Saitko hylkypäätöksen sairauspäivärahasta?
Ja laitoitko valituksen tai haitko jatkoo ja menikö sit läpi?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä vielä. Tammikuussa lääkäriaika.
Saako kysyä mistä sairaudesta hylky tuli?
Kivuista , niverikoista, fibrosta, kulumista , tulehduksista.
Hakemukseni oli puutteellinen, sain jatkoaikaa, lähetän nyt kaikki mahdollisen minkä saan vuosienkin takaa. Ja ikäähän mulla jo kuitenkin on.
En oo koskaan hakenutkaan mitään tuollaista. Minulle tuli palkka vaikka olinkin melkein 3 viikkoa saikulla välilevyn pullistuman ja sen leikkauksen jälkeen.
Olisinko saanut jostain lisäkorvauksia jos olisin tajunnut hakea?
Vierailija kirjoitti:
En oo koskaan hakenutkaan mitään tuollaista. Minulle tuli palkka vaikka olinkin melkein 3 viikkoa saikulla välilevyn pullistuman ja sen leikkauksen jälkeen.
Et olisi saanut teitenkään. 2kk saa olla palkallisella saikulla sen jälkeen aikaa tippumaan palkka, kunnes kokonaan.
Kolme kk sairauslomaa niin sit haetaan sairaspäivärahaa, Mutta, kun nämä kelan lääkärit ei voi tietää eikä niitä varmaan edes kiinnosta tietää, miten kukakin pystyy omassa työssään enää tekemään. Lääkärit vaan istuu ja naputtelee koneelle. Raskain asia mitä niiden työssä on, on nostaa stetoskooppia korville.
Kerran sain hylyn saatuani väärää infoa. Sain heti lähettää uuden hakemuksen ja läpi meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et olisi saanut teitenkään. 2kk saa olla palkallisella saikulla sen jälkeen aikaa tippumaan palkka, kunnes kokonaan.
Kolme kk sairauslomaa niin sit haetaan sairaspäivärahaa, Mutta, kun nämä kelan lääkärit ei voi tietää eikä niitä varmaan edes kiinnosta tietää, miten kukakin pystyy omassa työssään enää tekemään. Lääkärit vaan istuu ja naputtelee koneelle. Raskain asia mitä niiden työssä on, on nostaa stetoskooppia korville.
Sulla voi olla tuollainen työehtosopimuksessa, mutta jos sellaista ei ole, niin lain mukaan palkanmaksu loppuu 9 päivän jälkeen ja sitten on haettava Kelan sairauspäivärahaa.
Eikös ne aika rutiinisti hylätä varsinkin jos on työttömänä työnhakijana. Vaikka olisi lääketieteellisesti täysin työkyvytön työhön, niin hylkäävässä päätöksessä kerrotaan hakijan kykenevän olemaan työtön työnhakija. Tämä on aika outoa, koska ei oteta kantaa kykeneekö työhön, vaan siihen kykeneekö olemaan työtön.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne aika rutiinisti hylätä varsinkin jos on työttömänä työnhakijana. Vaikka olisi lääketieteellisesti täysin työkyvytön työhön, niin hylkäävässä päätöksessä kerrotaan hakijan kykenevän olemaan työtön työnhakija. Tämä on aika outoa, koska ei oteta kantaa kykeneekö työhön, vaan siihen kykeneekö olemaan työtön.
Työttömät saa niin isot tuet että siihen päälle sairauslomakorvaus on kyllä aikamoista kusetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät saa niin isot tuet että siihen päälle sairauslomakorvaus on kyllä aikamoista kusetusta.
Oletko tyhmä vai esitätkö. Työtön saa 595 e kk työmarkkinatukea. Sinusta se on paljon? Moni kun ei saa mitään muita tukia siihen päälle. Jos et olisi tollo, niin tietäisit että saa joko tm-tukea tai sairaspäivärahaa. Ei molempia. Eikö hävetä olla tuollainen kuin olet. Toivon sinulle vakavaa sairastumista, josko silloin sinullekin elämän realiteetit avautuisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mihinkään päälle tule. Se on saman tai pienempi kuin työttömyyskorvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakemukseni oli puutteellinen, sain jatkoaikaa, lähetän nyt kaikki mahdollisen minkä saan vuosienkin takaa. Ja ikäähän mulla jo kuitenkin on.
Fibro ei anna sairauspäivärahaa ainakaan, eikä tietenkään oikeuta sitä myöten tk-eläkkeen myöntämistä vaikka olisit kuinka romu. Aikoinaan yksi fibrosta kärsivä työkaveri ilakoi siitä, että myöhemmissä kuvantamisissa löytyi myös nivelrikkoa, eli löytyi syy, jolla voi hakea eläkettä jos kunto menee vielä hunommaksi.
Fyysissä vaivoissa kela helposti katsoo, että on kykenevä edes johonkin työhön. Mielenterveysongelmissa irtoaa helpommin sairasloma ja määräaikainen eläke.
Vierailija kirjoitti:
Palkallisella sairauslomalla Kela maksaa työnantajalle sairauspäivän siltä ajalta, kun sinä saat palkkaa. Sitten, kun sun palkanmaksu lakkaa, voit hakea sairauspäivärahaa itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Fyysissä vaivoissa kela helposti katsoo, että on kykenevä edes johonkin työhön. Mielenterveysongelmissa irtoaa helpommin sairasloma ja määräaikainen eläke.
Ei irtoa mt-ongelmillakaan. Jos ei muuta hylkäyspäätöstä keksitä, niin keksitään että ongelmat ovat lieviä. Vaikkakin hoitava lääkäri b-lausunnossa sekä potilas hakemuksessaan kertovat mt-ongemien olevan elämää vahvasti rajoittavia ja lamaavia sekä aiheuttavat työkyvyttömyyden sekä yleinen toimintakyky huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkallisella sairauslomalla Kela maksaa työnantajalle sairauspäivän siltä ajalta, kun sinä saat palkkaa. Sitten, kun sun palkanmaksu lakkaa, voit hakea sairauspäivärahaa itsellesi.
Eli jos olen flunssassa viikon, niin valtio köyhtyy, kun se joutuu maksamaan korvauksia työnantajalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos olen flunssassa viikon, niin valtio köyhtyy, kun se joutuu maksamaan korvauksia työnantajalle?
Tuo köyhdyttää vain työnantajaa. Kelan karenssi on sairastumispäivä + yhdeksän arkipäivää, eli käytännössä Kela maksaa korvauksia vasta kahden viikon saikuista. Kelalle arkipäiviä ovat kalenterin mustat päivät, eli lauantai on myös arkipäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastaja saa Kelan päivärahaa myös itselleen ilman erillistä hakemusta, jos Kela on laskenut päivärahan suuremmaksi kuin palkka on ollut, eli sairastajalle maksetaan sairauspäivärahan ja työnantajalle maksetun osuuden erotuksen. Joskus voi olla niinkin, että edellisenä vuonna on ollut merkittävästi suuremmat tulot kuin sairastamishetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fibro ei anna sairauspäivärahaa ainakaan, eikä tietenkään oikeuta sitä myöten tk-eläkkeen myöntämistä vaikka olisit kuinka romu. Aikoinaan yksi fibrosta kärsivä työkaveri ilakoi siitä, että myöhemmissä kuvantamisissa löytyi myös nivelrikkoa, eli löytyi syy, jolla voi hakea eläkettä jos kunto menee vielä hunommaksi.
Ei haittaa vaikka en saisikaan mitään, mutta yrittänyttä ei laiteta. Itse tiedän, mihin enää pystyn, ei ne kelan sedät ja tädit minun kengissä kulje, jos kulkisivat tietäisivät , ettei kannata tuota töihin enää laittaa. Muutama vuosi tässä olisi sitkuteltava, jotta pääsee eläkkeelle.
Tiedän , että fibrostakin on monet päässeet jopa sairaseläkkeelle, en tiedä miten?