Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkintonimike: Sairaanhoitaja (ylempi AMK) on Master of Health Care

Kommentit (159)

Vierailija
41/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne samantasoiset tutkinnot siinä mielessä, että tyypillisesti työpaikkailmoituksissa (ainakin sotealalla mihin nää yamk-sairaanhoitajat työllistyy), on hakuehtona soveltuva ylempi korkeakoulututkinto. Sillä ei sitten välttämättä ole merkitystä onko se tutkinto terveystieteen tai hallintotieteen maisteri vai yamk sairaanhoitaja. 

Mutta mitä olen noilta hoitajakavereilta kuullut, varsinkin niiltä jotka nyt opiskelee toista ammattia, on yliopistokurssit kyllä keskimäärin laadukkaampia ja vaativampiakin. Tosin oma kokemus on, että on siellä yliopistossakin hyvin monen tasoista opetusta. 

Vierailija
42/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ammattikorkeakoulussa töissä ja vastustan tätä maisteripelleilyä. Oikeasti lahjakkaat menee tiedekorkeakouluun. Ammattikorkea ei tarjoa maisteritasoista opetusta. Itse olen opiskellut tiedekorkeakoulussa, ja ero on suuri. 

Ja jos tarjoaisi, niin miksi sitten tarvitaan ammattikorkeakouluja? Eikö kaiken koulutuksen voisi siirtää yliopistoon? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on YAMK, ei perushoitsu. Tuskin suoraan verrannollinen todellisuudessa, mutta vaatimustaso on silti isompi kuin tavallisessa bachelor-tasaisessa ammattikorkeakoulututkinnossa

Ja kansainvälisessä vertailussa kun ei ole eritelty erikseen amk-tutkintoa eikä yamkia, se on vähän niinkuin oltava Master englanninkieliseltä nimeltään. Muuallakin maailmassa on toki hyvin eri tasoisia universityjä, joten sillä on merkitystä mistä valmistunut Master sitten on. 

Vierailija
44/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elon Musk on muuten taiteen kandidaatti fysiikasta

On

Master of arts ei ole taiteen vaan filosofian 

Vierailija
45/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tittelinkipeillä myös peppukipua!

Vierailija
46/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olette olleet tekemisissä sairaanhoitajien kanssa, ymmärrätte pian että eivät ole akateemisia, ja se on ok. Miksi he haluavat akateemisen nimikkeen ilman akateemista tutkintoa? 

Ammattikorkeakoulusta valmistuu sairaanhoitaja, insinööri sosionomi jne. YAMK:sta Master ja niin edelleen. Ymmärtänet, että ovat suorittaneet astetta ylemmän tutkinnon.

Vierailija
47/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On

Ei kyllä se on taiteen

Master of Arts (MA) -tutkinnon alle kuuluvat yleensä laaja-alaisesti humanistiset ja taiteelliset alat. Tässä joitakin yleisiä taidealoja, jotka voivat sisältyä MA-tutkinnon piiriin:

1. Kuvataiteet

Maalaus

Veisto

Piirustus

Valokuvaus

2. Esittävät taiteet

Teatteri

Näytteleminen

Tanssi

Performanssitaide

3. Musiikki

Sävellys

Musiikkitiede

Laulaminen

Soittimien soitto

4. Kirjallisuus ja luova kirjoittaminen

Runous

Fiktiivinen kirjoittaminen

Käsikirjoittaminen

5. Media ja audiovisuaaliset taiteet

Elokuva ja televisio

Animaatio

Graafinen suunnittelu

Digitaalinen taide

6. Arkkitehtuuri ja muotoilu

Sisustusarkkitehtuuri

Teollinen muotoilu

Muotisuunnittelu

7. Kulttuuriperintö ja taidehistoria

Museologia

Taidekriitiikki

Taidehistoria

Usein MA-tutkintoihin kuuluu myös teoreettisempia ja tutkimuksellisia aineksia, kuten taiteen filosofiaa, kulttuurintutkimusta ja visuaalista kulttuuria.

Vierailija
48/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ammattikorkeakoulussa töissä ja vastustan tätä maisteripelleilyä. Oikeasti lahjakkaat menee tiedekorkeakouluun. Ammattikorkea ei tarjoa maisteritasoista opetusta. Itse olen opiskellut tiedekorkeakoulussa, ja ero on suuri. 

Ja jos tarjoaisi, niin miksi sitten tarvitaan ammattikorkeakouluja? Eikö kaiken koulutuksen voisi siirtää yliopistoon? 

Ei mahdu

Vierailija
49/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meno aika Sandwich Artist, Master of Health Care kuulostaa joltain retroscifileffassa olevalta titteliltä.

Vierailija
50/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sairaanhoitajan, sosionomin yms. ylempi amk-tutkinto halutaan muuttaa samanarvoiseksi yliopistossa suoritetun vastaavan tyyppisen maisteritutkinnon kanssa, pitäisi yamk-tutkintoon lisätä opiskelua 30 opintopisteen edestä. Maisteritutkintohan on 120 op, kun taas yamk on 90 op. Ammattikorkeakoulujen ylemmän koulutuksen tarjontaa on alkanut lisääntyä kuin sieniä sateella. Yamk-tutkinto ei automaattisesti takaa parempipalkkaista asiantuntija- tai esihenkilötyötä, vaikka ammattikorkeakoulut niitä hehkuttavat, varsinkaan nykyisessä työelämän irtisanomis- ja säästörumbassa. Useissa hoitotyön yksiköissä esihenkilöasemaan on nostettu sairaanhoitajia, jolla ei ole minkäänlaista ylempää koulutusta. Kannattaa olla kriittinen, millaiseen jatkokoulutukseen amk-tasolta hakeutuu. Yamk-opinnot ovat joka tapauksessa huomattavasti vaativammat kuin amk-opinnot. 

Pieni tarkennus, koska amk on 210 op, on yamk 90 op. Tekniikassa pieni lisätwisti, eli amk 240 op ja yamk 60 op. 

Kandi taas on 180op ja maisteri 120op.

Kas, kaikista tulee yhteensä 300op.

Muutoin oli ihan hyviä pointteja.

Vierailija
51/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk on juridisesti korkeakoulututkinto.

Terv

Lettutieteen Vihtori...

Vierailija
52/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs nyt tuulee? Suurin osa amk-kavereista oli käytännöllisesti suuntautuneita. Yliopistokaverit taas ajattelivat enemmän. Noin yleisesti ottaen.

Vierailija
53/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olette olleet tekemisissä sairaanhoitajien kanssa, ymmärrätte pian että eivät ole akateemisia, ja se on ok. Miksi he haluavat akateemisen nimikkeen ilman akateemista tutkintoa? 

Englanniksi akateemiset tutkinnot ovat muotoa Master of science in something. Jos olisit akateeminen, ymmärtäisi, ettei Master of health care viittaa akateemiseen tutkintoon. 

Toki akateemisissa tutkinnoissa myös Master of arts MA on yleinen.

Vierailija
54/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akateeminen

t.zuccini pepandeeruksessa ope

Vierailija
55/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amk on juridisesti korkeakoulututkinto.

Terv

Lettutieteen Vihtori...

Totta, laki määrittää korkeakoulut.

Vierailija
56/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On

Vaikea näitä on suoraan kääntää. Liberal arts, mistä MA:t yleensä valmistuu on aika laaja käsite, mutta kattaa yleensä humanistiset aineet. 

Vierailija
57/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kailotatko paljonkin työpaikallasi, ettet arvostaa sitä?

Vierailija
58/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateemisilla ainoa asia millä voi päteä on koulutus, ja nyt sitäkin arvoa ollaan viemässä heiltä. Koulutus määrittää heille koko ihmisyyden. Ketä oikeasti kiinnostaa mitä olette opiskelleet? Kai se merkitsee mitä saavutatte töissä. 

Kyllä ne voi nykyään päteä myös zuccinin työntämisellä ahteriinsa

Uskottelevat sitten työkkärin tädeille, että osaan sen kyllä

Vierailija
59/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs nyt tuulee? Suurin osa amk-kavereista oli käytännöllisesti suuntautuneita. Yliopistokaverit taas ajattelivat enemmän. Noin yleisesti ottaen.

Uskotaan uskotaan. Varmasti ajattelevat zuccinia

Vierailija
60/159 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sairaanhoitajan, sosionomin yms. ylempi amk-tutkinto halutaan muuttaa samanarvoiseksi yliopistossa suoritetun vastaavan tyyppisen maisteritutkinnon kanssa, pitäisi yamk-tutkintoon lisätä opiskelua 30 opintopisteen edestä. Maisteritutkintohan on 120 op, kun taas yamk on 90 op. Ammattikorkeakoulujen ylemmän koulutuksen tarjontaa on alkanut lisääntyä kuin sieniä sateella. Yamk-tutkinto ei automaattisesti takaa parempipalkkaista asiantuntija- tai esihenkilötyötä, vaikka ammattikorkeakoulut niitä hehkuttavat, varsinkaan nykyisessä työelämän irtisanomis- ja säästörumbassa. Useissa hoitotyön yksiköissä esihenkilöasemaan on nostettu sairaanhoitajia, jolla ei ole minkäänlaista ylempää koulutusta. Kannattaa olla kriittinen, millaiseen jatkokoulutukseen amk-tasolta hakeutuu. Yamk-opinnot ovat joka tapauksessa huomattavasti vaativammat kuin amk-opinnot. 

Pieni tarkennus, koska amk o

Tähän vielä lisänä se, että esim. Kätilö on 270op. Terveydenhoitaja ja ensihoitaja 240op. Eli näissä koulutukset ovat pidempiä, jos käyt yamk:n. Eli kätilö, joka on käynyt yamk:n on opiskellut alaansa 6.v. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme