Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen joulu alkoholistien perheessä

Vierailija
19.12.2024 |

Luin nyt jo aikuisten ihmisten tekemää postausta siitä millaisia heidän joulunsa ovat olleet alkoholisti vanhempien perheessä kasvaessaan. Itketti lukea muistoja väkivallasta, turvattomuudesta, pelosta ja siitä miten lapsi on ollut täysin unohdettu. Tänäkin jouluna moni lapsi joutuu kokemaan tämän saman. Miten ihmeessä näitä lapsia voisi auttaa? Voiko tällaisia lapsia pyytää kotiinsa jouluksi turvaan saamaan onnellisia kokemuksia. Mikä on paras tapa auttaa?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kauheaa luettavaa. Miksi aikuiset ihmiset satuttavat omia lapsiaan näin.

E-e-eihän se ju-juominen ketään haittaa?

Vierailija
22/28 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala lukea tällaisia juttuja. Se auttaa ymmärtämään, miksi jotkut suhtautuvat niin kielteisesti, jos joku aikoo juoda yhden lasin viiniä joulun aikana. Varmasti tulevat nuo muistot mieleen, vaikka sellaista hätää ei olisikaan. 

Itse olen 1970-luvun lapsi ja aika paljon olin alkoholia sisältävissä juhlissa aikuisten mukana. Koskaan niissä ei kuitenkaan kukaan räyhännyt tai että lasten olisi pitänyt pelätä. Lähinnä oli hauskaa, kun aikuiset oli pikku hiprakassa, niin saatiin yleenä rahaa, että voitiin mennä kioskille tai kauppaan karkki-tai jätsiostoksille ja sitä oikein odotettiin. varmasti ajattelisin toisin, jos olisin kokenut jotain turvattomuutta tai muuta ikävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapset kokisivat turvaa vieraassa ympäristössä, vieraiden ihmisten kanssa?

Vierailija
24/28 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä nyt edes sen verran pitäisi olla selkärankaa että pystyy nyt edes yhden päivän olemaan selvinpäin.

Vierailija
25/28 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ei valitettavasti voi valita vanhempiaan. Alkoholistivanhemmille tärkein asia on se seuraava ryyppykerta. Itse alkoholistiperheen lapsena odotin sitä myös, sillä silloin yleensä vanhemmat oli mukavia ja rentoja, selvinpäin kärvistellessään räjähdysherkkiä ja pahalla tuulella. Kännissä tappelivat keskenään, selvinpäin ollessaan lapset saattoi saada jopa liiasta iloisuudesta rangaistuksen, koska se ärsytti vanhempaa.

Vierailija
26/28 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin vanhemmat ja kavereiden oli aina ympäri kännissä jouluna, hyvin sitä kovettuu ihmisenä. Toki isäni haudalle en tule ikinä menemään.

Vierailija
27/28 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
28/28 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun edes joku vanhempi lukisi tämän ketjun ja jättäisi viinat kauppaan tänä jouluna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi