No nyt pomppasi: Amikset haluavat tittelikseen "maisteri"
Miten sitten oikein nimitetään oikean akateemisen tutkinnon suorittaneita, jos amislaiset ovat maistereita tai jopa tohtoreita?
Ammattikorkeakoulut haluavat nimetä tutkintojaan uudelleen, koska nykyisiä nimikkeitä ei arvosteta tarpeeksi
Ammattikorkeakoulut haluavat päivittää ylemmät ammattinimikkeensä eurooppalaiseen tapaan maistereiksi. Myös tohtorintutkintojen antaminen kiinnostaa ammattikorkeakouluja.
Kommentit (320)
Vierailija kirjoitti:
Menköön yliopistoon jos Maisteriksi haluaa! Sen eteen pitää tehdä töitä!
Toi oli paha. Maisteriksi joutuu tekemään töitä. Insinööri AMK on oleellisesti vaativampi kuin suurin osa maisteritutkinnoista humanistisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulu on amis. Ammattikorkeakoulu on ihan korkeakoulu siinä
missä yliopistonkin. USAssa on yliopistotutkinnot AMK tasoisia
Selvästikään et tunne Yhdysvaltojen korkeakoulujärjestelmää. Kyllä, löytyy AMK-tasoisia yliopistotutkintoja, jopa alle. Mutta sitten löytyy tutkintoja, joiden vaatimustaso on kovempi kuin suomalaisissa yliopistoissa, niin sisään- kuin ulospääsyn osalta. Riippuu täysin yliopistosta, kirjoa löytyy.
Ja kyllä, amk:t ovat Suomen korkeakoulujärjestelmässä korkeakouluja siinä missä tiedekorkeakoulut eli yliopistot.
Kulunut juttu:
Mitä sanoo kauppatieteen maisteri tradenomille, kun näkevät Hesburgerissa?
"Yks mega-ateria mukaan, kiitos"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menköön yliopistoon jos Maisteriksi haluaa! Sen eteen pitää tehdä töitä!
Toi oli paha. Maisteriksi joutuu tekemään töitä. Insinööri AMK on oleellisesti vaativampi kuin suurin osa maisteritutkinnoista humanistisella puolella.
No ei ole
t. KTM & AMK-inssi
Höh, itse ainakin olen mieluummin barchelor eli unelmien poikamies kuin maisteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi kaikkia amiksia ei selkeyden vuoksi muuteta yliopistoiksi, joista valmistuu maistereita? Kai tässä nyt jokin logiikka pitäisi olla.
Kun amis ei pääse sinne yliopistoon liian tyhmänä. Vaatimuksia pitäisi kyllä alentaa reilusti...
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä halua amk-tohtorin tutkivan minua ja päättävän hoidostani. Täysin edesvastuuton ehdotuskin!
Ammattikorkeassa ei voi väitellä tohtoriksi. Mikä tohtori kelpaisi, tekniikan?
Onko väitöskirjan merkitys jo muutettu, kun rehtoreista toinen kertoo, että heillä tehdään jo väitöskirjoja, mutta tohtorinhattuja heillä ei ole lupa antaa?
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä halua amk-tohtorin tutkivan minua ja päättävän hoidostani. Täysin edesvastuuton ehdotuskin!
Et varmaan halua myöskään arkkitehdin tutkivan sinua ja päättävän hoidostasi?
Eri tutkinnoilla on eri pätevyydet, ei tutkintonimikkeen muuttamisella saa uutta pätevyyttä.
Kas, mielenkiintoinen ajatus. AMK koulutus on kuitenkin yhtä syvälle menevää kuin muutkin korkeakoulutukset. Kannatan.
Vierailija kirjoitti:
Kulunut juttu:
Mitä sanoo kauppatieteen maisteri tradenomille, kun näkevät Hesburgerissa?
"Yks mega-ateria mukaan, kiitos"
Mitä höpötät??
Samaan syssyyn voidaan sitten alkaa nimetä sairaanhoitajia sairaanhoidon lisensiaateiksi.😁 Haloo, siihen on syynsä miksi yliopistotutkintoa arvostetaan enemmän, Se Vaatii Enemmän Työtä. Koettakaa nyt hyväksyä tosiasiat.
Naurettavaa touhua. Menkää yliopistoon jos kaipaatte enemmän arvostusta, se pitää ansaita, ei sitä arvostusta saa keinotekoisilla tittelinmuutoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta Suomessa kylläkään ei ole. Olen seurannut tuota ammattikorkeakoulun oppilaiden oppimisen ja akatemian tasoa. Siinä on niin hirveät vaihtelut. Siellä on tosi huippuja. Siellä on todella surkeita myös.
Ihan hyvin toi on perusteltu ja olen ihmetellytkin miksi Suomi poikkeaa tässä asiassa niin paljon muusta Euroopasta.
t. Tohtori
Vierailija kirjoitti:
Kas, mielenkiintoinen ajatus. AMK koulutus on kuitenkin yhtä syvälle menevää kuin muutkin korkeakoulutukset. Kannatan.
Syvälle menevää se nimenomaan ei ole. Eikä ole tarkoituskaan. Sen takia meillä on rinnakkaiset koulutusväylät, toinen käytännönläheisempi ja toinen teoreettisempi. Lienee ilmeistä, kumpi näistä on se syvemmälle menevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi kaikkia amiksia ei selkeyden vuoksi muuteta yliopistoiksi, joista valmistuu maistereita? Kai tässä nyt jokin logiikka pitäisi olla.
Kun amis ei pääse sinne yliopistoon liian tyhmänä. Vaatimuksia pitäisi kyllä alentaa reilusti...
Kysymykseni olikin retorinen.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkeakoulu ei ole amis.
(tosin ei se ole myöskään tiedekorkeakoulu kuten yliopisto)
No ei paljoa eroa 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta Suomessa kylläkään ei ole. Olen seurannut tuota ammattikorkeakoulun oppilaiden oppimisen ja akatemian tasoa. Siinä on niin hirveät vaihtelut. Siellä on tosi huippuja. Siellä on todella surkeita myös.
Tässä uutisessa puhuttiin nimenomaan niistä muutamasta huipusta, eikä muusta.
🤓🥇🏆