HS: Hallituksella painajainen: Talous ei tottele
Petteri Orpo sanoi aiemmin syksyllä että kaikki menee oppikirjan mukaan ja ensi vuonna alkaa talouskasvu. Nyt ei näy mitään viitteitä siitä, päinvastoin.
Olisiko aika vaihtaa oppikirjaa?
Kommentit (416)
"Budjettiriihi sinetöi kotitalousvähennyksen rajun leikkauksen."
"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."
Vierailija kirjoitti:
Me emme kuluta, me emme osta tarpeetonta, hiljainen vastarinta
Nimenomaan näin! Kyllä kansallakin on keinonsa näyttää ettei sentään ihan miten vain kohdella. Itsellä olisi varaa kuluttaa jonkun verran, mutta solidaarisuudesta lapsiperheitä, pienituloisia jne. kohtaan olen jäädyttänyt kaiken ylimääräisen ostamisen ja kuluttamisen. Jos on ihan pakko ostaa, tilaan sen jostain Euroopasta DHL:n kyydillä. (en Kiinasta ettei Postikaan hyödy rahtauksesta mitenkään).
Siellähän hallituksen ylimieliset tolvanat ihmettelevät, miksei nousukausi ala ja valtion verotulot senkun tippuvat.
Huomenna Puolaan nauttimaan ravintoloista ja mukavista naisista. Saa olla päässä vikaa jos jotain Suomesta ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku talousasiantuntija sanoi että pahinta on tämä pessimismi/toivottomuus joka yhteiskunnan päälle on laskettu. Kukaan ei uskalla ottaa riskejä, kaikki "varautuu pahempaan".
Varmaan joku vasemman laidan asiantuntija,niitähän löytyy jokaiseen agendaan sopivia.Uskon VVM talouskasvuennusteeseen,itse odotan kasvun ylittävän ennusteet v2025 mennään lähemmäs kahta.
Vierailija kirjoitti:
"Valtiovarainministeriön torstaina julkaisema ennuste on monilla tavoin synkkää luettavaa. Suomella on merkittävä riski joutua ensi kesänä EU:n alijäämämenettelyyn, totesi valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) ennusteesta.
Tuskin pääministeripuolue kokoomuskaan varautui aivan näin suureen velanottoon, kun se eduskuntavaalien alla peräänkuulutti velaksi elämisen lopettamista.
Tilanne on hallitukselle poliittinen painajainen. Se on kyllä tehnyt lupaamiaan leikkauksia esimerkiksi sosiaalitukiin ja venynyt jopa oikeistopuolueiden aiemmin vastustamiin veronkiristyksiin. Talous vain ei tottele."
Talous olemme me. En yhtään senttiä ole käyttänyt vuokran ja ruoan&hygienian ulkopuolelle. Ei talous ole mikään laite vaan ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Me emme kuluta, me emme osta tarpeetonta, hiljainen vastarinta
Tämä. Myin velattoman omakotitaloni hyvään aikaan, kun lapset jo muuttaneet pois. Olisi nyt sauma kuluttaa ja ostaa palveluja loppuelämän, mutta kostoksi ilmoittauduin työttömäksi piikiksi Satosen kannikkaan. Lapsia tuen ja tein muutaman lahjoituksen, mutta muuten olen hiljaisessa vastarinnassa.
Meillä on hallituksena vain joukko irvikuvia.
Minä sain oman talouteni plussan puolelle tänä vuonna useiden vuosien pikavippi kierteen jälkeen. Miksi hallitus ei saa taloutta kuntoon vaikka käytössä kymmeniä spesialisteja ja ammattilaisia? Mihin sitä rahaa menee miljardi tolkulla?
Joidenkin perustelut ja Marinin syyttely ei vaan itellä enää nappaa. Vaikka en ole tutkinut niin veikkaan ettei Marinista kaikki johdu. Paljon säästetty, leikkauksia, omaisuuden myyntiä jne mutta talous jumissa.
Perskokkare hallitus on ajanut suomen talouden katatsrofin partaalle on joku muu yllättynyt kuin Orpo.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin perustelut ja Marinin syyttely ei vaan itellä enää nappaa. Vaikka en ole tutkinut niin veikkaan ettei Marinista kaikki johdu. Paljon säästetty, leikkauksia, omaisuuden myyntiä jne mutta talous jumissa.
Voit itse miettiä ongelmaa ihan arkijärjellä. Marinin aikana Valtion vuotuiset menot kasvoivat 50 mrd -> 80 mrd.
Tämä valtion lisämeno on se ongelma johon verot ei riitä on se ongelma. Nyt sitä paikataan veronkiristyksillä ja lainalla.
Mitä itse tekisit jos omassa taloudessasi menot kasvaisisivat puolella?
Hallitus leikkaa sairauspäivärahaa.
"Sairastuneen bruttotulot laskevat yli 1000 euroa kuukaudessa. Lähihoitaja saa 1000 brutto kuukaudessa vähemmän sairauspäivärahaa kuin mitä on palkka. "
Hallitus ei osaa muuta kuin valehdella ja ajaa omaa etuaan. Kunhan he eivät joudu luopumaan mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit itse miettiä ongelmaa ihan arkijärjellä. Marinin aikana Valtion vuotuiset menot kasvoivat 50 mrd -> 80 mrd.
Tämä valtion lisämeno on se ongelma johon verot ei riitä on se ongelma. Nyt sitä paikataan veronkiristyksillä ja lainalla.
Eläisin kuten sosialisti. Kuluttaisin pikavippejä kunnes niitä ei enää annettaisi.
"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 1,9 miljardia." https://www.tyj.fi/tilastot/
Mutta ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin.
Hallituksen viljelemä pessimismi ja kyyninen asenne kantaa nyt hedelmää.
Ihmiset vähentämät kulutusta ja palveluiden käyttöä sekä välttävät kaikenlaista riskinottoa.
Sitä saa mitää tilaa.
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla. "
" Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöpäivystyksistäkin oli PAKKO leikata, jotta saadaan kavereille 50 miljoonaa jouluks.
Tämäkin oli varmaan Sannan vika?
"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
"Hallitus lisäsi palkkatukea yrityksille."
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/palkkatuen-uudistus-voimaan-heinak…