Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut inhoavat tekniikkaa ja uusia juttuja?

Vierailija
19.12.2024 |

Taas yksi, joka dissaa kaikkea kehitystä ja haikailee aikoja, kun tyyliin piti lypsääkin käsin. Mikä näitä vaivaa kun ei saisi missään päästä helpolla, eikä tulevaisuuden uudet jutut kiinnosta?

Oikeasti, kuka toi on olevinaan...

https://sarolehti.net/lehti/teknologia-uhkaa-alyllisia-nautintoja/

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei vain kiinnosta tekniikka. Mua kiinnostaa vanhat asiat, siltä ajalta, jolloin kaikki valmistettiin huolellisesti ja kauniisti.

Vierailija
42/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei vain kiinnosta tekniikka. Mua kiinnostaa vanhat asiat, siltä ajalta, jolloin kaikki valmistettiin huolellisesti ja kauniisti.

Mäkin viehätyn arkisesta estetiikasta, tykkään, että tavalliset käyttöesineet on valmistettu ajatuksella ja nätisti. Usein ne myös kestävät paremmin. Voittaa 3d-tulostetun roinan mennen tullen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikkaa ja uusia juttua ei ole lähiaikoina keksitty paljoakaan. Monet niistä on keksitty aikoja sitten ja sitten niitä on vain parannettu. Odotan niitä oikeasti hyviä uudistuksia esim. tietokoneisiin. Voisivat muuttaa jo sen Android-puhelimen kannettavaksi tietokoneeksi jonka liittää koulussa, työpaikoilla näyttöön, näppäimistöön, hiireen jne.

Vierailija
44/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitteita alettiin suunnittelemaan hajoavaksi koska se tuo enemmän rahaa valmistajille. Jos valmistaisi laadukasta niin laitteet kestäisivät ihmisen eliniän. Se ei olisi kovin kannattavaa yritykselle koska kukaan ei ostaisi uusia. Ihan tarkoituksella laittavat halpoja osia jotka hajoavat tietyn ajan kuluttua esim. 5-10 vuoden päästä.

Vierailija
45/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitteita alettiin suunnittelemaan hajoavaksi koska se tuo enemmän rahaa valmistajille. Jos valmistaisi laadukasta niin laitteet kestäisivät ihmisen eliniän. Se ei olisi kovin kannattavaa yritykselle koska kukaan ei ostaisi uusia. Ihan tarkoituksella laittavat halpoja osia jotka hajoavat tietyn ajan kuluttua esim. 5-10 vuoden päästä.

Olen tästä tietoinen, kiitos vain.

Vierailija
46/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknologian kehityksessä ongelmahan on paljolti siinä, että samaan aikaan kun murehditaan luonnonvarojen loppumisesta ja tuhosta jne, niin kuitenkin niin suuri osa resursseista käytetään aivan merkityksettömien asioiden kehittämiseen. Mukavuus ei tulisi olla kehityksen ensisijainen tavoite. Varsinkin kun sangen kattavat mukavuudet meillä oli jo 20 vuotta sitten. 

Vierailija
47/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen koulutukseltani insinööri minulla on myös jossain määrin yliopiston puolella suoritettuja tietotekniikan kursseja käytynä, vaikka olenkin vanha akka. Ohjelmistopuolella välillä tehdään päivityksiä, missä ei ole mitään järkeä, eli uudistuksia joita kukaan ei ole pyytänyt eikä halua. Kun ei keksitä parannuksia, keksitään tarpeettomuuksia, että saadaan väki pakotettua ostamaan uutuuksia. Esim. Office-ohjelmistossa HYVÄ kehitys pysähtyi vuoteen 2010, sen jälkeen siihen on tehty ei-käyttäjäystävällisiä muutoksia. Itselläni ei toki taustani vuoksi ole mitään vaikeuksia, mutta kun neuvon muita, huomaan että helppokäyttöisyysominaisuuksia on hävitetty pois. Esim. niinkin yksinkertainen asia kuin oikoluku vaatii etsimistä, eikä se välllä toimi niinkuin pitäisi. Samoin adobessa, josta käytän itse professional-versiota, on onnistututt päivitysten myötä saamaan siihen bugeja, juuri niihin toimintoihin, mitä ammattikäytössä tarvitaan, esimerkiksi tiedostoja yhdistämällä tietoja häviää ja en ole yksin tämän kanssa, sillä kun googletan jostain ongelmasta, muissakin ohjelmista, löytyy maailmanlaajuisesti samojen ongelmien kanssa painivia. En tiedä onko nämä bugit tahallisia, yritetäänkö liikaa vai eikö koodarit enää ole niin osaavia kuin ennen? Itse epäilen näistä vaihtoehdoista viimeisintä. 

Vierailija
48/67 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teknologiasta pitäisi yksi suurin ongelmapesäke etsiä, niin se on ehdottomasti älypuhelin. 

Mitään varsinaista hyötyä se ei minkään suhteen tuonut, mutta pitkä lista ongelmia kyllä tuli kylkiäisenä. 

Vierailija
49/67 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teknologiasta pitäisi yksi suurin ongelmapesäke etsiä, niin se on ehdottomasti älypuhelin. 

Mitään varsinaista hyötyä se ei minkään suhteen tuonut, mutta pitkä lista ongelmia kyllä tuli kylkiäisenä. 

Pakko olla samaa mieltä, vaikka älypuhelinten kritisointi menee helposti jeesusteluksi. Nyt vain on putkahdellut tosi paljon sellaisia ongelmia, joita aiemmin ei ollut, ei siitä mihinkään pääse. Zombieyhteiskunta muodostumassa kovaa vauhtia.

Vierailija
50/67 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttävät teknologian tarjoamat ratkaisut ongelmiin, joita ei ole olemassa.

Esimerkiksi sähköauto, jonka ovet avataan sovelluksella. Ei mitään etua vanhaan, mekaaniseen ratkaisuun nähden.

Vierailija
51/67 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttävät teknologian tarjoamat ratkaisut ongelmiin, joita ei ole olemassa.

Esimerkiksi sähköauto, jonka ovet avataan sovelluksella. Ei mitään etua vanhaan, mekaaniseen ratkaisuun nähden.

KYLLÄ, autojen kanssa toi älypelleily ärsyttää kaikkein eniten! Ihan naurettavia virityksiä, jotka vain hankaloittavat elämää. En tajua, ettei omaa autoaan voi ajaa ilman, että on kännykkä mukana. Haluan ajaa oikeasti, en olla pelkkä matkustaja.

Vierailija
52/67 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikan kehitys on mennyt markkinamiesten, sijoittajien ja rahanahneuden määräämäksi, mitään käyttäjän kannalta olevia parannuksia ei ole tullut enää pitkiin aikoihin, kaikki muutokset on vain siitä näkökulmasta, että valmistaja ja sijoittaja saisi nyljettyä itselleen enemmän voittoja ja kaikki muu joustaa sen edessä. Paskaahan siitä on vain tuloksena eikä mitään hyvää.

Kaiholla muistelen 80-luvun japanilaisia tuotteita jotka olivat laadukkaita, kestäviä, runsailla hyvin mietityillä toiminnoilla, ym.

Vierailija
53/67 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa Netflixistä Black Mirrorin jakso, jossa näytetään varoitus, mihin sosiaalinen pisteyttäminen lopulta tulee johtamaan. Kiinassahan se on jo sellaista. Et pääse edes kauppoihin sisään, jos olet postannut jonkin hallitusta arvostelevan kommentin sosiaaliseen mediaan. Pankkitilisi voidaan sulkea ja henkilöllisyytesi poistaa, jos olet väärinajattelija.

Tai ihan vain sinua inhoavat ihmiset laittavat urakalla miinusta profiilillesi tuhotakseen elämäsi. Et sitten pääse enää matkustamaan, et edes busseihin, asuntoa et saa hyvältä alueelta jne. 

Vierailija
54/67 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuon nyt ottaa. Itse olen dippainssi, ja toiminut hyvinkin moninaisissa kehitys- ja johtotehtävissä, mm. matkapuhelinteollisuudessa.

Saattaahan se nykynuoriso naureskella, miten vanhemmat edelleen maksavat käteisellä/ pankkikortilla eikä puhelimella, minä puolestani tuon taustanikin vuoksi ihmettelen, miten joku luottaa tuollaiset asiat ja biometriset tunnisteensa esim. Androidin tapauksessa sellaisen firman hoidettavaksi, jonka keskeinen liikeidea on kerätä käyttäjistään mahdollisimman paljon tietoa ja profiloida näitä myydäkseen näitä tietoja mainostajille.

Vierailija
55/67 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KYLLÄ, autojen kanssa toi älypelleily ärsyttää kaikkein eniten! Ihan naurettavia virityksiä, jotka vain hankaloittavat elämää. En tajua, ettei omaa autoaan voi ajaa ilman, että on kännykkä mukana. Haluan ajaa oikeasti, en olla pelkkä matkustaja.

Onhan siitä etua. Sovelluksen tekijöille, jotka saavat nyt tarkat tiedot siitä, missä ja milloin aukoilet oviasi ja luovat sinusta profiilia saadakseen siitä taloudellista hyötyä

Vierailija
56/67 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekniikan kehitys on mennyt markkinamiesten, sijoittajien ja rahanahneuden määräämäksi, mitään käyttäjän kannalta olevia parannuksia ei ole tullut enää pitkiin aikoihin, kaikki muutokset on vain siitä näkökulmasta, että valmistaja ja sijoittaja saisi nyljettyä itselleen enemmän voittoja ja kaikki muu joustaa sen edessä. Paskaahan siitä on vain tuloksena eikä mitään hyvää.

Kaiholla muistelen 80-luvun japanilaisia tuotteita jotka olivat laadukkaita, kestäviä, runsailla hyvin mietityillä toiminnoilla, ym.

Tälle asialle on olemassa jo oma terminsä, eli "enshittification", "paskautuminen"

Vierailija
57/67 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea tota linkin artikkelia, mutta muakin ärsyttää digiajan jatkuva mollaaminen. Mun elämä ainakin on helpompaa, enkä haikaile jotain "älyllistä nautintoa".

Vierailija
58/67 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea tota linkin artikkelia, mutta muakin ärsyttää digiajan jatkuva mollaaminen. Mun elämä ainakin on helpompaa, enkä haikaile jotain "älyllistä nautintoa".

Tässä vastauksessa on kaikkein vitsikkäintä sekä viestin alku ja loppu, samanaikaisesti: "en JAKSANUT lukea artikkelia" ja lopussa "en haikaile älyllistä nautintoa".

Vierailija
59/67 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä vastauksessa on kaikkein vitsikkäintä sekä viestin alku ja loppu, samanaikaisesti: "en JAKSANUT lukea artikkelia" ja lopussa "en haikaile älyllistä nautintoa".

No se älyllinen nautintohan mainitaan heti otsikossa, ei tarvii vaivautua lukemaan tietääkseen, että joku haluu vaan päästä pätemään :D

Vierailija
60/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaja puhuu älykkyydestä mutta taitaa itse olla uusavuton tollo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän