Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jodisuola vai ilman jodia?

Vierailija
19.12.2024 |

Kumpaa käytätte? Mulla oli aina ennen jodisuolaa, nyt ostin ilman.  Kumpi terveydelle parempi?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodisuolaa. Sitä on hyvä saada tietty määrä ja ravinnosta sitä ei tule niin paljoa.

Vierailija
2/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodia ilman muuta kun ei tiedä milloin on säteilyä ilmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodi on elintärkeä keholle. Sitä ei saa edes tarpeeksi, vaikka käyttäisi jodioitua suolaa.

Jossain Afrikan maissa, joissa jodiköyhä maaperä, niin heille ihan hallitus jakaa joditabletteja, sillä jodinpuutteesta aiheutuvat sairaudet tulisi vielä kalliimmaksi.

Vierailija
4/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keho ei saa jodia, kilpirauhanen alkaa ainakin reistailemaan. Voi kasvaa esimerkiksi iso struuma kaulalle (jättimäinen patti), joka voi salvata jopa hengitystä ja vaikka sitten saisitkin jodia asian korjaamiseksi, struuma ei välttämättä koskaan paranekaan muuta kuin että se leikataan pois ja siinäkin on riskinsä.

Vaikka ihminen söisi monipuolisesti, yleensä jodista on puute siltikin.

Vierailija
5/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodisuola on terveellisempää. Nykyään kun ihmiset on haksahtaneet kaiken maailman "terveysuoloihin, joissa ei ole sitä tärkeää lisättyä jodia, on ihmisillä alkanut tulla taas jodin puutosoireita. Voit vaikka googlailla miten kivalta näyttää jodin puutoksesta seuraava struuma...

Vierailija
6/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodi sopii itselleni. Joku vannoo taas ilman jodia olevan suolan nimeen, että jodi on hänen mielestään myrkky. Kokeilemalla selviää olotilat. Paraneeko vai paheneeko. Ehkä asiaa voi tutkia. Oma oloni tuntui paranevan. En tiedä miksi.

Vierailija
7/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodioitua tottahan toki. En halua kilpirauhassairauksia, kun muita kroonisia vaivoja on jo omasta takaa.

Vierailija
8/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodi on yhdysvaltojen aivoja surkastavaa kemikalia 

Vierailija
9/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuvitellut, että merisuola ilman jodia olisi terveellisin ja sillä olen mennyt vuosikausia, kunnes vasta tänä vuonna törmäsin uutiseen, missä kerrotaan jodin puutoksesta ja että suolassa pitäisi ehdottomasti olla jodia. Ostin siis jodioitua suolaa, minkä sekoitin siihen merisuolan joukkoon, kun en viitsinyt sitä poiskaan heittää. 

Vierailija
10/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodia voi ostaa ilman suolaa. 

Vierailija
11/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodia ilman suolaa.

Vierailija
12/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodin puutos aiheuttaa aikuisilla kilpirauhasen laajentumista ja struumaa. Sikiöaikana tai varhaisessa lapsuudessa jodin puute aiheuttaa kasvuhäiriöitä ja vakavimmillaan jopa henkisen kehityksen jälkeenjääneisyyttä. Jodin puute on maailmanlaajuisesti yksi merkittävimmistä ravitsemuksellisista puutoksista.

Vierailija
13/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän itse jodioimatonta hienoa merisuolaa.

Tiedän kyllä, että jodia olisi hyvä saada. Toisaalta käytän lisättyä suolaa todella vähän, joten suolasta en kyllä muutenkaan jodia kovinkaan paljoa saisi

Vierailija
14/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuvitellut, että merisuola ilman jodia olisi terveellisin ja sillä olen mennyt vuosikausia, kunnes vasta tänä vuonna törmäsin uutiseen, missä kerrotaan jodin puutoksesta ja että suolassa pitäisi ehdottomasti olla jodia. Ostin siis jodioitua suolaa, minkä sekoitin siihen merisuolan joukkoon, kun en viitsinyt sitä poiskaan heittää. 

Merilevässä on luonnollista jodia. Suolana käytän puhdistamatonta merisuolaa.

Vierailija
15/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitähän suolaa valmisruoissa on, kanafilee ja peruna. Ellei itse paista. Myös elektrolyyttivalmiste ja vitamiinit. Kannattaa tarkistaa kaikki.

Vierailija
16/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisimpia jodin puutteen oireita ovat väsymys, masennus, kylmyyden tunne, näköhäiriöt, suolisto-oireet, lihaskivut, sydänvaivat ja erilaiset verenkiertoelimistön ongelmat. Tyypillisiä oireita ovat myös ihon kuivuminen, hiusten lähtö ja limakalvo-ongelmat. Myös paino voi nousta huomattavasti lyhyessä ajassa.

Vierailija
17/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö radioaktiivinen jodi ole näppärää kun se kerääntyy kilpirauhaseen ja ei tarvitse huolehtia että on puutosta jodista?  Myydäänkö Jodelissa Jodia?  Mainostaako Jodie Foster jodia?

Vierailija
18/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitähän suolaa valmisruoissa on, kanafilee ja peruna. Ellei itse paista. Myös elektrolyyttivalmiste ja vitamiinit. Kannattaa tarkistaa kaikki.

Elintarviketeollisuus käyttää jodioimatonta suolaa.

Vierailija
19/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanilaisethan saavat tuhatkertaisia määriä jodia ihan ruokavaliostaan (merilevä) verrattuna länsimaalaisiin ja he ovat yksi maailman pitkäikäisimmistä kansoista.

Vierailija
20/31 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyssyistähän sitä jodia suolaan lisätään eli sitä. Merisuolassa on vähän jodia omasta takaa, mutta ei ehkä riittävästi. Kannattaa siis käyttää jodioitua suolaa välttyäkseen esim. struumalta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän