Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä päivänä aiot graavata lohen?

Vierailija
19.12.2024 |

Ku jouluaatto on tiistai.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntai-illalla.

Vierailija
2/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka sunnuntaina. Toka jouluaattona.

Sitä menee paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen.

Vierailija
4/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaupasta. 

Vierailija
5/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina. Pidän 16 tuntia ja sen jälkeen se on valmis. 

Vierailija
6/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan kaupasta. 

Tätähän avauksessa kysyttiin🙄

Vierailija
7/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorokautta aiemmin teen graavilohen. Syödään kotona jouluruokia vasta joulupäivän lounaalla eli laitan graavautumaan aatonaattoiltana tai aattoaamuna.

Vierailija
8/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaupasta, vaikkei sitä kysyttykään

Vierailija
9/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tuoretta on jos suolaat noinkin myöhään. Itse pidän 3 pv suolauksesta. Toki riippuu paljollako suolaat? 

Vierailija
10/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika tuoretta on jos suolaat noinkin myöhään. Itse pidän 3 pv suolauksesta. Toki riippuu paljollako suolaat? 

Itse tykkään kun on 1-1,5 vrk ollut, niin se on herkkua siitä noin kolmen päivän verran.

Voisin syödä sammiollisen graavia, namskis.

-eri 

Vierailija
11/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sitä ole tarkoitus suolata niin ettei siinä maistu muu kuin se suola. Vanhemmat teki joskus sellaista tönkkösuolattua, ei sitä pysty syömään ollenkaan. Suolaantuu oikein hyvin tuossa ajassa ja käytän karkeaa merisuolaa. 

Vierailija
12/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina. 

Vierailija
13/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu ihan fileen paksuudesta, että kuinka kauan täytyy graavautua. Ohuet fileet graavautuvat päivässä, paksu voi tarvita pari päivää. Jotkut suikaloivat lohen valmiiksi ja graavaavat suikaleina, silloin ei luonnollisesti kannata antaa graavautua kovin kauaa.

Vierailija
14/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/025c3d0b-d164-467f-85dd-7bc…;

Tässä on hyvä ohje, turha pitää päiviä graavautumassa. 

Vierailija
15/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö graavilohta, vaikkei sitä kysyttykkään, vain savustettuna.

Vierailija
16/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan joulupöytään. Tilalle nieriää - eihän se niin nätin värinen ole, mutta maun kyllä tunnistaa paremmaksi jos ei ylisuolaa.

Harmi ettei (puoli)villiä nieriää saa kuin harvoin, ruotsalaista jokikassikasvatettua tarjolla.

Vierailija
17/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sitä ole tarkoitus suolata niin ettei siinä maistu muu kuin se suola. Vanhemmat teki joskus sellaista tönkkösuolattua, ei sitä pysty syömään ollenkaan. Suolaantuu oikein hyvin tuossa ajassa ja käytän karkeaa merisuolaa. 

-))), no kyllä se minunkin 3pv suolauksella on kokolailla lohelta maistuvaa. Eppäilen että laitat itse puolet enemmän suolaa kuin minä. Itse muuten käytän hienoa merisuolaa. Mielenkiintoista et suolauksen aika voi siis vaihdella 16 tunnista 3 päivään -)))!

Vierailija
18/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-))), no kyllä se minunkin 3pv suolauksella on kokolailla lohelta maistuvaa. Eppäilen että laitat itse puolet enemmän suolaa kuin minä. Itse muuten käytän hienoa merisuolaa. Mielenkiintoista et suolauksen aika voi siis vaihdella 16 tunnista 3 päivään -)))!

En ole kenenkään kuullut pitävän 3 päivää suolauksessa, eihän tuossa ole mitään järkeä. Sen voi tehdä paljon nopeammin ja eikä ole jo 3 päivää vanhaa kalaa. 

Vierailija
19/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluaattona pääateria on tänä vuonna noin klo 17, joten graavaan lohen aatonaaton iltana joskus 20-22 aikoihin. Graavi ei missään nimessä ole tönkkösuolattua pelkältä suolalta maistuvaa kumikalaa. Alle vuorokausi ehdottomasti paksullekin fileelle, ohut valmistuu puolessa vuorokaudessakin.

Vierailija
20/25 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu ihan fileen paksuudesta, että kuinka kauan täytyy graavautua. Ohuet fileet graavautuvat päivässä, paksu voi tarvita pari päivää. Jotkut suikaloivat lohen valmiiksi ja graavaavat suikaleina, silloin ei luonnollisesti kannata antaa graavautua kovin kauaa.

Ja tietysti sen suolan määrästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi