahtaa.
Oon yrittänyt hauskaa fyysistä ja henkistä harrastusta, molemmista jouduin olemaan joko töiden tai flunssakierteen takia pois aivan liikaa. Ei auta enää kun kuppi on nurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muisti ei toimi. Minulla tuo oli silmiinpistävin oire.
Muista nukkua
Voi kyllä, nukuin sairauslomani ajan 10-12-tuntisia yöunia, koska myös fyysinen uupumus oli melkoinen.
- se joka oli 5 kk saikulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele sanomaan EI, kun pomosi tai työkaverisi pyytää sinua tekemään hänelle itselleen kuuluvia työtehtäviä.
Muista, että sinun ei tarvitse olla täydellinen. Ei kukaan muukaan ole.
Älä ajattele vapaa-ajalla työasioita, etenkään sairauslomalla.
Älä suorita sairauslomaa, vaan muista, että nyt sinulla on oikeus vain olla, ja keskittyä hengittämiseen.
Älä juo liikaa kahvia tai muutakaan kofeiinipitoista.
En ymmärrä miten masennus-diagnoosin antaminen työntekijälle parantaisi niitä työpaikan järjestelyjä, jotka kuormitustilaa ylläpitävät.
Ajatus parin viikon sairaslomalta töihin paluusta tuntuu rankalta, jos mikään ei ole sairausloman aikana työpaikalla muuttunut. Uupumus on normaali reaktio, jos työskentelyolosuhteet ovat huonot.
Masennusdiagnoosi auttaa tasan sen verran, että sillä lääkäri saa sairauslomatodistuksen kirjattua järjestelmään ja voit toimittaa sen työnantajallesi.
Masennusdiagnoosi annetaan työuupuneille siksi, koska oireisiin sopivaa diagnoosikoodia ei ole, ja sairauslomatodistukseen pitää laittaa "sairauslomaan oikeuttava" diagnoosikoodi.
Kunnon burnoutista ei selviä koskaan. Tulee pysyvä madaltunut stressinsietokyky. Astma oireet, pahimmillaan ei pysty nukkumaan kun käy ylikierroksilla, Muisti menee, lepo ei auta, korkea kuume ilman lämpötilaa voi nousta hetkessä, huimausta. Jos muutama viikko ei riitä palautumaan on riskinä krooninen vaiva ja on paljon ketkä ei parane koskaan.
Millaisia oireita olet kokenut työuupumuksessa?
Ikuinen loma ja paljon rahaa on paras ratkaisu. Silloin ihminen saa toteuttaa itseään ja on onnellinen.
Minulla oli kommunikaatio- ja muistiongelmia sekä hengityskatkoksia ja niiden jälkeen ylihengittämistä. Laulaminen/hyräily ja musiikin kuuntelu auttoivat tasaamaan hengitysrytmin.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon burnoutista ei selviä koskaan. Tulee pysyvä madaltunut stressinsietokyky. Astma oireet, pahimmillaan ei pysty nukkumaan kun käy ylikierroksilla, Muisti menee, lepo ei auta, korkea kuume ilman lämpötilaa voi nousta hetkessä, huimausta. Jos muutama viikko ei riitä palautumaan on riskinä krooninen vaiva ja on paljon ketkä ei parane koskaan.
Tuossahan tuli koko lista omista oireista... ei kai auta kuin lopettaa hommat. No, joululoma alkaa huomenna..
Vierailija kirjoitti:
Minulla taisi olla jonkinlainen burnout. Unet meni todella huonoiksi vuosiksi, ja sain ne lopulta jotenkin kuntoon lääkityksellä. Oli outoa huimausta, jota tutkittiin lääkärissäkin. Sydämen tykytyksiä, ahdistusta, työni kuvotti minua. Silti en koskaan hakenut sairaslomaa, vaikka puhuin lääkäreillekin. Lopulta sain vielä mielialalääkityksen, jonka suhteen olin skeptinen, mutta nyt osaan olla vähän rennommin, nukun paremmin ja stressaan töistä vähemmän, että kai se lääke sitten auttaa myös.
Harrastaa olen halunnut ja jaksanut koko tämän ajan, mutta unettomuus on välillä tehnyt harrastamisen mahdottomaksi. Nyt kaikki on tosiaan paremmin, koska en enää välitä, vaan elän vain harrastuksiani varten.
Ehkä ajatuksena onkin sada näkökulmia siihen kannattaako töitä jatkaa? Vai menetkö sekaisin tekemisen puutteesta
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ajatuksena onkin sada näkökulmia siihen kannattaako töitä jatkaa? Vai menetkö sekaisin tekemisen puutteesta
Itse voisin vain olla lomalla ja harrastaa. Vaikka loppuelämäni.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt ikävässä paikassa töitä jatkaisi, ellei siihen olisi taloudellista pakkoa. Ei tuon pohtimiseen sairaslomaa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kirjattiin sekamuotoinen sopeutumishäiriö, koska masentunut en ollut tai ole. Olen fyysisesti sairaaksi asti uupunut, uupuminen on alun perin henkistä. Eihän (työ)uupumusta ole diagnoosilistassa.
Mielenterveyden häiriön diagnoosista voi olla pitkäaikaista haittaa. Ihmisiä voidaan kohdella töissä todella kurjasti, mutta sen seurauksista vastaa ainoastaan työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele sanomaan EI, kun pomosi tai työkaverisi pyytää sinua tekemään hänelle itselleen kuuluvia työtehtäviä.
Älä suorita sairauslomaa, vaan muista, että nyt sinulla on oikeus vain olla, ja keskittyä hengittämiseen.
En ymmärrä miten masennus-diagnoosin antaminen työntekijälle parantaisi niitä työpaikan järjestelyjä, jotka kuormitustilaa ylläpitävät.
Ajatus parin viikon sairaslomalta töihin paluusta tuntuu rankalta, jos mikään ei ole sairausloman aikana työpaikalla muuttunut. Uupumus on normaali reaktio, jos työskentelyolosuhteet ovat huonot.
Masennusdiagnoos
Työterveydessä varmasti kyynistyy, kun työperäisiä ongelmia ratkotaan poistamalla ne normaalisti vaikeaan tilanteeseen reagoivat ihmiset työstä. Sitten riittävän määrän sairaspoissaoloja jälkeen saadaankin työntekijät sopivasti irtisanottua, kun työkykyä ei vaikuta olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatus parin viikon sairaslomalta töihin paluusta tuntuu rankalta, jos mikään ei ole sairausloman aikana työpaikalla muuttunut. Uupumus on normaali reaktio, jos työskentelyolosuhteet ov
En ihmettele sitä, että työpahoinvointi on yleinen ongelmia.
Tuliko parannuksia vai jäivätkö asiat puheen tasolle?